Träna annans häst - prisfråga

GulleTrollet

Trådstartare
Jag har fått en förfrågan från en tjej där jag tidigare stod installad om jag kan tänkas ta mig an en av hennes hästar, hon behöver hjälp med igångsättning och tillridning. Pga dödsfall i familjen har hästen inte blivit riden de senaste året. Hennes plan är att hästen ska säljas efter den kommit igång igen.

Till min fråga.. Jag har tiden att ta mig an att sköta och träna en häst till, men inte ekonomi till det. Jag har själv en egen häst som jag lägger mycket tid & pengar på.
Då hon bor 2 mil norr från mitt hem och min egen häst står 1 mil söder från mitt hem känner jag att det blir mycket åkande. Men då vi har ledig plats i mitt stall just nu tänkte jag ge henne möjligheten att jag stallar hästen hos mig, vi har även mycket bättre träningsmöjligheter. Men som sagt, jag har inte ekonomisk möjlighet att stå för 2 hästar. Vad tycker ni? Ska jag kunna med att kräva att hon står för stallhyra (2000kr), skoning & försäkring? Det är ju trots allt hon som ber mig om hjälp. Hur hade ni gjort? Kan man med att kräva en viss procent av köpesumman sen till våren när hon troligtvis får sålt hästen?
Jag är jätte sugen på att ta mig an hästen & givetvis hjälpa henne, men jag skulle aldrig få ihop det ekonomiskt.
Ge mig alla era tankar och ider! Vad är rätt å fel?
 
Hon ska självklart stå för alla hästens kostnader. Du borde dessutom få något för jobbet. Antingen att du får procent av försäljningspriset eller att du får betalt varje månad som du har hästen.
 
Det är absolut fullt rimligt att hon ska stå för alla hästens kostnader, och att du får betalt för arbetet. Har hästen stått i ett år är det dessutom åtskilliga månaders träning det handlar om. (Personligen hade jag nog velat ha betalt per månad, eftersom det är svårt att säga hur lång tid det tar innan hästen säljs efter avslutad träning.)
Ska det göras vitt (kan göras utan F-skattsedel, som hobbyverksamhet, eftersom du har en annan huvudinkomst ?) kan du dessutom räkna med ca 50% i skatter och egenavgifter på vinsten (betalningen för själva träningen). Kan vara värt att tänka på när du bestämmer hur mycket du ska/vill ha betalt för jobbet.
 
Du ska minst ha betalt för vad hästen kostar dig att sköta, stall, foder, skoning osv. Sedan kan man lägga upp det olika om du tar en viss summa för att göra arbetet eller tar procent på försäljning. Beror ju lite på vad hästen har för marknadsvärde och hur länge du troligen behöver jobba med den.
Att hon ställer hästen i ett annat stall och betalar för hästens utgifter berhöver ju inte gå genom dig, men just ersättning till dig för jobbet får du ju fundera på om du ska göra det "ordentligt" och redovisa som verkamhet.
Så att sätta sig ner och räkna lite är nog en bra början:)
 
@GulleTrollet Du har fått bra svar här tycker jag, minst ska hon ju stå för alla kostnader för sin häst. Ersättning får du fundera över, lika så vem som ska stå för eventuella andra kostnader såsom träning och tävling. Försäkringsfrågan hade jag också försökt se över ganska noga och ha kontrakt på det hela!
 
Jag har fått en förfrågan från en tjej där jag tidigare stod installad om jag kan tänkas ta mig an en av hennes hästar, hon behöver hjälp med igångsättning och tillridning. Pga dödsfall i familjen har hästen inte blivit riden de senaste året. Hennes plan är att hästen ska säljas efter den kommit igång igen.

Till min fråga.. Jag har tiden att ta mig an att sköta och träna en häst till, men inte ekonomi till det. Jag har själv en egen häst som jag lägger mycket tid & pengar på.
Då hon bor 2 mil norr från mitt hem och min egen häst står 1 mil söder från mitt hem känner jag att det blir mycket åkande. Men då vi har ledig plats i mitt stall just nu tänkte jag ge henne möjligheten att jag stallar hästen hos mig, vi har även mycket bättre träningsmöjligheter. Men som sagt, jag har inte ekonomisk möjlighet att stå för 2 hästar. Vad tycker ni? Ska jag kunna med att kräva att hon står för stallhyra (2000kr), skoning & försäkring? Det är ju trots allt hon som ber mig om hjälp. Hur hade ni gjort? Kan man med att kräva en viss procent av köpesumman sen till våren när hon troligtvis får sålt hästen?
Jag är jätte sugen på att ta mig an hästen & givetvis hjälpa henne, men jag skulle aldrig få ihop det ekonomiskt.
Ge mig alla era tankar och ider! Vad är rätt å fel?

Hon bör stå för kostnaderna sen är det vanligt i mina "kretsar" att den som tränar/utbildar får en % vid försäljningen :)
 
Precis som de andra skrivit tycker jag det är självklart att hon ska betala kostnaderna för hästen. Att sedan få en del % vid försäljningen tycker jag också låter rimligt. Du ska få betalt för det jobb som utförts!

Jag skulle rekommendera att ni skriver ett ordentligt kontrakt på vem som ska stå för vad, för att undvika trassel i största möjliga mån. Tex. Vad som händer om hästen skadar sig under din vård, och på hur mycket hästen ska ridas till. Vad är hennes mål med den? På så sätt finns det svart på vitt vad du tagit dig an, och ägaren kan inte hävda i efterhand att du inte utfört ditt jobb.

Att ha i åtanke är också om ägaren väljer att behålla hästen eller ingen köpare dyker upp, vad händer då? Jag anser att du ändå borde få betalt för jobbet, så man kanske kan skriva något om en viss % vid försäljning, och behålls hästen får du x antal kronor?
 
Jag har ridit, tränat och tävlat en häst som ägdes av någon annan, utan att jag för den delen var hästens fodervärd. Nu stod vi i samma stall vinterhalvåret, vilket givetvis underlättade, sommarmånaderna stod hästen på bete några kilometer från mitt hem. Ägarna stod för alla löpande kostnader för hästen, och skötte även sånt som mockning och fodringar och liknande. Jag red och skötte allt kring ridningen.
Däremot betalade jag träningar och tävlingar själv, men ägarna lånade ut sin transport gratis och ställde dessutom upp och körde utan betalning (jag var minderårig).

I det här fallet skulle hästen inte säljas, utan hela överenskommelsen gick ut på att ägarna fick sin häst riden och tävlad, och jag slapp köpa en egen stor häst, men det var aldrig fråga om några försäljningsprocent eller liknande.

Jag rekommenderar att ni skriver ett kontrakt, så att det inte blir något tjafs er emellan längre fram. Jag tänker också på om din stallhyra är dyrare än den ägaren betalar nu, hur ställer hon sig till det?
 
Jag har fått en förfrågan från en tjej där jag tidigare stod installad om jag kan tänkas ta mig an en av hennes hästar, hon behöver hjälp med igångsättning och tillridning. Pga dödsfall i familjen har hästen inte blivit riden de senaste året. Hennes plan är att hästen ska säljas efter den kommit igång igen.

Till min fråga.. Jag har tiden att ta mig an att sköta och träna en häst till, men inte ekonomi till det. Jag har själv en egen häst som jag lägger mycket tid & pengar på.
Då hon bor 2 mil norr från mitt hem och min egen häst står 1 mil söder från mitt hem känner jag att det blir mycket åkande. Men då vi har ledig plats i mitt stall just nu tänkte jag ge henne möjligheten att jag stallar hästen hos mig, vi har även mycket bättre träningsmöjligheter. Men som sagt, jag har inte ekonomisk möjlighet att stå för 2 hästar. Vad tycker ni? Ska jag kunna med att kräva att hon står för stallhyra (2000kr), skoning & försäkring? Det är ju trots allt hon som ber mig om hjälp. Hur hade ni gjort? Kan man med att kräva en viss procent av köpesumman sen till våren när hon troligtvis får sålt hästen?
Jag är jätte sugen på att ta mig an hästen & givetvis hjälpa henne, men jag skulle aldrig få ihop det ekonomiskt.
Ge mig alla era tankar och ider! Vad är rätt å fel?

Absolut inte betala nåt för hästens kostnader, varför skulle du? Tänk dig att du får ett uppdrag/en tjänst att utföra..Varför i hela friden skulle du betala??
Vill ägaren förutom att få upp hästen i kondition att den ska gå för tränare är det också ägarens kostnad, transporter, anläggningsavgifter etc.

Ska den säljas hade jag dessutom tyckt att en viss % av köpessumman hade varit skäligt att ge dig absolut.

Så kanske en liten förtjänst per vecka för jobbet du lägger ner plus %-andel i försäljningspengarna tycker jag är skäligt..Man får dubbelt arbete i allt, allt tar dubbel tid och då ska man få ersättning för allt man ev lägger åt sidan..
Man ska också komma ihåg att man förbinder sig till ett ansvar..en häst som stått i ett år tycker jag har ungefär ca 1 år innan den är på banan igen.

Gör det inte gratis..kan folk utnyttja andra så gör man gärna det..tyvärr i mina ögon vanligt förekommande i hästvärlden att "kompisar" ska hjälpa till. Men i mina ögon är det så, att vill man inte utföra jobbet själv = får räkna med att det kostar på nåt sätt, antingen i utbytta tjänster eller så i pengar. Att man själv inte ens erbjuder ersättning redan vid frågan säger mig ganska mycket..
 
Senast ändrad:
Ang tidsåtgång bör man också tänka på.
En häst kan ju ta upp till ca 20tim/vecka om man räknar in allt från markservice till träning (beräknat på 1-3 timmar/dag). Ibland kanske ännu mer, men det är rätt vanligt att folk lägger runt de timmarna dagligen tycker jag med god marginal utan stress.
 
Tusen tack för era svar. Nu har jag fått lite mer kött på benen på vad jag kan kräva för att ställa upp på detta, tack!
 
Jag har fått en förfrågan från en tjej där jag tidigare stod installad om jag kan tänkas ta mig an en av hennes hästar, hon behöver hjälp med igångsättning och tillridning. Pga dödsfall i familjen har hästen inte blivit riden de senaste året. Hennes plan är att hästen ska säljas efter den kommit igång igen.

Till min fråga.. Jag har tiden att ta mig an att sköta och träna en häst till, men inte ekonomi till det. Jag har själv en egen häst som jag lägger mycket tid & pengar på.
Då hon bor 2 mil norr från mitt hem och min egen häst står 1 mil söder från mitt hem känner jag att det blir mycket åkande. Men då vi har ledig plats i mitt stall just nu tänkte jag ge henne möjligheten att jag stallar hästen hos mig, vi har även mycket bättre träningsmöjligheter. Men som sagt, jag har inte ekonomisk möjlighet att stå för 2 hästar. Vad tycker ni? Ska jag kunna med att kräva att hon står för stallhyra (2000kr), skoning & försäkring? Det är ju trots allt hon som ber mig om hjälp. Hur hade ni gjort? Kan man med att kräva en viss procent av köpesumman sen till våren när hon troligtvis får sålt hästen?
Jag är jätte sugen på att ta mig an hästen & givetvis hjälpa henne, men jag skulle aldrig få ihop det ekonomiskt.
Ge mig alla era tankar och ider! Vad är rätt å fel?

Självklart är det helt rimligt det du är inne på. Du är snäll om du inte tar betalt för det rena arbetet i sak utan bara uppstallning, skoning, försäkring osv - det är en självklarhet att hästägaren står för det om det handlar om en utbildning för försäljning...... Jag hade förväntat mig en procent på köpesumman också.
 
Håller med, självklart ska du ha betalt.
Vi har tre liknande situationer i det stall som jag står, kan bara berätta att alla tre har slutat i katastrof. Trots att åtminstone i ett av fallen fanns ett kontrakt.
De har blivit ovänner om hur hästen sköts, tex i ett av fallen skulle ägaren stå för hovis, där ryttaren inte var nöjd med hur hovslageriet skötts, så hon ansåg att ridningen blev underminerad på grund av detta.
Fall nr 2, där gick hästen inte igenom besiktning och kunden inte säljas på utsatt tid, sen fick den reservation och alla skyllde på varandra.
Fall nr 3, handlade om pengar, där det inte var exakt klartgjort hur och vad som skulle betalas. Hästen skulle säljas på fyra måndader och såldes efter sex, då ville ägaren dra av för två månadshyror på ersättningen till ryttaren.

Så vattentäta kontrakt där man avtalar om alla tänkbara scenaion, vad gäller om detta och detta händer?
 
Håller med, självklart ska du ha betalt.
Vi har tre liknande situationer i det stall som jag står, kan bara berätta att alla tre har slutat i katastrof. Trots att åtminstone i ett av fallen fanns ett kontrakt.
De har blivit ovänner om hur hästen sköts, tex i ett av fallen skulle ägaren stå för hovis, där ryttaren inte var nöjd med hur hovslageriet skötts, så hon ansåg att ridningen blev underminerad på grund av detta.
Fall nr 2, där gick hästen inte igenom besiktning och kunden inte säljas på utsatt tid, sen fick den reservation och alla skyllde på varandra.
Fall nr 3, handlade om pengar, där det inte var exakt klartgjort hur och vad som skulle betalas. Hästen skulle säljas på fyra måndader och såldes efter sex, då ville ägaren dra av för två månadshyror på ersättningen till ryttaren.

Så vattentäta kontrakt där man avtalar om alla tänkbara scenaion, vad gäller om detta och detta händer?
Sådär tänker jag direkt att det måste kunna hända... känns som en jättestor risk att göra så, men kanske finns solskenshistorier också.

Vad händer om det blir försäljning men om några månader hör köparen av sig och vill häva köpet pga exempelvis dolt fel? Hur blir det då med ersättningen till ryttaren?
Hade jag varit säljaren hade jag nog försökt sälja hästen som den är istället, dvs inte igång och sälja den billigare istället.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 358
Senast: bobbbo
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 577
Senast: Blyger
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 901
Senast: ptr
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp