Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen februari/mars har jag yogat 1-4 gånger per dag. Det blir lite extra när jag inte kan sova för då tränar jag yoga mitt i natten eller extremt tidigt på morgonen som 3-4 någon gång men oftast blir det runt 2 gånger per dag. Mindre känns inte bra. Så på 3,5 månader har jag inte haft en enda dag utan yoga, är jag trött kanske jag kör ett lugnare yinyoga pass så jag anpassar efter dagsläget. Det har liksom blivit mitt liv.

Yogan stärker min kropp, jag blir stark och smidig och tar mig igenom positioner som kanske inte är så bekväma men som gör skillnad. Och mitt självförtroende är mycket bättre nu.

Tänk att yogan som jag hatat i hela mitt liv för att jag gått på fel yoga visade sig vara det bästa av allt i år förutom att alla jag har omkring mig lever och mår bra.

Nu är jag mör i kroppen men satsar på ett lugnt pass lite senare efter det väldigt djupa passet nyss.
 
Blev ett litet kvällspass nu vid halv tio till nu precis vid kvart över tio. Men jag kommer inte till ro, har en jobbig kväll och kan inte slappna av så funderar på ännu ett pass men låter det gå en liten stund innan jag tränar igen.

Behöver sova inför freestyle kursen imorgon men det är svårt att slappna av och då vänder jag mig till yogan. Det låter mycket med tre pass på en dag och en så här sent på kvällen men det är bättre med yoga än andra alternativ.
 
Blev en joggingrunda på 5 km. Perfekt väder, hade kunnat ta en längre tur men hade hästen på inbetning i hagen så jag tänkte att det fick räcka med gräs. Är ju också bra att jag håller mig till att ta det lugnt, jag vet ju hur länge jag fått avstå från träning pga att jag joggade in i väggen i höstas :o
Dessvärre inte fått till några styrkepass i veckan. Hoppas jag lyckas imorrn.
 
Blev en joggingrunda på 5 km. Perfekt väder, hade kunnat ta en längre tur men hade hästen på inbetning i hagen så jag tänkte att det fick räcka med gräs. Är ju också bra att jag håller mig till att ta det lugnt, jag vet ju hur länge jag fått avstå från träning pga att jag joggade in i väggen i höstas :o
Dessvärre inte fått till några styrkepass i veckan. Hoppas jag lyckas imorrn.
Är att jogga sig in i väggen att det blev för mycket joggning så kroppen eller/och huvudet tyckte det blev för mycket?Tänkte om jag tolkade det rätt:)

Det är så svårt att inte träna när man egentligen vill. Jag ”kan” inte jogga alls och inte gymma heller. Det jag har kvar är yogan och hundpromenaderna. Yogan är super bra men jag saknar att springa och att gå runt bland vikterna på gymmet och att lägga upp träningsplaner och den där känslan man får när man springer och allt känns så skönt. Men jag kommer tillbaka dit igen,får tänka så.
 
Jag klarade det! Jag sprang hela vägen och kom i mål på 2.12, hade bra flyt i löpningen fram till 14-15km och höll mina mål men vid 17km sprang jag rätt in i väggen. Fy satan.. Det gick så sjukligt tungt, men när jag svängt runt Poseidon så kände jag att det va på ”hemväg” och bet ihop och kom fan i mål till sist!
 
Jag klarade det! Jag sprang hela vägen och kom i mål på 2.12, hade bra flyt i löpningen fram till 14-15km och höll mina mål men vid 17km sprang jag rätt in i väggen. Fy satan.. Det gick så sjukligt tungt, men när jag svängt runt Poseidon så kände jag att det va på ”hemväg” och bet ihop och kom fan i mål till sist!
Grymt jobbat!! Heja dig! :banana: 🤩
 
Jag klarade det! Jag sprang hela vägen och kom i mål på 2.12, hade bra flyt i löpningen fram till 14-15km och höll mina mål men vid 17km sprang jag rätt in i väggen. Fy satan.. Det gick så sjukligt tungt, men när jag svängt runt Poseidon så kände jag att det va på ”hemväg” och bet ihop och kom fan i mål till sist!
Sjukt bra jobbat! Jag blir pepp!
 
Är att jogga sig in i väggen att det blev för mycket joggning så kroppen eller/och huvudet tyckte det blev för mycket?Tänkte om jag tolkade det rätt:)

Det är så svårt att inte träna när man egentligen vill. Jag ”kan” inte jogga alls och inte gymma heller. Det jag har kvar är yogan och hundpromenaderna. Yogan är super bra men jag saknar att springa och att gå runt bland vikterna på gymmet och att lägga upp träningsplaner och den där känslan man får när man springer och allt känns så skönt. Men jag kommer tillbaka dit igen,får tänka så.

Jag har en sjukdom som gör att jag inte får ut energi i musklerna som det ska funka. Tränar jag för mkt så blir benen tyngre och tyngre, återhämtningen är lång. Därför kan det funka att jogga 1 gng/vecka men inte 3, återhämtningen är för lång. Förra semestern joggade jag 3 ggr/vecka för jag tänkte att jag skulle bli bättre men blev bara sämre och sämre innan jag insåg detta. Jag blir alltså inte bättre och uthålligare av mer träning utan tvärtom.
Styrka och lågintensivt typ promenader går bra men det är som att pulsträning inte funkar om det blir för ofta, även om det inte är på hög nivå (5 km 2-3 ggr per vecka är liksom inte jättemkt träning). Tyvärr är jogging den träningsform jag gillar och som blir av.
 
Jag har en sjukdom som gör att jag inte får ut energi i musklerna som det ska funka. Tränar jag för mkt så blir benen tyngre och tyngre, återhämtningen är lång. Därför kan det funka att jogga 1 gng/vecka men inte 3, återhämtningen är för lång. Förra semestern joggade jag 3 ggr/vecka för jag tänkte att jag skulle bli bättre men blev bara sämre och sämre innan jag insåg detta. Jag blir alltså inte bättre och uthålligare av mer träning utan tvärtom.
Styrka och lågintensivt typ promenader går bra men det är som att pulsträning inte funkar om det blir för ofta, även om det inte är på hög nivå (5 km 2-3 ggr per vecka är liksom inte jättemkt träning). Tyvärr är jogging den träningsform jag gillar och som blir av.
Aha, det låter jätte jobbigt men du verkar vara väldigt medveten om hur du ska träna på bästa sätt. Fast jag förstår till viss del frustrationen över att inte klara det man så gärna vill. Jag vill också springa men har ingen kraft i kroppen så jag skulle skada kroppen om jag sprang längre rundor så jag fokuserar på lugnare saker.

Efter covid har jag inte riktigt kommit i form, fick post covid och det var först nu i maj efter mer än 2 år som jag började kunna andas normalt i viloläge till och med. Och jag fick fel på hjärtat så måste äta medicin för det i troligtvis hela mitt liv. När vi provat att sätta ut medicinen får jag direkt takykardi. Onormalt hög,rusande puls även i vila. Hade problem med det innan också men under och efter covid skenade det iväg på vilopulser upp till 150 slag i minuten.

Och avståndsbedömning och balans var helt ur form. Så att gå i trappor eller kliva på en rulltrappa eller cykla har varit i princip omöjligt. Så yogan kan vara svår i vissa positioner men jag ger det mer tid och kämpar på.
 
Det tror jag du fixar! Jag tog 70 kg första gången i februari, då sa min coach att jag skulle klara 100 under året. Trodde inte riktigt på henom, lät ju helt sjukt. Tre månader senare så är vi här. Kul att ha en grej jag är rätt vass på 😁

Jag tog 70kg på open i februari jag med. Det var 4e gången jag markade.

Uppe på 90kg nu men har inte markat på ett tag. Får testa snart igen 😁
 
Inte skrivit ett tag nu i tråden om min träning men tänkte jag kunde summera veckans träning.

Måndag ridning
Tisdag träning i tom sal på gymmet med skivstång, bräda, lös vikt, medicinboll och intervaller med konditionsövningar 70 minuter
Onsdag vila
Torsdag träning 60 minuter ungefär samma som på tisdagen
Fredagen långpromenad på 2 timmar
Lördag promenad på 35 minuter
Söndag träning 60 minuter, samma pass som de andra dagarna på gymmet, idag fick jag lite andningsproblem så fick pausa en stund så aktiv träning blev nog 55 minuter. Drog på lite för hårt i en konditionsövning för jag ville utmana mig själv.

Känner mig nöjd med veckan :)
 
Måste (eller vill) komma på lite roliga mål med träningen över sommaren.
Ska ju försöka ha lite sommarlov, och med andra ord kunna träna massooor. Hoppas jag!

Men vad ska man ens satsa på?
Vikt x 10 x 3?
1RM? 🤔 lite av varje?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 928
· Visningar
61 566
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 994
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 049
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 517
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp