Träningshjälp/tips?

Så om jag förstår dig rätt, på promenader ska vi inte träna alls? Ingenting? Jag har aldrig tänkt på det så förut... Men när jag tänker efter så känns det rätt logiskt. På promenader möter man ju nästan alltid något som är för svårt. I hundmöten kräver jag dock aldrig något av henne, för jag vet att hon inte klarar det.

Fick mig en tankeställare nu kände jag. Tack så hemskt mycket!

Mja, nog kan du träna på promenader, saker som passar sig där och då om du känner att det funkar. Men jag hade inte sett promenader som "nu ska vi gå ut och träna" däremot. En massa saker är svårt nog för henne ändå efter hur det låter, ute i världen. Om du går ut med inställningen "nu ska vi jobba på xyz", med en väldigt störningskänslig hund i en helt okontrollerad miljö - då går du egentligen ut med avsikten att misslyckas, rent krasst. Däremot kan du ju gå ut på promenad, och nån sträcka här och där där ni båda är på bra humör och du har väldigt(!) god uppsikt över omgivningen och kan vara säker på att hon inte blir störd lägga in lite träning som passar. Om du däremot har svårt att begränsa dig vettigt (sån är jag) kan det vara klokt med skarpare gränser såklart, det viktiga är att ni hittar ett sätt som funkar bara. :)
 
Mja, nog kan du träna på promenader, saker som passar sig där och då om du känner att det funkar. Men jag hade inte sett promenader som "nu ska vi gå ut och träna" däremot. En massa saker är svårt nog för henne ändå efter hur det låter, ute i världen. Om du går ut med inställningen "nu ska vi jobba på xyz", med en väldigt störningskänslig hund i en helt okontrollerad miljö - då går du egentligen ut med avsikten att misslyckas, rent krasst. Däremot kan du ju gå ut på promenad, och nån sträcka här och där där ni båda är på bra humör och du har väldigt(!) god uppsikt över omgivningen och kan vara säker på att hon inte blir störd lägga in lite träning som passar. Om du däremot har svårt att begränsa dig vettigt (sån är jag) kan det vara klokt med skarpare gränser såklart, det viktiga är att ni hittar ett sätt som funkar bara. :)

Hon har som listat ut vad som gör att hon får godis på promenad, så när det inte finns störningar så blir det nästan automatisk träning, på hennes initiativ. Då brukar jag passa på att träna nått litet trick och sen busa massa! :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 737
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
10
· Visningar
1 561
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 206
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp