Bukefalos 28 år!

TrÄna Muskler!

Pernilla_

Trådstartare
Hej! Min ponny har varit sjuk i nästan 2 mån nu p.g.a sandkolik, men nu är han ju nästan bara skinn och ben!:(
Vill ha lite tipps på hur jag kan träna tillbaka alla hanns fina muskler och hans bra kondis(är jättedeprimerad för innan han blev sjuk tränade jag honom jätteflitigt,travade långt m.m, då kunde han hålla på i evigheter utan att bli trött,nu orkar han nästan inget alls!)!!!

Den muskel som har börjat komma är en mitt på sida(båda),ung där ryttarens knä ligger:)

TPFH!
 
Sv: TrÄna Muskler!

Ge honom tid. Se till att få upp hullet. Se till att han inte överanstränger sig tex klättra inte nu när han e svag.
 
Sv: TrÄna Muskler!

Ta det lugtn! räkna med åtminstde 2 mån innan du kan "rida" en tur i skogen i skritt, trav , galopp1

Man ska aldrig skynda. Och för att bygga muskler måste hästen ha något att ta på. Då h*n måste går upp i hullet först!

Lycka till!
 
Sv: TrÄna Muskler!

Ge mkt hö! Det är grunden, helst fri tillgång till hö. Sedan om det behövs kan du ge lite lusern, olja, kanske lite korn. Men inte för mycket kraftfoder per giva nu när den inte orkar röra på sig för mycket och är känslig i magen. Grovfodret är det viktiga. Gå ut och gå med hästen när den blivit lite runadare.
 
Sv: TrÄna Muskler!

Jo altså han är igångsatt,och han var inte sjuk hela tiden,utan han blev frisk ett tag och då fick vi nästan igång honom helt,men sen blev han sjuk igen..
Är tyvärr så att jag hyr honom av en ridskola(är mer som fodervärd,han står där),och eftersom de behöver honom så hade chefen väldigt bråttom att sätta igång honom igen,så han kunde användas...
Det var också ett tag sen han kom tillbaks så igång är han.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 540
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 181
Senast: mackan
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 141
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp