Bukefalos 28 år!

Transportera unghäst för första gången?

Quinny07

Trådstartare
Vad ska man tänka på när man ska lasta & köra en 2,5 åring för första gången i hästens liv?
 
Sv: Transportera unghäst för första gången?

Jag brukar mest ställa in hästen och åka, inte så mycket mer att tänka på.
Kanske att man inte åker så jättelångt, kör försiktigt gör man ju alltid.

Tycker mest det handlar om att inte göra så stor sak av det. Är du stressad blir ju hästen oxå stressad!
 
Sv: Transportera unghäst för första gången?

Kör FÖRSIKTIGT!

När du lastar så låt han backa ut när han vill så han inte känner sig fångad.
Fördök hela tiden få honom att kombinera transporten med något posetivt.

Lasta, kör några meter, lasta ut. Ge honom något gott att äta och var alltid nära transporten. Gå inte ifrån den, han måste känna sig trygg när han är nära den.

Kanske ska köra honom tillsammans med en erfaren lugn häst första gången.

Men tänk bara på att han ska inte känna sig tvingad eller fångad. När ni lastar får han gärna backa ut om han länner sig osäker, men stå då kvar inne i transperten med långt grimskaft och kalla på honom och ge honom godis när han kommer in igen.

Och tänk på att när ni lastar behöver han inte gå ända in. Han kan gå in halvvägs, backa ut. Komma in igen halvvägs, få godis, backa ut komma in lite längre, få godis, backa ut, komma in och stanna inne liten stund, backa ut, gå in igen o få godis, stanna längre, backa ut osv :P :P

Fungerar alltid för mig :rofl:
 
Sv: Transportera unghäst för första gången?

Min ena häst körde jag för första gången då hon var ett år, hon var knappt skiljd från mamma innan, hon gick tillsammans med mamma och lillebror när jag hämtade henne. Funderade länge på hur jag skulle göra för att få med henne, hon var knappt hanterad dessutom. Vi plockade ur all inredning i släpet, bort med väggar och bommar fram. Hade med två starka karlar som övertalade henne ( lyfte in henne) att gå in. Sen stängde vi ganska snabbt om henne, körde i krypfart 5 mil hem. Backade in i ridhuset och öppnade baklämmen. Gick helt utmärkt att köra henne och last ur och in henne på detta vis. Sen tog vi last träningen i lugn takt här hemma.


/B
 
Sv: Transportera unghäst för första gången?

Ha gott om tid!

Är hästen hanterad innan och litar på människor så går den troligen in i transporten på 5-10 minuter, men det kan också ta längre tid och man vill helst inte göra lastningen till en stor grej från början utan lugnt och fint. Man kan lägga in lite bajs på ena sidan för att det ska lukta lite mer bekant inne i transporten och bli mindre läskigt. Hellre än börja slå och dra in hästen skulle jag knyta en halsduk runt huvudet på den och långsamt lyfta en fot i taget upp på släpet (kanske fungerar bättre på föl egentligen)

Kör försiktigt, men det jobbigaste för hästen är oftast inte att det är lite skakigt i transporten utan att det kanske blir första gången som den är helt själv.

Lycka till!
 
Sv: Transportera unghäst för första gången?

Du ska inte tänka alls. Använd ditt sunda hästförnuft bara! Kör försiktigt och inte så långt!
 
Sv: Transportera unghäst för första gången?

Jag skulle se till att ha en transport med bomutlösare på. Är hästen van att stå uppbunden? Annars är risken att den kan få panik om den sitter fast. Ta det lungt vid lastning och körning så ska det säkert gå bra!
 
Sv: Transportera unghäst för första gången?

Så här gör jag aldrig eftersom det är att lära hästen att den får bära sig åt så. Jag accepterar inte saker i inlärningsskedet som jag sedan inte accepterar längre fram.

Gör klart för hästen vad som förväntas, korrigera ett oönskat beteende och gör inte lastningen mer laddat än att gå in och ut ur boxen. För det är inte mer laddat än så. Krånglar man själv så krånglar hästen.

Rätt upp i holken, stänga, åka. Det är vad jag förväntar mig att hästen ska acceptera och det är vad hästen också accepterar om man inte håller på och krånglar till det.
 
Sv: Transportera unghäst för första gången?

Så här gör jag aldrig eftersom det är att lära hästen att den får bära sig åt så. Jag accepterar inte saker i inlärningsskedet som jag sedan inte accepterar längre fram.

Gör klart för hästen vad som förväntas, korrigera ett oönskat beteende och gör inte lastningen mer laddat än att gå in och ut ur boxen. För det är inte mer laddat än så. Krånglar man själv så krånglar hästen.

Rätt upp i holken, stänga, åka. Det är vad jag förväntar mig att hästen ska acceptera och det är vad hästen också accepterar om man inte håller på och krånglar till det.

Mycket bra inställning!
 
Sv: Transportera unghäst för första gången?

Krångla inte till det och var ens inte i närhetan av tanken att det skall kunna bli problem med lastningen för det läser hästar mycket snabbt av.

Låt inte hästen göra sådant den inte får göra sedan då det kan bli problem senare då den inte kan förstå att något den har fått göra förut inte lägre är tillåtet.

Om du har möjlighet att backa till stalldörren så gör det då det gör det lättare för hästen att göra rätt, den har då bara 3 saker att välja mellan gå fram stanna och att backa.

Och kör försiktigt.

Kram och lycka till.
 
Sv: Transportera unghäst för första gången?

Ja, Nebraska, det kanske man BORDE ha gjort?

Men nu var det HJÄLP jag ville ha, & tips. Eftersom det var min BLIVANDE häst jag skulle åka & hämta.

Så jävla trött på spydiga idiotiska svar. TIPS & HJÄLP ville jag ha, inget annat.
 
Sv: Transportera unghäst för första gången?

Krångla inte till det, ha mycket tid,var konsekvent och acceptera inte att hästen bär sig illa åt. Lasta gärna från stallet, backa till dörren. Ha en plan innan ni börjar och involvera alla som hjälper till i denna plan.
 
Sv: Transportera unghäst för första gången?

Ja, Nebraska, det kanske man BORDE ha gjort?

Men nu var det HJÄLP jag ville ha, & tips. Eftersom det var min BLIVANDE häst jag skulle åka & hämta.

Så jävla trött på spydiga idiotiska svar. TIPS & HJÄLP ville jag ha, inget annat.

Du tar bara grimskaftet går rakt in i transporten. Tänk inget mer än på de målen du har satt upp innan du tar tag i hästen! Vilket är rakt på utan krångel. Titta inte hästen i ögonen om den stannar, utan titta bara in i transporten och fortsätt gå. Inga långa grimskaft för det kan lätt göra att den kör huvudet åt sidan m.m.
Om den skulle stanna måste du vara hård med att den inte får backa. Den får aldrig gå bakåt. Men den får stanna och lukta, titta och fundera! När de har satt på en fot på lämmen brukar de gå rakt in. Kan behövas någon som stryker den över rumpan med, bara lugnt och mjukt så den vet att den inte kan gå bakåt. Gå jämte hästen, du får inte gå före den mer än när ni är på transporten och ska in i "spiltan". Var lugn, säker i dig själv och avslappnad. Någon stänger.
Du kan stå lite hos hästen när du har satt fast den, för den kommer antagligen trycka lite med rumpan mot bakbommen (några gånger bara). Den kommer komma på att det inte är någon idé. Men det är bara prata med den och sedan hoppa i bilen och köra. Du kan ju ge den något gått när den har slutat trycka mot bommen.:D

Var noga med att köra direkt så att hästen inte blir otåligt. Och kör överdrivet försiktigt. Inga hastiga eller skarpa svängar. Och gasa upp sakta/mjukt.

När du lastar av den tänk på att inte hålla i den för hårt för om du börjar bråka med den första gången den ska gå av, finns det risk för att det sitter kvar sen. Och då finns det risk för att du får en häst som slänger sig av i panik. När den börjar bli van tycker jag absolut att man kan kräva att den ska gå av lugnt och sansat. Men det brukar de oftast göra!
 
Sv: Transportera unghäst för första gången?

Vad ska man tänka på när man ska lasta & köra en 2,5 åring för första gången i hästens liv?

Ha gott om tid. Lugnt och fint och förvänta dig att hästen går rakt på. Andas och slappna av själv. Ha långt grimskaft och gå bestämt in själv och lämna ordentlig lucka mellan dig och häst så att hästen ser att det finns plats för den att följa efter.

Inte stänga igen direkt, så att hästen känner sig fångad. Utan lugnt och fint. Däremot så snart hästen kommit in sätt grimskaftet under frambommen med en person som håller i andre änden och kan hålla emot, så att hästen inte får för sig att gå över frambommen (ha inte framdörren vidöppen när hästen väl kommit in, det lockar den framåt med).

Som andra har sagt kör försiktigt. Föreställ dig att ett fullt glas vatten står bak i transporten som inte får spillas.

När du lastar ur - håll framluckan bara på glänt när den som skall leda gått in. Så hästen inte tror att den skall ut framåt. Lossa hästen helt - grimskaftet under bommen till hästen. Håller ner hästen. Öppna bak. Låt hästen fundera och stå kvar en stund. Backa sedan ut lugnt och fint. I och med att grimskaftet går under bommen, är det lätt för ledaren att gå samma väg efter.

Om hästen inte vågar backa ur, så låt det ta tid. Räkna med att det kan få ta tid det med, liksom att lasta. Låt den inte vända sig. Lugnt och fint lirka ut. En häst som är försiktig med att ta sig ut är en fördel, därför är det bara bra om den är lite försiktig och feg. Lugna den och beröm, när den vågar.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
991
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 229
Senast: Nepenthe
·
Fritid Vi tänkte besöka Gotland (på försäsongen) i sommar med vår 4-åring. Vår första gång där! Tips på vad vi inte får missa och plats som är...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Karfitsa
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp