Bukefalos 28 år!

Träningshetsens följder?

Sv: Träningshetsens följder?

knarkhunden måste å andra sidan leta leta leta utan att alla gånger hitta det den söker. det ställer stora krav på uthållighet och säkert träning där hunden lyckas i sitt arbete. visst är det också så att det bara är vissa hundar som klarar av det, men jag tror att alla hundar behöver uppdateras väldigt regelbundet för att vara på topp. sedan har vi assistanshunden och ledarhunden som väl utför ett mer lågintensivt arbete, men som ju är i tjänst nästan dygnet runt. de orkar ju?

en normal tävlingshund tränas väl sällan mer än en timme om dagen, och lyckas väldigt ofta, dvs får belöning för sitt arbete. det finns väl ingen numera som låter lydnadshunden jobba en timme i sträck utan lön för mödan?

jag tror att blir hunden stressad, så är själva upplägget fel. man kanske belönar för hetsigt, man pressar hunden för mycket, man har inte lärt den att vila mellan träningspassen. särskilt viktigt tror jag det är att unga hundar får vila hjärnan från intryck, både genom daglig vila på natten, och genom mikropauser under träningen. för att nya färdigheter ska kunna hamna i hjärnans långtidsminne krävs ju vila och sömn. man kan lära in hur mycket som helst, men det som går in genom ena örat kommer flygande ut ur det andra om hjärnan inte får processa ifred.

jag går fortfarande i skolan (och har mååånga år kvar... suck) och tycker inte att jag har problem att lära mig mycket under en kort period så länge jag får sova och vila ordentligt. men så fort jag börjar tulla på sömnen så blir jag mer och mer korkad. å andra sidan märker jag också att för lite stimulans gör mig trögare i huvudet. det tar ju ett tag att återkomma till pluggandet efter längre lov!
 
Sv: Träningshetsens följder?

knarkhunden måste å andra sidan leta leta leta utan att alla gånger hitta det den söker. det ställer stora krav på uthållighet och säkert träning där hunden lyckas i sitt arbete. visst är det också så att det bara är vissa hundar som klarar av det, men jag tror att alla hundar behöver uppdateras väldigt regelbundet för att vara på topp. sedan har vi assistanshunden och ledarhunden som väl utför ett mer lågintensivt arbete, men som ju är i tjänst nästan dygnet runt. de orkar ju?

en normal tävlingshund tränas väl sällan mer än en timme om dagen, och lyckas väldigt ofta, dvs får belöning för sitt arbete. det finns väl ingen numera som låter lydnadshunden jobba en timme i sträck utan lön för mödan?

jag tror att blir hunden stressad, så är själva upplägget fel. man kanske belönar för hetsigt, man pressar hunden för mycket, man har inte lärt den att vila mellan träningspassen. särskilt viktigt tror jag det är att unga hundar får vila hjärnan från intryck, både genom daglig vila på natten, och genom mikropauser under träningen. för att nya färdigheter ska kunna hamna i hjärnans långtidsminne krävs ju vila och sömn. man kan lära in hur mycket som helst, men det som går in genom ena örat kommer flygande ut ur det andra om hjärnan inte får processa ifred.

jag går fortfarande i skolan (och har mååånga år kvar... suck) och tycker inte att jag har problem att lära mig mycket under en kort period så länge jag får sova och vila ordentligt[/B]-Exakt, oj just detta handlade ursprungsinlägger om. Vikten av att hunden får vara bara hund . men så fort jag börjar tulla på sömnen så blir jag mer och mer korkad. å andra sidan märker jag också att för lite stimulans gör mig trögare i huvudet. det tar ju ett tag att återkomma till pluggandet efter längre lov!


Fast nu handlade ju inte upplägget om stress, åtminstone inte mitt ursprungsinlägg och åtminstone jag utgår från det. Det handlade om hur intensiv och konstant träning påverkar en hund, exemplet jag tog med träningsveckan tex. Där samtliga hundar gick på sparlåga sista två dagarna och då var den totala träningstiden inte mer än kanske 2 timmar per hund totalt /dag. Det var dock väldigt fysiskt och psykiskt ansträngande för hundarna. Både hundar och förare fick hela tiden svårare övningar och trots att kvalitén på hund var väldigt olika både rasmässigt och utbildningsmässigt (från mig och min hund som är nybörjare till VM ekipage) så funderar jag om de 2 sista dagarna gjorde den nyttan.

Förstår du tankegången lite?
 
Sv: Träningshetsens följder?

knarkhunden måste å andra sidan leta leta leta utan att alla gånger hitta det den söker. det ställer stora krav på uthållighet och säkert träning där hunden lyckas i sitt arbete. visst är det också så att det bara är vissa hundar som klarar av det, men jag tror att alla hundar behöver uppdateras väldigt regelbundet för att vara på topp. sedan har vi assistanshunden och ledarhunden som väl utför ett mer lågintensivt arbete, men som ju är i tjänst nästan dygnet runt. de orkar ju?

Jag tror ändå att det är enorm skillnad i arbete på en ledarhund och tex en svenskskyddshund som tränas i 4 olika grenar (eller varför inte hunden som tränar agility, lydnad och spår).

Jag vet inte, jag funderar bara på hur det kommer sig att hundar (tex tävlingshundar som jag antar refererades i artikeln) blir "utbrända" men inte de hundarna som du säger "jobbar jämt?

Är de hundar som är avlade för tävling i regel sämre rent kvalitativt? Jag tror inte det.
 
Sv: Träningshetsens följder?

Mina hundar tränas sällan, men jobbar desto mer :D

Motionsträning blir det dock ofta, men annan (lydnads)träning sker sporadiskt när andan faller på.
 
Sv: Träningshetsens följder?

jag tror inte att sådan mängdträning är vidare effektivt för hunden, nej. men kurser går man ju mest för sin egen skull, så man får lite nya verktyg till den egna träningen.

men därifrån till skadligt? då tror jag att det krävs något annat.

Jag vet inte, jag funderar bara på hur det kommer sig att hundar (tex tävlingshundar som jag antar refererades i artikeln) blir "utbrända" men inte de hundarna som du säger "jobbar jämt?

om man gör en fuling, och tänker på hur människor blir utbrända, så är det sällan för att de har mycket att göra när de är på jobbet. det är för att de aldrig "går hem" och helt släpper tanken på arbete. kan det vara samma med tävlingshundar tro? att de inte vilar på helgerna utan då ska man passa på att träna både lydnad och spår och uppletande? och att vardagspromenaderna ska utnyttjas till kontaktträning, framförgående och gud vet vad?
 
Senast ändrad:
Sv: Träningshetsens följder?

jag tror inte att sådan mängdträning är vidare effektivt för hunden, nej. men kurser går man ju mest för sin egen skull, så man får lite nya verktyg till den egna träningen.

men därifrån till skadligt? då tror jag att det krävs något annat.



om man gör en fuling, och tänker på hur människor blir utbrända, så är det sällan för att de har mycket att göra när de är på jobbet. det är för att de aldrig "går hem" och helt släpper tanken på arbete. kan det vara samma med tävlingshundar tro? att de inte vilar på helgerna utan då ska man passa på att träna både lydnad och spår och uppletande? och att vardagspromenaderna ska utnyttjas till kontaktträning, framförgående och gud vet vad?

Ja precis, det var ju hela min poäng :D
 
Sv: Träningshetsens följder?

Intressant diskussion! Har dock inte läst artikeln.

Funderar på detta paradiset skrev ang. att träna inne. Jag tränar då och då inne, perfekt att lära in eller finslipa moment utan störning, sen fortsätter vi ute.
Har en hund som inte har några problem att ligga och sova inne, men som ibland lessnar och blir allmänt jobbig och tycker att det är dags att hitta på något ("något" kan vara vad som helst, sålänge det innebär uppmärksamhet). Därför existerar fortfarande begreppet "stäng in valpen i en hage när den blir "galen"" här. Tror inte det är en stressgrej (utan just att han vill ha uppmärksamhet) men kanske det kan ha att göra med att vi hittar på en del saker inne så att förväntningen finns? Tål att tänkas på, och likaså hur man vill ha det- träna inne behöver man kanske inte göra så ofta men hitta på kul saker med hunden vill jag ju göra oavsett plats.
Funderar mest högt ang min egen hund just nu...

Svårt att säga hur ofta vi tränar, beror på vad som menas med träning. Så gott som dagligen blir det någonting, några små övningar under promenaderna. Regelrätt tränande blir väl 1½ h/veckan kurs, sen kanske ytterligare 2 gånger hemma på egen hand. Och som sagt, alla dessa småtillfällen på vanliga promenader.

JAg vill inte att mitt inlägg misstolkas som till att det är dåligt för alla att träna inne, likaså beror det på vad och hur man tränar. Jag tränar lugna saker som klickerträning, trix och sök. Men inte inkallning och sådant som kräver hög energinivå och spring. Dessutom tränar jag väldigt sällan även dessa grejer eftersom jag har nog av träning som hoppa inte på marsvinsburen så fort han rör sig eller skäll på dörren när någon kommer som en tok....
Sedan måste ju allt anpassas efter individ. Min är en pudel som reagerar blixtsnabb och har nära till stress. Den goda stressen blir allt för lätt skadlig stress. Har man en båtsman vovve så kan man nog egga den väldigt mycket innan den kommer upp i mun hunds stress. Jag är oxå noga med av och på. Så fort jag slutar är det av, nu händer inget mera kul. Ute tex kan jag egga honom till att kampa i kopplet som belöning för inkallning men när jag säger stopp och slutar och blir passiv ska han sluta och lugna ner sig så fort det bara går. Som den unghund och ras han är går han slår han lätt på men svårare av ;)

Tycker om jag ska vara ärlig min hund har blivit en helt otrolig hund på att koppla av och det är mycket kastreringens förtjänst ja men även det att jag är en så "lat" och passiv människa inomhus. Jag springer inte runt och donar dagarna i ända utan glor på tv samtidigt som jag matar lillan, sitter vid datorn och gör ordning hemma mest när barnen somnat. Det har verkligen lärt honom ha tråkigt. Ligger ofta under bordet ( bra fotvärmare ) tex i skrivande stund.

Med tanke på att jag har 3 små barn som ofta kör racing runt i lägenheten på sina små bilar och skriker, bråkar och är allmänt stökiga av och till så är han en toppenhund som bara ignorerar dem eller på sin höjd kollar vad de sysslar med och håller sig undan.
 
Sv: Träningshetsens följder?

Hundar som blir utbrända är för ensidigt och monotont tränade. Det är ofta inte träningsmängden i sig som gör att hunden lägger av utan bristen på variation. Om jag ser till de fem vi har här hemma så kan en, med glädje, träna lydnad varje dag medan resten skulle kräkas på det. Övriga kräver variation och en balans mellan spår, sök, lydnad, upplet och skydd. Får de bara det så jobbar de gärna varje dag. Det skulle däremot inte fungera att nöta lydnadmoment för jämnan eller traggla sökmarkeringar fjorton dagar i sträck.

Där tror jag du har det stora problemet med överträning hos lydnadshundarna. De får ingen varation eftersom tävlingsgrenen bara innehåller lydnad. Håller man däremot på med skydd så har man fem delar att arbeta med och kan i princip göra nya saker varje dag.
 
Sv: Träningshetsens följder?

Hundar som blir utbrända är för ensidigt och monotont tränade. Det är ofta inte träningsmängden i sig som gör att hunden lägger av utan bristen på variation. Om jag ser till de fem vi har här hemma så kan en, med glädje, träna lydnad varje dag medan resten skulle kräkas på det. Övriga kräver variation och en balans mellan spår, sök, lydnad, upplet och skydd. Får de bara det så jobbar de gärna varje dag. Det skulle däremot inte fungera att nöta lydnadmoment för jämnan eller traggla sökmarkeringar fjorton dagar i sträck.

Där tror jag du har det stora problemet med överträning hos lydnadshundarna. De får ingen varation eftersom tävlingsgrenen bara innehåller lydnad. Håller man däremot på med skydd så har man fem delar att arbeta med och kan i princip göra nya saker varje dag.

Jag håller verkligen inte med och undrar vad du har för källa till ditt påstående eftersom att du säkert "vet"? Artikeln handlade för övrigt inte enbart om lydnadshundar. Mitt exempel gällde tex bara skyddshundar som du påstår löper mindre risk för "utbrändhet" än tex en ren lydnadshund.

Mn får inte heller glömma att hundar bara är hundar och det är antagligen inte speciellt svårt att få en hund med lite temperament att jobba trots tt den hade mått bättre av att låta bli den dagen.
 
Sv: Träningshetsens följder?

Hundar som blir utbrända är för ensidigt och monotont tränade. Det är ofta inte träningsmängden i sig som gör att hunden lägger av utan bristen på variation. Om jag ser till de fem vi har här hemma så kan en, med glädje, träna lydnad varje dag medan resten skulle kräkas på det. Övriga kräver variation och en balans mellan spår, sök, lydnad, upplet och skydd. Får de bara det så jobbar de gärna varje dag. Det skulle däremot inte fungera att nöta lydnadmoment för jämnan eller traggla sökmarkeringar fjorton dagar i sträck.

Där tror jag du har det stora problemet med överträning hos lydnadshundarna. De får ingen varation eftersom tävlingsgrenen bara innehåller lydnad. Håller man däremot på med skydd så har man fem delar att arbeta med och kan i princip göra nya saker varje dag.

lydnad blir ju så varierat som man vill att det ska vara. att bara köra samma moment varje dag brukar inte vara någon höjdare, men det går ju att variera i det oändliga. jag brukar spana på freestylen, de hundarna har en härlig glädje och imponerande kroppskontroll. det enda som jag tycker saknas är långvarigt näsarbete. vittringen finns ju, men det ska gå så himla snabbt. därför tycker jag att det är himla bra att kombinera med spår eller sökträning vid sidan av.
 
Sv: Träningshetsens följder?

nu fattar jag ingenting?

jag tror inte att det är för mycket att träna varje dag. däremot tror jag att det är viktigt att hunden lär sig "on duty" och "off duty". om den inte vet det, så kan jag mycket väl tänka mig att en mycket arbetsvillig hund går på "on duty"-läge konstant. att en sådan hund kan bli utbränd har jag inte så svårt att tänka mig.
 
Sv: Träningshetsens följder?

Jag förstår inte heller.

KL

Klipper in en del av texten (som är skriven av Marie Söderberg Lundberg på frskvårdsgruppen, resterande text handlar om förarens fysik därför citera rjag endast biten som handlar om hund)

Idag är det många som tränar, tävlar och arbetar med hund och har höga ambitioner att lyckas. Naturligtvis är det svårt att kunna kommunicera med en
hund som inte kan förklara själv om den känner sig sliten fysiskt eller mentalt.
Förmodligen förekommer överträning även inom hundvärlden. En stor anledning till att veta när och om en hund är övertränad, är att en högpresterande hund ofta har en en otrolig motviation och arbetsmotor som kan driva den till att arbeta över sin förmåga.
Därför är det vår skyldighet att kunna tolka överträningssymptom och på ett klokt och genomtänkt sätt planera och förebygga för att hunden inte blir övertränad.

Överträningsymptom kan uppstå när återhämtningstiden är för kort i förhållande till träningsmängden och träningsintensiteten, vid ensidig träning, sömnbrist,felaktig eller bristande näringsintag/upptag eller upprepade stresspåslag. Iblad kan försämrad prestation inte bero på att hunden inte vill eller inte kan, utan helt enkelt beror på att "hårdisken" är överbelastad.
Minskad eller utebliven prestationsförmåga, trötthet,rastlöshet,nedstämdhet,ökad infektionskänslighet och längre återhämtningsförmåga är några av de symptom som hunden kan uppvisa.

Det är naturligtvis viktigt att utesluta att hunden inte drabbats av någon sjukdom eller överbelastningsskada. Att våga vila är många satsande idrottares scåraste uppgift. (Tänk om man missar något viktigt träningstillfälle,något betydelsefullt träningsmoment)osv. Att kunna inse och våga vila lagom för att undvika överträning är en proffessionell inställning till hållbar framgång även inom hundsporten.

Överträning kan vara både fysisk och mental och därför är vilan betydelsefull av bägge anledningarna. Ett bra sätt att undvika överträning och att ha kontroll på sitt ambitiösa upplägg, är en dagbok där man kan ha kontroll över sin träning och att man håller sig till sin tänkta plan. När träning blir mer fokuserad och mer elitinriktad så kan det vara ännu svårare att uppfatta eventuella signaler i tid. Det kan vara värdefullt att lägga in dagar utan prestationsinriktning, lugna avstressande promenader,massage, lugn vattenträning (om hunden är van vid det).

Hållbarhet är viktigt och det kräver att hundföraren är klok och lyhörd i sin träning/tävlingsplanering.
 
Sv: Träningshetsens följder?

Tolkade inte heller ditt inlägg som en säker lösning heller :) Det var mest en tanke som väcktes hos mig. Min hund har också lätt påknapp och svårare avknapp, även om den finns. Tror det mest har att göra med att han är ung fortfarande.
Men ja, vi kör såklart också mest lugna saker inne.
 
Sv: Träningshetsens följder?

Har en jobbar kompis som för ca 1,5 år sen köpte en blanding border collie/golden. vad jag förstod då skulle hunden aldrig vara ensam, visst ska itne valpar vara ensamma, men det lät nästan som att den inte ens skulle lära sig att vara ensam. Man kan inte ta med hunden överallt, och man kan itne alltid hitta någon som kan passa hunden. Jag tycker att en hhund ska kunna var ensam i i alla fall 2 timmar, men nu hör det ju inte riktigt hit. Vi pratade om hunden en gång med en tredje person.Ägaren sa då något om att ha familjemedlemmar som passar hunden när dom itne kan och så vidare, ocha tt när hunden var ensam så aktiverades den ju inte. Jag och den tredje personen tyckte att aktivera den gör man ju sen när man kommer hem. vad jag förstod lät det nästan som att ägaren och sambon skulle aktivera hunden hela tiden, och en hund som alltid gör något, alltid aktiveras med något och inte får en lugn stund att koppla av, kan jag inte tänka mig annat än att den blir stressad.
Nu tror jag inte hon tränar hunden hårt varje dag och jag tror den har tid att koppla av.
 
Sv: Träningshetsens följder?

men vad var frågeställningen? om det är farligt att träna varje dag? om det är farligt att träna mycket varje dag? eller om det är farligt att inte låta hunden vila?
 
Sv: Träningshetsens följder?

Jag blir jätteförvirrad. Förstår du inte artikeln? Jag tycker den är ganska tydlig.

Många förare som satsar högt med hund verkar allt oftare överjobba sina hundar. Min frågeställning är ju enligt artikeln. Tex:

Är daglig träning lika effektiv som träning där hunden får iaf en villodag i veckan och bara promenera? (Tex)

Kan en dålig träningsdag/vecka bero på en hund som inte fått bearbeta information/vila ut?


Tanken har slagit mig flera gånger. Bla är det ofta jag ser på träningar och tävlingar att hundarna gör precis vad de blir tillsagda, men det är inget go i dem. Beror det på tragglande?

Det är ju uppenbarligen ett problem som blivit uppmärksammat. Sedan är det ju ingen som säger att en hund inte ska kunna ligga högt i aktivitet..frågan är om det verkligen ska vara 7 av 7 dagar i veckan?
 
Sv: Träningshetsens följder?

jo jag förstår artikeln men jag anser inte att det är ett särskilt vanligt/stort problem. jag tror inte heller att det är nödvändigt med en eller ett par vilodagar i veckan, men jag tror å andra sidan inte att det är dåligt heller. däremot tror jag inte att man får snabbare resultat av att träna väldigt mycket. men skadligt? nej. inte ens om det är 7 dagar i veckan, 365 dagar om året. blir det skadligt så är det upplägget som är fel, alltså sättet man tränar på, hur många repetitioner osv.

jag tycker att de flesta hundar blir en aning låga på tävling, och även om min hund älskar att gå in i ringen (för då tittar alla på honom) så vet jag att det stjäl mycket energi när det är så mycket liv och rörelse. av den anledningen får han nästan alltid en vilodag eller en lite lugnare vecka innan tävling. då blir han ännu mer på hugget och har lite reservenergi att ta av. men sist jag tävlade och blev uppflyttad, så tränade jag sista gången tidigt på morgonen innan tävlingen som gick vid lunchtid. ändå fick jag beröm av domaren för att min hund var så himla pigg och glad. det går alltså alldeles utmärkt att träna mycket och ändå ha en sprallig hund!
 
Senast ändrad:
Sv: Träningshetsens följder?

Jag tror att nerverna har betydelse. Som någon annan skrev att en hund som påverkas negativt av träningen inte tränas rätt (pressas, förstår inte osv.) Då tror jag att nervfasta hundar pallar bättre "dålig träning".

Sen beror det på hur mycket man drar upp hunden i varv när man tränar (tror jag) Jag har alltid tränat med godis och lydnadsträning har varit lugnande. Hade jag kastat bollar, kampat och tränar hetsigt på annat vis hade jag kanske fått annat utslag??

Däremot apportering som var ENORMT självbelönande för min hund gav ju stress, pip och gnäll hemma direkt!! Där fick jag verkligen hålla efter. Det var så kul så jag hade kunnat apportera jämt ;)

Min ena hund fick stresspåslag av att leka med min andra hund. Direkt vi gick utanför ytterdörren började salivsträngar rinna runt munnen på henne. Det tog många promenade utan bus innan hon lugnade ned sig. Men det var väl roligast just då tyckte hon.

Jag tror absolut att hundar övertränas. Min kompis hund "slocknade" helt av all träning. Jag tror att man måste ha fingertoppskänsla och veta hur mycket och hur hunden ska tränas. Men även att hundar klarar av MASSOR av träning om det är rätt hund, rätt förare och rätt träning :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
431
Senast: Jadzia
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
796
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 532
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 393
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp