Transport med rullgardin vs hård överlucka

Åter igen slås jag av den enorma resursbristen myndigheterna har. Tänk om det fanns pengar till att kontrollera alla dessa regler. Tex att stå vid parkeringen till en helt vanlig ridtävling och kontrollera transporter. Känner igen mycket av bristerna från mitt tävlande i distans, då har man ju med foder, strö, hinkar, vattendunkar och div. Ofta i släpet, och många lastsäkrar mycket riktigt inte.

Istället har folk ingen aning om hur man lagligt gör en aktivitet som många faktiskt håller på med flera gånger per vecka.

Och visst att man har skyldighet själv, men för gemeneman så är inte föreskrifterna jättelätta att hitta. Man behöver verkligen aktivt leta efter dem för att hitta dem. Och ibland är de konstigt skrivna. Jag ska själv kontakta jordbruksverket snart här för att be dem definiera "expert". En arbetsgivare undrade om jag kunde stå som ansvarig för en försöksdjursanläggning, och jag trooooor det, men det beror på hur JBV definierar "expert".
Jag håller med!
En stor nackdel är ju att tävlingar ofta är på helgen och då krävs ju övertid osv..

Här görs dock kontroller ibland på stora tävlingar som går dagtid vardagar och vägkontroller tillsammans med polisen.

Vet att SvRF bjöd in Lst för att föreläsa angående transportreglerna rätt nyligen. Tror inte föreläsningen var öppen för alla dock utan för inbjudna.

Två distansföreningar i min trakt slog sig ihop och ordnade en dag där man kunde ta kompetensbeviset också, jättebra arrangerat och öppet för alla (vi utomstående betalade lite mer men ändå mycket billigare än det brukar).
 
Intressant! Inte sett sånna tror jag. Vill du berätta vad det är för märke? :)

Knapplån; ang ventilation - hur många har egentligen temperaturmätare (vilket är ett krav) och vet mellan vilka temperaturer man får köra djur?
Det är en Mustang som jag har.
Snodde en bild från nätet men min ser nästan likadan ut, min är lite mindre i modellen.
Screenshot_20240302-122229_Samsung Internet.jpg
 
Det är en Mustang som jag har.
Snodde en bild från nätet men min ser nästan likadan ut, min är lite mindre i modellen.
Visa bifogad fil 140254
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den typen av lucka. Jag har aldrig provat det själv. Men alla hästar jag har haft har tittat uppåt under lastning och tyckt att det har varit läskigt att taket är så pass lågt som det är på hästtransporter. Pratar oerfarna hästar är nu givetvis. Och det känns som att en sån lucka skulle kunna öka problemen ytterligare? Vad är din erfarenhet kring det?
Tänker också att de kan slå i den om de kastar sig ut på bakbenen? Och att snörena kanske kan fladdra medans man lastar?

KL*

Så svårt med släp. Känns inte som att några av de vanliga släpen är helt optimala. Helst skulle jag vilja ha helt öppna släp, lite som man ser på djurskyddspoliserna i USA har. Men... Sen kommer jag på att vi har vinter här :mad:
 
Så svårt med släp. Känns inte som att några av de vanliga släpen är helt optimala. Helst skulle jag vilja ha helt öppna släp, lite som man ser på djurskyddspoliserna i USA har. Men... Sen kommer jag på att vi har vinter här :mad:
Jag har lite samma funderingar, men inte sett de du menar tror jag.
Klurar på boskapsvagnar ibland faktiskt.
 
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den typen av lucka. Jag har aldrig provat det själv. Men alla hästar jag har haft har tittat uppåt under lastning och tyckt att det har varit läskigt att taket är så pass lågt som det är på hästtransporter. Pratar oerfarna hästar är nu givetvis. Och det känns som att en sån lucka skulle kunna öka problemen ytterligare? Vad är din erfarenhet kring det?
Tänker också att de kan slå i den om de kastar sig ut på bakbenen? Och att snörena kanske kan fladdra medans man lastar?

KL*

Så svårt med släp. Känns inte som att några av de vanliga släpen är helt optimala. Helst skulle jag vilja ha helt öppna släp, lite som man ser på djurskyddspoliserna i USA har. Men... Sen kommer jag på att vi har vinter här :mad:
Jag har upplevt tvärtom att alla hästar jag lastat är väldigt positiva till mitt släp. Hämtade bla en ettåring som aldrig åkt och den gick rätt på och stod som ett ljus hela vägen. Det är mycket fönster i transporten och den är väldigt stabil så upplever att hästarna trivs bra i det iom att jag tror det upplevs som väldigt rymligt.
 
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den typen av lucka. Jag har aldrig provat det själv. Men alla hästar jag har haft har tittat uppåt under lastning och tyckt att det har varit läskigt att taket är så pass lågt som det är på hästtransporter. Pratar oerfarna hästar är nu givetvis. Och det känns som att en sån lucka skulle kunna öka problemen ytterligare? Vad är din erfarenhet kring det?
Tänker också att de kan slå i den om de kastar sig ut på bakbenen? Och att snörena kanske kan fladdra medans man lastar?

KL*

Så svårt med släp. Känns inte som att några av de vanliga släpen är helt optimala. Helst skulle jag vilja ha helt öppna släp, lite som man ser på djurskyddspoliserna i USA har. Men... Sen kommer jag på att vi har vinter här :mad:

Jag har en Brenderup med sådan lucka. När den är öppen går den så högt upp att hästarna inte märker den. Den går ju inte rakt ut utan mer uppåt. Förutom när dämparna är kassa. Jag har aldrig haft några med problem med någon häst Den är väldigt ljus med fönstret där fram och på sidorna och rymlig eftersom den är lika bred fram som bak. Det där snöret är det minsta problemet för hästarna. Det blåser ju oftast så ibland är det svårt att få tag på det.
 
Jag har en Brenderup med sådan lucka. När den är öppen går den så högt upp att hästarna inte märker den. Den går ju inte rakt ut utan mer uppåt. Förutom när dämparna är kassa. Jag har aldrig haft några med problem med någon häst Den är väldigt ljus med fönstret där fram och på sidorna och rymlig eftersom den är lika bred fram som bak. Det där snöret är det minsta problemet för hästarna. Det blåser ju oftast så ibland är det svårt att få tag på det.
Du har inte haft lika uppmärksamma hästar jag tror jag. Alla jag har haft har kollat in hela taket på släpet, och mycket högre än taket är det ju inte.

Jag tänker att blåser det så rör det sig. Det kan de reagera på. Inte att de skulle ta tag i det.
 
Angående hård överlucka som öppnas uppåt, så har vi detta släp. Jag har lastat många olika hästar och ingen har reagerat negativt på överluckan. De reser ofta bra i det och det är mycket lättare att lasta gröna/osäkra hästar i detta jämfört med "vanliga" släp. Gångjärnen i överluckan är rätt "tröga", dvs den skramlar inte alls, oavsett öppen eller stängd. Jag kör normalt med stängd överlucka men uppskattar att luckan är smalare än vanligen vid de tillfällen jag har den öppen.

Lånad bild.
Screenshot_20240302-230224_Facebook.jpg
 
Angående hård överlucka som öppnas uppåt, så har vi detta släp. Jag har lastat många olika hästar och ingen har reagerat negativt på överluckan. De reser ofta bra i det och det är mycket lättare att lasta gröna/osäkra hästar i detta jämfört med "vanliga" släp. Gångjärnen i överluckan är rätt "tröga", dvs den skramlar inte alls, oavsett öppen eller stängd. Jag kör normalt med stängd överlucka men uppskattar att luckan är smalare än vanligen vid de tillfällen jag har den öppen.

Lånad bild.
Visa bifogad fil 140292
Vad är det för märke? Ser ju jättesmidigt ut!
 
Du har inte haft lika uppmärksamma hästar jag tror jag. Alla jag har haft har kollat in hela taket på släpet, och mycket högre än taket är det ju inte.

Jag tänker att blåser det så rör det sig. Det kan de reagera på. Inte att de skulle ta tag i det.

Nä mina har faktiskt aldrig glott på taket , dom tittar ut genom det stora fönstret när dom är på väg in.

Men jo det är ganska mkt högre än taket. Hela luckans längd är i princip ovanför. Mitt är dessutom strömlinjeformat så mkt högre bak. Går upp som en vinge där luckan är fäst.
 
Nä mina har faktiskt aldrig glott på taket , dom tittar ut genom det stora fönstret när dom är på väg in.

Men jo det är ganska mkt högre än taket. Hela luckans längd är i princip ovanför. Mitt är dessutom strömlinjeformat så mkt högre bak. Går upp som en vinge där luckan är fäst.
Alla mina har kollat in taket. Följt väggarna, kollat in taket och några har kastat sig ut när de har kommit till taket. Framförallt en tyckte att taket var tvärläskigt. Och han är en av de minsta hästarna jag har haft :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 208
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 343
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 535
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp