Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Mysaan

Trådstartare
Hamnade i diskussion på ett annat forum angående mångas problem att transportera sina hästar. Transport kostar endel och så måste man ha en bra dragbil osv. Ja ni känner till detta själva.

En tjej hävdade då att hon bara hade shettisar för de var så lätt transporterade. Hon transporterade dem nämligen i en Van som var lastbilsreggad. Så i skuffen med lastnät iofs uppbundna men ändå. Detta måste väl i alla fall vara olagligt? För även shettisar är ju hästar liksom.
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

vet en som transporterade sina shettisar (modell mkt. små) i en ww buss. h*n stopades vid några tillfällen men fick alltid fortsätta. nu är detta några år sedan (slutet av -80, början på -90) men tror inte det ändrat sig så mkt. ? antar att det går på vikt, dvs.så det inte blir överlast.

mor min körde lamm i lastutrymmet på en 245 vid behov för många år sedan :crazy:
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Lite längre norrut än Luleå finns det en uppfödare av shetlandsponnyer som har en volvo som hon kör på det sätt du beskrev och detta är tydligen helt lagligt.
Hon har byggt egen ramp till dom så de kan komma in i skuffen.
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Jag tror knappast det är lagligt.
Uppfödaren ska ha kompetensbevis och hästtransporten ska besiktigas av kommunen. Höjden på transporten ska vara densamma som i stallet, dvs 2,20 för shettisar.

Immer
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Jag känner en tulltjänsteman som i slutet av 70-talet stoppade en Volvo Duett som körde av färjan. Bak i lastutrymmet stod två mindre ponnyer, det var så lågt till taket att de inte kunde lyfta huvudet alls. Personerna i bilen var förvånade över att gränsveterinären inte lät dem köra vidare - de hade ju kört genom halva Europa på det viset :eek:

Förra sommaren stod det en mindre lastbil på en parkeringsplats utanför ett hotell i Landskrona. Någon reagerade när det hördes gnäggningar inne ifrån lastbilen och polis tillkallades. Det var fem stycken shettisar som stod där, medan bilföraren och hans fru sov på hotellet :crazy: Paret kunde inte visa papper på ponnyerna men polisen kunde inte bevisa att det var något olagligt, förutom transportsättet.
Två dagar senare stoppades bilen vid inresa till Norge, det blev stopp och belägg eftersom inga papper fanns på ponnyerna och de stackars shettisarna avlivades.

Immer
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Förra sommaren stod det en mindre lastbil på en parkeringsplats utanför ett hotell i Landskrona. Någon reagerade när det hördes gnäggningar inne ifrån lastbilen och polis tillkallades. Det var fem stycken shettisar som stod där, medan bilföraren och hans fru sov på hotellet :crazy: Paret kunde inte visa papper på ponnyerna men polisen kunde inte bevisa att det var något olagligt, förutom transportsättet.
Två dagar senare stoppades bilen vid inresa till Norge, det blev stopp och belägg eftersom inga papper fanns på ponnyerna och de stackars shettisarna avlivades.

Immer



Men oj! Kollade (med myndigheter) de inte ens efter stulna shettisar! Det har ju varit en stöldvåg av dom på senare tid!
 
Senast ändrad:
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

*kl*

Så ni menar att om man bygger en ramp så hästen tar sig upp och sedan då möjligtvis höjer taket så är det ok att transportera shettisar i skuffen på en Van? Vanen är ju oftast bredare och högre än tex folkabuss. Men är det verkligen lagligt att trasnportera på detta sätt????

För trots allt så besiktas ju bilen som lastbil och skulle man då inte överskrida maxvikten med en shettis i baken så skulle det alltså vara ok? För jag kan garantera att i våran van skulle vi lätt kunna köra en shettis om det bara hängde på maxvikten. Förmodligen även två.
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Jag tror knappast det är lagligt.
Uppfödaren ska ha kompetensbevis och hästtransporten ska besiktigas av kommunen. Höjden på transporten ska vara densamma som i stallet, dvs 2,20 för shettisar.

Immer

Kompetensbevis för vad? För inte behöver jag som privatperson ha kompetensbevis för att köra min häst till tävling väl?
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

En som föder upp hästar yrkesmässigt ska ha kompetensbevis.

Immer
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Men oj! Kollade (med myndigheter) de inte ens efter stulna shettisar! Det har ju varit en stöldvåg av dom på senare tid!

Jodå, det gjorde de. Men inget stämde överens med shettisarna i lastbilen. Jag tror t o m att det var så att en man dök upp och intygade att han sålt shettisarna till paret, men inte heller han hade några papper.

Immer
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Vi hämtade en minshettis (84 cm) i en vanlig liten skåpbil.
Innan dess hade vi kontaktat div. olika myndigheter innan vi kom rätt och fick klartecken!

Det får inte vara öppet mellan lastutrymme och passagerare.
En galler -som i vårt fall- gick däremot utmärkt!

Så visst får man transportera små hästar i små lastbilar osv om bara ovanstående följs!
Hon jag pratade med sa att djurparkerna tex. ofta transporterar sina djur i just sådana små skåpbilar som vi hade!
Kommer inte ihåg märket (Reunalt någonting..) men det är en sådan där vanlig med 2 passagerarsäten, ett litet lastutrymme, en sidodörr och två bakdörrar som tex. hovslagare mfl. har!
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

KL


Ja han jag rider hos tryckte ihop 3/4:a shettisar i en transport det ni :rofl:
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Höjden på transporten ska vara densamma som i stallet, dvs 2,20 för shettisar.

Immer

Men detta kan väl inte stämma? Menar du att transporten precis som stalltaket ska vara minst 2.20 men alltid 1½ gånger mankhöjden?Hur hög är en normalstor transport? För min häst del skulle jag alltså behöva en transport som är 2.5 meter hög. En ryttare som har en häst på 175 skulle då behöva en transport som är drygt 2.6 meter. Med tanke på att det avlas större och större hästar så skulle vi snart ha hästtransporter som är som små hus då.
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Coool! Vilken syn att se en hästtransport som såg ut så! ;)
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Coool! Vilken syn att se en hästtransport som såg ut så! ;)

Eller hur! :rofl: Fast frågan var lite seriös. Ska man ha samma takhöjd i transporten som i stallet? Det kan ju bli väldigt höga tak då.
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Men detta kan väl inte stämma? Menar du att transporten precis som stalltaket ska vara minst 2.20 men alltid 1½ gånger mankhöjden?Hur hög är en normalstor transport?

Jo, enligt en god vän som är djurskyddsinspektör är det så.
De som har jättehästar får börja specialbeställa transporter :crazy:.
Själv är jag tacksam att jag inte är hästföretagare eftersom mitt Iforsläp är 2.14 och hästarna runt 1.60. Enligt min vän är det tveksamt om släpet skulle kunna godkännas.

Immer
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Men det är ju helt knäppt! Ett vanlit släp lär inte vara mer än 2 meter eller lite drygt. Max 2.20 skulle jag tro. Det betyder att min pojk inte får åka i det ju. Även om man specialbeställer vilket man då garanterat behöver till tax shire så känns det som att det skulle bli väldigt farligt. En shire skulle kanske kräva 3 meter högt. Lägg sedan då till ca ½ meter för hjul och grejer. :eek:
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Men gäller detta vanlig transport med?
Finns det transportmodeller som verkligen har olika höjder? (och om det finns, hur högt max finns det?)

Någonstans går det ju från säkert till farligt när höjdne blir För hög, vältrisken ökar ju i takt med höjden.
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Men gäller detta vanlig transport med?
Finns det transportmodeller som verkligen har olika höjder? (och om det finns, hur högt max finns det?)

Någonstans går det ju från säkert till farligt när höjdne blir För hög, vältrisken ökar ju i takt med höjden.

Det var det jag tänkte också. det måste bli väldigt vingligt med en hög transport. jag vet att det finns transporter som har något förhöjt tak typ 10-15 cm tror jag. Men jag vet inte hur höga transporter är normalt.
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Någonstans går det ju från säkert till farligt när höjdne blir För hög, vältrisken ökar ju i takt med höjden.
Vältrisken skulle jag inte oroa mig för; den beror ju på tyngdpunkten hos hela ekipaget (inklusive häst) och blir knappast mer än marginellt högre med ens en halvmeter högre skåp. Vindkänsligheten skulle däremot oroa mig mer... :crazy:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Lägger antagligen in inlägget i fel forum nu, men moderator får flytta. Hade nyss en diskussion med min mamma angående min ponny...
Svar
6
· Visningar
1 073
A
Hästmänniskan Hej - önskar lite hjälp att bena ut tankarna kring ett eventuellt köp av shettis i höst. Jag har kikat runt efter sällskap till min...
2
Svar
25
· Visningar
2 798
Senast: aninnossnoj
·
Hästmänniskan Hej allihopa Har tagit mod till mig att bli medlem i detta kunniga forum. Som nybörjare behöver man ta hjälp av andra. Jag har ett...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 083
Senast: Ponnymorsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp