Bukefalos 28 år!

Travar orent

anna_anna

Trådstartare
Idag var jag med om en märklig grej när jag körde russet. Förra ägaren (eller jag har henne på prov men bestämt mig för att köpa) sa att hon kunde vara halt under körningen, inte innan eller efter utan bara under körningen. Böjprov är gjort och hon visade ingenting. Jag har haft henne i en månad och kör henne ett par dagar i veckan, ca 6-7 km i blandat tempo.
Idag körde jag sex varv, kändes jätte fin o pigg. Tänkte sedan att jag kör henne något varv till. Då började hon "tjura", hon viftade på svansen, galoppera och travade orent. Allt skulle vara på hennes villkor kändes det som. Visst hon var trött, men jag blev så himla irriterad. När jag smackade på så började svansen o gå, hon ökade ingenting utan la dövörat till och började trava orent/galoppera sen stannade hon. Då gick det i snigelfart, nästan skritt. Sedan blev hon rädd för något, då drog hon iväg i klockren trav. Sitter o funderar nu på vad det kan vara? Hon är inte varm eller tjock i benen.

Antingen får hon ont när blir trött, uppkollad o böjprov UA.
Eller så har förra ägaren kört in med henne när hon började trava orent, dvs hon har lagt till med en ful olat när hon börjar bli trött.

Någon som varit med om liknande?
 
Sv: Travar orent

Nu sitter jag här hemma med världens samvete och kan knappt sluta tänka på henne, Jag som "rappade" till henne med tömmen en gång:cry:

Vad ska man göra när hon gör så? Kan man bli av med "märrfasonerna" eller kommer det alltid att vara så?
 
Sv: Travar orent

De tål ett rapp med tömmen, man måste ju, är de bara dumheter kan de ju sluta med att de tar över om man inte säger ifrån, och då kan de hända värre saker en att hästen får ett rapp.

En del märrar är omöjliga när de surar till. är de din fösta ponny?
 
Sv: Travar orent

Jag tänker såhär; är hon uppkollad utöver böjprov? Det låter ju inte riktigt ok att hästen "kan vara halt vid körning". En hälta behöver ju inte komma från benen utan det kan ju vara nånting i kroppen som bara ansträngs vid "dragmomentet" och visar sig som en hälta (och irritation) vid körningen.
 
Sv: Travar orent

Hon är kollad på ATG klinik men inga fel hittas. Böjprov har gjorts nu och det visar än en gång ingenting. Förra ägaren tröttnade på att hon kunde trava så, sen när dom kollade upp henne så fanns inga fel. Idag var det första gången jag märkte det, annars har hon varit pigg o framåt. Men då har vi inte kört lika långt som vi gjorde idag. Detta började när hon blev svettig och flåsig, jag smackade på en gång och då började hon trava orent eller galoppera och vifta med svansen. Har inhandlat en pullplatta eftersom hon stryper sig själv under dom första varven. Ska köra henne lugnt o länge i morgon och se vad som händer, hoppas hon travar på som vanligt. Jag hade ett russ när jag var yngre, men det var en vallack.
 
Senast ändrad:
Sv: Travar orent

Är ryggen kollad? Det kan mycket väl vara så att hon får ont i ryggen när hon har gått ett tag. Jag skulle inte ta förgivet att det bara är dumheter eftersom det har varit så tidigare med utan antingen skulle jag lämna tillbaka hästen eller kolla upp ryggen ordentlig.
 
Sv: Travar orent

visar böjprov ingenting, finns det massa andraa saker som kan spöka. Jag hade lämnat tillbaka ponnyn och köpt en annan, finn så mycket hästar så finns ingen anledning att börja med en ofräsch, det hinner de oftast bli ändå..
 
Sv: Travar orent

Det kan ju vara så att selen trycker eller någon spänning börjar kännas ibland eller när man kört ett tag, man kan väl göra som vissa säger och säga till hästen men i mina ögon så vill inte jag tjafsa med en häst som kanske har ont, känns taskigt om den nu försöker säga något. Och sen kanske den inte vill, kanske har tröttnat och tycker det blir jobbigt ibland och därför börjar krångla?
 
Sv: Travar orent

Ryggen är kollad, UA. Man kan klämma o känna på henne, ingen reaktion. Jag körde henne idag och hon kändes kanon fin, travade klockrent. Det är som att köra ett varmblod. Jag vet inte alls vad det var som spökade?
 
Sv: Travar orent

Jag tror du har grymt fel.

Jag tror att det är något som hamnar ordentligt fel i kroppen på en sån häst, och att man varje gång man tränar kommer närmare gränsen när det tar slut.

Oavsett om det är en stor häst eller en ponny.

Tyvärr anses otroligt många kroppsliga problem vara "tjurighet" och märrighet" tills det brakar ihop och plötsligt har man i bästa fall har en haghäst.
 
Sv: Travar orent

hästen är ju kollad av veterinär, och den trava illa och slog med svansen när den blev sur, det skulle jag tro vara märrfasoner. Det förutsätter ju dock att den är ordentligt kollad, vilket ts skriver att den är.
 
Sv: Travar orent

Vad skulle du göra om det var din häst? Hon är kollad så jag vet inte vad mer jag kan göra?
 
Sv: Travar orent

Har massör,kiropraktor, osteopat eller ET kollat henne?

Att hästen inte är halt innebär i princip att den inte är öm i lederna, framförallt i benen. Är ponnyn röntgad eller palperad för att utesluta ryggproblem?

Jag har en som springer jättebra - tills hon blir muskeltrött i sin svagaste muskel, då slutar hon att använda det svaga benet helt vilket gör att hon travar bedrövligt.
Nu är hon under uppbyggnad med dressyr och långsamma intervalljobb och jag har gott hopp om henne. Just nu får hon dessutom massage mellan varje snabbjobb (som inte är så snabba). Fördelen jag har där är att jag kan göra underhållsjobbet själv. :)
 
Sv: Travar orent

Jag har haft ett russ med liknande problem.

Till slut hittade vi ett trasigt bakknä (medfött troligen), som hade orsakat stora problem (hon stannade, sprang hem, hoppade och travade illa) framför allt på slutet av snabbjobb och lopp. Jag fick höra av flera veterinärer att det var ponnyfasoner och typiskt märrar.

Så mitt tips: fortsätt leta! Min var också ren på böjprov, russen är tåliga djur.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 403
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 443
Senast: Jamtland
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 223
Senast: Josofinito
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 475
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp