Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bättre sent än aldrig, spökfunkia # 2 är på G upptäckte jag, när jag petade ner mai taierna i perennrabatten :up:

20240518_115010.jpg


Måste btw utöka den rabatten i storlek, 6-7 kvm är uppenbarligen alldeles för smått.
 
En krage hög och blockerad botten blir alldeles för grunt. 3 kragar eller ha botten öppen. Komposterad hästgödsel trivs dom bra i. Skörda inget första året efter plantering, andra året kanske bara 1-2 stjälkar.
Jag räknar med att den täckta botten förmultnar ganska snabbt (tidningspapper och wellpapp) så att rqabarberrötterna kan växa igenom. Det är inte grundare än krukorna de står i just nu... (och sen har jag full koll på det där med att inte skörda dem förrän 3e året)

Det jag egentligen undrar mest över är hur jag ska få en bra jord som de trivs att växa i.
Jag har haft dem både i högre pallkragelådor och direkt på marken. Inget av det har funkat idealiskt. Min plan är alltså att med hjälp av pallkrage som håller jorden på plats odla dem ovan jord men med möjlighet att såsmåningom leda ner rötterna i marken.
Sätt dem i en granhäck där de knappt får något ljus och där de har begränsad plats att växa både åt sidorna och uppåt. Gödsla aldrig. Kör över dem med trimmern då och då. Låt vildsvinen böka bland rötterna. Funkar jättebra hos mig.
Jag önskar att det funkade så hos mig. :arghh:
 
Jag räknar med att den täckta botten förmultnar ganska snabbt (tidningspapper och wellpapp) så att rqabarberrötterna kan växa igenom. Det är inte grundare än krukorna de står i just nu... (och sen har jag full koll på det där med att inte skörda dem förrän 3e året)

Det jag egentligen undrar mest över är hur jag ska få en bra jord som de trivs att växa i.
Jag har haft dem både i högre pallkragelådor och direkt på marken. Inget av det har funkat idealiskt. Min plan är alltså att med hjälp av pallkrage som håller jorden på plats odla dem ovan jord men med möjlighet att såsmåningom leda ner rötterna i marken.

Jag önskar att det funkade så hos mig. :arghh:

Fyll kragen med en blandning av kompost, hästskit och lite jord, så borde de frodas och gräv hellre bort svålen under istf att täcka.

Mina rabarber verkar tåla kärnvapenkrig och apokalyps, men vissa sorter behöver lite mer fjäsk.
 
Fyll kragen med en blandning av kompost, hästskit och lite jord, så borde de frodas och gräv hellre bort svålen under istf att täcka.

Mina rabarber verkar tåla kärnvapenkrig och apokalyps, men vissa sorter behöver lite mer fjäsk.
Alltså, det går inte att gräva bort svålen där. Det är liksom det som är problemet. Det är så oerhört mycket sten ivägen så man blir galen bara av att tänka på det.
 
Alltså, det går inte att gräva bort svålen där. Det är liksom det som är problemet. Det är så oerhört mycket sten ivägen så man blir galen bara av att tänka på det.
Om du har dålig erfarenhet sedan tidigare pga svår mark, så skulle hardcorevarianten av jordberedning vara att odla oljerättika eller diakon en säsong. Skulle gärna odla den i brunnen gödsel, ev med lite matjord i pallkragen. De växterna kan verkligen bryta/luckra jord. Du kan gärna låta rötterna vara kvar i jorden över vintern, det blir ytterligare jordförbättring/organiskt material. Nu kommer jag inte ihåg varför du tänkte kartong, om du ville täcka bort något ogräs? I så fall kanske en säsong med täckning och gröngödsling i kragen, bara för att det inte ska se så trist ut. Typ honungsfacelia, blodklöver eller kanske bovete, sedan nästa år daikon och plantera rabarbern i pallkragen nästa höst. Då borde det hunnit luckra rejält och genom att odla första åren direkt i gödsel finns mycket attraktiv mat för maskar och så som lever under kragen som då kommer hjälpa till att luckra jorden.
 
Vattenbrist! Mina regnvattentankar har tömts för att slangen som är kopplad till tankarna hade ramlat ner på marken :arghh:

Hur sjutton ska jag göra för att det inte ska hända igen? Köpa najtråd så jag kan fästa slangen bättre? Eller kan jag använda något jag redan har för att slippa köpa något? Men vad?

(Har ju ytterligare en tunna längst bort i trädgården, men blir ju jobbigt att bära därifrån. Jag har också en grävd brunn men då måste jag antingen hinka upp vattnet eller bråka med min vattenpump.)
 
Om du har dålig erfarenhet sedan tidigare pga svår mark, så skulle hardcorevarianten av jordberedning vara att odla oljerättika eller diakon en säsong. Skulle gärna odla den i brunnen gödsel, ev med lite matjord i pallkragen. De växterna kan verkligen bryta/luckra jord. Du kan gärna låta rötterna vara kvar i jorden över vintern, det blir ytterligare jordförbättring/organiskt material. Nu kommer jag inte ihåg varför du tänkte kartong, om du ville täcka bort något ogräs? I så fall kanske en säsong med täckning och gröngödsling i kragen, bara för att det inte ska se så trist ut. Typ honungsfacelia, blodklöver eller kanske bovete, sedan nästa år daikon och plantera rabarbern i pallkragen nästa höst. Då borde det hunnit luckra rejält och genom att odla första åren direkt i gödsel finns mycket attraktiv mat för maskar och så som lever under kragen som då kommer hjälpa till att luckra jorden.
Alltså, det är säkert jättebra metoder men alldeles för arbetskrävande för att jag ska ge mig på att odla något som jag inte har minsta lilla nytta av själv.
Ja, jag tänker kväva bort ogräs. Slånbuskarna sprider sig ohämmat om jag inte gör nåt sånt. Och jag vill åtminstone hålla dem borta från odlingslådorna.
 
Alltså, det går inte att gräva bort svålen där. Det är liksom det som är problemet. Det är så oerhört mycket sten ivägen så man blir galen bara av att tänka på det.

Då kommer inte rabarbern trivas med bara en kraghöjd, de skjuter ner rötterna ganska kvickt och djupt men om ingen näring och vatten finns, så för de en ganska tynande tillvaro.

Minst två kragars höjd behöver du nog om de ska frodas.
 
Alltså, det är säkert jättebra metoder men alldeles för arbetskrävande för att jag ska ge mig på att odla något som jag inte har minsta lilla nytta av själv.
Ja, jag tänker kväva bort ogräs. Slånbuskarna sprider sig ohämmat om jag inte gör nåt sånt. Och jag vill åtminstone hålla dem borta från odlingslådorna.
Okej, trodde du ville ha rabarber. :) Om du inte vill ha den så låter ju onekligen slånet som ett större bekymmer än att rabarbern växer dåligt.
 
Okej, trodde du ville ha rabarber. :) Om du inte vill ha den så låter ju onekligen slånet som ett större bekymmer än att rabarbern växer dåligt.
kan man inte ha mer än ett bekymmer samtidigt?
För grunt helt enkelt, om du inte klarar av att gräva så klarar inte rabarbern heller av det.
jag har väl någon förhoppning om att rabarbern, eller vilka rötter som helst, kan hitta vägar mellan stenarna. På samma sätt som fruktträden vi har planterat där har gjort. Men jag har valt bort att gräva i jorden där för att det är ett alldeles för tråkigt och jobbigt arbete. Det "går" säkert men jag söker hellre andra vägar. Det är därför jag tänker lägga näring uppepå och hoppas att det ska bli bättre.

Men det är uppenbarligen ingen här som tror på min metod. Så då får det vara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp