Bukefalos 28 år!

Transportera Shettisföl och andra djur

Plantan

Trådstartare
Vilka djur måste åka i transport och vilka kan åka i bil? Hundar betydligt större och tyngre än shettisföl får åka i hundbur i personbil. Får man transportera smådjur, som tex kultingar, killingar, höns, ankor/kalkoner eller miniföl i personbil?
 
Det händer att jag transporterar får, t.ex. bagglamm i bilen, men egentligen är det inte tillåtet enligt den kurs jag gått hos LST för att få transporttillstånd (godkänd transport).
Lantbruksdjur ska transporteras i godkända transporter, med godkänd ventilation m.m.
Höns/kycklingar m.fl. i kartong eller bur, liksom de mindre baggar jag kört i kombibilens baklucka, har det ofta bättre avseende värme och tillsyn än i en hästtransport. Bilen har ju AC.

Regelverken är anpassade till att man kör stora grupper av djur till slakt eller liknande, inte att man förflyttar någon/några enstaka djur som man köper eller säljer.

Jag har inte hört talas om någon som åkt fast för att denne kört ett lamm/killing/kulting i bakluckan.
 
Minigrisar kan man ju ha som sällskapsdjur, inomhus. Räknas de ändå som lantbruksdjur? Kan man få minishettisar rumsrena borde de väl kunna räknas som sällskapsdjur de med?
Grisar, luktar de i sig själva eller är det bara lortarna som stinker? Hästar luktar ju gott, men ganska mycket, och det skulle väl vara ett skäl till att inte ha dem inne, även om de va rumsrena... om jag bodde på landet skulle jag ha ett knippe med små minihästar! Fast i lösdrift, så de kunde gå upp på terrassen/verandan å mysa när man går ut och fikar... å så skulle man kunna knöla in dem i bilen och åka och bada med dem eller hälsa på hos nån kompis. Suck, va härligt liv! :idea:
 
Grisar (eller andra lantbruksdjur) räknas som lantbruksdjur oavsett om de råkar fungera som sällskapsdjur eller ej.
Tyvärr räknas inte hästar som lantbruksdjur...
 
Minigrisar kan man ju ha som sällskapsdjur, inomhus. Räknas de ändå som lantbruksdjur? Kan man få minishettisar rumsrena borde de väl kunna räknas som sällskapsdjur de med?
Grisar, luktar de i sig själva eller är det bara lortarna som stinker? Hästar luktar ju gott, men ganska mycket, och det skulle väl vara ett skäl till att inte ha dem inne, även om de va rumsrena... om jag bodde på landet skulle jag ha ett knippe med små minihästar! Fast i lösdrift, så de kunde gå upp på terrassen/verandan å mysa när man går ut och fikar... å så skulle man kunna knöla in dem i bilen och åka och bada med dem eller hälsa på hos nån kompis. Suck, va härligt liv! :idea:

1. Minigris räknas som lantbruksdjur.
2. Det är inte rumsrenheten som avgör huruvida ett djur är sällskapsdjur eller inte.
3. Grisar luktar. Ska man ha gris inomhus bör de duschas ganska ofta har jag läst.
4. Hästens lukt är nog det sista skälet som avgör om den ska bo i bostadshuset eller inte. Hästens behov kommer långt före och bör vara det som avgör vart hästen ska bo (utomhus med hästkompisar).

För att få ha nötkreatur, grisar, får, getter eller fjäderfän måste man skaffa dig ett SE nummer. Läs mer här.
 
Jag skulle skaffa en superlurvig liten tjock fux, och kalla den för chowchow! Och ha den med mig i handväskan överallt! :D
 
Har hela tiden trott att även pyttesmå hästar är hästar... men tänk om man kunde få åka med dem i bilen vad enkelt det skulle vara att ta med dem på utflykter! Man kan ju alltid drömma lite...
 
? Sällskapsdjur, menar du kanske?
Nej, jag menar verkligen att det är tråkigt att hästar inte räknas som lantbruksdjur.

För mig som bonde, innebär det enkelt uttryckt att gödslet som de producerar räknas, men att jag inte kan räkna mina hästar som djurenheter, vilket innebär att jag får mindre EU-stöd.
 
Nej, jag menar verkligen att det är tråkigt att hästar inte räknas som lantbruksdjur.

För mig som bonde, innebär det enkelt uttryckt att gödslet som de producerar räknas, men att jag inte kan räkna mina hästar som djurenheter, vilket innebär att jag får mindre EU-stöd.
Okej, hade ingen aning om det... Jag skulle oxå vilja få lite bidrag för att kunna ha häst!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 412
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 667
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 268
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp