Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klockhyacinterna har spridit sig till baksidan. Har massor i en slänt på framsidan, nu har några letat sig ut till baksidan.
IMG20240515133739.jpg

Såå fina!

Mina tulpaner har blivit rådjursmat.. Har två svarta kvar som inte blivit uppätna. Än :cautious:
 
Perfekt årstid för ”supine gardening” från hängmattan! :love:

IMG_2234.jpeg


Eventuellt får jag äta körsbär så jag storknar senare i år med 6 körsbärsträd i trädgården.

Upptäckt två krusbärsbuskar, lite hallon längs en stenmur (och mängder nere vid parkeringen), och gräsmattan på baksidan är full av vitsippor. Det ska bli så spännande att se vad som visar sig såhär första odlingsåret på nytt ställe.

Lite kan jag inte låta bli att fixa ändå (flätat en liten rabattkant vid ytterdörren och det ska få bli en smal rabatt vid huset där det bara är gräsmatta nu) men annars är planen att mest observera. Och skörda nässlor. :D Frukost: nässelsmoothie, lunch nässelsoppa, mellanmål nässelpesto. Ja, ni anar ett tema va?
 
Är det svårt? Blir det billigare att odla egen svamp (champinjoner) än att köpa i affären?
Om du har möjlighet att föröka dem själv så blir det nog billigare att odla själv.
Det verkar inte jättesvårt, men visst är det lite att hålla koll på. Fukt, ljus och syrenivå ska vara rätt. Och det ser lite olika ut i olika hus osv.
 
Är det svårt? Blir det billigare att odla egen svamp (champinjoner) än att köpa i affären?
Ostronmussling/ostronskivling kan du odla själv från ett köpt paket i mataffären, lite kartong och en plastbytta du är okej med att göra sönder. Finns säkert på youtube. Det viktiga är att ha allt rent/sterilt medan du grejar så du inte odlar andra sporer också.

Tillägg: och det blir såklart billigare för du kan tiodubbla mängden svamp du skördar av att köpa ett paket. Champinjoner troor jag du behöver köpa ett hus eller åtminstone mycel/sporer för lyckosam odling. Kommer inte ihåg exakt men ostronmussling ska vara mer tacksam.
 
Ostronmussling/ostronskivling kan du odla själv från ett köpt paket i mataffären, lite kartong och en plastbytta du är okej med att göra sönder. Finns säkert på youtube. Det viktiga är att ha allt rent/sterilt medan du grejar så du inte odlar andra sporer också.

Tillägg: och det blir såklart billigare för du kan tiodubbla mängden svamp du skördar av att köpa ett paket. Champinjoner troor jag du behöver köpa ett hus eller åtminstone mycel/sporer för lyckosam odling. Kommer inte ihåg exakt men ostronmussling ska vara mer tacksam.
Tack för information! Ska testa det där med ostronmussling, får smaka den först kanske och se om den är god :D Vore ju kul om man lyckas tänker jag. :D

Jag har för mig jag hört om svamphus eller liknande är ett måste till champinjoner så det var därför jag funderade på om det var ekonomiskt värt och mödan värd också. :)
 
Tack för information! Ska testa det där med ostronmussling, får smaka den först kanske och se om den är god :D Vore ju kul om man lyckas tänker jag. :D

Jag har för mig jag hört om svamphus eller liknande är ett måste till champinjoner så det var därför jag funderade på om det var ekonomiskt värt och mödan värd också. :)
Det är jättekul! Berätta gärna hur det går om du testar. :)

Jag tror jag har en bra plätt i trädgården under en ek, där jag kunde prova odla lite svamp i stockar. Det ser jag verkligen fram emot. Ska spana in hur solen/skuggan rör sig över platsen innan jag eventuellt gör slag i saken.
 
Det är jättekul! Berätta gärna hur det går om du testar. :)

Jag tror jag har en bra plätt i trädgården under en ek, där jag kunde prova odla lite svamp i stockar. Det ser jag verkligen fram emot. Ska spana in hur solen/skuggan rör sig över platsen innan jag eventuellt gör slag i saken.
Ja det jag såg av JCs odling verkade faktiskt rätt "lätt" och kul, att man liksom kunde se resultat så tydligt. Sånt gillar jag. :) Hojtar om jag testar i alla fall. :) Du får gärna berätta hur du gör sedan!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vardagspusslet - Airfryer
  • Stänger du toalettlocket?
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp