C

Catinca

Har just ridit en underbar trakhener och blivit lite nyfiken på rasen. :love:

Någon här som har erfarenhet av dessa hästar? Trevlig temprament och smidighet verkar vara utmärkande för dem, stämmer det? Jag kan in princip inget om dessa hästar så jag vill veta så mycket ni kan berätta. Hur vanliga är dessa hästar i Sverige?

Får väl slå upp rasen senare, men vill gärna höra vad ni som rider dem tycker.
 
Jag hade en underbar rysk trakhener under ett antal år. Det var en av de trevligaste hästar jag någonsin ridit. Lätt och samarbetsvillig (och vacker!!)
 
Har ett trkehnersto som är importerad från Tyskland. Många trkehner är väldigt personliga antingen kommer man överens med just den individen eller inte.
När jag skulle titta på häst och slutligen köpte mitt sto kändes det nästan som om hon valde ut mig, hon kom fram till mig i hagen (gick i en stor flock) och jag blev helt kär :love:.
Hon har ett underbart temperament och rör sig väldigt mjukt och smidigt. Hoppas på att vi kan ta oss upp en bit i klasserna i dressyr.
Några av Anky van Grunsvens (vet inte om jag stavade rätt)hästar är ju trakehner så visst kan det bli bra dressyrhästar av dem.
Sen vet jag inte om det kanske är lite skillnad mellan tysk och rysk trakehner, när jag har läst om den ryska tycker jag inte att det stämmer in på de hästarna jag har träffat???
 
Hej!

Många Trakhener är superhästar gällande dressyr.
I tyskland finns bland de absolut främsta både rena Trakhener hingstar samt hingstar blandat med Trakhenerblod.

För att göra det lätt för mig skulle jag bara rekommendera tyska och säga undvik ryska.
I tyskland avlar man brett dvs prestation, temperament, ridbarhet och lynne.

När det gäller ryska så brister temperament och lynne.
Många är oerhört svåra hästar som för gemene man kan sluta med en riktig skräckhistoria.
 
Vad säger du om polska då? Tror pappan var en känd polsk hingst (får kolla upp ordentligt sen).
 
Trevliga och duktiga hästar, däremot kan jag nog hålla mer er andra om att undvika ryska. Vi har haft en rysk trakhener hingst som var 11 år när det kom hit. Gick mkt bra och hög dressyr...MEN stentuff i huvudet och psyket, riktigt hårding som nog tyvärr varit med om en del när man såg ärren på baken!! :mad: men jag skulle nog rekommendera rasen ändå faktiskt! :bump:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: linlar1
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 495
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 509
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 725
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp