Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Jag sitter och kollar jordgubbar. Pallkrage är inköpt men gubbarna vet jag inte riktigt vad vi ska ha?
Jag kollade ut Rumba, Polka och Malwina men ser att Rumba bara är härdig till zon 4 och Malwina till zon 3. Jag bor i zon 5. Hur noga är zonerna för jordgubbar, det känns ju som att det är rena ogräset? Alla de här finns i samma butik så det vore så enkelt att bara gå och köpa de 😅

Vad skulle jag kunna ersätta Rumba och Malwina med annars? Jag vill ha enkla och söta jordgubbar över hela sommaren, som revar sig så jag får en föryngring.
 
Mina egna rododendron ser ut så här i blåsigt västerläge på Östgötaslätten.
Visa bifogad fil 143921
Så växtplats spelar roll...
Verkligen! Den jag såg blomma här i mitten av februari måste ha bott i någon slags mikroklimat. Den stod förvisso mitt i botaniska trädgården (vilket förmodligen innebär att den sköts enligt konstens alla regler) med lägre växter omkring sig och får nog väldigt mycket ljus, men jag tycker ändå att det var tidigt... Vår trädgård vetter mot öst men är extremt vindstilla och just rhododendron planterade jag i en rabatt som har sol typ 9-15 varje dag de dagar vi har sol, vilket inte är jättemånga :D
 
På tal om rhododendron (herregud, blir det någonsin lättare att stava till?!) har de i min stad sågat ner en massa sådana i år eftersom det är en viss art som numera klassas som invasiv här (https://www.nts.org.uk/stories/problem-rhododendron-ponticum-garden-guide). Jag förstår varför, de är verkligen helt galna på sina ställen, men det känns ändå lite sorgligt eftersom blommorna ju är så vackra!
 
Jag sitter och kollar jordgubbar. Pallkrage är inköpt men gubbarna vet jag inte riktigt vad vi ska ha?
Jag kollade ut Rumba, Polka och Malwina men ser att Rumba bara är härdig till zon 4 och Malwina till zon 3. Jag bor i zon 5. Hur noga är zonerna för jordgubbar, det känns ju som att det är rena ogräset? Alla de här finns i samma butik så det vore så enkelt att bara gå och köpa de 😅

Vad skulle jag kunna ersätta Rumba och Malwina med annars? Jag vill ha enkla och söta jordgubbar över hela sommaren, som revar sig så jag får en föryngring.
De ska inte vara så noga med zonerna :) Du kan hjälpa dem övervintra med bra täckning, typ löv eller halm. Jag hade lätt chansat på de sorter jag ville ha!
 
På tal om rhododendron (herregud, blir det någonsin lättare att stava till?!) har de i min stad sågat ner en massa sådana i år eftersom det är en viss art som numera klassas som invasiv här (https://www.nts.org.uk/stories/problem-rhododendron-ponticum-garden-guide). Jag förstår varför, de är verkligen helt galna på sina ställen, men det känns ändå lite sorgligt eftersom blommorna ju är så vackra!
Jösses! Den sorten säljs ju här i Sverige på de flesta försäljnngsställen. Med tanke på vårt allt varmare klimat så kanske det är dags att sluta med det....
 
Åh kul @Tilly_85 !
Vi har den skojiga kombinationen thaimat + plantskola ute i bushen här, något ställe där Plantagen har haft verksamhet på förut. Kanske ska kolla när de öppnar för året! Brukar ha fina blommor till bra pris
Lustigt nog bor jag på en liten ort där de enda två "butikerna" (förutom den obligatoriska pizzerian) är just ett thaimatsställe och en blomsterhandel, vägg i vägg med varandra :D
 
Det kan väl inte bara vara jag som är så trött på kylan?! Här är det, som på så många andra platser i landet, väldigt mycket kallare än vanligtvis. Minusgrader varje natt och det snöade senast häromdagen. MEN det ser äntligen ut att vända i helgen och den 1 maj ska det blir 22 grader och sol!

Fick hem leverans av ett gäng marktäckande rosor, några perenner, och en halv syrenhäck igår. Ska se om jag inte kan få det i marken i helgen om det inte, som de senaste helgerna, kommer snöblandat regn och blåser :cry:
 
Det kan väl inte bara vara jag som är så trött på kylan?! Här är det, som på så många andra platser i landet, väldigt mycket kallare än vanligtvis. Minusgrader varje natt och det snöade senast häromdagen. MEN det ser äntligen ut att vända i helgen och den 1 maj ska det blir 22 grader och sol!

Fick hem leverans av ett gäng marktäckande rosor, några perenner, och en halv syrenhäck igår. Ska se om jag inte kan få det i marken i helgen om det inte, som de senaste helgerna, kommer snöblandat regn och blåser :cry:
Här också! :arghh: Vi hade en minusgrad igen inatt, och frost i hela trädgården imorse. I Malmö!!! Inte okej. Men från helgen och framåt ska det bli varmt sa en kollega. Äntligen! Tycker allt stannat av i trädgården, framförallt mitt sparrisland...
 
Jag sitter och kollar jordgubbar. Pallkrage är inköpt men gubbarna vet jag inte riktigt vad vi ska ha?
Jag kollade ut Rumba, Polka och Malwina men ser att Rumba bara är härdig till zon 4 och Malwina till zon 3. Jag bor i zon 5. Hur noga är zonerna för jordgubbar, det känns ju som att det är rena ogräset? Alla de här finns i samma butik så det vore så enkelt att bara gå och köpa de 😅

Vad skulle jag kunna ersätta Rumba och Malwina med annars? Jag vill ha enkla och söta jordgubbar över hela sommaren, som revar sig så jag får en föryngring.

Mara des Bois :love: Tekniskt sett en smulgubbe så lite mindre bär men underbar smak :d
 
Jag har gått och suckat och gnällt över min rhododendron, som blommade jättefint de två åren efter att jag planterade den men sedan vägrade blomma både förra och förrförra året. Den verkar ha hört mig och bestämt sig för att ta i från tårna i år 😂

Visa bifogad fil 143815

Även jag rensade pallkragen med jordgubbar igår. Fick ihop ca 35 plantor 😅 så nu är ett gäng omlokaliserade och några ska jag byta mot en björnbärsbuske som en släkting vill bli av med.

Som med sa mycket annat verkar vi ha helt andra arter av rhododendron. Vissa rhodo..etc (mina fingrar snavar nar jag typar det namnet) blommar fran February till July har ... de flesta har runt blommar fran nu tills slutet pa May.

Tulpantrad, dogwood, frukttrad, och allt det forsta har redan blommat klart sedan lange, men det ar sa himla fint nar det hela tiden kommer nytt som blommar.
 
Plockat narcisser idag. Behöver nog sätta 100 nya i höst igen 😂😍
IMG_20240425_183636.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp