Bukefalos 28 år!

Träns eller grimma vid promenad?

Cheval

Trådstartare
Jag har själv redan en åsikt om detta men undrar vad andra tycker hur ni gör när ni går på promenad (om ni nu gör det) med er häst. Vi tänker oss att ni ska gå en runda som går i skog, på grusväg, förbi hus mm. Vintertid får man även räkna in halkan i säkerhetstänkandet.
För min del är det självklart att hästen bär träns eller likvärdigt eftersom man inte har någon möjlighet att hålla kvar en skrämd häst med grimma och grimskaft.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Träns eller repgrimma. Det är lika självklart som reflexer i mörker.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

jag tycker det helt beror på hästen o människan, hur väl de känner varran och om hästen blir rädd för mycket, och om de litar på varrandra:) Då tycker jag det är helt ok att ta grimma o grimskaft, men ett långt kan vara bra. Om det däremot en häst man aldrig lett innan o inte känner så väl(eller om ens häst har tendens att bli rädd för saker) så är ett träns väl till pass!
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Går jag bara i skogen så har jag grimma. Ska jag gå bland hus, bilar, osv så har jag träns på
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Min uppfattning är att det kan dyka upp oförutsedda händelser som kan få den snällaste häst att bli rädd eller även spritta till av glädje.
I skogen är det kanske inte lika stor risk förutom vilda djur men på en väg eller i närheten av hus kan vad som helst hända.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Ja, eller hjälm när man rider eller bilbälte när man kör bil.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Grimma och grimskaft. Repgrimma om jag misstänker busig häst.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Grimma och grimskaft. Ev en kedja eller träns om det inte är lugn och snäll häst.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

jag kan hålla med om att träns kanske är bättre säkerhetsmässigt, men jag tycker inte det är lättare att hålla kvar en skrämd häst i träns mot grimman. har en unghäst som kan få fnatt och blir skrämd, men inte har jag svårare att hålla honom bara för att han har grimma just då.. tkr mer det handlar mer om hur överraskad jag blir..;)
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Träns och longerlina. Just för att jag känner polle väldigt väl -han är gudasnäll men har sina stunder. Vi går mycket i tätbebyggt område dessutom.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

jo det är klart, men man får vara uppmärksam och om hästen litar på en och man själv är lugn så blir den nog inte lika rädd tror jag:) Så är det för mig iaf
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Grimma och grimsakft, med min häst som jag känner, men visst kan det hända att den blir rätt eller ett busryck, men ser heldre att hästen är lös i grimma än i träns..
En kompis till mej var ute med sin häst, hon hade träns och grimsakft, men den slet sig, och den slet av en bit av tungan!! så ser heldre att min häst kommer lös med grimma.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Självklart är det lite beroende på hästens psyke, men i de allra flesta fall grimma med kedjegrimskaft. Tycker faktiskt att det är lättare att hålla en skrämd/skärrad/svår häst med det än i träns.
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Grimma och grimskaft. Min häst är lugn och snäll.
Om han blir ordentligt rädd kan jag nog inte hålla i vare sig jag har grimma eller träns..
 
Sv: Träns eller grimma vid promenad?

Träns blir det för våran del på promenad...
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 670
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 941
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp