Bukefalos 28 år!

Transportera föl/åring

Eme_liie

Trådstartare
På lördag så ska jag hämta hem min häst (7 månader) har kollat i gamla trådar men lyckas inte riktigt hitta något svar och ingen som har förklarat varför de gör som de gör.

Det är en resa på iaf mer än 3 timmar.

Har hittat släp enkelaxlad med front utlastning. Fölet är inte jätte mkt hanterad alltså inte uppbunden speciellt mkt. Har åkt med mamman innan.

1. Vissa säger ta ut allt ur släpet och låt fölet åka lös. Men då har man ju en krossad fölunge om man är tvungen att bromsa in kraftigt. Men inget att fastna i och hon får stå där hon vill. Transporten har inga problem att ta ur bommen på de som äger den åker med den ofta på det sättet när de hämtar hö m.m. Vissa säger att transporten blir mindre stabil om man tar bort?

2. Ha kvar frambommen men då måste ju något vara där framme så inte fölet kan hoppa över eller gå under och fastna, ska man då använda små hö/halm balar? kan man använda spån balar? Men de måse ju oxå sitta säkert så de inte har möjlighet att åka runt i transporten hur får man det?

3. Ha kvar allt och sätta fast fölet. Känns som om det kan bli väldigt jobbigt för ett föl som inte är van vid att sitta fast och inte heller att stå stilla så passa länge är ju endå en resa på 3 timmar. Ska man även här då sätta dit något framför bommen fram så den inte fastnar i bommen. Fölet kommer ju då stå där det står.

Så vad säger ni hur gör ni? och hur kan ni bäst motivera ert val. Alla tre tycker jag har både för- och nackdelar och behöver en bra motivation till varför jag ska köra som jag ska göra.
 
Sv: Transportera föl/åring

3. Ha kvar allt och sätta fast fölet. Känns som om det kan bli väldigt jobbigt för ett föl som inte är van vid att sitta fast och inte heller att stå stilla så passa länge är ju endå en resa på 3 timmar. Ska man även här då sätta dit något framför bommen fram så den inte fastnar i bommen. Fölet kommer ju då stå där det står.


Du får inte binda fast ett föl på 7 månader enligt djurskyddslagen .

Jag har alltid kört fölena lösa med säkrad framdörr och galler på fönstet fram .

Lycka till Mia
 
Sv: Transportera föl/åring

1. Vissa säger ta ut allt ur släpet och låt fölet åka lös. Men då har man ju en krossad fölunge om man är tvungen att bromsa in kraftigt. Men inget att fastna i och hon får stå där hon vill. Transporten har inga problem att ta ur bommen på de som äger den åker med den ofta på det sättet när de hämtar hö m.m. Vissa säger att transporten blir mindre stabil om man tar bort?
Rätt transporten är gjord och godkänd som djurtransport med bommarna och inredningen. Så tar man bort den blir det inte samma sak, hur mycket det kommer att påverka är från modell till modell. Men en enaxlad släp är redan från början mer instabil än en tvåaxlad så om man plockar bort inredningen kan den bli väldigt otrevlig för hästen att åka i. På det viset också bädda för en otrevlig upplevelse som kan gör att hästen kan bli mer svårlastad i framtiden.

2. Ha kvar frambommen men då måste ju något vara där framme så inte fölet kan hoppa över eller gå under och fastna, ska man då använda små hö/halm balar? kan man använda spån balar? Men de måse ju oxå sitta säkert så de inte har möjlighet att åka runt i transporten hur får man det?
Om man kör yreksmässigt med djur så finns till ock med kravet på bom med i lagstiftningen. Tyvärr gäller inte dessa regler för privatpersoner. Men kravet säger att det ska finnas en bom som kan anpassas efter hästensstorlek så att den inte kan komma under dem eller riskera att fara över vid en olycka. Så går den att anpassa efter fölets storlek så ska det inte behövas något framför den. Måste man ha något så är det nog bäst med hela skivor som blir som en vägg. Vilket gör att fölet står emot den på ett mer naturligt sätt.

3. Ha kvar allt och sätta fast fölet. Känns som om det kan bli väldigt jobbigt för ett föl som inte är van vid att sitta fast och inte heller att stå stilla så passa länge är ju endå en resa på 3 timmar. Ska man även här då sätta dit något framför bommen fram så den inte fastnar i bommen. Fölet kommer ju då stå där det står.
Du kan ju ha kvar allt även mellanväggen men inte binda fast fölet om det nu inte vant vid att stå uppbundet. Vid en tre timmars transport är det pauserna med tillsyn och erbjudande om mat och vatten som är viktigast för hästen. Tre timmar är på gränsen för hur länge en häst ska vara utan foder.

Så vad säger ni hur gör ni? och hur kan ni bäst motivera ert val. Alla tre tycker jag har både för- och nackdelar och behöver en bra motivation till varför jag ska köra som jag ska göra.
Hade det varit mitt föl hade jag haft full utrustad släp men fölet löst i spiltan och även haft med sällskap i form av en annan häst. Om det är genomförbart brukar vi ha med en lugn och resvan häst med alla unghästar som ska resa. Är guld värt inför framtiden att de första resorna blir trevliga upplevelser för hästen.
 
Sv: Transportera föl/åring

Jag hade också låtit inredningen sitta kvar, satt fast en skiva i fram och stoppat fullt med hö/halmbalar där.
Sedan låtit fölet stå/ligga löst. Om det fanns möjlighet skulle jag också ha en lugn och snäll häst som kan åka med i andra halvan om det inte blir väldigt trångt för fölet då.

Innan avfärd skulle jag nog gärna velat att säljarna haft fölet inne ensam i box några vändor, så man vet att den är hyfsat van att vara lite instängd utan sällskap, om man nu måste åka utan hästkompis.

Om det inte blir någon hästkompis hade jag breddat fölets del genom att vika mellanväggen om det är möjligt.
 
Sv: Transportera föl/åring

Så som jag har fattat det så får de inte sitta fast fram till året de blir ett? är det jag som har missuppfattat det? eller är det från det att de fyller ett alltså då i juni så man får ha hästen lös.

Hur har du gjort med inredningen? :)
 
Sv: Transportera föl/åring

Bommen fram går att ha i tre olika lägen så den går att ändra.

Har pratat med säljaren och de har tränat på att sitta fast eftersom att hon viste om att hon skulle åka. Har även åkt mkt med mamman. Stannar alltid med mina hästar även om de är över 3 år. Har väl iaf tänkt stanna tre gånger i de stora städerna där finns möjlighet att kolla till föl. Ska även ha med hö och vatten ifrån deras stall då vatten smakar olika i olika städer och på så sätt så får hon vatten som hon är van vid, kommer även ha med lite betfor om man verkar få problem med vattnet. Så foder kommer hon absolut inte vara utan.

Jag har hört många dom inte reomenderar att ha lös med all utrustning innuti större skade risk om den får för sig att vända m.m men det kanske bara är en skröna?

Har tyvärr inte någon kompis att ta med i transporten.
 
Sv: Transportera föl/åring

Tack för tipset :)

Hur menar du med vika väggen? att det är bredare på ena sidan?
 
Sv: Transportera föl/åring

När vi hämtade min häst när hon var 9 mån hade hon inte heller varit uppbunden mycket osv.. Resa på ca 30 mil..
Vi ställde halmbalar där fram i transporten och lät henne stå lös. Det gick jättebra.
 
Sv: Transportera föl/åring

alltså frambommen kvar? var halmbalarna lösa eller hur fick ni fast dem??
 
Sv: Transportera föl/åring

Måste tänka lite.. hmm...
Jo, frambommen satt nog allt kvar. Staplade upp halmbalar så de precis nådde över bommen (så de liksom stödde sig på den), och det kan nog hända att vi spände fast dem på nåt sätt -minns inte helt, det är ändå 4,5 år sen.
-kan också tillägga att vi inte har någon mellanvägg i transporten utan hästarna står på hela. Detta efter att vi upptäckte att en av ponnyerna som brukade få panik i transporten stod mycket bättre när det var mycket plats, alla våra hästar efter det har också stått väldigt bra och varit lättlastade (är ju ofta mer inbjudande att gå in om det är gott om plats).
 
Sv: Transportera föl/åring

När vi hämtade vår helt ohanterade fölunge, 8mån, hade vi en resa på 50mil som tog 9h. Jag var orolig innan och frågade här på buke hur vi skulle göra, och tänkte först ta transportör. Men detta blev jag avrådd ifrån då han var så ung, och då kanske skulle få stå på lastbilen den dubbla tiden.

Vi hade iof en boggie, men vi gjorde så att vi tog ut inredningen helt. Vi strödde tjockt med halm, staplade hö i fram som i en stege ner i tre balrader - så skulle han ramla så tog det emot för kroppen men han hade ändå huvudet fritt. Säkrade dörren utifrån!!!

Jag åkte med de första kilometrarna med biltelefon i örat. Han var lugn och inte alls intresserad av mig, så jag satte mig i bilen. Vi stannade var 5-7 mil i början, men insåg att han blev mer störd av att någon höll på att öppna dörren hela tiden, så sedan stannade vi ca var 10mil utan att öppna. Han hade mat hela tiden iom höbalarna och vatten erbjöd vi honom men han ville inte ha - var mitt i vintern och kallt.

Dagen efter gick han rätt upp på transporten och tyckte det var jättekonstigt att han skulle gå av igen, utan att ha kommit någonstans :rofl: Han är fortfarande helt obekymrad av att gå på en transport :bump::bump:
 
Sv: Transportera föl/åring

Jag har fått tips från två personer som kört mkt föl tidigare och de sa ingen mellan vägg men frambommen kvar inget framför utan sätt bommen i rätt höjd bara och lås skötardörren om den inte går att låsa så ska det vara spänband runt. sen så ska den inte ah grimma och vara lös. kan det vara rätt? :)
 
Sv: Transportera föl/åring

Låter bra. Men jag hade fyllt utrymmet framför bommen ändå. Man vet aldrig vad dom där små rackarna kan hitta på och trassla till. Det känns säkrast (för mig iallafall) med endast ett fyrkantigt utrymme med inget att fastna under eller framför.. Och är det höbalar så kan ju bäbisen äta lite om den känner för det.
och ingen grimma.. och ja, se till att skötardörren inte går att öppna inifrån.
 
Sv: Transportera föl/åring

om man inte kan få tag på höbalar då? :S hur löser man det då?
 
Sv: Transportera föl/åring

halmbalar.. eller spån/torvbalar.. Så länge det fyller upp och det inte finns en chans att hästen kan fastna/skada sig
 
Sv: Transportera föl/åring

Jag har fått tips från två personer som kört mkt föl tidigare och de sa ingen mellan vägg men frambommen kvar inget framför utan sätt bommen i rätt höjd bara och lås skötardörren om den inte går att låsa så ska det vara spänband runt. sen så ska den inte ah grimma och vara lös. kan det vara rätt? :)

Så hade jag också gjort! Att ha mellanväggen kvar och hästen lös är ju idiotiskt enligt min mening. Hästen kan ju få för sig att vända o få panik om den inte kommer runt. Om det inte är en shettis förstås... Den får ju plats.
Vi hämtade en ettåring i Göteborg (30 mils resa) i våras och henne körde vi lös med bommen i. Hon hade heller aldrig varit uppbunden. Funkade superbra!
Mycket viktigt att säkra framdörren!
 
Sv: Transportera föl/åring

Jag skulle se mig om efter en liten hästlastbil för två hästar. Som körs med B körkort! Då kan du göra om hästdelen till en stor box och lägga in mycket strö mot väggarna. Och det bästa av allt är att det oftast finns kamera i sånna bilar så du har full koll på fölet.
Jag skulle aldrig köra ett ensamt föli vanlig transport utan sök efter en mindrelastbil!!

Jag jobbade i ett stall förut och då skulle vi transportera ett föl i transport och då stod jag i transporten med fölet och hade telefonkontakt med föraren hela tiden! Tänk på att föl ofta får panik!!
 
Sv: Transportera föl/åring

Jag har då aldrig varit med om att föl som åker ensamma får panik....visserligen har jag väl inte kört jättemånga men några stycken har de blivit.
Har oxå sålt en del föl och inga rapporter har inkommit om att de fått panik :)
De har ofta fullt upp med balansen och alla intryck för att de ska ha tid att få panik...

Jag har gjort som flera andra sagt:

Tagit ut mellanvägg, haft en HEL bom fram i rätt höjd, säkrat skötardörren så den inte går att få upp inifrån, strött med halm eller spån ( gärna det som hästen är van vid så den "känner igen" utseendet ), relativt tjockt och lagt halm/höbalar framför bommen upptill dess höjd eller möjligen en aning över ifall det inte går annars men absolut inte så det blir en springa emellan samt tagit av grimman !

Hur stort är fölet ?
Även om bommen går att ha på olika höjder så brukar det vara svårt att ha den i en bra höjd så inte ett föl kan krypa under, de är snabba och smidiga men fastnar de så kan jag tro det blir kalabalik !....då får de nog panik :)

Man kan spänna fast hö/halmbalar med spännband runt och i fönstergallret tex.
Försök att få tag i hö så kan fölet äta om den så önskar under resan men min erfarenhet är att de oftast inte äter speciellt mycket.
OM du inte kan få tag i höbalar så lägg en hög med hö/hösilage på golvet så den har mat ifall den vill.

Hoppas det går bra :)
 
Sv: Transportera föl/åring

Vi brukar köra våra föl lösa, utan inredning och bara hel bom framför. Lås skötardörren!

Ströar upp ordentligt på golvet, de vill ofta lägga sig ner och vila om de är så pass unga och resan så lång. Lite hö att tugga på, som läggs på golvet, men de äter sällan.

Det har aldrig uppstått några problem för oss.
 
Sv: Transportera föl/åring

Tänkte bara tacka för all hjälp :) Och tänkte berätta att jag körde med bommen kvar fram utan mellanvägg, ingen grimma så hon stod lös. hade inte heller något där fram. satte fast spänband så hon inte skulle få upp skötardörren. Resan gick super var väldigt orolig när hon kommit på transporten efter 1 timma med att försöka få på henne. När vi körde så var hon helt lugn, andra gången vi stanna så var det lite oroligt med att skrapa i golvet och gnägga men tredje gången så gnägga hon nån gång, drack vatten då :p lite chockad inte så många som brukar dricka under resan. När vi kom fram ville hon inte gå av så fick ta hjälp av lina och då gick hon av. Så allt var bra, hoppade dock över staketet när de privata hästarna gick in :( tydligen ska det ha gått bra och hon hade sprungit in i hingststallet.

Som sagt tack för svaren. Hon åkte bak länges oxå glömde jag skriva.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
716
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 568
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp