Bukefalos 28 år!

Träningsfråga: Orimligt svaga ben i benpress

Marklyft tränar ju helt annat än benpress gör och jag resonerar som så att är man svag i en specifik övning, så är det ju den övningen man ska träna på för att isolera och få kontakt med just de musklerna.
Jag kör i princip aldrig knäböj med stång pga min dåliga ländrygg som inte riktigt orkar hålla emot och stabilisera. Däremot har jag nytaget pb på 141 kg i benpress, där ländryggen inte inte behöver jobba på samma sätt, där det är mer rumpan och låren som får jobba.

Marklyft tränar helt andra muskler än benpress, som sagt och där får jag med hänsyn till ländryggen fokusera mycket på teknik och kör heller inte med speciellt tunga vikter på stången.
 
Men marklyft aktiverar andra muskler främst ryggmuskulatur än bestyrka och rumpan. Utan tvivel är marklyft jättebra men kanske inte just för bestyrka och frånskjut, då är knäböj bättre.

Om man pratar raka marklyft håller jag med dig. Vanliga marklyft där man är noga med att lyfta med benen och verkligen låser höften i topplaget är utmärkt träning för från- och påskjut.
 
Jag hade "ångest" över hur svag jag var i knäböj och benpress tills jag läste på om olika kroppsproportioner och insåg att jag var svag eftersom mina proportioner är allt annat än fördelaktiga för att ha lätt för att böja tunga vikter. Jag kan t.ex. knappt göra en korrekt böj under 90 grader med endast kroppsvikt eftersom tyngdpunkten hamnar så långt bak att jag nästan tappar balansen trots stabil bålmuskulatur. Sumo-ställning både i böj och benpress gör det lite lättare.

Det behöver ju inte vara samma problem för dig, men för mig började det kännas bättre när jag förstod att det är lönlöst för mig att jämföra vikter och styrka med tjejer som är mer fördelaktigt byggda för just böj.
 
Men marklyft aktiverar andra muskler främst ryggmuskulatur än bestyrka och rumpan. Utan tvivel är marklyft jättebra men kanske inte just för bestyrka och frånskjut, då är knäböj bättre.

Har blivit mycket stabilare i mina benböj sen jag började med marklyft. Tycker det är en suverän övning för allmän styrka. Styrka i en övning kan gynna en annan.
 
En av Sveriges bästa styrkelyftare har på frågan om bästa kompletterande övningar svarat att marklyft är bäst komplement till knäböj och knäböj är bäst komplement till marklyft. Nog för att styrkelyftare är lite biased vad gäller "de tre stora", men ändå.

Men i allmänhet gäller förstås att öva på det man vill bli bra på.
 
Om man pratar raka marklyft håller jag med dig. Vanliga marklyft där man är noga med att lyfta med benen och verkligen låser höften i topplaget är utmärkt träning för från- och påskjut.
Jag jobbar bara med raka marklyft så där är vi överens. Det andra känner jag inte till.
 
Jag hade "ångest" över hur svag jag var i knäböj och benpress tills jag läste på om olika kroppsproportioner och insåg att jag var svag eftersom mina proportioner är allt annat än fördelaktiga för att ha lätt för att böja tunga vikter. Jag kan t.ex. knappt göra en korrekt böj under 90 grader med endast kroppsvikt eftersom tyngdpunkten hamnar så långt bak att jag nästan tappar balansen trots stabil bålmuskulatur. Sumo-ställning både i böj och benpress gör det lite lättare.

Det behöver ju inte vara samma problem för dig, men för mig började det kännas bättre när jag förstod att det är lönlöst för mig att jämföra vikter och styrka med tjejer som är mer fördelaktigt byggda för just böj.

Det här tycker jag är spännande, eftersom jag upplever något liknande: knäböj är svårt och jag trillar bakåt. Du får hemskt gärna utveckla lite om du vill, vad har du för icke fördelaktiga proportioner? Långa ben? Lång rygg? Och du har alltså kompenserat/hittat rätt genom att bredda mellan fötterna?
...måste googla kroppsproportioner och knäböj
 
Hur gör man ett korrekt knäböj?
Går inte att svara på generellt. Det finns ju manualer på ett perfekt knäböj typ men sen måste man ju alltid ta hänsyn till biomekanik, och det innebär att man måste se hur långa just dina lårben är t ex, och analysera var dina svagheter/styrkor sitter. Svårt men kul. Sen beror ju allt på vad du vill bli bra på, en del tränar ju djupa knäböj och andra nöjer sig med låren parallella med underlaget. Men generellt brukar jag tänka att börja med vanliga uppresningar från stol om man är otränad.
 
Marklyft tränar ju helt annat än benpress gör och jag resonerar som så att är man svag i en specifik övning, så är det ju den övningen man ska träna på för att isolera och få kontakt med just de musklerna.
Jag kör i princip aldrig knäböj med stång pga min dåliga ländrygg som inte riktigt orkar hålla emot och stabilisera. Däremot har jag nytaget pb på 141 kg i benpress, där ländryggen inte inte behöver jobba på samma sätt, där det är mer rumpan och låren som får jobba.

Marklyft tränar helt andra muskler än benpress, som sagt och där får jag med hänsyn till ländryggen fokusera mycket på teknik och kör heller inte med speciellt tunga vikter på stången.
Fast då tänker jag att du behöver jobba med ländryggen så du får den mer stabil och hållbar. Trist att inte kunna göra knäböj pga ländryggen, menar jag. Bra pers på benpress däremot, imponerande!
 
Det här tycker jag är spännande, eftersom jag upplever något liknande: knäböj är svårt och jag trillar bakåt. Du får hemskt gärna utveckla lite om du vill, vad har du för icke fördelaktiga proportioner? Långa ben? Lång rygg? Och du har alltså kompenserat/hittat rätt genom att bredda mellan fötterna?
...måste googla kroppsproportioner och knäböj

Långa ben generellt, men specifikt långa lårben jämfört med rygg. Frontböj är lättare än vanlig böj och som sagt är bredbent lättare. Dock böjer jag inte så jätteofta eftersom mina vinklar gör att det är svårt att få kontakt i rumpan och mest bara tar på låren. Det är ju helt ok om man önskar bli bättre på att böja och öka sin generella styrka/volym, men jag försöker fokusera mera på rumpan i min träning.

Här är en väldigt överdriven bild, men illustrerar ändå "problemet".
squat-long-short-femur.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp