Bukefalos 28 år!

Träning av knä-hästar?

ghost

Trådstartare
Nån som har bra tips på träning och underhåll av en häst som har problem med vänster bakknä?

Jag har honom under uppbyggnad nu med mycket uppsutten skritt, ett basic dressyrpass varannan vecka (även innehållande några varv galopp) och jogging på slinga nån/några ggr/vecka där jag är noga med att köra antingen i "åtta" eller varannan gång dagar med höger/vänster varv.

Än så länge anses problemen, som jag skrivit i tidigare trådar, komma från ligamenten så jag hoppas verkligen inte att leden är skadad.

Ursäkta tråd 711 om honom. :o
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Är det svaga bakknän eller?
Personligen tycker jag att bakknäsproblem botas bäst genom spruta och blisterunderhåll och vanlig rakbaneträning träning. +ryggmassage.
gulan
 
Sv: Träning av knä-hästar?

lite *kl* fast håller med och tillägger att undvika branta backar eller om möjligt skritta eller galoppera i dessa.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Trav är dåligt för bakknä, skritt och galopp i uppförsbacke är bra.
Sen får man ju moderera själv efter denna kunskap. Tryckvagn är :love:
Onda bakknä kommer så gott som alltid från dålig mage så att ge tex Proequi eller -aloevera eller nått är ett måste.
Så kort tå som möjligt på bakbenen, bäst resultat har jag fått av att låta hästen gå barfota och enbart välja mjuka underlag så att barfotan räcker i 1-2 månader. Då kommer hästen att slita bort tån på ett naturligt sätt och sen slår man bara på en sko på det hela. Vissa bakknähästar blir inte bra förrän de får en i princip stupande tå. Ser grotesk ut men deras smärtor försvinner och de funkar ofta skitbra på dennna balans.
Ute dygnet runt om möjligt, inga dåliga leder mår bra av att stå i box ens 6 timmar per dygn.
Jag håller trasiga hästar i trim genom ute dygnet runt.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Trav är dåligt för bakknä, skritt och galopp i uppförsbacke är bra.
Sen får man ju moderera själv efter denna kunskap. Tryckvagn är :love:
Onda bakknä kommer så gott som alltid från dålig mage så att ge tex Proequi eller -aloevera eller nått är ett måste.
Så kort tå som möjligt på bakbenen, bäst resultat har jag fått av att låta hästen gå barfota och enbart välja mjuka underlag så att barfotan räcker i 1-2 månader. Då kommer hästen att slita bort tån på ett naturligt sätt och sen slår man bara på en sko på det hela. Vissa bakknähästar blir inte bra förrän de får en i princip stupande tå. Ser grotesk ut men deras smärtor försvinner och de funkar ofta skitbra på dennna balans.
Ute dygnet runt om möjligt, inga dåliga leder mår bra av att stå i box ens 6 timmar per dygn.
Jag håller trasiga hästar i trim genom ute dygnet runt.

Har du dem ute på vintern oxå (alltså dygnet runt?) Hur gör du med mat om du har mer än en tillsammans? Tycker det är knixit med just maten om en ska ha mycket och den andra ska ha lite!:confused:
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Jag är lite kluven angående träning av bakknähästar.

Hästar med svaga patellaligament vill jag få starkare i hela bakkärran och givetvis även i ligamenten. Detta kan göras med hjälp av t ex tryckvagn eller backträning och då givetvis på ett förståndigt sätt. Hellre träna ofta men med mindre intensitet.
Har hästen problem från knälederna däremot så bör man nog undvika allt vad belastat arbete innebär tills man fått ordning på problemet.
Djupt underlag som sand tror jag inte är bra för såna här problem.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Dåliga bakknä+sand+trav=kaputt
Dåliga bakknä+sand+långsam galopp i form under ryttare=lagade bakknä
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Hö får de ute och sen kommer de in en gång om dan och får krafftfoder. Mina hästar får bara krafftfoder en gång om dan.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Jag brukar inte bry mig så mkt om vad de har problem med faktiskt utan går med på halt häst=ont inte träna snabbare än skritt
Icke halt häst=inte ont, ut och galopera för att bli starkare.

Mina egna har sällan eller aldrig ont i lederna eftersom jag motar Olle i grind utan det brukar mer vara att ligamenten börjar ömma lite.

Men min egen (jag vet att jag har egna ideer) är att man måste träna för att bli friskare, och för att stärka saker i kroppen.
Galopp är det bästa sättet.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Men om halt häst (eller oren) hur får du bort det då? För du kan inte inbilla mig att du kan lasra bort en ledhälta.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

*kl*

Jag upplever inte att knäna är svaga på honom men han har blivit en mästare på att felbelasta under de här åren (problemet fanns redan när han kom till mig).

Han har arbetat med vänster bak "snett utåt" vilket gjort att han bland annat smällde sönder hasligamentet (tror det berodde på det åtminstone) och efter det ytterligare en gång blivit halt i kota/has (detta tar jag dock med en nypa salt då han inte var ren efter behandlingen så jag undrar om det inte satt i knäet då också).

Sedan har han behandlats av osteopat sedan i oktober för att nu vid ÅB i februari konstaterat inflammation i patellalig. Samtidigt böjdes han av vet. och konstaterades ohalt men osteopaten hittade inflammationen och han behandlades med cortison i leden.

Efter detta har han börjat arbeta mera under sig med benet men det känns ju som att det är NU återuppbyggnaden av ett korrekt rörelsemönster börjar.

Eftersom han jobbar mera "under kroppen" nu så hoppas jag att det inte är en pålagring.

Just nu jobbar vi utifrån ligamentsproblem, om sex veckor kanske jag lagt ner om jag har otur. :(

Men just nu ska han träna. Som tur är bor jag ju på slätten och där finns inte så mycket branta backar. Jag har en på kanske 20 graders lutning med platt fjolårsgräs i (500 m lång), tyvärr bredvid en 70-väg så det är enbart skritt som gäller för honom där, men inte riktigt ännu.

Djurjouren: Han hade problem med magen när han kom men just nu tror jag att det är ett mekaniskt problem, att bryta ett inarbetat rörelsemönster. Är det en pålagring så är det så klart fel väg att gå men då finns det ju ändå ingen väg åt något håll alls.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Jag vet inte om han klarar någon form av arbetsgalopp på slinga osv, men det är värt att prova. :idea: Blir han "racer" så får han ju ingen bärighet i galoppen och då vinner man ju inte något.

Sadel ja.... :angel:
 
Sv: Träning av knä-hästar?

En led är två benbitar som möts.Det finns i varje led ett exakt spår där benbitarna är starka och tåler det mekaniska slitage som finns där. Om musklerna på ena sidan dras ihop mer än de på vänster så blir de halta pga att benbitarna inte möts i det tänkta spåret utan bredvid. Då uppstår en ledinflammation.
Om man vill bota en ledinflammation så måste man få de spända musklerna att slappna av så att rätt spår används.
För att slappna av på rätt muskler så krävs koordinationsövningar, tteam, ttouch etc.
att behandla en led med laser eller spruta eller vad som helst är med mitt synsätt totalt meningslöst.
I min värld bryr jag mig inte om leder, bara om att alla muskler är avspända och fria, då får man inga ledproblem.
Jag vet som vanligt att mitt synsätt känns fel och främmande men mina hästar och de jag behandlar är totalt befriade från alla typer av ledproblem....
De försvinner på nån vecka bara.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Jag har INGA muskelproblem för tillfället, börjar från noll alltså!

Galoppen blev jag verkligen sugen på att testa men jag har inte galopperat honom utanför ridbana ännu.

För visst pratar du inte bara "galopp" utan balanserad galopp.

Men jag har ju ingen ledinflammation heller (böjd och ohalt men orytmisk och inflammerad i ligamenten). Om jag inte har en ohalt inflammation, finns det?
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Det finns ohalta ledinflammtioner. Kommer precis från en ny behandlingshäst som jag gissar har inflammationer i typ alla leder i hela kroppen.....Han har så ont, överallt att han liksom stängt av smärtan och i princip reagerar han inte på smärta längre.
Han har tränat länge, länge på glukosamin och djävulsklorot och när dessa ämne togs bort så fanns det kvar en väldigt söndrig häst :cry:
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Ja balanserad galopp, i tung sand på rakt spår i svag uppförsbacke eller nedförsbacke (lika bra vilket som).
Inte plan mark, böjda spår eller längre intervaller än 4-500 meter.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Tung sand finns ju inte i den här kommunen...

*tänker inte skicka honom till Skåne*

Varför ligamentsreaktionerna om han har ledinflammation?
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Felbelastning?
Det tar ungefär 20 minuter att göra en muskelinflammation i en helt frisk muskel.En muskelinflammation skapar i sin tur reaktioner i leder, ligament etc....
Ou kan testa på dig själv. Om du håller din arm rakt ut från kroppen i en kvart-20 minuter och håller den stilla så finns det inga direkta hållningsmuskler(djupa, starka gjorda för hållning) som kan göra detta utan du får använda dina ytliga rörelsemuskler till detta. Rörelsemuekler är kvicka och gjorda för rörelse.
Används dessa för stillahållning längre stunder så blir de inflammerade.
Voila, du har gett dig en inflammtion. Gör detta varje dag så skapar du en jäkla massa följdreaktioner.

Samma sak med en häst, felbelastning som skapar en massa följdreaktioner.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Ja men han har ju inga muskelinflammationer.

Kollad av mig för drygt två veckor sen och osteopaten förra tisdagen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 659
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 799
Senast: Fetaost
·
Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
859
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 212
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp