Bukefalos 28 år!

Praefatio

Trådstartare
Står just nu i ett dressyrstall och har insett mer och mer att jag är mer formad av mina åtta år på westernstall (mer än hälften av mina hästverksamma år) än jag trodde. Det är lite jobbigt att stå på dressyrstall nu, eftersom jag inser att både jag och alla andra jämför väldigt mycket. Jag vill påpeka att jag inte har några tankar på att börja rida engelskt, utan har stått i det här stallet för att det passade i övrigt. Här om dagen red jag min häst i paddocken, och förbi kom stallchefen som också är dressyrtränare. Hon frågade om hon fick ge mig ett litet tips och visst, det kunde hon ju får göra! Tränare som tränare, tänkte jag.

Hon bad mig att trava, och jag travade. Innan har min häst haft en extremt stor trav. Säkert underbar att titta på, men omöjlig att jobba med eftersom han för det första inte har kunnat minska traven utan bara haft sin überjätteökade trav - vi har fått jobba väldigt mycket i både skritt och trav på att öka och minska, galoppen har vi inte ens börjat med än - och för det andra har jag inte riktigt kunnat rå på honom eftersom jag mest har studsat omkring. I somras, när jag stod hos min westerninstruktör och tog mycket lektioner av henne, så var en vanlig kommentar på ridbanan att det gick för fort. Jag har därför jobbat hårt med att få ner honom lite till en lugnare trav med lite mindre auktion där man faktiskt kan få kontakt med hästen och jobba med honom. En trav som westernfolket har uppmuntrat.

Men dressyrtränaren sa direkt att jag måste låta honom trava på, att det går för långsamt. Att han inte sträcker ut. Hon sa att "När man har en gångartshäst, som du har, så har man någonting som man verkligen ska jobba med och ta tillvara på". Och jag håller med att den ökade traven är toppen i vissa tillfällen och att han måste få sträcka ut, så innan isen kom så tog vi riktiga travmarscher ute i skogen ibland när han fick länge på steget och bara trava några kilometer. Då stod jag i lätt sits. Men på banan vill jag inte ha det, i alla fall inte hela tiden. Jag vill ha en häst som kan öka och minska, inte en häst som bara springer iväg i världens jättetrav. Vi jobbar jättemycket på att han ska kunna trava långsammare och sträcka ut samtidigt, för visst blir han lite forcerad... Men det tar ju tid att komma hela vägen. I den stora traven så får han också problem att koncentrera sig på det jag ber honom om, han mest springer. Dressyrtränaren ville att jag skulle sluta helt med min långsammare trav och bara rida i den här jättetraven och liksom bejaka den. Det kändes som att hon pratade till en dressyrryttare med en dressyrhäst, men jag är ju ingen dressyrryttare och vill inte bli.

Nu har ni inte sett oss, och hon har säkert rätt i många avseenden men jag har ingen tillgång till min westerninstruktör just nu och jag blev så himla osäker. Vad säger en westernryttare? Ska jag köra stenhårt på den här traven, eller ska jag jobba på att han ska gå i ett lugnare tempo? Vad är önskvärt senare, när man tävlar t.ex? Är det inte bättre att ha en häst som vet vart den sätter tassarna, som har tid att stanna upp mentalt och fundera över vad jag vill att den gör, än att ha en häst som klipper meter efter meter i en trav som säkert ser fantastisk ut men som inte är speciellt "matnyttig"?

Hjälp en förvirrad westernwannabe...
 
Sv: Trav.

Jag har också ridit lite för en dressyrtränare och upplevde exakt samma sak. För oss fungerade det inte alls med just den tränaren (jag rider även akademisk dressyr), hon var mest inriktad på att ha korta tyglar och springa på volt. Det gav ingenting alls.. Men har man en tränare som funkar både till ryttare och häst är det super att varva western och dressyr!

Mitt tips ang traven är att gör både ock. Hästen ska kunna trava på ordentligt om man ber om det, men den ska också kunna samla ihop sig i en jog om man ber om det. Variation är bra!
 
Sv: Trav.

Jag gör både och! Går de alltid långsamt är det lätt att de luras och bara knycker på nacken. Det kan de inte om man tvingar in bakbenen i lite mer tempo. Så jag varvar för att få en mjuk och följsam häst.
 
Sv: Trav.

En del som vill ha bort det yviga steget i traven "dödar" tyvärr traven så att hästen istället går långsamt och på bogarna. Så det svåra med att ha en häst som naturligt har mycket gång, är att få ner gången utan att få sämre bärighet.
Istället för snabbt tempo & luft kontra långsamt tempo & markbunden, behöver du plocka isär ytterligare så att tempot är en sak och luftigheten i steget en annan. Men utan att ha sett ekipaget går det förstås inte att säga om din häst har en luftighet som är oanvändbar, eller om det är du som inte hittat balans och redskap till att använda luftigheten. ;)

/en som tränar båda lägren
 
Sv: Trav.

Vilket bra svar! Jag vet ju själv att jag har svårt att hitta balans och redskap att rida i den där luftiga traven... Absolut. Men inte bara för att jag blir studsig - man vänjer sig vid det där, de få som ridit honom bortsett från mig säger alltid efteråt att jag måste ha en väldig balans och bra koll på min tyngdpunkt för att kunna sitta ner i hans trav - utan också för att han som sagt blir lite... avstängd. Han blir svår att ställa och böja och svårare att svänga samt, som sagt, nästan omöjlig att få ner i tempo.

Hur som helst så har jag tagit åt mig av det dressyrtränaren sa (fick inte syn på ditt inlägg förrän nu). Idag tänkte jag jobba med det där, och bad honom trava på. Vi red åttor, både med ställning/böjning åt rätt håll och åt fel håll för att han skulle bli tvungen att använda hjärnkontoret lite, samt tempoväxlingar och sitvärtesrörelser så gott det gick ett par steg in från spåret och ut igen. Idag var han exceptionellt pigg och lite omöjlig, ville smyggaloppera hela tiden och bråkade ovanligt mycket i början. Mot slutet blev det bättre, då kunde han både öka och minska lite utan att så att säga förlora spänsten i steget, men då var jag tvungen att sluta eftersom min onda nacke tog kål på mig och han började låtsas se spöken och mest ville hoppa runt och busa. Jisses, vad han kommer att bli trevligare i ridningen när vi flyttar till lösdrift i slutet på månaden :p

Ibland kan det kännas som att man bara tragglar hela tiden, men egentligen är det ju det som är så himla roligt. Det är häftigt när man plötsligt hittar knapparna, om det så bara är för ett par steg.
 
Sv: Trav.

Åh vad jag känner igen mig i det du säger. Min nordistravare går naturligt mycket fort i alla gångarter och trotts att han aldrig kvalat, knappt ens tränat på bana så är travet i huvudet på honom, har alltid varit.
Ibland så vill jag bara ge upp! Det känns som jag aldrig kommer kunna få honom att ens tänka på nått annat än "fort,fort,fort,fort,fortare..."
Men sen ibland så börjar han lyssna, höjer ryggen och tänker och då när han jobbar är han världens underbaraste :love:

Däremot så är han hyfsat lätt att arbeta med i paddock, det är när vi är ute och rider och det är raka spår som han är som värst. Huvudet upp, sänker ryggen och sen tar han i från hovarna. Tar jag i honom blir han spänd som en planka och taktar på stället och minsta lilla ändring i vikt,skänklar eller tyglar får honom att vilja dra iväg.

Hur arbetar du när ni rider ut?

Jag försöker träna skänkelvikningar, öppna,sluta, two-step, sidepass.. men han gör allt halvhjärtat och ber jag honom ta det lugnt så blir han bara frustrerad och saktar jag ner till skritt så bara taktar han. :cry:
 
Sv: Trav.

hejsan:laugh:
Ställer hästen på två spår ungefär som skänkelvikning fast man tar bara några steg rätar upp hästen och ställer igen, är man på ridbanan så låter man hästens framben gå på spåret och bakbenen på innerspåret ;)ungefär så tror jag man kan förklara det.( kallas även för two-track)
 
Senast ändrad:
Sv: Trav.

Ja precis. Fast skillnaden från öppna/sluta är väll att i öppna/sluta så är inre bakbenet och yttre frambenet i samma spår. Eller är jag ute och cyklar nu? :confused:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 563
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 503
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 784
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp