Bukefalos 28 år!

Träning/tempo

Memmis22

Trådstartare
Vad är ett bra träningstempo? Och hur bra/dåligt är 46 sek på 500 meter för en ostartad 4 åring som inte gått snabbjobb innan och är tänkt att kvala i sommar?
 
Sv: Träning/tempo

Vad är ett bra träningstempo? Och hur bra/dåligt är 46 sek på 500 meter för en ostartad 4 åring som inte gått snabbjobb innan och är tänkt att kvala i sommar?

Det där var nog inte helt enkelt att svara på...

46 sekunder på 500 meter är nog rätt långsamt om det var det snabbaste hästen förmådde. Det är ju 18.5 sekunder på 200 meter. Min uppfattning är lite att snabbjobb handlar om ca 11-13 sekunder på 200 meter. 18 låter lite som långsam canter. Men jag har lite dålig koll på vad för farter ett bra träningstempo är. Det skiljer mycket på vad olika tränare tycker är rätt. Har legat på runt 15-17/furlong hos en del tränare och då gått runt 1000 - 1500 meter. Men har aldrig klockat tiden själv hos tränarna...

På canterkursen i Strömsholm red vi med GPS och då fck man en mycket bra uppfattning om tempot. Men då låg tonvikten på att lära sig rida i ett visst tempo. Inte vad som var ett bra träningstempo för hästen även om vi talade om det på kursen. De flesta tränare har tyvärr inte GPS (trots att det är ett väldigt bra och billigt träningshjälpmedel) så i de fallen har jag ofta satt upp eller märkt ett par stolpar över 400 meter och "räknat" när cantrat förbi under träningspassen. Men det ger ju bara en uppskattning och ingen säker tid över 1000 meter...

Har man dålig koll på avstånd på banan man tränar på kan det vara en god idé att även använda sig av Google Map för att mäta upp avståndet. Hos en tränare nere i Skåne jag red för under en tid kunde jag med Google Map tala om för henne hur fort vi red och hur långt vi faktiskt red under träningen. Något som hon bara hade lite koll på. Jag kunde även med "kartan" visa henne hur vi skulle kunna öka distanserna på "träningsbanan" genom att utnyttja marken vi red på bättre. Jag kunde även med hjälp av telestolpar, träd mm som var synliga på google map märka upp avstånden på fältet.

Och sen istället för att gå in i canter någonstans mitt på åkern, jaga efter varandra och snabbt behöva pulla upp efter ca. 500 meter kunde jag visa på hur vi med lite mer "träningsdisciplin" kunde förlänga sträckan vi cantrade på med 250-300 meter bara genom att tillsammans sidavid sida göra en volt och gå igång i canter direkt i ena ändan på fältet och sedan verkligen följa bäcken vi red efter. Det istället för att börja vid en godtycklig "punkt" på fältet utan koll på var vi sen red och var vi skulle pulla upp...

När vi sen visste hur långt och fort vi faktiskt red var det lättare att skapa sig en uppfattning om hur hästarnas kondition var och vilka hästar vi skulle låta starta och vilka vi kunde lämna hemma. Har man inte många hästar i träning så måste man nog ha koll på tider och distanser för att veta hur konditionen hos hästarna är. Speciellt om man som tränare inte rider själv utan kanske ofta har nya och mer eller mindre erfarna arbetsryttare.

Me det är ju som sagt bara ett par sätt att ta reda på hur långt och fort man rider. Att veta hur långt och fort man skall rida under träning får nog andra säga. Sedan handlar det ju om intervallträning, spritsar, längre pass i långsam canter mm. Vad som gör en häst hållbar och snabb vill jag nog inte säga att jag har samma koll på... *s*
 
Senast ändrad:
Sv: Träning/tempo

Är det fullblod/arab eller ponny? Hur lång distans totalt? Dvs är det medeltid på en längre distans?

Det är över 90 sek per km. Med den tiden så skulle hästen ha en chans mot A-ponnyerna men inte ha något att göra med slutstriden i ett kat C eller D-löp och heller inte klara de bästa B-ponnyerna.

Stämmer verkligen tiden? Det måste vara ganska långsam canter om det är ett fullblod? Eller menade du inte att det var den tiden som den har i snabbjobb?
 

Liknande trådar

Fritid Vi tänkte besöka Gotland (på försäsongen) i sommar med vår 4-åring. Vår första gång där! Tips på vad vi inte får missa och plats som är...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Karfitsa
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: hamilton1
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: Ketrawzc
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp