Bukefalos 28 år!

transportolycka..försäkring?

Sv: transportolycka..försäkring?

Det gick väl inge vidare med hästen heller.. han står på box nu ..sydd på flera ställen. pga sår som var öppna in till ben bla..skinflådd lite här och var. prognosen ser dock ok ut att han återhämtar sig till full användbarhet..Men det kommer ta tid.

skötardörren på denna transport är ändå stor (henra) men hästen är stor och hög så det blev ju för trångt för honom.hadde det varit en ponny så hadde den nog ledigt kunna gå ut där framme. jag är glad att det inte var min transport(vv) vi använde för då hadde det nog bara varit kaffeved kvar av den och hästen hadde nog varit i på den andra sidan vid det här laget.
 
Senast ändrad:
Sv: transportolycka..försäkring?

transporten är redan körd till verkstad .Det är ingen fråga om betala eller inte.. har man sönder så har man och då betalar man...Den som lånade transporten var den som körde den till Åf och reparatör.så ägaren av transporten behöver inte oroa sig över att få stå för någon som helst kostnad.och ägarna till transporten får låna min medans deras är på lagning .:) Jag har ingen skyldighet till det igentligen men hästen skulle köras hem till mig så jag känner mig skyldig ändå.. :(

vi han bara lasta på.. kom inte ens av stallbacken..folk kvar i transporten när helvetet brakade lös.
 
Senast ändrad:
Sv: transportolycka..försäkring?

Jag vet iaf ett försäkringsbolag som täcker skador invändigt orsakade av hästen.
SVELAND, OM man har både hästen och transporten försäkrad hos dem.
 
Sv: transportolycka..försäkring?

Alla kan inte ha koll på allt.. så är det :grin:

Och detta har då gått mig totalt förbi..även de inblandade och ägare till transporten även andra jag talat med hadde ingen aning om detta..

andra hästhästforum besöker jag inte och hästfocus läses ej.. och ridsport läses sällan.. Och jag gjorde ..iof en enkel sökning innan jag startade tråden men fann inget om detta..


Läser man försäkringsvillkoren så finns det faktiskt med, men i regel glömmer man helt enkelt bort att ta reda på vad man försäkrar sin låda för/mot och det är på samma sätt som med bil. Skulle du sparka sönder bilen inifrån så får du inte ut det på försäkringen. Försäkringen är en utökad trafikförsäkring.
 
Sv: transportolycka..försäkring?

Apropå häst och skada på fordon.

Jag hade en insident för ett par år sedan när min häst inte ville gå på släpet för hemtransport på en tävlingsplats.

En snäll förbipasserande skulle hjälpa till vilket resulterade i att hästen fick spunk och lyckades krossa lyktglaset och knyckla till bilen parkerad bredvid.

Jag lämnade kontaktuppgifter eftersom min häst hade orsakat skadan. Det visade sig vid kontakt att den parkerade bilen inte hade en försäkring för karossskador så ärendet gick vidare till mitt hemförsäkringsbolag och ansvarsförsäkringen.

Första utslag var att de inte skulle ersätta i och med att ägaren inte har strikt ansvar för hästen. Ägaren till den parkerade bilen nöjde sig inte utan överklagade vilket ledde till att försäkringsbolaget betalade ut ändå.

Så kan det gå.
 
Sv: transportolycka..försäkring?

Jag har inget att tillägga om försäkringsärendet, men min häst har gjort samma sak, efter det lastar jag alltid på den sidan skötardörren inte befinner sig.
Dock gick det mycket bättre, inga skador på varken häst eller transport trots att transporten var en VV:crazy:
 
Sv: transportolycka..försäkring?

Den formuleringen innebär (har skrivits om i bl a Ridsport vill jag minnas) att försäkringsbolaget ersätter de skador Räddningstjänsten orsakar (t ex klippa upp släpet). Alltså inte det hästen själv åstadkommer.

Då är det ju väldigt missvisande. Står ju "skador som uppstår på grund av att hästen får panik i släpet och som kräver räddningstjänstens insats", inte skador som orsakas av räddningstjänstens insats. Då har jag fått felaktig information från mitt försäkringsombud, blir telefonterror på måndag:devil:
 
Sv: transportolycka..försäkring?

Frågan är ju var man skulle dra gränsen. Vi har t ex repor i ´väggen i vår transport, skulle vi i så fall få ut det på försäkringen om det fanns någon?

Gränsdragningen dras väl alltid vid självrisken? Högre självrisk = billigare försäkring, precis som på bilar.
Kostnader för mindre än självrisken repareras inte av försäkringsbolaget och där ingår ju reparationer av sparkplattor eller mellanvägg som i de flesta fall kostar mindre än så.
Vår mellanvägg t.ex. kostar exakt 3000 kronor hos B*J som reservdel, de flesta reservdelar kostar mindre än så.
Däremot, sker ett haveri såsom olycka med häst som får panik kan ju flera delar gå sönder och då är man ju snart uppe i reparationskostnader som överstiger självrisken och då ska ju försäkringsbolaget stå för överskjutande kostnad. Så tänker jag i denna fråga iallafall.

Har svårt att tro att de inte gör det. Vad står det i villkoren?
Annars skulle jag byta försäkringsbolag meddetsamma...
 
Sv: transportolycka..försäkring?

Läser man försäkringsvillkoren så finns det faktiskt med, men i regel glömmer man helt enkelt bort att ta reda på vad man försäkrar sin låda för/mot och det är på samma sätt som med bil. Skulle du sparka sönder bilen inifrån så får du inte ut det på försäkringen. Försäkringen är en utökad trafikförsäkring.

Men om man får inbrott i bilen och de sparkar sönder instrumentbrädan för att komma åt stereon, ersätter försäkringsbolaget bara stereon och det krossade glaset då? För om denna paragraf ska gälla så ersätts ju inte skador som orsakats på bilen inifrån...eller? :confused:
 
Sv: transportolycka..försäkring?

Shit vad obehagligt... Måste varit en rackarns panikslagen häst:crazy:

ja han blockerade sig helt.Stackars sate.och allt gick så fruktansvärt fort..Från jätte lugn till totalt skräckslagen. :cry:
.och nu ser han bra ynklig ut..med bandage och salvor på skrapsåren osv..Men han läker ihop otroligt bra och håller sig feberfri och än så länge utan komplikationer som det ser ut..HF är värst utsatt där sitter alla stygn .

antar att man får gå med honom 1.5 mil sen när han ska hit..Vågar inte sätta honom i en transport igen..lär nog ta år att arbeta bort traumatiska upplevelsen han utsatte sig själv för.

Nu ska han först och främst läka ihop sen börjar rehab...blir en lagom promenad fram mot senhösten om han blir UA.
 
Sv: transportolycka..försäkring?

antar att man får gå med honom 1.5 mil sen när han ska hit..Vågar inte sätta honom i en transport igen..lär nog ta år att arbeta bort traumatiska upplevelsen han utsatte sig själv för.

Nu ska han först och främst läka ihop sen börjar rehab...blir en lagom promenad fram mot senhösten om han blir UA.

Nu skadade ju iofs inte min häst sig, men hon lärde sig ju ändå att man kan ta sig ut hållet och alla, inklusive hästen, blev livrädda. Men jag lastade en stund senare igen, efter att ha pallat upp med halmbalar så att hon inte kunde krypa under bommen.
Nu är det 5 år sen och hon har åkt väldigt mycket transport, långt och kort, och är ett ljus i släpen.

Så misströsta inte, hästen kanske förvånar er!
 
Sv: transportolycka..försäkring?

ja han blockerade sig helt.Stackars sate.och allt gick så fruktansvärt fort..Från jätte lugn till totalt skräckslagen. :cry:
.och nu ser han bra ynklig ut..med bandage och salvor på skrapsåren osv..Men han läker ihop otroligt bra och håller sig feberfri och än så länge utan komplikationer som det ser ut..HF är värst utsatt där sitter alla stygn .

antar att man får gå med honom 1.5 mil sen när han ska hit..Vågar inte sätta honom i en transport igen..lär nog ta år att arbeta bort traumatiska upplevelsen han utsatte sig själv för.

Nu ska han först och främst läka ihop sen börjar rehab...blir en lagom promenad fram mot senhösten om han blir UA.

Jag vet hästar som varit med om att släpet vält och sen kom en annan transport och dom lastade och åkte vidare. Så det är inte kört, kanske.
 
Sv: transportolycka..försäkring?

Men det är ju en väsentlig skillnad, då har någon utifrån brutit sig in och förorsakat skada.
 
Sv: transportolycka..försäkring?

Fast en helförsäkring för hästsläp är inte många kronor om året så att man har det försäkrat "för allt annat" är ju inte så konstigt...

Men idiotiskt att det inte finns försäkring för insidan, något försäkringsbolag borde ju börja med det om dom vill tjäna pengar :devil:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har precis köpt en begagnad transport och tänkte försäkra den, tar gärna emot tips om bästa försäkringen som också täcker invändiga...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Cavallo
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 460
Senast: Mimmimamma
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 420
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 055
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp