Bukefalos 28 år!

Träningstips?

Louiisee

Trådstartare
Hejsan allihop!
Jag tycker att fälttävlan verkar som en väldigt rolig sport, speciellt eftersom att min ponny älskar det. Skulle gärna vilja börja träna lite, men tyvärr så har vi ingen bana nära oss och att åka iväg och träna är just nu inget alternativ.

Dock så har vi väldigt fina skogar med sandade (säger man så?) vägar att galoppera på. Skulle behöva lite tips på hur man kan träna lätt fälttävlan, typ enstaka hinder som kan vara bra att klara av :D
 
Ut och konditionsträna! Och när du galopperar så öva på att kunna reglera galoppen utan att du kommer ner i sadeln, du ska kunna korta upp galoppen och rida framåt helt i lätt sits. Var även noga med att din ponny är framför skänkeln och att den inte rusar ifrån dig utan kan ligga kvar i ditt önskade tempo med bibehållen bjudning.

Har ni koll på de bitarna ovan är hindren inte mycket problem och hindertyperna introduceras bäst för tränare. Men du kan ju alltid öva på att ponnyn lyssnar och litar på dig när du tex ber den gå över små bäckar, diken o liknanade :)
 
Ut och konditionsträna! Och när du galopperar så öva på att kunna reglera galoppen utan att du kommer ner i sadeln, du ska kunna korta upp galoppen och rida framåt helt i lätt sits. Var även noga med att din ponny är framför skänkeln och att den inte rusar ifrån dig utan kan ligga kvar i ditt önskade tempo med bibehållen bjudning.

Har ni koll på de bitarna ovan är hindren inte mycket problem och hindertyperna introduceras bäst för tränare. Men du kan ju alltid öva på att ponnyn lyssnar och litar på dig när du tex ber den gå över små bäckar, diken o liknanade :)

Tack så väldigt mycket för tipsen! Ska testa nästa vecka :D
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 496
Senast: zarmino
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 204
Senast: Stergo
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 021
Senast: linlar1
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp