Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag gillar dem på bild, har till och med köpt hem en gång. Men så när jag har dem i trädgården får jag rysningar, de är läskiga på ngt sätt 🤣

Samma här, tycker dom känns fel och konstiga på något sätt. Dom är från nordamerika, kanske påverkar min öh... Instinkt eller vad det nu är haha.

Ingen alunrot i min trädgård helt enkelt.

Provade odla mörkröd shiso ett år, den var jättevacker men kändes också fett konstig, gjorde inte om det (japansk) 😅.
 
1000014700.jpg


Hmmm...
 
Samma här, tycker dom känns fel och konstiga på något sätt. Dom är från nordamerika, kanske påverkar min öh... Instinkt eller vad det nu är haha.

Ingen alunrot i min trädgård helt enkelt.

Provade odla mörkröd shiso ett år, den var jättevacker men kändes också fett konstig, gjorde inte om det (japansk) 😅.
Vad skönt att man inte är ensam 😅
 
Åkte till Hornbach och köpte mer färg till evighetsprojektet så nu är det åtminstone bara ett lager kvar på den här + en hel möbel till 🙈
20240514_200425.jpg


Tog ett varv på deras växtavdelning och b kom hem med en Beauty of Moscow (syren) som jag har suktat efter. Halva priset mot plantskolan så jag är nöjd 😁

I morgon ska jag fortsätta med damernas rabatt, ska se om jag kan lyckas snickra ihop en odlingslåda till dem.
 
Nu är jag en hemsk person, som inte orkar läsa igenom 91 sidor i den här tråden. :)

Men jag såg i Jeremy Clarksons farmprogram att han odlade svamp och började fundera på om det är görbart här? På balkongen/altanen? Inomhus? Någon som gjort och vet om det är svårt eller ens värt det eller ska man köpa sina champinjoner i affären ändå, billigare? Man kan tyvärr inte odla kantareller, ack vad synd! Jag ser aldrig sådana i skogen!

Fråga två. Jag köpte två purjolökar, delade och frös in och satte rötterna i vatten och nu växer båda två så det knakar. De har stått i vatten sedan dess som jag bytt varje dag. Jag satte ut dem i jord i en kruka i går. Var det ett misstag? Skulle de fortsatt i vatten bara? Ska jag klippa ner dem då och då? Hur mycket kan de växa och växa upp igen?

Kan man odla ärtor på balkongen? Jag tycker enbart och bara om just Findus ärtor, tror sorten heter Ebba, kan man odla sådana själv?
 
Nu har hängstolen kommit ut på lilla däcket och jag funderar på hur vi ska inreda. Ett bord att sätta glaset och lägga boken på är ett måste.
I övrigt funderar jag på belysning (solceller går bort pga skuggläge) och växter. Är sugen på strutbräken, vad finns det mer för skoj som skulle kunna passa här?
Och är det ngt annat vi borde ha här?

Platsen är mest tänkt för enskilt häng i skuggan/ halvskuggan. Typ med en bok eller paddan för de i familjen som föredrar den.
Visa bifogad fil 145330

Där sladden ligger är det en lucka ner till vattenutkast och eluttag 😬
Jag har mest läst om er trädgård och ert arbete med den i förbifarten, men måste säga hur fint ni har fått till det! 😍 Jag har ingen klar översikt över hur hela trädgården ser ut numera men jag minns när det fortfarande var typ byggplats och du precis började med trädgården, nu ser det så himla fint ut när jag får se foton av delar från den 🥰 Mina komplimanger till er!
 
Nu är jag en hemsk person, som inte orkar läsa igenom 91 sidor i den här tråden. :)

Men jag såg i Jeremy Clarksons farmprogram att han odlade svamp och började fundera på om det är görbart här? På balkongen/altanen? Inomhus? Någon som gjort och vet om det är svårt eller ens värt det eller ska man köpa sina champinjoner i affären ändå, billigare? Man kan tyvärr inte odla kantareller, ack vad synd! Jag ser aldrig sådana i skogen!

Fråga två. Jag köpte två purjolökar, delade och frös in och satte rötterna i vatten och nu växer båda två så det knakar. De har stått i vatten sedan dess som jag bytt varje dag. Jag satte ut dem i jord i en kruka i går. Var det ett misstag? Skulle de fortsatt i vatten bara? Ska jag klippa ner dem då och då? Hur mycket kan de växa och växa upp igen?

Kan man odla ärtor på balkongen? Jag tycker enbart och bara om just Findus ärtor, tror sorten heter Ebba, kan man odla sådana själv?

Börja testa med svamphus: https://svamphuset.com/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI-7yq_OeOhgMVPpGDBx1ihgDrEAAYASAAEgLYqPD_BwE
 
Igår kom potatisen äntligen i jorden. Passade också på att utnyttja vab-dagen till att börja klippa ner allt aspsly som kommit upp på baksidan, helt sjukt vad snabbt det växer! Många långa fina störar som ska få bli klätterställning i trädgården nu istället. 🙂

Skördade och åt mina första rädisor för säsongen också. 🙌🏻
14EE609D-79DB-4138-B95C-EFEE1B44C088.jpeg
 
Jag har mest läst om er trädgård och ert arbete med den i förbifarten, men måste säga hur fint ni har fått till det! 😍 Jag har ingen klar översikt över hur hela trädgården ser ut numera men jag minns när det fortfarande var typ byggplats och du precis började med trädgården, nu ser det så himla fint ut när jag får se foton av delar från den 🥰 Mina komplimanger till er!
Tack ❤️
Vissa delar är just nu riktigt vildvuxna då de ska göras om (igen 🤣) plus att jag försöker ta ett omtag på andra delar så jag slipper slåss mot gräs/ ogräs lika mycket som jag brukar. Det värmer att få höra sånt här då 😍
 
Jag har rymt kontoret till förmån för plantor :angel: så har lite andra halvskugge förslag på lur, hortensia, klematis, azalea, höstliverax, Japansk lönn, stjärnflocka ,hostor, violruta, ☺️
 
Måste lägga till, riddarsporre,...mest för att det tagit mig typ 2h att komma på namnet 😅 + att dom är himla fina och oläskiga? Fast kanske inte ändå, dom är ju giftiga ^^
 
Det rullar på i en faslig fart i trädgården nu. Årets tema var ju "lättskött" men allt växer så att det knakar, även ogräset givetvis så det är svårt att hänga med ändå.
Idag har fikonet fått en ny frissyr. Går det så går det. Det har ändå varit ett relativt oproduktivt fikon så det är inte hela världen om detta blev dödsstöten.
Annars blommar det både här och där. Daglilja, iris och jättevallmo poppar när som helst. Dahliorna har börjat smyga upp ur jorden. Trevligt att vara ute nu!
20240515_122449.jpg
 
Måste lägga till, riddarsporre,...mest för att det tagit mig typ 2h att komma på namnet 😅 + att dom är himla fina och oläskiga? Fast kanske inte ändå, dom är ju giftiga ^^
Förvisso giftig som många växter är, men smakar väldigt illa så det är ovanligt att någon får i sig någon mängd som gör en sjuk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp