Bukefalos 28 år!

Träningsfråga: Orimligt svaga ben i benpress

ekra

Trådstartare
Jag är generellt relativt stark, men jag har en väldigt svag punkt, och det är när jag ska trycka ifrån med benen, exempelvis i benpress. Eller bära tungt i trappor, det är som att jag inte har kontakt med musklerna! Jag har inte reflekterat över det på en stund, förrän jag testade benpress istället för benböj häromdagen.

I liggande benpress med ett ben i taget så är gränsen sådär 10-12kg för att 8-10reps ska kännas ok. Med två ben ca 40kg. Är inte det sensationellt svagt för någon som tränar allround styrka 2-3ggr/v sedan ett par månader och under barmarkssäsongen cyklar flera mil i veckan i kuperad terräng?

Jag måste utföra rörelsen väldigt sakta för att orka bromsa vikten på ett bra sätt på nervägen.

Vilka muskler är det jag borde stärka? Är det typ baksida lår, rumpa och korsrygg?

Och så en märklig sak till med det hela, sjukgymnast har lyckats tillfälligt lösa denna svaghet genom akupressur, bara på en behandling! Nu är det länge sedan och jag har flyttat från den fysion, men jag ska ta upp det nästa gång jag är hos min naprapat och se om han kan göra samma sak.

Eller om någon förstår vad jag har för problem och kan tipsa mig om självhjälp på nätet :)

Behandlingen var enkel, först fick jag liggande spjärna emot fysions hand och kunde knappt hålla emot alls, sedan pressade han någon minut på punkter i låret och efter det hade han ingen chans att hålla emot. Känner någon igen detta?
 
Sensationellt svagt vet jag inte om man kan kalla det, utifrån vad du beskriver handlar det inte direkt om styrka utan snarare om problem med aktivering. Jag har varit med om samma sak, men i mitt fall var det utfall som var problemet. Jag kunde kliva ut i utfallsposition men jag kunde inte trycka ifrån och ta mig tillbaka om så mitt liv hängde på det.

I benpress är det nog framförallt rumpan som kan utgöra ett hinder, beroende på hur man placerat fötterna, sedan baksida lår och sist framsida lår. Ryggen ska inte vara en direkt faktor i benpress, ryggen ska vara rak och inte släppa från ryggdynan (och rumpan ska inte lätta från sätet, något jag ibland råkar ut för precis i bottenläget).

Om jag var i din sits skulle jag ta kontakt med en PT som fått gå igenom övningen och andra övningar som behövs för att bygga upp det som saknas.

I andra hand hade jag kört övningen med rikigt lätta vikter och systematiskt testat olika fotpositioner och verkligen försöka hitta rumpa och baksida lår, samt letat upp andra övningar som aktiverar samma muskulatur.

Jag fick träna mycket utfall och moment i utfall för att få ordning på mitt problem. Runt tre-fyra gånger i veckan körde jag tre set med någon av dessa övningar, men det tog lång tid (runt ett halvår, skulle jag tro) innan jag kände att jag hade kontroll. Då körde jag med PT en gång i veckan som korrigerade och peppade.
 
Kan du göra knäböj? Vilket är nästan samma rörelse men stående.
Ja det går bra, där känner jag mig inte lika svag och instabil, jag gör inte enbensknäböj men vanliga kan jag göra djupa med lite vikt utan att det känns obehagligt eller instabilt.
 
Ja det går bra, där känner jag mig inte lika svag och instabil, jag gör inte enbensknäböj men vanliga kan jag göra djupa med lite vikt utan att det känns obehagligt eller instabilt.
Men om du tar 40 kg i knäböj, hur känns det? Om du vill bli starkare i vardagen typ bära tungt i trappor är det bättre att träna knäböj då det är mer funktionellt än benpress.
 
Men om du tar 40 kg i knäböj, hur känns det? Om du vill bli starkare i vardagen typ bära tungt i trappor är det bättre att träna knäböj då det är mer funktionellt än benpress.
Förmodligen känns det inte så bra :) jag gör helst bara stående benböj med min egen vikt plus en "viktboll" på 9-12kg. Så kanske är svaret att jag borde träna lite mer vanliga benböj också. :)

Det jag framförallt vill ha frånskjutsstyrkan till är att kunna cykla mer effektivt i branta backar och kunna kliva på lite bättre när jag går med tung ryggsäck på fjällturer. (Jag går då med säck som väger ca 16-18kg när jag är på flerdagarsturer med tält)
 
Du kan träna i Smith-maskin och lägga hur mycket du vill, det är att rekommendera. Om du fixar knäböj bättre med tunga vikter så skulle jag byta ut benpress mot det.
 
Ja det låter lite för någon som ändå håller igång träningen. Jag är tvärtom, kör ca 110 kg i benpressen, men skulle ALDRIG kunna göra det i knäböj. Har ont i en ljumske så ska jag gå hela vägen ner får jag typ bara köra med 40 kg, fuskar jag kan jag väl köra med 60, men då blir det inte hela vägen ner sas.
 
@ekra Om jag vore du skulle jag satsa på vanliga knäböj istället med stång på ryggen eller "framböj". De övningarna är mycket bättre för både stabilitet och styrka eftersom den inte bara tränar benen utan även bålen och ger bättre rörlighet.

Jag kan ta typ 120 kg i benpressen men kan inte göra en ordentlig knäböj med bara 20-kgsstången då jag är stel, svag och tappar balansen.
 
Förmodligen känns det inte så bra :) jag gör helst bara stående benböj med min egen vikt plus en "viktboll" på 9-12kg. Så kanske är svaret att jag borde träna lite mer vanliga benböj också. :)

Det jag framförallt vill ha frånskjutsstyrkan till är att kunna cykla mer effektivt i branta backar och kunna kliva på lite bättre när jag går med tung ryggsäck på fjällturer. (Jag går då med säck som väger ca 16-18kg när jag är på flerdagarsturer med tält)

Spontan tanke efter det här inlägget:

1. Träna mer knäböj med fokus på djup och korrekt teknik.
2. Träna marklyft (främst vanliga marklyft). Marklyft är en suverän frånskjutsövning!
 
Spontan tanke efter det här inlägget:

1. Träna mer knäböj med fokus på djup och korrekt teknik.
2. Träna marklyft (främst vanliga marklyft). Marklyft är en suverän frånskjutsövning!
Men marklyft aktiverar andra muskler främst ryggmuskulatur än bestyrka och rumpan. Utan tvivel är marklyft jättebra men kanske inte just för bestyrka och frånskjut, då är knäböj bättre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp