Bukefalos 28 år!

bambi82

Trådstartare
Jag å gubben har kikat runt lite efter en hyfsad traktor med frontlastare självklart fyrhjulsdriven och på ca 80-95hk.

Men usch och fy vad mkt pengar det kommer att gå åt :cry:. Var intresserade av en case som stämde in på våra krav perfekt en -04a om jag inte minns fel som bara gått ca 5000 timmar. men den gick över 300+moms.

Har nu hittat en sida (kellfri) som säljer foton ett kinesiskt traktormärke och den jag kikat på går bara på ca 200+moms! Nån som har en sån? vågar man köpa?

Pappa tycker nog vi ska satsa, våran andra traktor är fö en zetor som han köpte för ca 30 år sen och även det är ju ett "udda" märke men den har rullat på så fint i alla år.

Men skulle va kanon om nån har/ har kört eller sett en sådan här traktor!
 
Sv: Traktor

Motorerna i dessa gröna maskiner lär ska vara en Perkins... idag är det väldigt få som tillverkar egna motorer utan det mesta i den vägen kommer från antingen Perkins eller Cummins.

Vad gäller växellådor till traktor så kan alla tillverkare i världen räknas på ena handens fingrar.

Så då är förmodligen den största skillnaden att Kellfrin är ihopskruvad (med "standard" motor och växellåda) i Kina medan andra märken då är ihopmonterade i tex Turkiet, Brasilien eller Rumänien.

I de klassiska I-länder som Sverige, Tyskland m.fl. sker nästan ingen traktortillverkning idag, den enda jag känner till är MF som har delar av tillverkningen i Frankrike.

Jämför man priser så är ju Kellfri nästan hälften så dyra som tex New Holland, frågan är ju hur många 100 tusen en sån är värd i merkostnad ?

Om motor och växellåda är jämförbara och det som skiljer mest bara är var den är hopskruvad...

Jag säger inte att du ska köpa en Kellfri på stört, men försök att hitta nån som har köpt ny traktor så att du kan jämföra lite olika märken - då får du ju koll på om det är värt 100-200 000 kr i mellanskillnad.

Kolla vad det för tillverkning på motor och växellåda, jämför hydraulsystem för klena hydraulpumpar är inget roligt vid vare sig lastarkörning eller plöjning när man vill att hydrauliken ska reagera blixtsnabbt.

Kolla även med garantier och vilken eftermarknadservide som ingår, vet folk som har köpt ny traktor (inte Kellfri utan New Holland) där torkarmotorn brann efter 6h, kopplingen la av efter sådär 300h, hydraulsystemet började suga in luft efter 400h, kopplingsknappen till magnetventil för 3:e funktion har blivit lagad 3 ggr innan 500h... det har nästan varit mera reparationer på denna än på våran 25 år gammla MF som har gått i storleksordningen 6300h :eek:

Så bara för att man håller sig till erkända märken så är det ingen garanti för det funkar klanderfritt.

Om du köper Kellfrin så får du väldigt gärna höra av dig med synpunkter efteråt för jag är väldigt spänd på dessa maskiner och skulle kunna tänka mig att eventuellt köpa en sådan om man skulle få loss pengar plötsligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Traktor

Precis som Bukefalos är för hästfrälsta finns motsvarande för Maskintokiga :)

Jag har upptäckt att Maskinisten (www.maskinisten.net) är en källa för mycket matnyttigt. Prova det :)

pst moderator, det är ingen reklam eftersom det är ett forum, inget kommersiellt :)
 
Sv: Traktor

frågan är ju, hur länge ska du ha traktorn?

en "kina-traktor" likväl som "kina-bil" och övriga billiga kina-grejjer får man inget för begagnat, således kan det bli rena förlustaffären att köpa den där traktorn, fast den är billigare i inköp.


sedan är garantier, service och eftermarknad A&O
 
Sv: Traktor

frågan är ju, hur länge ska du ha traktorn?

en "kina-traktor" likväl som "kina-bil" och övriga billiga kina-grejjer får man inget för begagnat, således kan det bli rena förlustaffären att köpa den där traktorn, fast den är billigare i inköp.


sedan är garantier, service och eftermarknad A&O

Exakt! :)

Säger jag som kör med en BM T-500 från 1976, en BM T-600 Boxer från 1966 och en massey Ferguson 135 från 1965 :D
 
Sv: Traktor

Jo tanken är ju att vi ska ha den länge. Tänkte att om vi köper en ny nu så kanske vi aldrig mer behöver köpa nån.

Men är rätt så sugen faktiskt, ska nog ta med mig gubben och lilla pappsen och åka och kika på dom.

Tack tacitus för dina kloka ord, värt att tänka på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp