Bukefalos 28 år!

Träningstråd!

Sv: Träningstråd!

Kl lite
Ni som har häst eller rider ser ni det som träning eller ren vardags motion ??

En ledig dag kan jag först åka skidor 5-8 km med hundarna och sedan är det stall sysslor och ridning

Träning eller vardags motion ??
 
Sv: Träningstråd!

Nu har jag inte häst längre, men när jag hade det såg jag ridning som träning av hästen - inte av mig. På samma sätt räknar jag inte promenader, jogging, eller annan träning med hundarna som träning för mig.
 
Sv: Träningstråd!

Det beror på vad man gör tycker jag. Är jag på ridbanan och kör intensivt pass eller tränar mycket trav och galopp så ser jag det som att jag också tränar. Och rider jag ut i lugnt tempo så blir det mer vardagsmotion. Man kommer ut och rör på sig.

Lika så med hunden. På spårkurserna så har vi verkligen sprungit över stock, sten och under träd. Min hund är dessutom väldigt drivande och kör på så jag blir helt genomsvett och trött efter kursen. Det om något är ett konditionspass :D Men går jag en "kisserunda" så är det vardagsmotion.
 
Senast ändrad:
Sv: Träningstråd!

Ja men då blir det inte så farligt dyrt :) Det som jag tycker är det bästa är att allting ingår. Vissa gym har gruppträningarna och gym var för sig. Och jag tyckte det var svårt att få en bild av vad som ingick i vad. Dessutom så är detta litet så man "försvinner" inte som på de större. Det är i alla fall min känsla.
 
Sv: Träningstråd!

Hur tränar ni?
Styrketräning

Hur länge har ni tränat?
Sen 2011

Var?
Vad?
Sensia gymmet

Tränar ni ensamma, eller med sällskap?
Oftast ensam, ibland med kompis eller pojkvän, ytterst sällan dock.

Gym, PT, grupp? (eller allt)
Gym

Mål? (energi, viktpåverkan, allmän hälsa?)
Få en stark hållbar kropp så jag orkar med mitt tunga jobb, samt bli av med lite fett ;)

Hur är ett bra pass för er?
Dyngsvettigt och tungt!

Hur ser era pass ut?
Värmer upp på löpband/crosstrainer eller rodd i 5 min, sen kör jag olika övningar för just den muskelgrupp jag tänkt träna :)

Vad har ni för utbud där ni tränar?
Gym, pt, simning, gruppass

Är instruktörerna bra?
Mycket bra!

Hur får ni motivation till att ta er iväg?
Jag vet att jag mår bra av det, jag blir piggare!

När låter ni bli att träna?
Halsont, eller annan sjukdom

Träningsoutfits :D

1458439_10151724413446841_990877807_n_52a7779cddf2b30c5c142b9d_52d4502d88e59d3060131864.jpg


1782018_10151833136371841_608105190_n_1_52fc8f2cddf2b317e6cec273.jpg
 
Sv: Träningstråd!

Shit vilka snygga tights! :love:

...och apropå snygga tights...så här ser jag ut när jag tränar styrka! :D
wpid-fb_img_13832908696916177.jpg


Och så här ser tightsen ut i sin helhet!
21135277-origpic-5b5b19.jpg_0_0_100_100_300_586_85.jpg


Design och försäljare är ingen mindre än Cili här på buke! :D
 
Sv: Träningstråd!

Hur tränar ni?

Styrketräning, löpning och lite kampsport (kick/thai).

Hur länge har ni tränat?

På det här sättet ca 3 år. Från början var det enbart kampsport med det andra som lite komplement emellanåt, nu ligger fokus på styrketräning med lite slag och sparkar för att det är kul.

Var?

Har kort på SATS, och tränar huvudsakligen på två ställen där. Annars hänger jag lite i ett byggargym, mest för att de har grymma öppettider och några av mina kompisar tränar där.

Vad?

3-4 ggr/v (4-5 h) styrketräning (varav 3 maxsstyrkefokus, klassiskt styrkelyft, och ett prehab och pillande med de olympiska lyften som jag inte kan tillräckligt bra för att köra tungt.)
3-4 ggr/v (2-3 h) rörlighet. Blandat stretch, bodybalance, aktiv dynamisk rörlighet.
2-3 ggr/vecka kondition i form av Bodycombat, löpning eller spinning. Försöker komma tillbaks till löpningen efter ett hopparknä (ökade träningen för mycket inför LL, blev inget lopp och har inte sprungit ordentligt efter det.)

Tränar ni ensamma, eller med sällskap?

Varierar. De flesta av mina vänner tränar också, men det tunga passen kör jag gärna i lugn och ro med bara en passare. Springa och fightas gör man bäst tillsammans :)

Gym, PT, grupp? (eller allt)

Allt. Betalar dock inte för någon PT, men har tillgång till "proffsträning" ändå.

Mål? (energi, viktpåverkan, allmän hälsa?)

Harder, better, faster, stronger... :devil:?! Målet nu är att sätta tillräckligt bra styrkelyftsresultat för att platsa på SM (det närmar sig...), lära mig OL ordentligt så att jag ev kan tävla i det, och få ordning på knät så att jag kan börja springa lopp igen. Har ingen ambition att bli topplöpare, men tävlingar är bra utmaningar och jag har goda förhoppningar om att persa på milen rätt bra senare i år.

Hur är ett bra pass för er?

Tunnelseende, illamående och taggad som!! Lång, skön stretch efteråt, och sen lyckligt leende resten av dagen.

Hur ser era pass ut?

Ca 20 min uppvärmning; joggar lite, lite kettlebellsövningar, rörlighet, lätta frontböj eller liknande. Sedan 2-3 uppvärmningsset (tex 3*10 med stegrande vikt) i de aktuella övningarna, och 3-8 arbetsset om 3-5 reps. Två tunga övningar per pass, och några kompletterande lite lättare (ofta 3-4*10 då).

Vad har ni för utbud där ni tränar?

Enormt. På de två center där jag helst tränar finns bra med frivikter, podium, lådor, häckar, bollar, TRX, allsköns konditionsmaskiner (ska våga mig på stakmaskinen någon dag :p), totalt ca 20 pass per dag, crossfitbur mm. Sen har jag ytterligare två center inom 15 min resan om jag verkligen känner för att specifikt pass.

Är instruktörerna bra?

Oja. Det var orsaken till att jag blev fast när jag började. Innan tränade på ett annat ställe och lyckades väl släpa mig dit någon gång i månaden.

Hur får ni motivation till att ta er iväg?

Numera är träningssuget så stort att problemet är att inte gå ut för hårt. Jag längtar alltid efter nästa tunga pass, endorfiner är beroendeframkallande grejer ;) Förr var det schemaläggning, träning med kompisar och att boka in så på pass så att man "måste" gå för att inte bli spärrad.

När låter ni bli att träna?

När jag är sjuk. Drar ner lite på träningspassen om det är väldigt stressigt i livet, men inte för mycket då träning minst varannan dag är nödvändigt för att jag ska må bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Träningstråd!

Hur tränar ni? 6 i veckan
Hur länge har ni tränat? Alltid, på något sätt
Var? Gym och utomhus
Vad? Alla möjliga pass + löpning
Tränar ni ensamma, eller med sällskap? Oftast ensam, ibland med kompis
Gym, PT, grupp? (eller allt) Kör helst pass
Mål? (energi, viktpåverkan, allmän hälsa?) Hade velat gå ner 3 kg men eftersom jag redan tränar mycket hade jag då behövt se över kosten. Dock tycker jag inte de där 3 kg är värda att ge upp en stor passion för – kakor och godis. Så mitt mål kan väll sägas vara att ” inte gå upp i vikt med bibehållet kak- intag..”
Hur är ett bra pass för er? Trött och genomsvett men mår bra
Hur ser era pass ut? Efter 20 minuter tror jag att jag ska dö, sen planar den känslan ut och jag kan hålla på hur länge som helst känns det som
Vad har ni för utbud där ni tränar? Stort
Är instruktörerna bra? jovars
Hur får ni motivation till att ta er iväg? Har liksom inget vettigare att göra, det blir en vana..
När låter ni bli att träna? Sjuk eller trött i kroppen


Träningskläder
: Stoppade cykelbyxor på spinning, annars brallor som slutar under knät. Till det antingen färgglada träningstoppar eller gamla reklamT-shirts i bomull. Är inte så noga.. Ska det dansas (zumba eller afrikansk) blir det lösare ”dansigare” kläder
 
Sv: Träningstråd!

Här får ni med häst ett bra träningstips som jag borde ta patent på innan LesMills gör det..

Tömkörnings-löpning!

På med tömkörnigsgrejer på hästen och snöra på löpardojjerna och dra på löpartightsen!
Asbra träning som är sjukt jobbig eftersom man inte kan pendla med armarna och tempot blir ofta högra än när man springer själv.

Och iaf min häst tycker det är SUPERKUL!
 
Sv: Träningstråd!

Det brukade jag göra när ponnyn var två år. Gick överallt med henne i tömkörningsgjorden. Det borde jag återuppta nu när du nämner det :D

Dessutom så kör man riktigt slut på sig själv så kan man alltid hoppa upp och rida hem. Men då får man kört skiten ur sig.
 
Sv: Träningstråd!

Hur tränar ni?
Gym, löpning, simning.. cyklar på sommaren..

Hur länge har ni tränat?
I stort sett hela livet, fotboll när jag var mindre..

Var?
Gymmet på skolan, gratis!
Simhall och löpning ute..

Vad?
Simning 3dagar/veckan
Gym = styrka 5-6 dagar/veckan
Löpning kommer mer och mer ju bättre vädret blir, just nu 1-2ggr/veckan

Tränar ni ensamma, eller med sällskap?
Tränar gärna ensam, ibland med sällskap på gymmet vid övningar som kräver det..

Mål? (energi, viktpåverkan, allmän hälsa?)
Klara testerna som krävs för yrket (brandman), bli så nöjd med mig själv som jag kan bli, en sund och hälsosam kropp.

Hur är ett bra pass för er?
Fokus, bra musik, blodsmak i munnen, svettigt, helt slut och lycklig när jag är klar ;) Avslutar med stretching och promenad på 20min hem..

Hur ser era pass ut?
Generellt: uppvärmning av aktuella muskler, övningen jag ska köra men med lägre vikter, sen övningen med ökande vikttillägg..
Löpningen börjar jag med rask promenad eller lugn jogging..

Vad har ni för utbud där ni tränar?
Gym på skolan, simhall i "stan/byn"..

Är instruktörerna bra?
Finns inga, dock en massa kunnigt folk!

Hur får ni motivation till att ta er iväg?
Jag gillar att träna..

När låter ni bli att träna?
När jag är sjuk.

Träningskläder?
Shorts, t-shirt eller linne, skor..
 
Sv: Träningstråd!

Ah! Underbara Bodybalance! :D
"Kom upp i 'hunden' sträck upp det bakre benet, vinkla det mot mig, lyft armen och...slappnaaaa aaaaaaaav. ..ni som vill ha lite mer utmaning; lyft upp hälen från golvet. ..och slappnaaaa aaaaaaaav. Ni som vill kan nu tippa över så ni kommer upp i brygga...och slappnaaaa aaaaaaaav" :D just det där med " slappna av" är tydligen viktigt ;) :rofl:
 
Sv: Träningstråd!

Ah! Underbara Bodybalance! :D
"Kom upp i 'hunden' sträck upp det bakre benet, vinkla det mot mig, lyft armen och...slappnaaaa aaaaaaaav. ..ni som vill ha lite mer utmaning; lyft upp hälen från golvet. ..och slappnaaaa aaaaaaaav. Ni som vill kan nu tippa över så ni kommer upp i brygga...och slappnaaaa aaaaaaaav" :D just det där med " slappna av" är tydligen viktigt ;) :rofl:

Haha. Visst finns det delar av Bodybalance som är avslappnande, men Flipping Dog eller brygga behöver åtminstone jag anstränga mig lite för O_o

Våra instruktörer brukar mest påtala andningen, bra för mig som lätt tappar den när det är tekniskt klurigt.
 
Sv: Träningstråd!

Exakt! Flipping dog nöjer jag mig med att vinkla benet och "(inte) slappnaaaa aaaaaaaav" :D
Bodybalance var faktiskt min första gruppträning, och jag fastnade direkt för instruktören. Hennes lugna röst och att hon förklarade + tydligt visade alternativ passar mig perfekt :)
Hon har vissa BodyJam-pass också, och på det passet jag hade henne "lärde" jag mig lika mycket som på de andra (tre) gångerna tillsammans - så det är verkligen stor skillnad på passen, beroende på vem som leder det :)
 
Sv: Träningstråd!

Alltså wow! Riktigt imponerande och inspirerande att läsa! :)

*kl*
Jag tränar rätt mycket, främst hos Västerås största gymkedja men har också ett litet bf-gym där jag tränar ibland. Primära målet är alltid att bli en bättre ryttare, mål två att hålla mig frisk och en stark kropp som tål kontorsarbete typ 40 år till.
Tredje målet är att tappa i vikt, just nu går jag ner ungefär 1 kg i veckan (väger idag 65 kg till mina 167 cm).

Mest tränar jag högintensiva pass, typ crossfit. Varierar det med mycket rodd (själv), TRX (favorit!! så galet kul) och en hel del core-pass. Mellan det tar jag gärna långa PW ute.

Oftast går jag ensam till gymmet eftersom jag har svårt att planera, men ofta träffar jag på någon kompis där :)
 
Sv: Träningstråd!

Det var 5:e BJ-passet för mig idag...och det gick så jäkla bra!! :banana:
Jag hängde med på NÄSTAN allt, klarade t.om. av de förbenade snurrarna (inget hopp på "hoppsnurren" dock, men väl en snurr! :D )
"crisscross" funkar inte riktigt heller, men det kommer mer och mer nu! Och det börjar bli riktigt roligt!

Så lagom tills de byter i mitten av mars har jag väl lärt mig det mesta ordentligt :cool:

Efter det var det ovan nämnda BodyBalance. Det är jobbigt annars också, men när jag faktiskt blev svettig och trött av BJ (vilket man nog blir ju mer man lär sig) så var det en riktig plåga! :eek:
Fast skönt som en rejäl stretch och nedvarvning ändå.

Blir dock lite förvirrande när det är samma instruktör, det där med att "koppla om" är inte riktigt min grej, så 10 min in i BB-passet var jag fortfarande inne i BJ:n så det var himla svårt att komma ner i varv och slappnaaa aaaav :rofl:

Imorgon ska jag släpa med en vän på Zumban, och jag vet inte om jag tycker det känns bra eller inte, jag gillar att vara "anonym" och att ingen bryr sig om mig...med vännen lär det ju bli så att hon hakar på mig - och jag får världens prestationsångest!
Ett pass i julas var vi 3 pers, en hade aldrig kört zumba, den andra hade inte gått på just detta pass innan, så det var liksom bara jag som visste vad som väntade.
Det var riktigt, riktigt jobbigt, men det gick ju!

Hur är ni på passen?
Den som ställer sig längst bak och tittar på alla andra (men gör så gott den kan)?
Den som ställer sig längst fram och härmar instruktören så gott den kan?
Den som står längst fram och "kan allt" (och därmed blir den som många tittar på)
...eller den som står i mitten och är allmänt "mitt i mellan"?

Jag är för det mesta mitt i mellan :D
Som ny kryper jag dock ner i hörnet och försöker härma alla andra, instruktören ser jag knappt röken av - jag är för kort! :p
 
Senast ändrad:
Sv: Träningstråd!

Vad står BJ för?

Härligt när man känner att man gjort något!

Jag var själv på gymmet idag och körde mina övningar. Har inte varit där sedan i måndag pga olika anledningar. Dock var det riktigt skönt att köra igenom övningarna och känna hur stark man blivit sedan första gången man var där.

Jag är den som ställer mej gärna längre bak och härmar så gott det går. Soman är rätt så ansträngande och eftersom jag inte kan utföra alla rörelserna fullt ut än.
 
Sv: Träningstråd!

Jag har alltid tränat, men sen jag gick ner ca 30 kg så blir det mycket bättre träning! Jag tränar löpning, mycket i terräng eftersom jag vill träna balans (har dålig balans eftersom jag har långvarig kronisk smärta) och styrketräning. Tyvärr är jag sjuk väldigt ofta pga småbarn men när jag för vara frisk tränar jag 3 - 4 gånger i veckan. Vissa övningar gör jag varje dag för att förbättra min hållning.
Jag behöver aldrig motivera mig för att träna, det är helt underbart att få en stund för mig själv (har tre barn under 5 år....) och det är väldigt motiverande att känna hur toppenbra jag mår av det. Jag har tyvärr sedan min viktnedgång inlett en kärleksaffär med träningskläder eftersom jag plötsligt börjat gilla min kropp, så det dyker nya träningskläder här mest hela tiden...
 
Senast ändrad:
Sv: Träningstråd!

(LesMills) BodyJam :)
Jag kunde ju aldrig i mitt liv trott att jag, JAG, skulle dansa frivilligt - i en sal full av människor, men jag är såå glad att jag vågade! (Mina första danspass var Afrodance/Afro aerobics och det var helt underbart och passade mig perfekt! Instruktören var fantastiskt br, tempot lagom (jag var nästan helt utan kondition) och rörelserna gjorde underverk för min onda kropp! :bump:
Men så slutade instruktören och en annan (som jag gillade otroligt mycket i övrigt!).tog över, dessutom flyttades passet till tisdagar, och då kan oftast inte jag.
Dock bestämde jag mig för att omprioritera och gå på afron istället, men när första bästa tillfälle dök upp så såg jag på hemsidan att afron hqde bytts ut mot pilates, så jag gick på zumba istället (också flyttat från onsdag till tisdag :cool:) och fick då veta att den instruktören hade slutat helt.

Så då försökte jag hitta fler alternativ, vilket inte var det enklaste, men jag blev övertalad av personalen (som jag har stort förtroende för) att åtminstone testa BodyJam, det var ju inte värre än att jag kunde gå ut om det absolut inte funkade. ..meeen det gjorde det! :bump:
Hade jag aldrig tänkt tanken på att testa om inte personalen hjälpt mig! :D

Sååå, nu har jag ju både Zumba, BodyJam och Bodybalance, vilket täcker nästan hela veckan - åtminstone varannan.
Varannan vecka blir det istället mer styrka, och "bara" pass lördag, söndag och måndag. ..
:D
 
Sv: Träningstråd!

Hur tränar ni?
Jag tränar mycket inomhus på gym och då blir det indoorwalking, spinning, löpband, cxworx, gym och ibland lite stepdance.

Ute blir det skate (skidor) och löpning.

Hur länge har ni tränat?

Oj - vet inte men så här aktivit kanske ca 3 år men jag har alltid hållit igång.
Var?

Ute och inne men just nu mest inne då denna vinter suger fullständigt. Snö blöt och regn.


Tränar ni ensamma, eller med sällskap?

Oftast ensam men ibland har jag tur och får sällskap vilket alltid är trevligt men jag behöver det inte för att komma iväg.


Gym, PT, grupp? (eller allt)

Hade pt förra året (genom jobbet grymt bra) nu blir det mest gym och gruppträning.

Mål? (energi, viktpåverkan, allmän hälsa?)

All of the above. :)

Hur är ett bra pass för er?

När jag känner mig fullständigt genomkörd och inte skulle orka ett steg till :) älskar intervaller på löpband.
Hur ser era pass ut?
Blandar två-tre cardio och försöker få till två styrka i veckan (är mer än cardiotjej men borde köra mer styrka)

Vad har ni för utbud där ni tränar?


Tror jag tränar på en av Norra Europas största anläggningar, det finns i stort sett allt och pass från morgon till kväll. Allt från simmning till stort gym. Älskar mitt gym :) Finns allt från barnpassning till de flesta träningsvarianter.
Är instruktörerna bra?
Mycket. En av Nikes mastertrainer har detta som sitt hemmagym hon ÄR grym.
Hur får ni motivation till att ta er iväg?
Just do it. Bara att köra finns ingen annat.
När låter ni bli att träna?
Om jag är sjuk.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så, det finns ju en sökfunktion men det är så klart roligare att skapa en helt egen individuell tråd som handlar om bara mig och mitt...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 536
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 238
Senast: Wonna
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 275
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp