Transport med rullgardin vs hård överlucka

Johannna1

Trådstartare
Är intresserad av att köpa transport framöver och har hittat några intressanta, men de har rullgardin och jag har fått för mig att det är sämre än en hård överlucka då jag tänker att det kanske fladdrar och låter mer.
Vad har ni för erfarenheter av rullgardin på transport?
 
Tycker inte heller att gardinen fladdrar, den är så väldigt spänd. Sen gillar jag också möjligheten att vädra när det är varmt. Lucka är säkert också bra men har inte själv ägt en transport med lucka
 
Jag har rullgardin och har inte haft några problem med mitt. Alla hästar har åkt bra (har kamera så jag ser)
 
Är intresserad av att köpa transport framöver och har hittat några intressanta, men de har rullgardin och jag har fått för mig att det är sämre än en hård överlucka då jag tänker att det kanske fladdrar och låter mer.
Vad har ni för erfarenheter av rullgardin på transport?
Gardin fladdrar inte men skulle jag köpa en transport hade jag valt hård lucka ur säkerhetssynpunkt.
 
Står på anläggning där det hålls mycket träningar och många anländer med bil och släp. Vägen är gropig och ridbanan ligger alldeles bredvid, så rider man där så man hör vilka som har hård överlucka, de skramlar mer eller mindre allihopa.

Var själv skeptisk när jag bytte transport till en med gardin men jag är väldigt nöjd.
 
Jag har rullgardin och är väldigt nöjd med det. Lätt att ventilera, tyst när en kör och enkel att hantera. Precis bytt stroppar på min och det är också väldans lättsamt.
 
Jag har rullgardin på nuvarande. Det funkar bra, men ponnyn behöver ha bomull i öronen när vi kör. Jag tycker också att det är svårare att få till ett bra ventilationsläge. Jag märker att hästar som inte är vana blir lite rädda om man inte hanterar gardinen försiktigt.
På förra släpet hade jag hård lucka som kunde ställas i tre olika lägen. Den skramlade mer, medan gardinen fladdrar.
Båda sorterna fungerar. Ingen är tyst. Båda släpen saknar övrig ljudisolering så man får räkna med att det är ett fasligt oljud för hästarna att stå i hur man än väljer.
 
Jag har hård överlucka men den öppnas uppåt. Det är 6 stycken ganska stora hål i den för ventilation och man spänner fast den med en gummistropp liknande de som finns på rullgardiner. Tycker inte att den skramlar något och känns säker. Bra oxå när man vill ha öppet när man står still och det regnar för då bildar den ett tak så det inte regnar in lika mycket som med lucka som fälls neråt eller rullgardin. Har aldrig upplevt att jag behöver ha öppet när jag kör då det är bra ventilation i släpet.
 
Jag har hård överlucka men den öppnas uppåt. Det är 6 stycken ganska stora hål i den för ventilation och man spänner fast den med en gummistropp liknande de som finns på rullgardiner. Tycker inte att den skramlar något och känns säker. Bra oxå när man vill ha öppet när man står still och det regnar för då bildar den ett tak så det inte regnar in lika mycket som med lucka som fälls neråt eller rullgardin. Har aldrig upplevt att jag behöver ha öppet när jag kör då det är bra ventilation i släpet.
Intressant! Inte sett sånna tror jag. Vill du berätta vad det är för märke? :)

Knapplån; ang ventilation - hur många har egentligen temperaturmätare (vilket är ett krav) och vet mellan vilka temperaturer man får köra djur?
 
Knapplån; ang ventilation - hur många har egentligen temperaturmätare (vilket är ett krav) och vet mellan vilka temperaturer man får köra djur?
Måste man ha temperaturmätare i släpet? Har jag aldrig läst?

Jag har inte det men tycker att man ser på hästen hur temperaturen är. Inte så svårt att se om den hållt sig lagom varm.
 
Måste man ha temperaturmätare i släpet? Har jag aldrig läst?

Jag har inte det men tycker att man ser på hästen hur temperaturen är. Inte så svårt att se om den hållt sig lagom varm.
Ja.
Det måste man. Har du läst föreskrifterna för transport? :)

Screenshot_20240302-071859~2.png
 
Jag tror inte att hästtransporter säljs med det? Så jag skulle tro att runt 99,9999% av hästsläpen saknar det.

Det här är bara en av anledningarna till att jag oftast åker med luckan nere.
Nope de gör ju inte det..

Jag har en mätare i släpet med display i bilen, supersmidigt :)

Länsstyrelsen i Värmland har gjort en film om transport av häst förresten
 
Nope de gör ju inte det..

Jag har en mätare i släpet med display i bilen, supersmidigt :)

Länsstyrelsen i Värmland har gjort en film om transport av häst förresten
Åter igen slås jag av den enorma resursbristen myndigheterna har. Tänk om det fanns pengar till att kontrollera alla dessa regler. Tex att stå vid parkeringen till en helt vanlig ridtävling och kontrollera transporter. Känner igen mycket av bristerna från mitt tävlande i distans, då har man ju med foder, strö, hinkar, vattendunkar och div. Ofta i släpet, och många lastsäkrar mycket riktigt inte.

Istället har folk ingen aning om hur man lagligt gör en aktivitet som många faktiskt håller på med flera gånger per vecka.

Och visst att man har skyldighet själv, men för gemeneman så är inte föreskrifterna jättelätta att hitta. Man behöver verkligen aktivt leta efter dem för att hitta dem. Och ibland är de konstigt skrivna. Jag ska själv kontakta jordbruksverket snart här för att be dem definiera "expert". En arbetsgivare undrade om jag kunde stå som ansvarig för en försöksdjursanläggning, och jag trooooor det, men det beror på hur JBV definierar "expert".
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 209
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 344
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 535
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 447
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp