Bukefalos 28 år!

Trakhener...

S

snurrgunga

Brukar dom vara brännmärkta :confused: Jag rider nämligen en trakhenerkorsning som är brännmärkt...men korsningar brukar väl inte få vara brännmärkta??
Hade gott allesammans :)
 
Dom ryskfödda trakhenerna brukar va frysmärkta har jag för mig, men jag kanske blandar ihop dom med nån annan ras.
 
På min barndoms ridskola, d v s för över tjugo år sen :D, hade vi en häst med halvt trakhenermärke inbränt. Fick då veta att hästar e:trakhenerhingst men med en mamma som inte var trakhenare brännmärktes på det viset.

Den hästen var född 1965 i Polen, vet inte om man fortfarande gör på det viset.
 
ok tack för svaren!!
Hur ser ett halvt trakhenermärke ut :confused:
Han är svenskfödd vad jag vet.
 
De är brännmärkta och märkningen ser ut som två älghorn (kolla www.trakehner-verband.de).
Kolla i hästpasset var någonstans hästen är märkt, det kan ju vara väldigt svårt att upptäcka, särskillt under ev vinterpäls.
 
Alltså renrasiga trakehner har två älghorn, korsningar vet jag inte...

Läste visst inte så noga :o
 
Som sagt så är trakhenermärket en älgkrona med en höger- och en vänsterdel. Man ska ha ena sidans halva inbränd om man har en trakhenerhingst som pappa, kommer just nu inte ihåg om det var högra eller vänstra halvan av älgkronan. Minns bara att hästen jag kände hade "fel" halva inbränd. Hans mamma kanske var trakhenare :confused:
 
okidoki!!!
Jag måste nog ner till stallet och studera märket lite mer...
:) :)
 
aja att det aldrig ska bli rätt. :o

Jag vet hur de ser ut ialla fall, min pålle promenerar omkring med två st på rumpan.:smirk:
 
Jag ser tyvärr inte så mkt av märket nu..pälsen börjar bli för lång :p

Men tack för alla svaren iaf :)
Hade gott!!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 474
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
31 32 33
Svar
640
· Visningar
58 825
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
24 201
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok Det var skitnervöst att åka dit. Det var inte så jättelångt bort, men åt ett håll dit jag inte brukar åka. Tog en alimemazin. Hur som...
Svar
4
· Visningar
831
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp