Bukefalos 28 år!

Träns eller grimma vid promenad?

Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Självklart är det lite beroende på hästens psyke, men i de allra flesta fall grimma med kedjegrimskaft. Tycker faktiskt att det är lättare att hålla en skrämd/skärrad/svår häst med det än i träns.

håller med dig! En del hingstar jag har gått med har funkat mycket bättre på grimma med kedja än med ett betsel
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag har grimma på hästen/hästarna om jag är ute och går med dem. Rider inte ens den ena på bett, så skulle kännas ännu märkligare på att tränsa honom för en promenad.

Gällande att kunna hålla en häst som får panik, så gör nog inte bettet varken till eller från. Förhoppningsvis får inte hästen panik (ser inte varför han/hon skulle få det), och jag håller/leder inte mina hästar med någon som helst fysisk styrka. Så en vanlig grimma fungerar ypperligt!

Ang om man leder i skog eller bland hus, ser jag ingen skillnad. Mina hästar är vana vid älgar, rådjur, andra hästar, traktorer osv. Man kan inte helgardera sig mot/för allt. Men skulle mina hästar inte lyssna eller vara uppmärksamma, så får jag jobba på kommunikationen istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag väljer det efter vilken häst jag ska gå med. Känner jag den inte tag jag träns! Eller frågar någon som vet mer om det finns någon i närheten :)
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag leder alltid min häst i grimma och grimskaft, förutom om jag under en ridtur hoppar av och går en bit. På henne funkar grimma helt klart bäst att leda i, då följer hon lugnt och avslappnat med och hon har hittills aldrig slitit sig även då hon blivit rädd/halkat/etc (haft henne i 9 år). Leder jag däremot i träns så vrider sig bettet om hon saktar ner eller stannar och det tar stopp i tygeln (eftersom jag har hästen bakom mig) och hon blir tvärsur, något jag har full förståelse för :crazy: Visst går det ju att leda i träns, men jag föredrar helt klart grimma. Känner hon för att sticka så gör hon det nog oavsett vad hon har på huvet.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Min uppfattning är att det kan dyka upp oförutsedda händelser som kan få den snällaste häst att bli rädd eller även spritta till av glädje.
I skogen är det kanske inte lika stor risk förutom vilda djur men på en väg eller i närheten av hus kan vad som helst hända.

Jag respekterar den här tanken men tycker inte man kan dra alla över en kam.

Man kan aldrig vara säker på att kunna hålla en häst vare sig den är väluppfostrad och cool eller alltid med nerverna utanpå eller ouppfostrad. Av den anledningen du beskriver. Tror hästen verkligen det är frågan om liv eller död så kan dom snarare bli stressade av "tvånget" att bli fasthållna och smärtan av bettet så det bara spär på ytterligare (inte att jag tror att den skulle vara lättare att hålla i grimma - bara att träns inte är någon garanti).


För mig är det oftast precis tvärtom - i stressade situationer är det grimma och halvlångt grimskaft som gäller, i skogen t ex eller bara på väg till-från ridbana/ridhus är det träns som gäller. (inte alltid, men då spelar det liksom ingen roll, ibland vill jag ha finliret också beroende på vad man ska göra).

Tycker det är intressant för t ex finns det ju stall med träns-krav eller krav på kedjegrimskaft när hästarna leds. För mig som är van vid känsliga och hyfsat lättstressade hästar så känns det hundra gånger mer krångligt och riskabelt med kedjegrimskaft - finns ju hästar som får panik av trycket som blir rätt ologiskt. Att man som ägare har det som krav på sin häst för att många olika ska hantera hästen är helt ok för mig. Men är det som krav att allas hästar ska ha det så känns det bakvänt.
 
Senast ändrad:
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

KL

Jag lämnar inte gården i annat än träns. Men sen har jag anledning att vara försiktig också. Stoet är riktigt dum att hantera från backen många gånger (senast idag och gången innan dess igår... Incidenter regelbundet) och valacken är rädd för sin egen skugga. Och då menar jag rädd...:crazy:

Fast jag har nog alltid använt träns vid promenader utanför egen mark. Man vet aldrig vad som händer. Vi har haft många snälla hästar också men även de får bära träns för säkerhets skull. Jag är rädd både om mig, min häst och medmänniskor/medtrafikanter. Om en häst verkligen vill komma lös så gör den det oavsett men i grimma och grimskaft har man ju verkligen inte en chans i världen.

Mvh Jate Volim
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag respekterar den här tanken men tycker inte man kan dra alla över en kam.

Man kan aldrig vara säker på att kunna hålla en häst vare sig den är väluppfostrad och cool eller alltid med nerverna utanpå eller ouppfostrad. Av den anledningen du beskriver. Tror hästen verkligen det är frågan om liv eller död så kan dom snarare bli stressade av "tvånget" att bli fasthållna och smärtan av bettet så det bara spär på ytterligare (inte att jag tror att den skulle vara lättare att hålla i grimma - bara att träns inte är någon garanti).


För mig är det oftast precis tvärtom - i stressade situationer är det grimma och halvlångt grimskaft som gäller, i skogen t ex eller bara på väg till-från ridbana/ridhus är det träns som gäller. (inte alltid, men då spelar det liksom ingen roll, ibland vill jag ha finliret också beroende på vad man ska göra).

Tycker det är intressant för t ex finns det ju stall med träns-krav eller krav på kedjegrimskaft när hästarna leds. För mig som är van vid känsliga och hyfsat lättstressade hästar så känns det hundra gånger mer krångligt och riskabelt med kedjegrimskaft - finns ju hästar som får panik av trycket som blir rätt ologiskt. Att man som ägare har det som krav på sin häst för att många olika ska hantera hästen är helt ok för mig. Men är det som krav att allas hästar ska ha det så känns det bakvänt.

En lite kul sak som har med det fetmarkerade ovan att göra, om tränskrav på anläggningar. Skulle åka med min häst på sadelutprovning, fick information innan om att man skulle lasta ur i träns. Ringde och frågade om jag var tvungen att ha just träns, rider ju inte ens på det, så skulle kännas konstigt att lasta ur i träns för att senare byta till hack och rida på det...
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Grimma och grimskaft, om hästarna jag varit ute och promenerat med blir panikslagna så hjälper inte träns ändå. Jag har promenerat många hästar men alla har visat sig vara trygga i sig själva (eller kanske med mig?), en enda gång blev en häst så rädd att den galopperade på en liten volt runt mig - utan det långa grimskaftet kanske jag hade tappat honom. Och tänk om hästen kommer lös med tyglarna hängande ... :crazy:
Men om man hanterar ouppfostrade/skvättiga hästar kan visst träns vara användbart, då handlar det om hästar som sticker lite nu och då men tydligen inte är tillräckligt rädda eftersom ett bett stoppar dem, panikslagna hästar sticker oavsett om de har något i munnen eller inte.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

KL

Valacken - grimma och lina.

Stoet - grimma och kedja eller repgrimma och "nh rep"

Tycker dom slappnar av mer med grimma och skulle dom vilja sticka hem så tror jag inte att jag håller dom bättre med bett, sen har jag hellre en lös häst med grimma än en med ett bett i munnen som kan slita sönder sej totalt i munnen.

Mvh Domino_s
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Unghästar leder jag i kapson med dubbelt icke fastsatt rep istället för grimskaft, efter en skräckdag då unghästen blev skrämd av fåren slet sig, hade bara grimma, och sprang omkring med longerlinan släpandes efter sig. Som tur var fastnade hon inte eller trampade på den men det vara många långa nervösa minuter innan jag fick tag på henne.

Har en gång sett hur ett grimskaft slagit ett halvslag om frambenet på en häst och det kunde gått riktigt illa. Sätter därför ytterst sällan fast grimskaft nu för tiden
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Repgrimma är väl också riskabelt ifall hästen sliter sig?
Det är ändå det jag väljer att använda, tillsammans med ett långt rep. Har "lyckats" tappa en häst som fick panik, trots att den hade träns, men faktiskt aldrig med repgrimma. Så repgrimma får det bli men jag hoppas verkligen inte att jag någonsin tappar en häst som har det på sig.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

*KL*

Grimma och långt grimskaft, alt longerlina i enstaka fall. Med kedja om hästen av ngn anledning är på tårna/kan förväntas bli det.

En panikslagen häst kan jag inte hålla oavsett utrustning om den är så panikslagen att den är blockerad. Och jag vill inte tappa en häst i träns, helst inte i kedja heller.

Och, blir den rädd så är skillnaden om jag kan hålla den eller ej inte i utustningen så, utan i uppfostran/utbildning.

En ouppfostrad eller panikslagen eller liknande häst som vill slita sig gör det oavsett. Been there, den hästen hade träns, var inspänd, jag hade longerlina med kedja över nosen - och jag hade inte en suck..
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Grimma o grimskafft som är minst 3 meter långt och har med en kedja vid lite hetare hästar.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Träns alltid. Till och från hagen i grimma och grimskaft (utan kedja eftersom jag anser att det är onödigt på min häst, andras leder jag med kedja om jag inte får hästen utan kedja eller vet att den brukar ledas utan), men ut på promenad, alltid träns. Risken att tappa henne är minimal med grimma och grimskaft och ännu mindre med träns så att vara rädd att hästen trampar på longerlinan eller tömmarna jag har när jag leder känns inte så överhängande.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

17-åriga valacken, grimma och grimskaft.
4-åriga hingsten, grimma och kedje grimskaft. När vi är iväg och tränar bland ridhästar har jag träns och kedja, när vi tränar på travbanan oftast bara grimma.

MVH russin8
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Jag har hittills alltid haft träns när jag gått på promenad, jag har provat grimma en gång och jämfört med tränset och slutsatsen blev att min häst är lättare att hålla i träns :)
Men när jag läser argumenten att man inte ska ha träns ifall hästen sliter sig och kan fastna så funderar man ju på att köpa en repgrimma istället :p

Men å andra sidan, då skulle jag ju inte kunna rida med träns heller i skogen för tänk om man ramlar av, risken är väl ungerfär lika stor? :o nästan :p
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Skillnaden som jag ser det är att när man rider i skogen är tyglarna över halsen på hästen. Absolut att de kan få dem över huvudet eller de glider ner på ena sidan, det är inte direkt ovanligt det blir just så heller om det går 'vilt till' i samband med en avfallning.

Men med ett snöre fästat i bettet, eller tyglarna över huvudet (dvs i handen), så samma sekund du tappar dem, kan hästen trampa på dem. Dvs ska man dra ett ex till sin spets, så om du ramlar av och hästen efter det skyggar och travar iväg tre steg, så är risken minimal tygeln ska vara ens i närheten av att trampas på eller fastna. Medan om du tappar linan/tygel vid promenad, och hästen skyggar och travar iväg tre steg så räcker det för den ska ha fyra tillfällen att trampa på tygeln/linan.

Nu är exemplet bara för att förklara hur jag menar, man tappar ju inte en häst som är så lugn så den bara skyggar och travar tre steg, och OM man gör det och OM den trampar på linan/tygel så visst får den ett ryck i munnen, men det händer knappast någon allvarlig skada.

Men risken är större att den trampar på en lina/tygel över huvudet, än en tygel som ligger över halsen anser jag.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Man kan ju alltid ha kedjegrimskaft om man vill att hästen ska ha grimma. Men om man vill vara på den säkraste sidan ska man nog gå men träns. Även där kan man har kedjegrims;)kaft.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Grimma och grimskaft.
På extremt "livsglada" hästar kan ev träns åka på
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 826
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 994
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 262
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp