Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Halsontet gav äntligen med sig, så i förrgår blev det ett kort pass på ett utegym med lite repklättring, dipsgång, monkeybars, knäböj och utfallssteg. Varken kroppen eller huvudet var riktigt med tyvärr och jag kände mig inte i fas med mig själv. Vilket märktes sen när jag började gråta för att vi bara hann köra en vända till tippen med ris från trädgården, stabilt humör 🙈

Nåja, igår var en bättre dag och vi passade på att orientera lite. Snällt och enkelt då vi känner terrängen rätt bra just där, men det var roligt och en härlig avslutning på dagen. Rundan tog oss en timme ungefär och det blev 7,5 km långt.
 
Dagens pass är gjort och en del nya kabel övningar. Nu ska jag duscha och sen köra ett barn till lekdejt med en kusin, handla och sen förbereda lunch för i eftermiddag kommer det en kompis till ett annat av min barn hit och leker.

Push _ Pull _ Legs_ Push – Vecka 4, pass 2.png
 
1000009323.jpg

Bilden blev lite lång, hoppas det syns ändå? Det är första gången jag provade lägga in övningar med vikt, riktigt kul! Passet var längre än en timme, så jag är inte riktigt sådär snabb 😅

När jag var borta förra helgen passade sambon på att bygga ett utegym, så jag har köpt lite grejer på Jula till det, kanske kan prova träna i det på söndag, är lite jobb kvar!
 
Idag blev det dryga 5 km jogg/pw för andra gången denna veckan och sen lite styrketräning här hemma! Skulle egentligen tränat igår på gymet efter jobbet men hade glömt träningsväskan hemma så fick tänka om.
Imorgon ska jag och min man åka till gymet ihop är planen *peppar peppar* 😃 Var SÅ länge sen vi tränade ihop och typ omöjligt nu med småbarn men imorgon har vi troligtvis barnvakt!

Dagens styrketräning:
Hemmaträning: mage, axlar, biceps.png

Skulle egentligen varit 3 set på magövningarna men 1,5-åringen vaknade så hade en liten koala runt halsen 😅
 
Nybörjarprogram marklyft: Vecka 7, pass 2.png


Två veckor sen sist så blev absolut inte de planerade 3x5x90 i marken :p räckte gott och väl så här! Glad att inget gjorde ont, har haft ordentlig värk i vänsterarmen senaste dagarna då jag tydligen rullat ner och fastnat i skarven mellan sänghalvorna 🙃 Glad att jag sover bra på jobbet när jag jobbar natt men vafan :laugh:
 
Jag var ute och sprang en liten kort sväng idag, mest för att det var en sådan fin kväll och för att jag ville känna på hur Hyrox-löptempot känns (jag har absolut fått dille på Hyrox de senaste 24 timmarna :angel:). Det gick helt okej, tempot kändes lite lugnare än jag är van vid eftersom jag alltid springer för fort, och framförallt var det intressant att verkligen hålla sig till ett visst tempo. Det har jag aldrig gjort förut, de få gånger per år som jag tar mig ut och springer brukar jag liksom bara knata på och se vad som händer typ :p Men det är ju verkligen inte min grej det här med löpning alltså, jag grämer mig för att jag kommer att behöva lägga mer krut på det i förberedelserna inför tävlingen. Men jag ska försöka se det som en "kul" utmaning! Dessutom visade det sig att min tävlingspartner bor bara ett par gator bort, så vi kommer att kunna springa en hel del tillsammans vilket jag tror blir bra.

Imorgon har jag anmält mig till en utmaning på gymmet där vi ska göra träningstestet som kallas för "acid bath" (gissar att det är en referens till lactic acid, alltså mjölksyra). Det innebär 500 m stakmaskin, 500m roddmaskin och 1000m på cykel och detta ska man klara av inom 6-7 minuter. Personligen tycker jag att det låter rätt överkomligt, men jag vet alldeles för väl att det är precis då det tenderar att vara som allra jävligast :nailbiting: Återkommer med rapport imorgon!
 
Idag blev det en löptur på stranden, då vi ändå skulle åka på utflykt för att äta glass :D ovanligt långt för att vara mig, vi slutade på dryga 7 km idag med. Benen var rätt tunga i början pga träningsvärk, men det tog inte så farligt med tid innan de blev mjukare.
VID-20240509-WA0000_exported_4466.jpg

Soligt men blåsigt som tusan, var rätt skönt när vi tog oss in i skogen sen.
 
Gymet idag med min man! Körde lite ihop men mest olika, vi har väldigt olika behov och preferenser när det kommer till övningar. Men det var kul att kunna åka och träna ihop! Jag testade första passet från "Rumpbokens basprogram" i StrengthLog-appen, så underkropp med lite extra aktivering för rumpan innan. Jag brukar inte värma upp (annat än att börja med lägre vikt och jobba mig uppåt) men knäböjen kändes riktigt bra idag med 10 min aktivering (höftlyft och musslan) innan!
60 kg á 6 rep x 3 set, tungt men överkomligt! Känner mig stolt för 60 kg (kroppsvikt) x 1 i knäböj var ett mål i våras när jag började komma igång ordentligt med träningen, och nu klarar jag 6x3 på den vikten :up:
Rumänska mark och hip thrust på 60 kg sen med. Gött pass!
 
Sambon byggde ett utegym förra helgen när jag var borta. Hur ofta tränar han? Aldrig. Hur länge har jag frågat om han vill följa mig till gymmet? 3-4 år?

Han har lite detaljer att slipa på, men det är snart klart, så jag får väl börja träna hemma helt enkelt 😂
1000009356.jpg


Ja, jag har tagit bilden idag. Ja, vi har snö. Ja, grannen har kört snöskoter hela förmiddagen. 🤭😂
 
Sambon byggde ett utegym förra helgen när jag var borta. Hur ofta tränar han? Aldrig. Hur länge har jag frågat om han vill följa mig till gymmet? 3-4 år?

Han har lite detaljer att slipa på, men det är snart klart, så jag får väl börja träna hemma helt enkelt 😂
Visa bifogad fil 144949

Ja, jag har tagit bilden idag. Ja, vi har snö. Ja, grannen har kört snöskoter hela förmiddagen. 🤭😂
Wow vad snyggt! 👏 Perfekt att kunna träna hemma ju! Men ja ser lite kallt ut haha ❄️
 
Wow vad snyggt! 👏 Perfekt att kunna träna hemma ju! Men ja ser lite kallt ut haha ❄️
Ja, han är väldigt duktig! Ja, från och med nu måste jag ge det ett försök runt en gång i veckan så jag kan visa att jag verkligen uppskattar jobbet han lagt ner 😅 lite av grejerna blir säkert förstörda av av att vara utomhus, men vi ska ordna ett plasttak och en dynbox att förvara vissa av sakerna. Sen är det mesta billiga prylar så det blir nog bra!
 
Blev ett härligt benpass förut. Jag är inte mycket för att köra ben men idag kändes det över förväntan roligt. Förmodligen för att ben-passet kommer vart tredje pass och jag får göra roligare övningar däremellan 😜
 
Är det nån i tråden som brukar trampa loss på en crosstrainer? Vilket motstånd kör ni? Jag tänkte försöka undvika att dö idag :laugh:
Man kan ju använda crosstrainer på många olika sätt och det finns olika varianter av crosstrainer. Det finns olika sätt att ställa in motstånd och på vissa kan man även ställa in lutning. Sen är dessutom hastigheten en till parameter för hur tungt det blir.
Jag har hittat ett lagom motstånd och har lagt till lite lutning också. Kör relativt långsamt, lagom för att höja pulsen utan att spränga lungorna.
 
Åkte till skjutbanan idag för att öva lite, och avslutade med kombinerad träning och skytte. Sprint ca 40m (sen var banan slut 😅), 10 situps, armhävningar och knäböj, löpning tillbaka, 2 träff från 15 meter och sen om igen x 15. Miss på skyttet innebar att springa med ett däck nästa runda. En lagom fredagsträning 😊
 
Sambon byggde ett utegym förra helgen när jag var borta. Hur ofta tränar han? Aldrig. Hur länge har jag frågat om han vill följa mig till gymmet? 3-4 år?

Han har lite detaljer att slipa på, men det är snart klart, så jag får väl börja träna hemma helt enkelt 😂
Visa bifogad fil 144949

Ja, jag har tagit bilden idag. Ja, vi har snö. Ja, grannen har kört snöskoter hela förmiddagen. 🤭😂
Wow, imponerande! Nu blir jag avundsjuk 🤩
 
Acid Bath igår då ja. En utmaning som verkligen går ut på fullt ös medvetslös i x antal minuter: 500 m roddmaskin, 500 m stakmaskin och 1000 m cykel ska klaras av på 6-7 minuter. Jag bestämde mig för att vara nöjd med allt under 8 minuter eftersom träningsvolymen varit rätt liten de senaste veckorna, men jag förvånade mig själv genom att klara av det på 06:55! :banana:

Jag är sååå nöjd med mig själv! Dels med tiden, men också med känslan jag hade och sättet jag lyckades pusha mig själv. Det var fruktansvärt jobbigt och jag har aldrig haft sådan mjölksyra i benen, lungorna kändes som att de skulle sprängas men jag lyckades köra på i ett jämnt tempo och hamnade aldrig i det här "nä fy fan, nu ger jag upp". Jag skulle nästan gå så långt som att säga att det var roligt :angel: Ett väldigt trevligt kvitto på att både den mentala och den fysiska styrkan finns där, helt enkelt :)

Idag ska jag bara lata mig i trädgården hela dagen och ikväll blir det Eurovision och pizza! Imorgon någon slags överkroppspass, har inte riktigt bestämt mig för vad ännu.
 
Sambon byggde ett utegym förra helgen när jag var borta. Hur ofta tränar han? Aldrig. Hur länge har jag frågat om han vill följa mig till gymmet? 3-4 år?

Han har lite detaljer att slipa på, men det är snart klart, så jag får väl börja träna hemma helt enkelt 😂
Visa bifogad fil 144949

Ja, jag har tagit bilden idag. Ja, vi har snö. Ja, grannen har kört snöskoter hela förmiddagen. 🤭😂

Tycker ni har ganska lite snö ändå...:angel::cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 298
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 858
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 433
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
102 260
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp