Träning och hälsa del 11

Ridning igår, och ska idag försöka köra ett lite kortare pass på lunchen.
Vaknade dock med väldigt irriterad...ehm, sena?
Den på utsida lår från höft till knä?

Har linnex på så får vi se.

Har allmänt så störiga problem med senorna, särskilt utsida underben (från knä till fotknöl). Tror det är det som ger mig kramp i fötterna, det är liksom inte några muskler som krampar (inte alls som en vadkramp tex). Det bara drar i dem... sjukt obehagligt och gör ont. Särskilt när man typ försöker köra knäböj eller benpress och fötterna får panik. Märkte det också när jag låg på rygg med knäna upp och fötterna i marken (if that makes sense).
Stortårna liksom drogs upp. Försökte jag trycka ner dem känns det obehagligt hela vägen till knäna.
Det räcker ibland med att täcket ligger på fötterrna för kramp 😅

Vet inte vad jag ska göra? Sjukgymnast? Akupunktur?
(Förutom dricka mer vatten då, och ta mina vitaminer :angel:)
Jag brukade gå till naprapat men sjukgymnast funkar också. Om jag uppfattat det rätt så är det höftböjaren som stramar men kan ju missuppfattat. De flesta brukar kunna känna av dem mellan varven även som värk i ländryggen där de fäster då de har en tendens att strama lm man tex sitter mycket. Man brukar få övningar och så stretcha ut dem. För underbenen har jag ingen koll men har du bra rörlighet i fotleden?
Mitt tips är att du kontaktar nån duktig fysioterapeut, sjukgymnast eller naprapat som får kolla på dig och hjälpa dig.
Sen kan tillskott i form av magnesium ibland hjälpa om man har problem med muskelkramper men det lät ju inte som att det var problemet.
 
@95johsv , @Bulldoozer

Tack för svar!
Höftböjarna är okej, har rätt bra rörlighet i fotleden med.
Äter magnesium varje dag, även lite extra b-vitamin då jag tdigare haft både b-vitamin och järnbrist.
Kalium kan ju vara värt att prova!

Men jag tror jag ska försöka hitta någon som som kan hjälpa mig vidare, vore nice om jag kunde få reda på VAD problemet är 😅

--
Det blev också ett litet lunchpass, mark och latsdrag bara.
Kul! Men TUNGT.
Rekommendar inte att försöka träna på bara en liten portion gröt som intogs tre timmar tidigare.
(Orningen återställd efter redig lunch)

IMG_1543.jpeg
 
IMG_9450.jpeg


Har trillat in på vanliga mark igen efter att ha lallat med sumo större delen av året, kändes bra idag! Har bytt till damstången och det är otroligt hur mycket bekvämare den är att hålla i för mina pyttehänder :p kul! Axeln känns generellt bra men var inte helt bekväm i rodden så ska chilla ett tag till där tror jag :)
 
Körde ett gruppstyrkepass idag, stod att det skulle vara 60 min men effektiv tid var nog snarare 45. Passade iofs bra då det var efter 15 tim fasta, kände mig yr inledningsvis och tog det lugnt men det kändes sen helt okej genom passet. Få se då i helgen hur mkt träningsvärk det blir :angel:
 
Blev 20 minuters träning med fokus på bröst så det blev mycket armhävningar av olika slag. Trots att kroppen var lite trött av träning från dagen innan så kändes det riktigt bra. Idag blir det lite stadsvandring i Göteborg och sen dans imorn.
 
En liten joggingrunda idag, tänkte hålla 5:45 tempo, men äsch 😅
Var tungt nästan rakt igenom (hade dessutom glömt ta inhalatorn vilket inte hjälpte).

Men tajmade 300m slutspurt med en sjukt bra låt, räddade hela rundan :D

På eftermiddagen var det hoppkurs på ridskolan.

IMG_1553.jpeg
 
Nu börjar jag komma igång ordentligt med tränandet igen. Har varit två gånger i veckan hela mars och tänker fortsätta med det. Har ändrat lite småsaker i mitt träningsprogram, t.ex ökat lutningen och minskat motståndet något på crosstrainern, tagitt bort några övningar på bollen och återinfört några dragövningar med kabel. Och letat reda på några maskiner som liknar de jag använde på sjukgymnastiken förra året. Har insett att träningen jag gjort har underhållit min benstyrka iallafall, för jag tar samma vikt i benpress nu som före midsommar, utan att ha kört någon benpress alls sen dess.
Och veckan efter påsk ska jag hämta hem min nya sjukgymnast, dvs en ny ridhäst! 🥰
 
Hur tillförlitligt är 226-ålder för kvinnor gällande puls?
Jag hade varit död i dag om det stämde helt.😂

Ett bra spinningpass där jag inte fegade med skruven.
I morse sprang jag 3 km.
Jag är inte träningsstörd men just nu är motion det min hjärna behöver.
 
Hur tillförlitligt är 226-ålder för kvinnor gällande puls?
Jag hade varit död i dag om det stämde helt.😂

Ett bra spinningpass där jag inte fegade med skruven.
I morse sprang jag 3 km.
Jag är inte träningsstörd men just nu är motion det min hjärna behöver.

Stämmer skitdåligt. Isåfall kan jag ligga på maxpuls i 20 av 45 min på Activio-spinningpassen man gör med klocka ;)

Jag är 40 och jag skulle gissa att jag har maxpuls på 200. Jag har inte gjort ett maxpulstest men när jag pressar på i ovanstående pass hamnar jag på 197 och jag vet att jag har inte riktigt pannben för att ta i tills jag kräks, men jag är rejält trött efter att ha varit uppe på 197.
 
Stämmer skitdåligt. Isåfall kan jag ligga på maxpuls i 20 av 45 min på Activio-spinningpassen man gör med klocka ;)

Jag är 40 och jag skulle gissa att jag har maxpuls på 200. Jag har inte gjort ett maxpulstest men när jag pressar på i ovanstående pass hamnar jag på 197 och jag vet att jag har inte riktigt pannben för att ta i tills jag kräks, men jag är rejält trött efter att ha varit uppe på 197.
Ok ja jag kände det också. Jag har ställt in klockan efter vad jag har kommit upp i på passen. Jag vet ju inte exakt maxpuls men känslan är väl att jag är någonstans i närheten när jag har varit uppe på 187 då är känslan väldigt mycket kräkvarning.
 
Blev en ganska träningsfokuserad vecka. Ett litet bonuspass i form av en skidtur idag, hade eg tänkt gå på ett lugnt corepass men blev medbjuden på skidtur och tänkte att det var ju fint väder... men lössnö i spåret och svårkört för mig som faktiskt bara kört skate sedan februari. Blev kanske 7 km men kände mig rejält trött efteråt. Gick sedan på den inbokade passet och tänkte att det blir lugnt, men då hade dom bytt instruktör till den hårdaste på ställt. Det blev istället ett rejätlc core-fyspass. Så j, jag sover gott inatt.... :angel:

Tisdag: joggingrunda.
Onsdag: skidträning
Torsdag: turskidor
Fredag: styrketräning
Söndag: skidor + core
 
Totalt tre pass på gymmet denna veckan helt enligt plan :up: Uppe på 80 kg x 6 reps på marklyften i lördags vilket kändes skitbra.
Imorgon påbörjar jag sjätte och sista veckan på det programmet jag kör just nu så ska försöka testa eller iaf komma nära mitt 1 RM i böj, bänk och mark. Satte ju lite målvikter för skojs skull när jag började komma igång ordentligt i början av året så blir kul att se vart jag hamnat. Knäböj imorgon!

Sen håller jag på och klurar på hur jag ska lägga upp träningen nästkommande 6-8 veckor när jag börjar jobba. Tror att 2pass/vecka på gymmet får räcka + ska planera för ett pass hemma med. Har kört helkropp med underkroppsfokus nu så är lite sugen på ett bänkprogram 2 dagar/vecka och sen ett pass underkropp hemma mellan (har ett par kettlebells och lite hantlar). Lutar mot det iaf!
 
Blev en ganska träningsfokuserad vecka. Ett litet bonuspass i form av en skidtur idag, hade eg tänkt gå på ett lugnt corepass men blev medbjuden på skidtur och tänkte att det var ju fint väder... men lössnö i spåret och svårkört för mig som faktiskt bara kört skate sedan februari. Blev kanske 7 km men kände mig rejält trött efteråt. Gick sedan på den inbokade passet och tänkte att det blir lugnt, men då hade dom bytt instruktör till den hårdaste på ställt. Det blev istället ett rejätlc core-fyspass. Så j, jag sover gott inatt.... :angel:

Tisdag: joggingrunda.
Onsdag: skidträning
Torsdag: turskidor
Fredag: styrketräning
Söndag: skidor + core
Låter som en väldigt aktiv vecka! Kul :D
 
Tog mig samman och gick till gymmet efter jobbet idag.
Lite tröttare ben än vanligt men annars rätt okej pass. Värmde bara upp med 600m på löpbandet jmf med mina vanmoga 1km - men der kändes ok eftersom jag cyklar va 8km tor jobb så var redan uppvärmd.
1000005841.jpg

Cyklade även till Lomma (knappt 2 mil ToR) i fredags. Så överlag en rätt okej vecka.
 
Sitter och justerar om mitt egna träningsprogram. Just nu vill jag ha en roligt styrketräningprogram och dit hör varken marklyft eller knäböj :angel:

Jag kommer fortsätta dansa i höst för det är ett roligt bra komplement till min styrketräning och det ger sån glädje. Precis den typen av träning som jag gillar - ingen prestation utan alla dansar på sin nivå och alla stöttar varandra :love:
 
Vilodag igår, var mycket välbehövligt.
Ikväll ska jag rida, men är extremt löpsugen, så funderar på om man rimligen kan springa 5km på lunchen. Vi får se!
Imorgon blir det långpass på gymmet, så lite jogging idag kan nog vara lagom.
 
Sitter och justerar om mitt egna träningsprogram. Just nu vill jag ha en roligt styrketräningprogram och dit hör varken marklyft eller knäböj :angel:

Jag kommer fortsätta dansa i höst för det är ett roligt bra komplement till min styrketräning och det ger sån glädje. Precis den typen av träning som jag gillar - ingen prestation utan alla dansar på sin nivå och alla stöttar varandra :love:


Åh vad roligt med dans är det någon särskild inriktning? Själv har jag gått både balettkurs, feminine street och en danskurs som var en blandning av träning och dans som hette women moves. Aldrig dansat som barn eller umgdom så det var nog hellre än bra :D Trots detta så var jag med på flera dansuppvisningar som avslutning på terminen, dock ej på balettkursen. Men i övrigt på de andra kurserna lärde vi in en koreografi och hade föreställningar på Stora teatern i Göteborg nervöst men också väldigt kul upplevelse. Är sånt som jag blir peppad av men alla gillar ju det inte såklart.
 
Åh vad roligt med dans är det någon särskild inriktning? Själv har jag gått både balettkurs, feminine street och en danskurs som var en blandning av träning och dans som hette women moves. Aldrig dansat som barn eller umgdom så det var nog hellre än bra :D Trots detta så var jag med på flera dansuppvisningar som avslutning på terminen, dock ej på balettkursen. Men i övrigt på de andra kurserna lärde vi in en koreografi och hade föreställningar på Stora teatern i Göteborg nervöst men också väldigt kul upplevelse. Är sånt som jag blir peppad av men alla gillar ju det inte såklart.

Det är mest prova på så vi har dansat disco, hip hop, slow och dancehall. Vad som återstår vet jag inte :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
63 994
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
57 959
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 049
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 517
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp