transportolycka..försäkring?

Qodrofenia

Trådstartare
Kanske blir lite virrigt detta..

i går hände nått väldigt otäckt i min närhet..En häst fick panik i lånad transport och tog sig ut genom skötardörren framtill.:crazy:


transporten gick givetvis sönder..säger väl sig själv kanske.. liten dörr.. stor häst..

Försäkringsmässigt ser det inte ljust ut..då tydligen täcker inte transportens försäkring när hästen tar sig ur transporten innifrån :mad:
om någon kört på transporten bakifrån och hästen då kom ut framtill så täcker försäkringen.Men som sagt inte när hästen för egen maskin tar sig ur oavsett hur.

finns det någon annan försäkring som kan tänkas täcka detta?
 
Sv: transportolycka..försäkring?

hörde häromdagen att det inte finns någon försäkring som täcker insidan av en transport, men jag har ingen egen så jag vet inte exakt
 
Sv: transportolycka..försäkring?

Ja det är ungefär den infon vi fått oxå..Är igentligen helt sjukt. Man undrar ju lite varför man har transporten försäkrad när man tydligen inte är speciellt försäkrad ändå..och dyyyyyrt blir det när försäkringen inte täcker..Om man visste detta innan hadde det ju varit bra..Så här i efterhand känns det surt.. riktigt surt.

Innan detta hände så trodde ju jag i min enfald att -äh det där tar ju försäkringen..
Men oj så fel jag hadde.. ..

Jag kommer ALDRIG låna ut min transport nå mer.. finns inte på kartan ens.. jag törs helt enkelt inte..

(korven)
Hemmförsäkringen ska kollas i morgon.. tack så mycket..
 
Sv: transportolycka..försäkring?

Fast det här har ju varit samtalsämne länge, både härinne och i Ridsport, Hästfocus och andra hästforum.
 
Sv: transportolycka..försäkring?

det är troligen för att det är så många hästar som sparkar sönder *funderar* men tror många hade varit villiga att betala extra för att försäkra insidan också...
 
Sv: transportolycka..försäkring?

Alla kan inte ha koll på allt.. så är det :grin:

Och detta har då gått mig totalt förbi..även de inblandade och ägare till transporten även andra jag talat med hadde ingen aning om detta..

andra hästhästforum besöker jag inte och hästfocus läses ej.. och ridsport läses sällan.. Och jag gjorde ..iof en enkel sökning innan jag startade tråden men fann inget om detta..
 
Sv: transportolycka..försäkring?

Frågan är ju var man skulle dra gränsen. Vi har t ex repor i ´väggen i vår transport, skulle vi i så fall få ut det på försäkringen om det fanns någon?
 
Sv: transportolycka..försäkring?

joo men det fattar jag också men de hade kunnat komma på något iaf
 
Sv: transportolycka..försäkring?

antaglingen..Hästen slog inte öht utan hoppade och hamnade med höger sidas ben på ena sidan av mellanväggen och vänster på andra sidan(hur den lyckades med detta konststycke har jag ingen aning om) sen drog den ut över bommarna och genom skötardörren och galopperade sedan iväg.. inga sparkskador alls..inte en repa faktiskt..därimot spräckte han skivan runt skötardörren.och ett bomfäste spräcktes och sen blev ju då mellanväggen lite sne.. inte så konstigt att den blev det då 550 kg inte är så lätt att konka runt på ..hästen hängde ju på den. och dörren var lite för smal för en 164+ häst.
 
Senast ändrad:
Sv: transportolycka..försäkring?

Frågan är ju var man skulle dra gränsen. Vi har t ex repor i ´väggen i vår transport, skulle vi i så fall få ut det på försäkringen om det fanns någon?

Kan inte låta bli att svara på detta.Jag tycker inte sådant ska täckas av nån försäkring ..repor händer och transporten fungerar ändå.. Här pratar vi om en transport som ej är brukbar längre..känns som om det är en viss skillnad.
 
Sv: transportolycka..försäkring?

Jag har letat efter en försäkring som täcker sådant men enligt de försäkringsbolag jag har pratat med finns ingen sådan försäkring eftersom den skulle vara för dyr för att någon skulle teckna den.

Det finns en andledning till att många inklusive jag själv inte lånar ut min transport, det är inte roligt att ha lånat ut till en vän och denne vän sedan inte betalar för skadorna som dennes häst har åstadkommit.

Hyr man på en mack t.ex så står det i kontraktet att man själv är betalningsskyldig om hästen förstör något i transporten, sparkar däremot hästen sönder transporten utifrån är det ägarens försäkring det går på precis som med bilar. Givetvis krävs det då att transporten är helförsäkrad.
 
Sv: transportolycka..försäkring?

lite knapplån...

När min unghund galopperade rakt in i grannens bil så täckte vår drulleförsäkring i hemförsäkringen.

Bilen fick plåtskador som behövde fixas på verkstad och försäkringen täckte hela beloppet (runt 7 papp om jag minns rätt).

...hunden den drullen klarade sig utan att ens bli förskräckt...suck.

Min fundering - kan det finas någon försäkring som täcker om ens häst skadar ett fordon - när bevisligen en hundskada täcks?
 
Sv: transportolycka..försäkring?

Hur gick det med hästen?

Jag tkr nästan alla skötardörrar är så jäkla små, när vi renoverade min transport så gjorde vi skötardörren större just för att om nånting skulle hända så ska det gå att ta ut hästen framtill. (dörren är stoor)

Vet dock inte hur det är med försäkringen eftersom min e oförsäkrad.
 
Sv: transportolycka..försäkring?

Skillnaden är att man som hundägare har strikt ägaransvar medan hästägaren måste bedömas vara grovt oaktsam för att den ska bli ersättningsskyldig.

Skulle det bedömas att hästägaren varit det går det på hästägarens hemförsäkring. Min häst sparkade på en bil för flera år sen (bilförare som inte stannade fast jag signalerade att han skulle göra det då jag ledde hästen och var skadad efter att ha åkt av. Sen gasade han precis när hans bakdäck passerade hästens bakben så hon blev rädd och slängde ut en hov) och det utreddes av bolaget där jag har min hemförsäkring.
 
Sv: transportolycka..försäkring?

Vet inte hur man ska tolka detta, men i min försäkring står det "För hästsläp ersätts skador som uppstår på grund av att hästen får panik i släpet och som kräver räddningstjänstens insats."

Jag skulle åtminstone ringa 112 om hästen fastnade när jag är ute och kör, men frågan är ju vad som händer om hästen tar sig ut för egen maskin innan de hinner fram. Man kommer ju fortfarande göra sitt bästa för att få ordning på situationen så fort man kan.

Något som jag varmt rekomenderar är att ha övervakningskamera i släpet, (vet inte om detta fanns i detta fall?) då tror jag att man i många fall hinner korrigera hästen innan den fastnar/kommer lös/går över bommen etc. och kan undvika att det går lika illa som i detta fall. Jag känner mig iallafall mycket tryggare med kamera i släpet:)
 
Sv: transportolycka..försäkring?

Den formuleringen innebär (har skrivits om i bl a Ridsport vill jag minnas) att försäkringsbolaget ersätter de skador Räddningstjänsten orsakar (t ex klippa upp släpet). Alltså inte det hsäten själv åstadkommer.

Kompisar har varit i kollision med häst/bil (där bilen stått parkerad och hästen varit på den), detta gick på bilens försäkring. Om man bortser från häst- och hundförsäkringen (samt bil men med vissa förbehåll) så står det i alla mina försäkringsdelar "gäller ej om djur är inblandade".

För bilens del gäller väl häst i samma utsträckning som för vilt?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har precis köpt en begagnad transport och tänkte försäkra den, tar gärna emot tips om bästa försäkringen som också täcker invändiga...
Svar
4
· Visningar
611
Senast: Cavallo
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 346
Senast: Mimmimamma
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 394
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 042
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp