Bukefalos 28 år!

"Träningsvärk" i skinkan...

bettysmatte

Trådstartare
Träningsvärk inom citationstecken, för jag tror inte att det är träningsvärk. Men det känns som en öm muskel. Jag får det lite då och då, dvs ont i utsidan och i underkant av ena skinkan. Det känns som något som skulle behöva stretchas, för jag blir stel i området. Något mer som lider av denna mystiska åkomma.... ;) ? Det är lite irriterande för jag känner mig inte helt rörlig. Det blir lite jobbigt, t.ex., att ta sig upp från golvet när man böjer sig djupt ner. Någon som vet vad det är för muskel/ligament/dylikt som sitter där och hur man kan "bota" ömheten och stelheten? Har för mig att min naprapat fixade mig någon gång men hon har slutat och börjat plugga, så den möjligheten har jag inte just nu....
 
Träningsvärk inom citationstecken, för jag tror inte att det är träningsvärk. Men det känns som en öm muskel. Jag får det lite då och då, dvs ont i utsidan och i underkant av ena skinkan. Det känns som något som skulle behöva stretchas, för jag blir stel i området. Något mer som lider av denna mystiska åkomma.... ;) ? Det är lite irriterande för jag känner mig inte helt rörlig. Det blir lite jobbigt, t.ex., att ta sig upp från golvet när man böjer sig djupt ner. Någon som vet vad det är för muskel/ligament/dylikt som sitter där och hur man kan "bota" ömheten och stelheten? Har för mig att min naprapat fixade mig någon gång men hon har slutat och börjat plugga, så den möjligheten har jag inte just nu....

Jag får samma om jag inte går hos kiro regelbundet.

Man kan ju stretcha a la denna:
 
Det finns tydligen en muskel där som det är vanligt att bli öm i, fick jag veta när jag klagade över ont i rumpan. :D Det finns en tjej som kan lösa det någon mil bort. ;) Hon behandlar både häst och människa.
 
Träningsvärk inom citationstecken, för jag tror inte att det är träningsvärk. Men det känns som en öm muskel. Jag får det lite då och då, dvs ont i utsidan och i underkant av ena skinkan. Det känns som något som skulle behöva stretchas, för jag blir stel i området. Något mer som lider av denna mystiska åkomma.... ;) ? Det är lite irriterande för jag känner mig inte helt rörlig. Det blir lite jobbigt, t.ex., att ta sig upp från golvet när man böjer sig djupt ner. Någon som vet vad det är för muskel/ligament/dylikt som sitter där och hur man kan "bota" ömheten och stelheten? Har för mig att min naprapat fixade mig någon gång men hon har slutat och börjat plugga, så den möjligheten har jag inte just nu....

Man kan också ligga på rygg och göra samma stretch som Tuaphua visar bild på. Jag tycker det är ganska skönt. Då hålla man händerna strax under knäet på det (på bilden) vänstra benet, och kan variera med att hålla längre ner om man vill.
 
Är det på höger sida? Jag får ganska regelbundet problem däromkring fast mer åt höften på höger sida och den är markant stelare än vänster. Jag har fått en känsla av att jag är ojämn eftersom vänstern har fått stretcha ut sig och lärt sig sträcka sig när man fortfarande satt upp, på häst, från marken. Sedan min tendens att bära väska ojämnt.
 
Det är nog bäst att kontakta en physio så att du får hjälp med att hitta rätt problem muskel.

För min del är det en överbelastad glut muskel (rumpan gör ont och ofta höften då den överbelastade muskeln gör att höften inte håller ihop ordentligt, antagligen för att jag avlastar knäet på andra sidan och arbetar i berg som har en tendens att inte vara plana).

Mina stretch övningar ser väldigt annorlunda ut mot de som angivits här (+ att från början påvisade symptomen sträckning av flex musklerna men det var ett sekundärt symptom och när det var löst kom det riktiga problemet fram så jag recommender verkligen en physioterapeut ).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 945
Senast: Jate Volim
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 547
Hästvård I måndags, förra veckan, red jag ett vanligt träningspass för min tränare. Jag värmde upp hästen i alla tre gångarter och märkte inte...
Svar
6
· Visningar
2 196
Senast: peperoni2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp