Bukefalos 28 år!

Träningshetsens följder?

MrsScabtree

Trådstartare
I senaste brukshunden (sid 12) var det en mycket intressant artikel som handlade om denna träningshets, och då ffa hos aktivt tävlande ekipage.
Man tränar något varje dag.

Tyckte tanken bakom var väldigt intressant, för jag har tänkt på det själv flera gånger sedan jag skaffade mig tävlingshundar/hundar som jag vill meritera eftersom att jag en dag kom på mig själv med att jag inte kunde sluta tänka på hur jag skulle lägga upp träningen för hundarna!

I det här fallet drabbade träningshetsen förvisso mest mig, men hade det utvecklats utan att jag tänkt på det hade det nog lett mig in på samma spår.

Hur tränar ni era hundar? Hur lägger ni upp träningen? Hur många dagar i veckan tränar ni?

Min träning är olika lagd periodvis, det kan naturlitgvis gå en vecka där vi tränar intensivt hela veckan. Jag var tex på ett skyddsläger i somras där förmiddagarna gick åt att spåra, och hela eftermiddagen till skyddet. Några av dagarna blev det dessutom lydnadsträning. Så ser det ju ut ibland, men man kan lugnt säga att dom två sista dagarna gick de flesta jyckarna på sparlåga (och likaså förarna)...m.a.o , var de 2 sista dagarna effektiva? (Lägret får bara stå som exempel och är inte alls menat att verka negativt, det var skitkul ;) )

Jag läser dessutom ofta på buke kommentarer som "om inte den och den rasen får jobba 7 av 7 dagar i veckan så kommer den att riva hela huset eller bli apatisk och deprimerad"...det får mig genast att undra vad sjutton det är för fel på hundarna? Nog för att vissa raser ska ligga högt i aktivitet, men kan dessa hundar inte koppla av bara genom att promeneras någon dag tycker jag faktiskt synd om dem.*hukar mig*

Min hundar tränas i snitt 5 av 7 dagar, vissa veckor 4 av 7 dagar i veckan, med undantag för valpen som tränas kanske 3 dagar. I början kan jag lugnt säga att jag troligen tränade 6-7 dagar av veckan, bara det var någonting. Sedan jag väl att jag tyckte att hundarna kunde ha 2 dagar ledigt i veckan (generellt) och bara få vara hundar. Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att det gett mer kvalité i träningen. Hur tänker ni?

På dom lediga dagarna går vi långpromenad, sedan förses dom med tuggben eller om dom får leka med någon annan nära hundvän. Dom får m.a.o bara vara hundar!

Ni som har brukshunden, läs gärna artikeln och återkom sedan med reflektioner. Ni andra får väl nöja er med mitt svammel :)
 
Sv: Träningshetsens följder?

Jag förstår vad du tänker på. Jag har också reflekterat över detta, då jag ju enligt många andra har en ganska lågaktiv hund. Dessvärre tror jag att man skapar "monster" genom att aktivera sin hund ofta. Jag kan ibland inte bestämma mig för om det här är en hunds rättighet- att behöva få jobba varje dag- eller om jag faktiskt överaktiverar min hund och är dålig på att passivitetsträna honom/ha dagar då vi inte gör nånting speciellt.

Min hund tränas 5-7 dagar i veckan, men detta sker ute på gräsmattan/inne och är i genomsnitt 30 minuter "aktivt tränande". Om vi inte tränar lydnad så kompletterar jag träningen med antingen spår eller upplet och det blir alltid någon längre promenad om dagen. Detta fungerar i mitt liv för tillfället då jag läser mer eller mindre på distans. Däremot blir jag lite nervös inför framtiden när man ska ha praktik eller jobba..

Om min hund inte får göra nånting för att "trötta huvudet" blir han extremt jobbig. Reagerar på minsta rörelse från min sida, kan ligga och stirra på mig i vad som känns som timtal. Han är verkligen skitdålig på att "aktivera sig själv" genom att tugga ben eller liknande, utan kräver verkligen att matte-matte-matte ska hitta på nånting. Detta värdesätter jag otroligt mycket, då han för bara nåt år sen sket i vad jag gjorde och bara gjorde som han själv vill.

Men när man har influensa är det inte så himla kul... :crazy:
 
Sv: Träningshetsens följder?

Reagerade lite på detta...du säger att din hund är lågaktiv. Det tror inte jag...min hund räknar jag dock dit eftersom han verkligen är lågaktiv när inget händer. Inne sover han. Stirrar inte,kräver inget, bara sover. Han kan sova i 7 dagar i sträck men då är han förstås ovårdad ute, dvs drar och är jobbig. Min hund tränas endast på vardagssaker. Varje dag, varje promenad på att inte dra. Inte skälla på dörren inne osv. Men allt sker lugnt och fint och min hund kräver inte att jag aktiverar, inte heller ställer han till ofog. Tar han något av barnens leksaker i munnen säger jag nej och han släpper det och då går jag. Inget beröm utan han förstår eftersom jag blev nöjd och gav honom space. Jag jobbar mycket med tyst kommunikation då det gör min hypade hund lugn. Varför tror du det är dåligt om din hund tänker själv? Jag har inte aktivt tränat min hund till lugn inne, snarare tvärtom inte uppmuntrat till aktivitet. Här händer inget roligt helt enkelt. Tränar oerhört sällan på saker inomhus t ex. Händer det för mycket saker inne blir han stressad, börjar hässja och blir faktiskt jobbigare utomhus oxå.
 
Senast ändrad:
Sv: Träningshetsens följder?

När tidningen damp ner i brevnedkastet så var den artikeln du hänvisar till, den första som jag läste. Mkt intressant faktiskt!

Bara rubriken på den fick mig att direkt tänka på en jag känner som uppenbarligen har detta problem, men vägrar inse det.
Häns hund är helt klart övertränad.
Från att komma från bra arbetande linjer där både föräldrar och syskon är högtempade så har denna hund som ägs av hän med tiden blivit sk lågtempad. Det är inte alls kul att titta på ekipaget.

Jätte tråkigt verkligen, då hunden tränas(inför tävling) i mer eller mindre Allt (I brukset både spår, sök, skydd, sedan vanlig tävlingsydnad, lite agility osv...) och istort sett varje dag.
På en av häns tävlingar så gick det väl inte sådär värst bra. Spåret och lydnaden var väl helt ok, bortsett från att man Såg hur hunden var mentalt belastad under lydnaden och skickade Biljoner med lugnande signaler till sin förare, som ignorerades/inte uppfattades(?)
I skyddet så visade hunden noll intresse av figg, vilket då säger en heeel del..
Som sagt, jätte tråkigt verkligen men tydligen ett ganska så vanligt förekommande fenomen.
Det samma gäller väl inom ridsporten också.


Nåväl, för att svara på Dina frågor om hur man Själv gör.

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag Inte är snål med vila för mina hundar.
Kan säga att den senaste 1½ veckan (bortsett från En dag där vi körde lite lydnad ute på gården, samt idag blev det ett lydnadspass) så har alla och framförallt ynligen, bara fått vara hundar.
Dom har fått nöja sig med längre promenader, bus med varandra/lekkompisar, kastat lite boll och dyl.
Inga som helst klättring på väggarna här hemma utan bara ta det lugnt.:bow:
Jag håller för övrigt med dig, hundar Ska klara av att bara vara passiva under vila. Funkar ju inte att vara en cäpä duracell 24/7.


Jag har faktiskt blivit som så att jag tränar bara när Jag faktiskt känner för det.
Aldrig, aldrig när jag är på "fel humör" eller där det blir till ett Tvång. Då blir det ändå bara blir piss av det hela.
Jag har för visso en positiv inställning till att hitta på ngt kul med min hund, mycket och gärna. Men min träningskåthet går aldrig utöver honom.


Jag försöker lägga upp min träning, vad behöver tränas och förbättras på? Både hos hund men också mig själv! (Jag har t ex lite "olater" i mig själv, förbättra min gång osv osv).
Men jag kan helt klart också bara få ett infall "mitt i allt" och hitta på ngt "bara sådär".

Jag varvar dessutom mina träningar med seriös och mindre seriös träning. Det sistnämnda går då mest ut på att vi bara har skit kul tillsammans utan några större krav.
Att bara gå ut med en väldigt positiv bild av det hela, och istället köra fullt ut på kommande "seriösa träning".
Jag kan ju tillägga att detta är ett koncept som fungerar bra för min hund, då han helt enkelt är sådan som individ. Annars får jag bara ett stort "Fuck you" right in my face.;)

Jag varvar ju även med fysträning, anpassar den utefter årstiden. Jag kan gott skippa den mentala träningen och bara köra fys efter "schema" en period.
(Givetvis utan att hunden blir övertränad, bör tilläggas)

Så våra träningsscheman ser väldigt olika ut. I sommras var det ganska så intensivt, dock med en del vila också givetvis!
Men i regel så blir det mental aktivering ca 3-5 gånger i veckan, resten vila eller varvat med fys. Men med jämna mellanrum också få en redlig välförtjänad vila.
Jag vill gärna att dom (Han-Nero, gamlingarna är ju gamla och tar det mest lugnt med lite lättare lattjo:p ) ska vara lediga minst två dagar i veckan.

Satan vad det blev långt nu, haha sorri.:D
Har för dom som inte vet Schäfer.:love:
 
Sv: Träningshetsens följder?

Våra tävlingsaktiva hundar tränas mycket, men i perioder. Året kan indelas i lågsäsong, försäsong, högsäsong och nedvarvning. Försäsongen är den tidiga våren då hundarna dras igång med regelrätt fysträning och en del spårande. När det blir beror på när snön försvinner, men det brukar vara i mars. Då är det också ungefär två månader kvar tills årets första tävling och högsäsongen. I takt med att tävlingen närmar sig så trappas träningen upp. Det spåras nästan varje dag och med övrig träning så blir det aktivitet sju dagar i veckan. Dagarna innan tävling är det återigen bara spår som gäller och sista dagen är det vila (eller två om hunden verkar behöva det). Tävlingsdagen är det fullt ös, men det följs sedan av upp till en veckas vila igen. Ungefär sådär håller det på under högsäsong med vissa avbrott vid den riktiga sommarvärmen. Vi lägger också till simning som en aktivitet. Om en hund verkar lite trött eller övertränad så tas den ur träning och får vila. Ju äldre de blir destom mer tids läggs dessutom på fys och mindre på lydnad och annat. De är rutinerade tävlingsrävar då och tyngdpunkten får läggas på att hålla kroppen fräsch.

Framåt november så börjar nedvarvningen där vi börjar plocka bort träningspass för att istället bara gå med dem i skogen och ha lite lattjo lajbans. Vi stäler inte av dem helt pang bom för det ger odrägliga hundar, utan det är nedtrappning som gäller. Från jul till slutet av februari är det total lågsäsong där hundarna tillbringar mesta tiden ute med varandra och ute med oss i skogen. Det sker i princip ingen träning alls utan de får bara vara och även vi människor får en viloperiod.

Valpar, slynglar och pensionärer lever efter helt andra premisser.

Så, visst arbetas tävlingshundarna mycket men inte året om. De har sin årliga semester och vilodagar här och där, men det är inte så att vi har alltid har två vilodagar i veckan. Håller vi på och arbetar igenom något i spåret så kanske vi kör nio dagar i sträck, men sedan kan det bli fyra dagars vila.
 
Sv: Träningshetsens följder?

Ni som har brukshunden, läs gärna artikeln och återkom sedan med reflektioner. Ni andra får väl nöja er med mitt svammel :)

Brukshunden slänger jag direkt jag får, så den kan jag inte läsa ur. Vomerar på dylik inbördes beundran. Däremot låter tanken intressant. Jag häpnar ofta över aktiveringshetsen på hundforum. Många tränar minsann sina hundar motsvarande en heltidstjänst och hundarna river allt i hemmet även med ägarna närvarande om de inte får två mil i skidspåret + långa spår dagligen. Jag tränar lite för lite just nu då jag ahr fokuserat så mkt på skrivandet, men med det härliga resultatet att hundens förväntan gått ner. Lugn inomhus och under perioder med sjukdom har hon alltid varit, så brukshund hon är.
 
Sv: Träningshetsens följder?

Reagerade lite på detta...du säger att din hund är lågaktiv. Det tror inte jag...

Jag sa inte att jag säger att min hund är lågaktiv. jag skrev att andra gör det. Kooikerhondje behöver ju klart aktiveras för att må bra, men många som jag känner som har samma ras är ute och går och har sina kooikrar som enbart sällskap. Min skulle bli galen av detta, och jag funderar lite i banorna att jag genom att aktivera honom varje dag skapar ett behov/förväntan som gör att han inte nöjer sej med "rena promenader". Det var bara en ren reflektion, att många anser min hund vara av lågaktiv sort och ändå tycker jag själv att han ändå kräver en hel del aktivering för att må bra.

Varför tror du det är dåligt om din hund tänker själv? Jag har inte aktivt tränat min hund till lugn inne, snarare tvärtom inte uppmuntrat till aktivitet. Här händer inget roligt helt enkelt. Tränar oerhört sällan på saker inomhus t ex.

Jag bor i lägenhet så det är smidigare att träna saker inne nu när det blir mörkt fort eller man vill shejpa in saker och inte vill ha någon störning runtomkring, som det ju i stadsmiljö oftast finns. Däremot är han alltid lugn inne.

Det jag menar när jag skrev att han inte hittar på saker själv är att han inte är en hund som springer och gräver och leker för sig själv ute eller tuggar på ben i timtal. Det är svårt att trötta honom genom att ge honom ett råhudsben liksom, då vill han hellre att man gömmer några ben som han kan söka upp, som ett upplet :D
 
Sv: Träningshetsens följder?

Jag har haft två hundar som varit totalt olika. Visst har de olika grundtempo! Allt beror inte på uppfostran. Jag har tränat allt från massor till ingenting. Jag vill ha sug i hundarna och samtidigt möta upp deras träningsbehov som varierar över tid. Stress fick jag när jag tränade apportering för många gånger i veckan. Lydnad har alltid varit lugnande för mina hundar :)
 
Sv: Träningshetsens följder?

KL

Jag tränar nog i princip varje dag. Kör ett eller några moment varje dag (ex tränar lite gripande, ingångar och vändningar inne, eller tar med konerna och tränar rutan en stund på gården..)Kör kanske 15 minuter. Utöver det tränar vi just nu oftast tisdagar 3 h (agility 18-20, lydnad 20-21 (ridhusträning)) och sedan kanske nån timmes lydnad till och ett spår i veckan. Brukar även köra lite fjärr-teknik
vid matlagningen, kanske 5-6 skiften..


Detta passar min hund bra som inte riktigt är gjord för att träna få lååånga pass, han lär sig bättre och tycker det är roligare om man håller det kort och koncist, men orkar även långa pass om dom inte är så ofta;)

Men nog måste jag erkänna att när klockan börjar närma sig kväll och herrn inte fått träna nåt så har jag ett par ögon efter mig som tycker att det minsann är dags nu. Tror allvarligt att han är korvberoende. Räcker med 10 min träning, men får han inte sin korv är det jobbigt:grin:
 
Sv: Träningshetsens följder?

Hur tränar ni era hundar? Hur lägger ni upp träningen? Hur många dagar i veckan tränar ni?

Ni som har brukshunden, läs gärna artikeln och återkom sedan med reflektioner. Ni andra får väl nöja er med mitt svammel :)

När det är bra väder (april-slutet av sept) så är vi på klubben och tränar lydnad kanske 2 dagar i veckan i 1-1,5 timme kanske, med små pauser inlagda. Nästan alla övriga dagar brukar vi träna lydnad i någon form på promenaderna.

Nu när det är dåligt väder är vi i ett garage och tränar en gång i veckan (1-1,5 timme) och tränar lydnad kanske 5 gånger i veckan på promenaderna. För tillfället blir det kanske 20 min /dag.

Spår blir det oftast en dag i veckan. Då ett spår på kanske 300-400 m.

Vi har inga särskilda säsonger utan kör på bara. Jag tror att min hund mår bra av den här träningsmängden. Jag kan märka att hon blir rastlös inomhus om vi inte tränat på några dagar, kommer med grejer och vill leka.

Det var en intressant artikel! Jag tror att en arbetande hund behöver en mycket större träningsdos än den min får för att bli övertränad. Kör man ett ordentligt pass 5-6 dagar i veckan med krav på prestation och koncentration så förstår jag att det finns en risk för överträning.

Precis som du så kan jag tänka mig att hundens aktiveringsbehov ibland kanske överdrivs. Å andra sidan har jag i princip bara praktisk erfarenhet av min egen hund så det är svårt att säga.
 
Sv: Träningshetsens följder?

Det var en intressant artikel! Jag tror att en arbetande hund behöver en mycket större träningsdos än den min får för att bli övertränad. Kör man ett ordentligt pass 5-6 dagar i veckan med krav på prestation och koncentration så förstår jag att det finns en risk för överträning.

Funderar lite.. Hade en diskussion med min moster (tävlat elit bruks o lydnad tidigare, just nu tyvärr hundlös pga allergiska barn) om aktiveringsmängd. Hon tyckte jag aktiverade min hund mycket (inte FÖR mycket men mer än hon hade gjort), men hade teorin att han klarar det utan att gå upp i stress just eftersom han INTE har så stort aktiveringsbehov, det är liksom ingen stor grej för honom att jobba, medan en brukshund kanske skulle reagera mer på att göra saker VARJE dag, och gå upp i stress och förväntan..

Tankar? Reflektioner?
 
Sv: Träningshetsens följder?

Då är det dåliga nerver på hunden. Våra går inte upp mer i stress de perioder de jobbas hårt och enligt mig krävs det en prestationsavlad hund för att orka med det arbete vi kräver. Sällskapshunden hade lagt ned och gått hem för länge sedan.

Visst blir det en ökad förväntan hos hunden, men inte som gör dem stressiga. Vem som helst som arbetar med djur vet ju däremot att man inte kan ta dem direkt ur hård träning och ställa av dem. Jag vet en och annan travhäst som blivit tokig av sådan behandling. Om de är vana att arbeta hårt och har kondition för det så måste de varvas ned.

Får man en stressig hund av att träna mycket, då har träningen fel upplägg och är felaktigt utförd alternativt är det dåligt hundmaterial.
 
Sv: Träningshetsens följder?

Då är det dåliga nerver på hunden. Våra går inte upp mer i stress de perioder de jobbas hårt och enligt mig krävs det en prestationsavlad hund för att orka med det arbete vi kräver. Sällskapshunden hade lagt ned och gått hem för länge sedan.

Visst blir det en ökad förväntan hos hunden, men inte som gör dem stressiga. Vem som helst som arbetar med djur vet ju däremot att man inte kan ta dem direkt ur hård träning och ställa av dem. Jag vet en och annan travhäst som blivit tokig av sådan behandling. Om de är vana att arbeta hårt och har kondition för det så måste de varvas ned.

Får man en stressig hund av att träna mycket, då har träningen fel upplägg och är felaktigt utförd alternativt är det dåligt hundmaterial.

jag har inte läst artikeln (har eftersändning och det tar evigheter innan jag får den) men jag håller med i det du skriver. med rätt hund och rätt träning ska det kunna gå att jobba flera timmar om dagen nästan varje dag. hur skulle annars tjänstehundarna klara av sitt arbete? därmed inte sagt att vila inte är viktigt, för det är ju då kropp och hjärna återhämtar sig.

jag tillhör väl dem som tränar "ganska mycket". det blir normalt en 5 dagar i veckan, ibland mer, ibland mindre. det brukar bli naturliga pauser på några dagar då och då, som när det ösregnar konstant eller om jag är upptagen med annat. jag upplever inte att min hund blir det minsta stressad av att jag tränar mycket. och känner jag att han känns lite trög så tar vi bara en eller ett par dagars vila så är han på hugget igen :). hunden är 9½ år och still going strong.

äldsta hunden (snart 14 år) tränas väldigt sällan numera. hon gör bara precis så mycket hon vill. men jag försöker hålla igång kroppen på henne med långa promenader och så lär jag in lite nya trick då och då för att hon inte ska bli helt gaggig. konceptet verkar fungera. hon är den fräschaste hunden i hennes ålder som jag någonsin träffat.
 
Sv: Träningshetsens följder?

Jag har haft två hundar som varit totalt olika. Visst har de olika grundtempo! Allt beror inte på uppfostran.

Och jag är helt på din sida av detta.

Jag vet många hundar som kan vila 10 dagar men ändå däckar hemma. Visst, så fort man rör sig kan dom flyga upp. Men det blir mer; "Har vi inget bättre att göra får vi väl ligga här och ha tråkigt."

Sedan finns det faktiskt hundar som ÄR rastlösa men ligger ner ändå och "vilar" som vi ser det. Men vem säger att dom är helt lugna inombords? Likadant med hundar som blir rädda, en del agerar, andra stänger av.

Så jag tycker inte man kan säga att vissa hundar har dåliga nerver för att dom inte kan vila hundra år utan att gnälla, vanka, söka aktivitet.

Kan bara titta på mina två här hemma. Min Beauceron HAR konstaterat dåliga nerver. Han är en nervös individ, rädd för det mest, lättstressad, överslagshandlingar osv. Han är en dröm att ha inomhus. Man märker väldigt sällan av honom om det inte vankas mat eller om han är nödig. Han behöver inte alls vara trött men ligger ändå på sin plats i soffan och "väntar på bättre tider". Om man frågar honom då. Och han kan även blunda och sova. Det han blir jobbigare med om han fått vila är alla våra konflikter, som att han lyssnar sämre, ogillar andra hundar mer, stjäl mer mat osv.

Den lilla röda har betydligt bättre nerver. Hon har nog aldrig varit nervös, haft överslagshandlingar eller annat ängsligt för sig. Hon har verkligen fötterna på jorden. Är inte heller lika högtempererad som många mallar. Men om det är någon som söker aktivitet här hemma så är det hon! Får inte hon göra något ordentligt iallafall var och varannan dag så vankas det. Hon går efter mig, kan inte riktigt slappna av, hämtar saker (prydnadssaker, handdukar, skor), vaktar mer. Dvs hon söker aktivitet. Trots att det är hon som är den stabila i det här hemmet.

Och båda är uppfostrade likadant = inomhus ligger man stilla och här tolererar vi inget vankande.

Man kan inte heller skylla på att ena hunden blivit mer aktiverad än andra. Den svarta var min första hund och herrejesus vad vi tränade. Nästintill dagligen första åren! Han om någon ska i sådana fall ha en högre nivå av stress.

Den lilla röda tränade jag också med men inte alls i samma utsträckning första tiden. Vi lärde känna varandra och tog det lugnt.
 
Sv: Träningshetsens följder?

Intressant diskussion! Har dock inte läst artikeln.

Funderar på detta paradiset skrev ang. att träna inne. Jag tränar då och då inne, perfekt att lära in eller finslipa moment utan störning, sen fortsätter vi ute.
Har en hund som inte har några problem att ligga och sova inne, men som ibland lessnar och blir allmänt jobbig och tycker att det är dags att hitta på något ("något" kan vara vad som helst, sålänge det innebär uppmärksamhet). Därför existerar fortfarande begreppet "stäng in valpen i en hage när den blir "galen"" här. Tror inte det är en stressgrej (utan just att han vill ha uppmärksamhet) men kanske det kan ha att göra med att vi hittar på en del saker inne så att förväntningen finns? Tål att tänkas på, och likaså hur man vill ha det- träna inne behöver man kanske inte göra så ofta men hitta på kul saker med hunden vill jag ju göra oavsett plats.
Funderar mest högt ang min egen hund just nu...

Svårt att säga hur ofta vi tränar, beror på vad som menas med träning. Så gott som dagligen blir det någonting, några små övningar under promenaderna. Regelrätt tränande blir väl 1½ h/veckan kurs, sen kanske ytterligare 2 gånger hemma på egen hand. Och som sagt, alla dessa småtillfällen på vanliga promenader.
 
Sv: Träningshetsens följder?

Brukshunden slänger jag direkt jag får, så den kan jag inte läsa ur. Vomerar på dylik inbördes beundran. Däremot låter tanken intressant. Jag häpnar ofta över aktiveringshetsen på hundforum. Många tränar minsann sina hundar motsvarande en heltidstjänst och hundarna river allt i hemmet även med ägarna närvarande om de inte får två mil i skidspåret + långa spår dagligen. Jag tränar lite för lite just nu då jag ahr fokuserat så mkt på skrivandet, men med det härliga resultatet att hundens förväntan gått ner. Lugn inomhus och under perioder med sjukdom har hon alltid varit, så brukshund hon är.

Synd!

Du missar en hel del intressanta tankeställningar, bla denna (fast nu tog ju jag upp den) :) . Det andra dravlet kan man ju bläddra förbi.


Jag håller med om förväntan. Mina är likadana, tränar jag hårt varje dag en period förväntar de sig naturligtvis den rutinen ett tag framöver sedan. Det brukar dock räcka med att de över en dag får vila, så förstår dom att mönstret har brutits.

(halv kl)

Sedan håller jag med Aliide och Brandgul, jag ser inte alls vad nerverna har för sammanhang med att en hund förväntar sig i hög aktivitet, och jag ser lite skillnad på tävlingsträning och arbetsträning.

Ja, en arbetande hund arbetar ju hela tiden, men går ofta efter en viss rutin och/eller behöver inte alltid vara 100 på alerten.

När man tränar vill man ju ständigt förbättra ett moment eller lära in ett nytt.
Ska du tex träna fritt följ lär du fila på där du har brister. Hunden kanske ligger på eller tränger, eller har flackande kontakt, eller så är den överlag bra, men det kan bli bättre. Åtminstone jag tror att denna typ av träning tar mer i det stora hela på en hund än tex en väktarhund som är ute och patrullerar. (Därmed inte sagt att det är mycket jobb bakom)

Min schäfertik är också en hund som söker aktivitet och hade hon fått hade hon vankat och plockat med saker.

Lilla terriern är dock i jämförelse med henne mer lågtempad. Han älskar att jobba, men har vi tråkigt en dag sysselsätter han sig själv gärna med ett ben eller en leksak-perfekt!

Nu har jag dock sån tur att Ian och Grima fullkomligt älskar varandra, och har dom tråkigt leker dom alltid ihop. Jag kan se klar skillnad på tex Grimas beteende sen vi fick Ian när hon har tråkigt, och bara till det positiva.
 
Sv: Träningshetsens följder?

jag har inte läst artikeln (har eftersändning och det tar evigheter innan jag får den) men jag håller med i det du skriver. med rätt hund och rätt träning ska det kunna gå att jobba flera timmar om dagen nästan varje dag. hur skulle annars tjänstehundarna klara av sitt arbete? därmed inte sagt att vila inte är viktigt, för det är ju då kropp och hjärna återhämtar sig.

Tar upp det igen. Tror du inte att det beror på vad för typ av aktivitet hunden utsätts för? Jämför skillnaden på en hund som utför samma dag varje dag, tex en narkotikahund på flygplatsen. Det är ett långdraget arbete som ofta tar halva dagen, men det är inte nya saker som sker. Hunden vet vad den ska göra och utför uppgiften, då och då "uppdateras" den. Dessa hundar jobbar ju dessutom inte varje dag.

Jämför med lydnadshunden som ska upp i nya klasser och behöver fila på moment dagligen. Arbetet är inte alltid lika långdraget, men man uppdaterar hela tiden informationen för hunden.

Nu får man inte jämföra med människor, men det gör jag ändå...
Jag tar mig själv som exempel. När jag gick i skolan var jag alltid helt slut i huvudet efter en dag och av all info som matats in..Historia, matte , språk..osv. Ovanpå detta ska det idrottas eller om man har någon annan fritidsaktivitet för sig. Är det en slump att skolor har så många lediga dagar på året?

Nu jobbar jag, det är koncentrationskrävande (minst sagt!) och kräver precision. Jag är absolut trött när jag kommer hem, men inte att jämföra med dom dagar när jag pluggade.

Nu filosoferar jag bara runt litegrann, men jag tycker ämnet är jätteintressant! Tanken är lite.."Är det inte skillnad på jobb och jobb?"

JAG tror att överträningsproblemen sitter i huvudsak hos tävlingsekipagen. Sedan ska en hund naturligtvis kunna arbeta flera timmar (en bra hund). Men hur långt man drar det är väl en hund fortfarande en hund?
 
Sv: Träningshetsens följder?

jag har precis som aliide och brandgul "en av varje". loke vill absolut vara i centrum precis hela tiden och går snabbt igång på allt som kan göra att han hamnar där. går vi ut i köket så står han snart utanför och spanar, får vi gäster så plockar han upp något och vandrar runt runt med detta i munnen. men jag upplever inte det som stress. vid tillsägelse så lägger han ner och somnar istället. däremot blir han tokstressad om han tror att han kan stjäla mat. då kan han absolut inte varva ner och ligger hela tiden på helspänn.

den andra som har verkliga problem med sina nerver är mycket lugnare inne. hon vill helst inte vara i centrum för det är lite obehagligt (om det inte är älskade mattes centrum). att observera lite från avstånd är bäst tycker hon.
 
Sv: Träningshetsens följder?

Sedan finns det faktiskt hundar som ÄR rastlösa men ligger ner ändå och "vilar" som vi ser det. Men vem säger att dom är helt lugna inombords? Likadant med hundar som blir rädda, en del agerar, andra stänger av.

Bingo

Och tyvärr tror jag att det lurar många hundägare. "Han behöver inte göra så mycket, han ligger ALLTID och sover".
 
Sv: Träningshetsens följder?

Jag tror inte heller att allt ligger i stress. Man får ju ha i åtanke att hunden (förhoppningsvis) har andra bitar också. Är hunden social vill den naturligtvis vara "mitt i smeten" också.

Glömde för övrigt att skriva det men jag håller verkligen med om att Minina är en väldigt fräsch 14 åring :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
433
Senast: Jadzia
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
796
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 540
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp