Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vågar inte analysera för mycket, men en del i träning är ju att man mår bra av det, sover bättre osv. Så du som tränar regelbundet, flera gånger i veckan kanske inte mår lika bra av en vilovecka rent fysiskt? Och avsaknad av "må-bra-känslan" drar igång negativa tankar?
Jo, du har nog en poäng i att det handlar delvis om uteblivna endorfiner också. Hade inte tänkt på den aspekten faktiskt men den är värd att fundera mer över :idea:
 
Ett litet träningspass igår, faktiskt riktigt nice med korta pass. La till glute kickback (hip thrust-maskinen som annars är jättebra är sönder).

Vertical leg press var ju dock förfärligt. 40kg på den, jämfört med 135kg i vanlig liggande benpress 😅 (där är det väl ca 45graders vinkel på släden jämfört med typ 90grader på denna).

08862E26-6702-4424-9283-CBB43793A705.jpeg
 
Har lyckats jogga 7,5 km idag och det är jag nöjd över. Känner dock att ryggen blir sämre av det, då musklerna i ländrygg/sneda magmusklerna. Vet inte riktigt vad jag ska göra åt dem. Jag är rätt bra på dagarna när jag är igång, lite stel på morgonen men det blir lite bättre för varje dag. Men just jogging verkar trigga dem att bli krampande igen.

Gjorde ett pass vore igår och det var helt okej men jag saknar verkligen kettlebells och lite mer fartiga pass.
 
Har precis landat i soffan efter jobb, disk och träning. Hade tänkt träna på gymmet men misstänkte att jag inte skulle hinna så jag avbokade. Fick bli ett träningspass hemma istället utifrån styrkelabbets program som jag följer.

Idag blev det bland annat stöt med 5 kg viktskiva, dödsmarsch med 10 kgs viktskivor, boxböj med 10 kg viktskiva, hopprep och floor press med 5 kg viktskiva.
 
Den heter så i träningspasset så tänkte att det var en välkänd övning :rofl::o

Man börjar med rak position, böjer sig enligt bilden vid varje steg och sen tillbaka till rak position innan nästa steg.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230224-070419.jpg
    Screenshot_20230224-070419.jpg
    122,5 KB · Visningar: 26
Det blev tre träningspass i veckan, så nöjd! :) I onsdags ett hypertrofipass helkropp med mycket maskiner och hantlar.

Idag tränade jag tidig eftermiddag och hade egentligen planerat för ett pass med massa basövningar med skivstång. Men. När jag kom till gymmet var alla skivstångsrack upptagna och jag är inte den som frågar om jag får köra emellan, har alldeles för mycket social ångest för det 😅 men jag hade redan en plan B ifall nämnda situation skulle uppstå, så det blev ett pass med en app, helkroppspass amrap med kettlebell.

6 min amrap:
6 power snatch vänster
6 overhead squat vänster
6 power snatch höger
6 overhead squat höger

6 min amrap:
6 utfall
6 raka markluft
6 goblet squats

Och så allting en gång till, totalt 4x6 minuter med 2 minuters vila mellan blocken. Avslutade med 2x500 m roddmaskin. Nu ska jag vila i helgen!
 
Ska köra veckans tredje pass om en stund. Ser att jag får ändra lite i passet för jag hade tänkt att få in rodd eller ski-erg, kanske även battle rope i dagens övning då jag har tillgång till det på gymmet. Mycket ben är det iaf med både hopp och knäböj, avskyr ben-pass för jag ska även tvätta i helgen så benen kommer vara som gele närmaste dagarna. Bor på tredje våning utan hiss och tvättstugan är i källaren. Så gymmet först är en bra idé :rofl::laugh:
 
Gårdagen bjöd på bänk, äntligen stabilt uppe i 4x5x40kg, så nu är det verkligen dags att hoppa upp ett par kilo 🤩
Lat pulldown single arm tog inte riktigt så blir nog att butanet den övningen framöver dock.

Även PR i preacher curls.
Känner mig stark och peppad 🥳

C93C9AF3-468E-46EB-836A-497296C0327E.jpeg
 
Fick till ett 30-minuters kettlebell-pass (helkropp) idag mellan amningar och allmänt hemmafix. Beroende på övning vikter mellan 4-24 kg. Känns som före graviditeten vilket är sjukt tacksamt. (Kanske inte behövde den där mammaträningsboken när jag tänker efter...)
 
Idag blir det 23.2 🙈

Var hemma vid 23.30 igår kväll, var uppe och handlade vid 7 i morse. Hur f-n ska detta gå.

Igår laddade jag med morgonlöpning och grym utsikt med 19 grader varmt. Idag -3 och vinterkläder. Snacka om kontrast.
Men där uppe var jag och vände. Behövde röra på mig innan taxin hem.
IMG_20230225_073057.jpg
 
Igår hade jag inte motivation alls att styrketräna, men övertalade mig själv att kontinuitet trumfar motivation, bara gört!

Då är jag extra lycklig över att ha skaffat ett hemmagym, jag gick från ”du behöver bara köra lite bänk idag” till att när jag väl började köra så fick jag in ett helt överkroppspass 🥳! Så himla gött att ha så kort startsträcka när motivationen är låg, så man transportsträckan till gymmet :up:

4D5F3B9E-1950-4713-A531-A225DC92EC24.jpeg
 
Igår hade jag inte motivation alls att styrketräna, men övertalade mig själv att kontinuitet trumfar motivation, bara gört!

Då är jag extra lycklig över att ha skaffat ett hemmagym, jag gick från ”du behöver bara köra lite bänk idag” till att när jag väl började köra så fick jag in ett helt överkroppspass 🥳! Så himla gött att ha så kort startsträcka när motivationen är låg, så man transportsträckan till gymmet :up:

Visa bifogad fil 113393
Har också ett hemmagym. Bästa investeringen i mig själv/mig och sambon någonsin. Vi har barn också så halva rummet är lekrum och halva är gym. 🙂 vi hade aldrig tränat på det här sättet om vi inte haft gymmet hemma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 928
· Visningar
61 570
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 962
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 050
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 532
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp