Bukefalos 28 år!

Träning av knä-hästar?

Sv: Träning av knä-hästar?

Som sagt var, det tar inte många minuter att skaffa sig en muskelinflammation. ett vanligt jobb bara, eller en skrittur....
Sen kan man med lite tur bota dem nästan lika snabbt. Men om varje jobb eller motionspass skapar en inflammation och den sen släcks när man grejar med den så lär ju ligamenten inte vara opåverkade.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Felbelastning?
Det tar ungefär 20 minuter att göra en muskelinflammation i en helt frisk muskel.En muskelinflammation skapar i sin tur reaktioner i leder, ligament etc....
Ou kan testa på dig själv. Om du håller din arm rakt ut från kroppen i en kvart-20 minuter och håller den stilla så finns det inga direkta hållningsmuskler(djupa, starka gjorda för hållning) som kan göra detta utan du får använda dina ytliga rörelsemuskler till detta. Rörelsemuekler är kvicka och gjorda för rörelse.
Används dessa för stillahållning längre stunder så blir de inflammerade.
Voila, du har gett dig en inflammtion. Gör detta varje dag så skapar du en jäkla massa följdreaktioner.

Samma sak med en häst, felbelastning som skapar en massa följdreaktioner.

Men det är ju inte det som normalt benämns inflammation, så nu finns det nog risk för invecklingar. Det du beskriver nu är en mjölksyraansamling.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Ja, det är sant. Man brukar normalt sätt inte kalla det inflammation förrän det gått LÅNGT, men det blir till slut en inflammation och det är ju oftast så att hästar med problem har gått i åratal på ett visst vis så de har ju samlat på sig en del...
Exemplet ovan var mer för att försöka förklara, men det bidde kanske fel. Det är SVÅRT att förklara saker på rätt vis.
Själv är jag som de flesta gissat manisk och behandlar allt som om det var STORT. För då blir det aldrig stort.
 
Senast ändrad:
Sv: Träning av knä-hästar?

Ok, jag fattar. Det var formuleringen att "det tar inte många minuter" att få en muskelinflammation i en frisk muskel, som gjorde att jag missuppfattade.

Förresten så påminner exemplet mig om när Sören Norberg råkade säga till mig att det finns ingen som orkar hålla sin arm rakt ut i mer än tjugo minuter. Då blev vi tvungna att prova och med i församlingen fanns en boxare. Detta resulterade i att han och jag satt med armen rakt ut i 1 timma och 14 minuter respektive 1 timma 14 minuter och 1 sekund. Jag vann. Anna Forssell var god trea på omkring 45 minuter.
 
Senast ändrad:
Sv: Träning av knä-hästar?

74 minuter:eek::eek:
Hur mådde din arm då?
Jag har aldrig orkat i mer än 20 minuter och då fick jag ONT.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

KL: Finns det någon bra literatur om sådana här "knähästar"??

Jag blir helt förvirrad av allt så finns med skador o annat på hästarna.
Kanske jag skulle ta o läsa en anatomibok riktigt noga först så kansek jag förstår??? Dom där hästens extriör, fysiologi och anatomi??
Eller vad kann i tipsa mig om?
Vill lära mig allt o helst inte genom erfarenhet med skadad häst :-)
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Lite trådkapning, (eller ja, det har ju med ämnet att göra) du var inne på att magen har med bakknäna att göra, vilket jag är fullständigt med på - dels eftersom jag fått förklarat för mig att magmeridianen går igenom knäna och dels för att jag ALLTID upplever att kusarnas magar börjar kurra/bubbla när de behandlas i bakknäna, men däremot å får jag för mig att det även har med kors/ländrygg att göra.
Eller hur tänker ni, hönan eller ägget?
Har själv alltid tänk på knäproblem som sekundärpoblem förutom i undantagsfall - för det känns ju rätt logiskt att knäna tar stryk om en häst alltid går "orakriktad" och ska anstränga hårt sig i det läget (majoriteten är ju trots allt olika starka à la högerhänt/vänsterhänt).
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Nu skiter vi i eventuellt anflammationer och hur snabbt alternativt sakta man bygger på sig en inflammation för då hamnar tråden på vård.

TRÄNA är det jag funderar på främst.

Jag vet att Djurjouren vid nåt tillfälle skrev en målande beskrivning om att trycka in det ben som jobbar fel på rätt plats?

Remind me again! :idea:
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Exakt som jag tänker med bakknäna, det finns inga dåliga bakknä utan dålig mage MEN..Om en häst gått och felspårat i leden i mång aår så kommer den att skrapa upp en ny fåra och då blir det läskiga vassa benkanter vilket omöjliggör för hästen att hitta tillbaka till rätt spår så då kan man ju behandla magen hur mkt man vill, det hjälper inte.
Ländproblem har alla, jag ignorerar dem och ler lite åt alla lyriska hästägare som haft kiropraktorn ute. ....Han rättade till en låsning i ländryggen säger de och tror sig hittat hästens fel:smirk:

Alla fel en häst har någonstans sätter sig i länden. Ryggen ovanför länden sitter fast i en stor stabil revbenskorg. ryggen bakom länden sitter fast i ett stabilt bäcken. I mitteln, dvs ländryggen finns inga stora stabiliserande benklumpar utan bara en massa kött.
Det innebär att minsta lilla felbalansering skapar vridningar i länden och ont och låsningar och kissings Spines och och och.......
Så är det på alla levande varelser, djur som människa.

Jag tar aldrig bort låsningar i länden, det är hästens försvar på nått problem. Bättre att leta upp det problemet och behandla det så försvinner ländproblemet.

I travet så är största anledningen till dåliga bakknä att hästen inte bär vilket bl.a. innebär att den inte använder alla leder i bakbenet. Oftast är det just bakknäet den låser. Om man sen lägger till en lång bakktå så blir det i princip omöjligt att få till ett steg med bakbenet vilket gör att hästen slänger det utåt istället och vrider om bäckenet så att bägge bakbenen ska kunna får plats.

Därfför har många nått bra resultat med hjälp av backträning, hästen tvingas ta i väldigt mkt och den långa tån bak spelar inte så stor roll. Överrullningen underlättas och bakknäet börjar arbeta och användas.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Den tränar man inte, den behandlar man.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Ja men, Ally, nu var kanske frågan hur man tränar den för att slippa behandla så ofta.

Till Peace: Man undviker höga tempon och hårt underlag. På en del hästar kan en PG-sko vara bra. På andra blir det sämre med PG.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Naturligtvis EFTER behandling, så man inte "trillar" tillbaka i samma spår igen!

Då ska du träna som jag tränar alla mina, nämligen nästan varje dag.
Jag tränar nästan på måndag,
nästan på tisdag,
nästan på onsdag...
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Naturligtvis EFTER behandling, så man inte "trillar" tillbaka i samma spår igen!

Men hallå, tråden handlar om min knähäst som ÄR behandlad...

Efter konstens alla regler. Angående pålagringar är de endast en spekulation just nu. Muskulärt = OK enligt mig, övrigt fysiologiskt kollat av osteopat som jag litar MYCKET på. Böjprovet gjort av veterinär jag litar på.

Hur tränar jag vidare, och i andra hand underhåller.

Av vet. har jag fått direktivet att skritta på plant hårt underlag i en vecka för att sedan fortsätta uppbyggnaden som jag gör, joggar 1-2 ggr/vecka, 1 st. dressyrpass i alla gångarter varannan vecka (i bland även markarbete och skutt över småhinder). Däremellan MASSOR av skritt. All träning utom joggingen sker uppsuttet.

Efter nästa ÅB hoppas jag att kunna börja tempojobba hästen.

Just nu anser jag att hästen är mer lyhörd än någonsin och fungerar riktigt bra. men han tar inte riktigt för sig i högerböjar fortfarande. Vill gärna springa med huvudet aningen åt vänster. Vi jobbar varierat och slingan har inte många hårda böjar.

Innan sista behandlingen joggade han väldigt fort men han joggade fortfarande. Nu efter behandlingen joggar han långsammare och kör inte ner huvudet som han gjorde i bland innan.

Jag vet att kortisonet är smärtstillande, men vet. och osteopat tycker att jag genom att träna honom på behandlingen kan få tillbaka hans naturliga rörelsemönster. Det rör sig fortfarande om en häst som inte var halt när behandlingen påbörjades.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Hur du tränar vidare...

Djup sand. lutande underlag i galopp kombinerat med skritt i tryckvagn. Huvudet ska utan tvång vara så långt ner som möjligt.
Var 14 dag kör du ett banjobb för att checka av/öka hastigheten etc. Kör få gärna 2-3 heat.
Och bort med allt vad kortison och smärtlindrande heter om du ska träna annars blir det etter värre.
 
Sv: Träning av knä-hästar?

Men du är ju go´ då, du kunde inte hitta på något mer att säga tvärt emot veterinären eller?

"Av vet. har jag fått direktivet att skritta på plant hårt underlag"
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 710
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 828
Senast: Fetaost
·
Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
861
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 326
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp