Bukefalos 28 år!

Transportväggar

Texaz

Trådstartare
Jag ska byta väggar i min transport och skulle nu vilja ha lite kloka råd angående material.
Tänkte ha plyfaskivor men har inte lyckats få tag i så stora som jag vill så nu funderar jag om det skulle kunna gå med plywood eller något annat material? är medveten om att de inte står sig lika länge men det är som det är...
Tips och råd tack!!!
 
Sv: Transportväggar

Woody har eller tar hem de mått du behöver,man får räkna med att ta 2 hela skivor till väggarna på sidorna och sedan små bitar till de snedställda och 1 rak framtill. Har ingen erfarenhet av enbart Plywood men fått höra att det är rent utkastade pengar även som nödlösning.... Man får betala en massa för att behandla det innan de ska vara tjänliga att ha som vattentåliga väggar enligt de "lärde".
 
Sv: Transportväggar

OK, låter ju bra, har räknat med att ta hela skivor, problemet har varit att jag skulle få skarva om jag skulle ta de skivor jag sett och det känns inte så bra. Men finns det andra material som är bättre???
 
Sv: Transportväggar

Jag vet inget annat material,men skarvarna blir ytterst små och kommer i kant med transportens ram så det är ingen risk att väta tränger in där.Om man ändå vill göra något åt ev skarv kan man ta en Siliconsträng att lägga i skarven men jag tror knappast det behövs.
 
Sv: Transportväggar

Det jag funderar över är om plywood verkligen håller för en häst som får panik och rullar runt, eller lutar sig mycket mot väggen...? Har varit med om att ett UME-släp för 100.000:- blev till "pappersbitar" när en häst fick panik och skulle slänga sig ut genom lilla luckan ovanför baklemmen, så jag är kanske onödigt misstänksam mot transporter överhuvudtaget. :crazy:
 
Sv: Transportväggar

Jag har funderat lite över aluminiumskivor, med gummi på insidan. Är dock osäker om det fungerar.
 
Sv: Transportväggar

Tänk på att du kan få jätteproblem med galvanisk korrosion om du blandar aluminium och stål...

Ring annars till tillverkaren av ditt släp och kolla vad de ska ha för utbytesskivor. Jag renoverade mitt släp för två år sedan och köpte skivor på bygghandeln. Men så här i efterhand hade jag nog hellre lagt några extra hundralappar per skiva för att få dem färdigsågade och ytbehandlade...
 
Sv: Transportväggar

Ska du ha aluminium så tänk på att den är tilräckligt tjock, minst några centimeter. Aluminium är en väldigt känslig metall som kan skadas lätt om den är för tunn. Den ska hålla för att en häst får panik och/eller sparkar bakut rätt in i väggen.
 
Sv: Transportväggar

Vi renoverade vårt släp förra sommaren.
Min sambo ringde till en lastbilsverkstad/tillverkare. Där kunde han måttbeställa ytbehandlade Plyfaskivor som de använder till att bygga lastbilsskåp med.
Kunde välja tjocklek och allt. De är jättefina vita glansiga.
Blev kanonbra.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 824
Senast: Shixle
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 751
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 173
Senast: Zpunk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
861
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp