Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sista långpasset innan Öppet spår idag. Man blir lite lätt snurrig av nästan två timmar på ett konstsnöspår 😅

Det kändes iaf jättebra rent fysiskt. Efter 10 km tyckte jag knappt att jag hade börjat och efter 15 km började jag fundera på att utöka passet till 2,5 h istället för planerade 2 h.

Det hela fick istället ett abrupt slut vid 18 km då min (nästan helt nya!) stav bestämde sig för att gå av 😩

Så nu måste det fixas också… får försöka fokusera på hur bra det kändes innan!
 
Jag hade bokat in mig på power hour ikväll men bokade av det eftersom min fot har varit på dåligt humör eller nåt under helgen. Kändes onödigt att riskera något med hopp och skutt. Blev tyvärr ingen annan träning istället, har inte varit mitt bästa jag idag och det hade säkert blivit bättre med träning men nej. Inte idag 🤷🏼‍♀️

Däremot tänkte jag klämma in ett pass imorgon bitti, hinner nog bara ca 35-40 minuters träning men jag kör så mycket jag hinner av passet tänkte jag.
 
35 minuter blev det, fick skippa sista fyra övningarna men så får det vara. Hellre ett kort pass än inget pass! De viktigaste övningarna ligger ändå först i passet :up: Hann med marklyft, bänkpress, latsdrag, benpress och lårcurl.
 
Annie Thorisdottir har lagt ut en video när hon gör den och hon klarar ett varv + +39 kcal....
Så jag börjar fatta varför de har med pull-ups resp muscle-ups på slutet, kan man inte utföra dem kommer man nog heller inte att komma så långt inom tiden.
Precis. Jag tror de gör att man drar ned på atleter tidigt i år. Förra året var de första två lätta Wodar som många kunde köra rx på.
 
Jag testade att köra open scaled 23.1 en gång till igår men kom ungefär lika långt som i fredags så jag har väl helt enkelt inte mer kapacitet än så just nu :) känns ändå helt okej även om förhoppningen var lite mer än så.
Jag ska testa att köra den scalade senare tänker jag. Mitt mål är att köra rx på alla Wodar 🙈
 
IMG_20230220_074653.jpg

Synd att klaga på dagens utsikt 😁☀️🌴

Blev ett lugnt pass, men skönt att sparka igång kroppen ordentligt.
Första kvällen när vi kom hit blev det 3km löpning vid 22 i 18 grader värme. Känns ändå helt okej 😁
 
Blev ett litet pass i Varberg i lördags.
Första squatsen på 1.5-2 månader typ, trodde att jag skulle dö. Fin träningsvärk blev det överallt.

FF0AEF1B-F621-498F-A30B-4BA4F19C56BC.jpeg


Ikväll ridning och imorgon mark!
Har gjort nya versioner av över- och underkroppspliten vi kör, så nu är de jättekorta med 3-4 övningar i varje. Resonerar att det blir roligare att gå till gymmet om man kan känna sig klar efter en timme och allt annat är kul bonus, istället för att känna att man väljer bort hela tiden.
 
Känner mig rastlös efter 3veckor utan träning, men får stå ut nån vecka till. Blev först magsjuk, sen förkyld och sedan steriliserade jag mig förra veckan.
Håll tummarna för att jag inte tappat all form på en månad sen 😅 Får åtminstone promenera så det blir veckans fokus!
 
Överlevde! Men det var nog inte en kroppsdel som inte skakade efter :laugh: vem fan bestämde att 5x10 i alla assisterande var en bra idé 💀slog ihop en del set till 20 rep och tyckte jag var jääättesmart! Spoiler: det var jättejobbigt ändå. 🙃
3C256914-DA2A-4779-87B5-299DC39933E1.jpeg
 
Älskar Strengthlogappen, det är så taggande att kunna följa sin statistik i vikter och reps, ex 20 december klarade jag med nöd och näppe 2 reps med 40 kg i bänkpress; idag klarade jag 7 reps på 40 och därefter 1x2 + 1x4 med 42,5! Nybörjargains är så GÖTT 😁!

59887E7F-256C-464B-A2D2-BFDEFFAF9D29.jpeg
 
Och i förra veckan var jag SÅ nära att sätta 100 kg i marklyft, vikten klarade jag men greppstyrkan svek mig så fick inte stången hela vägen upp 😫!

Så nu har jag inskaffat sånt här (tack för tips ni som skrev om detta tidigare i tråden 😀) och hoppas på att detta hjälper en bit + att greppstyrkan ska tränas ✊! 100 kg gränsen är inte långt borta!

7BB662D0-5FA5-4715-BFB7-91EB5C327154.jpeg
 
Tränade i morse. Men hade fortfarande för mycket träningsvärk i bröst och framsida axel så jag var sååå klen i bänken 😂 Sen brast nog något mer på högersidan för det gjorde för ont för att jag skulle kunna fullfölja alla set.
 
Jag är i Sverige den här veckan och hade bestämt mig för att ta en träningsfri vecka eftersom jag tränat på bra hela året och det dessutom är lite omständigt att träna här sett till både packning (platsbrist p.g.a endast handbagage) och tillgång till gym. Men nu börjar det spritta lite i musklerna, så jag kanske tar ett löppass med intervaller längs stranden imorgon ändå. Packade ner ett ombyte träningskläder i sista sekund och skor har jag redan på plats, så det går ju!

Samtidigt är jag orolig för att det skulle innebära att jag tränade av "fel" anledning, att min önskan att nu träna egentligen bottnar i något annat som är lätt att förklä i att "det börjar spritta i musklerna". Jag har svårt att känna mig tillfreds med min kropp när jag inte tränar, vilket förmodligen är något jag borde försöka jobba med på ett djupare plan. Det i kombination med att det under Sverigebesök blir lite "extra allt" sett till mat & dryck-intag (vilket är något jag njuter enormt mycket av!) gör att det blir lite jobbigt i mig. Gamla, kanske inte helt friska, tankemönster återkommer. Samtidigt vet jag ju självfallet att en vecka hit och dit inte gör någonting, och inte två eller tre veckor heller för den delen, men det är svårt att tänka rationellt när en annan del av hjärnan spinner iväg i kroppshat och känslor av otillräcklighet. Vanligtvis brukar jag kunna hantera det rätt bra och slappna av, men den här gången har det varit väldigt svårt med massor av hjärnspöken överallt. Jag vet inte vad jag kan eller bör göra åt det, men det känns skönt att ha ventilerat det här i alla fall. Är det någon som har någon input att komma med så tar jag tacksamt emot det!
 
Jag är i Sverige den här veckan och hade bestämt mig för att ta en träningsfri vecka eftersom jag tränat på bra hela året och det dessutom är lite omständigt att träna här sett till både packning (platsbrist p.g.a endast handbagage) och tillgång till gym. Men nu börjar det spritta lite i musklerna, så jag kanske tar ett löppass med intervaller längs stranden imorgon ändå. Packade ner ett ombyte träningskläder i sista sekund och skor har jag redan på plats, så det går ju!

Samtidigt är jag orolig för att det skulle innebära att jag tränade av "fel" anledning, att min önskan att nu träna egentligen bottnar i något annat som är lätt att förklä i att "det börjar spritta i musklerna". Jag har svårt att känna mig tillfreds med min kropp när jag inte tränar, vilket förmodligen är något jag borde försöka jobba med på ett djupare plan. Det i kombination med att det under Sverigebesök blir lite "extra allt" sett till mat & dryck-intag (vilket är något jag njuter enormt mycket av!) gör att det blir lite jobbigt i mig. Gamla, kanske inte helt friska, tankemönster återkommer. Samtidigt vet jag ju självfallet att en vecka hit och dit inte gör någonting, och inte två eller tre veckor heller för den delen, men det är svårt att tänka rationellt när en annan del av hjärnan spinner iväg i kroppshat och känslor av otillräcklighet. Vanligtvis brukar jag kunna hantera det rätt bra och slappna av, men den här gången har det varit väldigt svårt med massor av hjärnspöken överallt. Jag vet inte vad jag kan eller bör göra åt det, men det känns skönt att ha ventilerat det här i alla fall. Är det någon som har någon input att komma med så tar jag tacksamt emot det!
Jag vågar inte analysera för mycket, men en del i träning är ju att man mår bra av det, sover bättre osv. Så du som tränar regelbundet, flera gånger i veckan kanske inte mår lika bra av en vilovecka rent fysiskt? Och avsaknad av "må-bra-känslan" drar igång negativa tankar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
97 98 99
Svar
1 973
· Visningar
63 620
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 427
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 898
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
101 610
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp