Bukefalos 28 år!

träningstävling?

S

sabbet

Vad menas egentligen med det? En klubb här i närheten ska ha en träningstävling i hoppning om några veckor, det verkar intressant för mig som är nybörjare på tävling. Jag har väl inte hunnit träna jättemycket senaste tiden, är det dumt att ställa upp när man inte är så förberedd? :crazy:

Det vore kul att prova på tävling i ett mindre "seriöst" sammanhang, inte lika mycket press då...
 
Sv: träningstävling?

Hm, antar att de menar en clearround? Det är ju iaf så träningstävlingar brukar vara. Det verkar väl jättebra att vara med på en sån, om det är en clearround så får du ju bestämma vilken höjd du vill hoppa så du behöver ju liksom inte vara uppe på 1.30 :)
Lycka till!
 
Sv: träningstävling?

det får man nästan ringa å fråga om de e TRÄNINGStävling eller träningsTÄVLING.......

men de brukar innebära att de finns lite lägre klasser och ofta är det clear round så de e bara å åka ut å pröva!
 
Sv: träningstävling?

jo, det är clearround och man får välja höjd från 60-1.10. Tänkte att man kunde ta typ 70 och kanske 90 om man vågar ;) En träningstävling verkar vara ett bra test för att se hur nervös jag blir :p
 
Sv: träningstävling?

det verkar som att det lutar mer åt TRÄNINGStävling eftersom t ex klädseln räcker med om den är "hel och ren" :D
 
Sv: träningstävling?

Träningstävling är inget officiellt begrepp, så olika klubbar kan ha olika åsikt om vad det är. Normalt brukar det innebära en möjlighet att hoppa bana/rida dressyrprogram utan att själva tävlingsmomentet är med (du blir inte jämförd med övriga). En del klubbar kallar det istället för tävlingsträning och en del kallar det banhoppningsträning/programriding.
 
Sv: träningstävling?

Jag tycker absolut att du ska vara med! Och ta det bara som en träning. På banträningar på vår klubb brukar en hopptränare stå och tipsa ekipaget som är inne medan dom rider som extra hjälp. Så det låter ju som ett perfekt tillfälle att räna om du tänkt tävla riktiga tävlingar sen!
 
Sv: träningstävling?

jo, jag funderar starkt på att vara med. Jag ska åka och träna i ridhuset där tävlingen ska vara på söndag, om det går bra så är jag nog med på träningstävlingen :) Jag skulle inte vilja påstå att jag och hästen är i fullt tävlingsskick egentligen, men det vore kul att prova det här. Riktiga tävlingar tänker jag vänta med några månader iaf. Men lite kul kan man ha på vägen :)
 
Sv: träningstävling?

de tycker jag absolut att du ska göra! Lycka till!!! :bump:
 
Sv: träningstävling?

träningstävling och clearround är egentligen samm grej men för att det ska heta Cleaound måste det vara en godkänd domare som dömmer.
 
Sv: träningstävling?

Nejdå, träningstävling behöver det inte alls vara samma sak som clear round. I clear round får du, mot en särskild avgift, göra ett nytt försök om du inte är felfri första gången (i hoppning, i dressyr finns det officiellt inget som heter clear round). På träningstävling är det inte säkert att du får det, om det inte är sagt att det är bedömning clear round. Dessutom så krävs det inte alltid godkänd domare för clear round, det beror på statusen på tävlingen. Om tävlingen har status 'klubbtävling' så kan vem som helst döma, liksom på programridningar/banhoppningsträningar. Har tävlingen status 'lokaltävling' elelr högre så krävs godkänd domare oavsett bedömning.
 
Sv: träningstävling?

och på en träningstävling (klubbtävling) kan man ha vilken bedömning som helst......
 
Sv: träningstävling?

klubbtävling, träningstävling får vem som helst dömma, så långt är jag med.

Men för att gå ut med att det är en clearround måste man inte ha godkänd domare då??
har fått för mig det för vi har alltid clearound om påsk och så kunde inter våran vanliga domare dömma iår och då viste dom inte hur dom skulle göra bara för de var tvugna att ha godkänd domare, men då är det altså inte så?
 
Sv: träningstävling?

Jochanda: Clear Round är bedömningsformen. Har du den på en klubbtävling eller träningstävling får vem som helst döma. Men har du Clear Round på inbjudnings- eller lokal tävling och uppåt måste det vara en godkänd hoppdomare som dömer. Så det beror på vilken status er påsktävling har.
 
Sv: träningstävling?

De e typ som en clear roound fast jag tror inte att man behöver någon kavaj... :cool:
lycka till :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 285
Senast: Farao
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 188
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 369
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp