Bukefalos 28 år!

Träna bort underhals

M

mimmi_92

Jag har just köpt en ny ponny som har underhals, vet ju att det försvinner när hästen rids i korrekt form, men finns det något annat man kan göra för att snabbare bli av med den?
 
Sv: Träna bort underhals

Haha kanske för att det ser fult ut och folk ser ner på en för att de tror att man inte kan rida sin häst:angel: Nä ta det lugnt du... den försvinner såsmåningom. Kommer inte på ngt mer än att inte ge hästen ngn mat och det är ju inte direkt ngn bra idé;)
 
Sv: Träna bort underhals

Alla hästar har underhals.

Alla hästar har överhals.

Mer eller mindre.


Vissa hästar har i sin anatomi formen som sådan, att underdelen av halsen är grov. Grövre än andra hästar/ponnyer om man jämför (Viket är dumt eftersom alla är olika individer med olika exteriör)

Bästa sättet att arbeta bort en understark linje (= Häst med starkare underlinje än överlinje)

Är att fokusera på rätt delar av kroppen.


Där man lägger sin fokus, finns energin, finns vår vilja att förändra, finns och uppstår kraft= Om man fokuserar på hästens underhals blir den bara större. (Mkt korta drag)

Lägg alltid din fokus på de kropps delar som du VILL att hästen ska jobba mer med, inte de som den inte ska jobba med!

På så vis fokuserar vi rätt och kan börja arbeta i en för hästen bra form.

Så frågan är ju, vilka delar av hästen VILL du ska arbeta först och främst? Och vilka delar vill du ska följa efter?
 
Sv: Träna bort underhals

Som C_L skriver, tänk inte så mycket på underhalsen i sig, fokusera mer på att stärka överlinjen istället.

Intrycket av en kraftig underhals förstärks om överlinjen är svag, så om du jobbar mycket på att stärka överlinjen kommer underhalsen att se mindre ut.

En muskel kan ju liksom inte "tränas bort", enda sättet att bli av med den är att sluta använda den. Och det är ju svårt att hindra hästen från att använda muskeln till vardags, den måste ju få röra halsen och huvudet som den vill... ;)

Alltså, satsa på att rida hästen avspänt lång och låg till att börja med, aktivera bakdelen med skolor och liknande för att få en överlinje som väger upp den kraftiga underlinjen.

Se även över foderstaten, de flesta hästar får en fin överlinje när de får rätt mängd protein i foderstaten.
 
Sv: Träna bort underhals

Klättring och "lång låg form" är ju väldigt bra för de musklerna du vill stärka, rygg/överlinje.
Jag hade själv väldiga problem men min häst när jag köpte henne. Hon har en väldigt markerad underhals av naturen men sen var hon riden på ett mindre bra sätt av tidigare ägare vilket bidrog till att hon fick en mastodontunderhals.
Jag har ridit min i lång, låg form läääänge nu. Växelvis ridhus och ute i skogen. Även klättrat en del. Det tar sin tid för muskler att försvinna, men jä*lar vad fint det börjar bli nu när överlinjen blir bättre och bättre.

Edit: Tömkörning är också bra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träna bort underhals

Min häst var endast vältränad i musklerna på undersidan av halsen när jag köpte honom. Sprang alltid med huvdet som en stjärnkikare och jobbade inte rätt nånstans... Träna, träna... Började med att försöka stärka ryggen och söka sig framåt/nedåt. Cavaletti, Småhinder, volter, böja/ställa, klättra... Longerade och hade först gummisnodd (hade inga inspänningstyglar) men det blev ju som styrketräning för den där underhalsen för han fick ju motstånd... :crazy: Longerade utan inspänning helt och hållet och det funkade bättre!

JObba på och ha tålamod!
 
Sv: Träna bort underhals

Min gamla medryttarhäst var extremt underhalsad när jag började rida henne. Hon var i princip inte ridbar och knappt kontrollerbar ute så rida i rätt form och klättra var inte direkt först på listan.

Att bli av med underhalsen handlar inte bara om att bygga muskler i överlinjen, det är minst lika viktigt att vänja hästen vid att hålla upp basen på halsen. En häst som jobbar i rätt form gör det men det finns genvägar.

Jag började tömköra/longera på flatmark och sen över bommar och små hinder. Hon var lite... oberäknelig så linlöpning över bommar var ganska farligt. Istället lekte vi följa john över olika hinder och bommar, jag var ute och promenerade en del med henne i skogen osv. Jobbade vid hand gjorde jag också.

Jobbar man medvetet är det inte särskilt svårt att ändra hur hästen bär sig. Jag var ute ca en gång i veckan och fick ingen som helst hjälp av ägarna, snarare tvärtom... Ändå hände det saker

Vänster sida september 2006 och maj 2007
Höger sida september 2006 och maj 2007
Rumpan september 2006 och maj 2007
Bilderna visar just själva underhalsen lite dåligt men såhär såg hon ut för det mesta

Eftersom det är din ponny och du kan styra foderstat och träningsupplägg kommer det nog inte ta lång tid innan ponnyn ser jättefin ut :)
 
Sv: Träna bort underhals

Den hästen du visar har mer hjorthals, det är bland det svåraste som finns att jobba med

i övrigt liknar den de hästarna man provar täcke på i butiken :D
 
Sv: Träna bort underhals

Mjäää tycker du? Jag vet inte om jag tycker hon är hjorthalsad direkt, Hon är ju ganska överbyggd och gick antingen som en jordfräs eller rakt upp men naturligt hjorthalsad vet jag inte om jag skulle kalla henne. Men det beror väl på vad man jämför med:angel:

Har de så dåligt byggda provhästar måste det vara svårt att hitta bra täcken:p
 
Sv: Träna bort underhals

Hejsan jag vet inte hur man blir av med underhals men jag har små tips på hur du slipper få underhals, det kanske hjälper till med att få bort lite av den... regel nr ett!! ALDRIG ge hö i hönät högt uppe.. ju högre en häst äger dessto "fulare" underhals får den..
tips nr 1: ge all mat på golvet, hö/kraftfoder och vatten.. hästar är inte byggda att äta högt dom är gräsätare och vad jag vet så växer gräs på marken..
tips nr två.. låt hästen gå i lite för låg form (absolut inte tappa hållningen eller hänga i bettet utan bara gå i en halv cm för låg form)

tips nr tre mycket markträning gärna med gummisnodd/halsförlängare då inspänningstyglar är enligt mig lite för här kommer jag och bestämmer.. spänn halsförlängaren bara lagom hårt så att den är lös när hästen närmar sig "rätt" form emn att den inte ska kunna ta upp huvudet för mkt.. (jag sänner inte under magen utan jag spänner halsförlängare där sadel och sadelgjorden möts prcis under sadeln.

tips nr 4, lek "låga" lekar i hagen med hästen.. nästan så du kryper fram med godis i hagen lär hästen att det är roligt att sänka huvudet.. och att det absolut inte är roligt att ha huvudet upp i det blå.. på detta vis så sänker hästen huvudet även när du rider sen är det bara att plocka upp hästen i form succesivt..

tips nr 5 behöver jag knappast skriva.. men gör det ändå låt hästen gå i en låg form i klättring.. promenera även med hästen i backar(från marken)


mitt absolut sista tips är TÅLAMOD och ja jag som dom flesta andra i detta landet HATAR verkligen det där ordet.. jag vill se resultat direkt men tyvärr går det inte..

jag önskar er lycka till och hoppas på att det går bra
 
Sv: Träna bort underhals

Fast halsförlängare är väl ändå förkastligt ska man longera med något ska det vara chambon som belönar hästen när den söker sig framåt nedåt.
 
Sv: Träna bort underhals

Vad är skillnaden på hjorthals och underhals?

Tänk dig en hjorts hals...där halsen går som en banan fast uppåt..alltså om du håller en banan så att ändarna pekar uppåt och böjen neråt i mitten och så vinklar du det några grader uppåt. Där har du en hjort hals. Den är oftast smal och kort också.
Underhals är när böjen som man vill ha överst på halsen sitter på undersidan.

:rofl: jag är så dålig på att förklara.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 470
Senast: Juli0a
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 605
Senast: tuaphua
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
886
Senast: Tilly_85
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 401
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp