Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Ja, jag tycker också att det är helt vansinnigt.
Men jag litar på min vän och det hon sa var säkert alldeles sant. Jag ställde också frågan om hur man gör om man har exempelvis shirehästar, och då sa hon att då får man låta specialtillverka en transport som passar.
Alternativet är lastbil.

Immer
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Jag håller med dig också, ju högre transport desto större vindkänslighet.
Och visst finns det olika invändiga höjder på olika transporter: Ifors tre modeller är 2.14, 2.17 respektive 2.30.

Immer
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Ja, jag tycker också att det är helt vansinnigt.
Men jag litar på min vän och det hon sa var säkert alldeles sant. Jag ställde också frågan om hur man gör om man har exempelvis shirehästar, och då sa hon att då får man låta specialtillverka en transport som passar.
Alternativet är lastbil.

Immer

Men är lastbilar generellt så mycket högre i tak?
Jag tror dig men jag tycker det låter knasigt.
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Alla fordon där man transporterar hästar skall vara godkända för djurtransport! Man får special beställa transport om man har häst som behöver högre takhöjd. Det finns regler för transporter i takhöljd, bredd på spiltan och längd till framvägg från främsta bommen som exempel. Kolla hos din djurskyddsinspektör eller jordbruksverket vart man kan beställa brochyr den har varit gratis tidigare.
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Hästar som hästar jö.. shettisarna är ju också hästar och har nästan samma behov förutom större box,, :)
Men jag tkr i alla fall att det var fel av dom som gjorde det ^^
// Carro
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

:bump: Ja.Jag transpoterade min Get modelstor i en 245.O det gick bra..:bump:
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

När vi kollade på att bygga om en B-kortslastbil till hästtransport så förstod jag det som att bilen måste besiktigas för djurtransport.
Och att man då får typ köra vad som helst som får plats typ.

Takhöjden måste INTE vara 2,20.

Däremot tror jag det var vissa krav på ventilation osv.

Tror faktiskt inte att det är lagligt att transportera djur i en lastbil bara. Oavsett om det är hästar eller får, det tror jag inte spelar roll.
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Har du någon form av hästverksamhet som kräver kompetensbevis för transport av häst?
Eller är du privatperson?

Bestämmelserna är olika för företagare och privatpersoner.

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

Nja, vet en här inne som kontaktade polisen i detta ärendet. Det var helt lagligt. Dom hade en större bil iof. Men lagligt var det. Frågan är ju om det funkar nu med komp.beviset och så.
 
Sv: Transportera shettisar? Olagligt sätt!

***knapplån***

Klipp från Helsingborgs Dagblad 13/3:

Ponnier lämnades i lastbil
LANDSKRONA. Fem shetlandsponnier fick tillbringa en hel natt i en liten lastbil utanför hotell Öresund utan tillsyn. Nu åtalas en 58-årig man från Uppsala för brott mot djurskyddslagen.

De fem hästarna upptäcktes när en förbipasserande person hörde hosta inifrån lastbilen tidigt på morgonen den 20 juli förra året. När personen tittade in i bilen syntes en av hästarna. Hästarna hade varken tillgång till mat eller vatten. Utrymmet i lastbilen var minimalt och hästarna var bundna på ett sätt som gjorde att de inte kunde röra sig.

Lastbilen visade sig tillhöra 58-åringen och hans fru som checkat in på hotellet kvällen innan.

Polisen misstänkte först att hästarna var stulna. Men paret kunde visa upp bevis på att de köpt hästarna.

Men nu åtalas alltså mannen för brott mot djurskyddslagen. Åklagaren anser att han brutit mot reglerna för hur levande djur ska transporteras.


Tilläggas kan att de fem ponnyerna avlivades sedan man misslyckats med att smuggla in dem i Norge. Detta var omkring en vecka efter händelserna i Landskrona.

Immer
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Lägger antagligen in inlägget i fel forum nu, men moderator får flytta. Hade nyss en diskussion med min mamma angående min ponny...
Svar
6
· Visningar
1 073
A
Hästmänniskan Hej - önskar lite hjälp att bena ut tankarna kring ett eventuellt köp av shettis i höst. Jag har kikat runt efter sällskap till min...
2
Svar
25
· Visningar
2 798
Senast: aninnossnoj
·
Hästmänniskan Hej allihopa Har tagit mod till mig att bli medlem i detta kunniga forum. Som nybörjare behöver man ta hjälp av andra. Jag har ett...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 083
Senast: Ponnymorsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp