Travare kallblod/varmblod!

Mysaan

Trådstartare
Jag har nu läst mängder av travartrådar igen.

Blev lite nyfiken på om det är någon skillnad i svårighetsgraden att omskola kallblod jämförelse med varmblod?

Själv har jag ett varmblod och jag har fått för mig att kallblod är inte lika tittiga men betydligt hetare och svårare att få normalt tempo i traven framför allt.

Så ni som har erfarenhet från båda vad tycker ni?
Om man generaliserar lite. Jag vet att man egentligen inte ska det och jag vet att det är individberoende också men det vore ändå intressant att få höra.
 
Sv: Travare kallblod/varmblod!

Jag föredrar varmbloden.
Kallisarnas temperament överlag tilltalar inte mig.

Om man nu måste välja...
 
Sv: Travare kallblod/varmblod!

Ok, såhär tycker jag (observera tycker, har inga som helst belägg för att det finns något vetenskapligt stöd till detta ;))

Jag har ridit kallblodstravare sedan jag var 12, och alltid tyckt att det varit peace of cake (jag har nog haft väldig tur med de hästar jag ridit), de har varit lätta att rida, lätta att forma, lätta att galoppera på (har aldrig ens behövt träna galoppskänkel, de har bara "tagit" den av sig själv). Jag köpte en kallblodstravare när jag var 13, och min bästa kompis hade också en (hon var 12), och vi red alltid ut och flängde och tokgalopperade och studsade runt på våra hästar utan problem (medan dressyrflickornas mammor lade handen för munnen och flämtade då vi kom dundrande i 120 km/h förbi på grusvägen :p).
Med andra ord, jag har alltid uppfattat det som väldigt lätt att rida kallblod. De jag ridit har inte varit heta eller speciellt starka, och jag har även kört kallblod i tävlingsskick utan att det varit speciellt avancerat.

Nu har jag ett varmblod som gått som ridhäst i 1,5 år (kallblodet kom direkt från banan) som är stressad, het, känslig men samtidigt stark, ser spöken, nervös... You name it. Fattar man galopp (ute i det fria)så är det full fart tills vägen tar slut och hon är mycket svårare än alla kallblod jag ridit tillsammans.
Men jag älskar henne enormt :love: och jag känner att hon har stor potential!

Nu vill jag inte med detta säga att "såhär är det, punkt", utan bara ge min åsikt och erfarenhet.
Men som du säger: kallbloden kan vara väldigt heta och i och med att de har grova halsar så blir de lätt starka och tunga.

Nu får någon annan ge sin bild av detta.
Tack för mig :D
 
Sv: Travare kallblod/varmblod!

Jag föredrar varmbloden.
Kallisarnas temperament överlag tilltalar inte mig.

Om man nu måste välja...

Vad är det i kallisarnas temperament du inte gillar? Jag har själv ingen erfarenhet av kallisar men gillar deras utseende.
 
Sv: Travare kallblod/varmblod!

Intressant att läsa. Det där med stressiga och se spöken överallt känner jag igen i mitt varmblod. Jag vågar inte ens testa att galoppera ute för han kastar sig så fort han blir rädd.
 
Sv: Travare kallblod/varmblod!

Nu är ju detta mina generella åsikter. Givetvis finns det trevliga och otrevliga i alla kategorier.

kallisarna är enligt mig mer "ponny"
Dvs lättare att de är envisa och helst vill köra sitt eget race.
 
Sv: Travare kallblod/varmblod!

Varmbloden har oftast ett mer extremt rörelsemönster, och är därmed något svårare att få en bra bärighet och samling i.
Kallbloden är ofta känsligare i temperamentet, och upplevs kanske som lite hetare.

Väldigt generellt dock, eftersom det i slutänden handlar om individer. :)
 
Sv: Travare kallblod/varmblod!

Jag har nu läst mängder av travartrådar igen.

Blev lite nyfiken på om det är någon skillnad i svårighetsgraden att omskola kallblod jämförelse med varmblod?

Själv har jag ett varmblod och jag har fått för mig att kallblod är inte lika tittiga men betydligt hetare och svårare att få normalt tempo i traven framför allt.

Så ni som har erfarenhet från båda vad tycker ni?
Om man generaliserar lite. Jag vet att man egentligen inte ska det och jag vet att det är individberoende också men det vore ändå intressant att få höra.


Skulle inte säga att det är någon skillnad i svårighetsgraden (snarare emellan individer isåfall) men däremot vilka problem man vanligen stöter på, precis som du skriver.
Har ju både ett varmblod och ett kallblod. Har iofs inte "ridit in" någon av dom från grunden själv utan tagit över dom när dom redan varit lite ridna. Den ena "montériden" alltså mest i travträningssyfte i fullt ös på travbanan men även lite skolriden av mamman i huset förmodligen för att dom skulle våga släppa iväg 12-åriga dottern själv :angel: den andra inriden av en 13-åring som ville ha en hopp-ponny.

Varmblodet är ganska lättsam av sig. Har lite svårt för sig, mest mentalt eftersom han måste vara så "med" i det man gör, blir lätt anti om han känner sig lite less eller pressad och är ärligt talat lite lat. Har svårt med kroppskontroll, koordination och balans men blir bättre om man tränar mycket på det. Var relativt lätt att fatta galopp med men svårare att RIDA galoppen, iaf för mig som hade svårt att hålla reda på hela hästen - vilket han krävde, lätt att han blev låst och spänd.
Blir han skraj stannar han och tittar först, kanske testar vända hemåt. Väldigt lättsam på så vis. Är för lat för att bränna iväg det första han gör och vet nog inte hur man gör när man reser sig eller bockar! :p Kan hoppa åt sidan någon enstaka gång och är man oförberedd är det såklart inte så bra. Är en sån som man kan rida med grimma likagärna som bett (eller hellre faktiskt, föredrar bettlöst).
Sen har jag haft/ridit andra varmblod som varit väldigt annorlunda.

Kallblodisen var väldigt stressad och hade lite dampvarning från början. Stenhård i munnen och rejäl underhals att sätta emot. Det i kombination med känslig för sitsen och viktförändringar, lite skrajsen av sig var ingen bra kombination! :rofl: arbetsmoralen är dock högre än hos varmblodet och balansen och kroppskontrollen. Så inom mycket har den ändå lättare för sig när man väl lärt sig kommunicera. Har dock inte ens vågat fatta galopp med den ännu för att jag är rädd att det blir ånglok och noll kontakt på en månad om jag övar på det nu, är dessutom mer "travsäker" så jag tror inte det funkar att som med varmblodet helt enkelt ändra till galopptakt och få galopp.
 
Sv: Travare kallblod/varmblod!

Intressant att läsa. Det där med stressiga och se spöken överallt känner jag igen i mitt varmblod. Jag vågar inte ens testa att galoppera ute för han kastar sig så fort han blir rädd.

Fast min som stannar (vilket kan betyda tvärnita vissa gånger) gör INTE det i galoppen! :p
Som vatten som är hans stora fobi - det var en 3-4 meter lång vattenpöl som täckte hela travbanan vi red på så kusen vägrade gå förbi, gick på sidan på gräskanten istället så matte fick ducka för trädgrenarna bredvid. Detta var alltså i skritt och trav.
När vi kom i galopp sa det "plask plask" sen var vi förbi! :rofl:
Är också "tittig" så nog kan han kasta sig åt sidan också om han är uttråkad och ser spöken. Men det skulle han INTE göra i galoppen, den är för rolig! :)
 
Sv: Travare kallblod/varmblod!

Har ridit både kall och varm.

Föredrar varmn utseendemässigt och ridmässigt.

Kallblod är lite... Envisa, starka och ofta ligger de på ganska rejält, iaf de jag ridit. Varmbloden är oftast mycket känsligare. Men jag känner själv att det funkar mycket bättre på varmblod än kallblod och jag vet inte ens varför... :o

Det här ang. tittighet och tjorv är inget jag upplevt specifikt med varmblod. Visserligen kan vissa linjer ge mer tittighet. På min APU så fanns det 2 hästar efter samma hingst som uppförde sig precis likadant ang. att titta på saker och sånt. Den ena blev dock betydligt bättre när han fick använda hjärnan och börja jobba i form så smått. :D

Min sköthäst är hemsk om han stått, tittar på mycket men lugnar sig när han börjar jobba. Kan nämnas att i hans stam finns mamman till de 2 ovanstående hästarnas farfar...

Men personligen;
Varmblod känsligare och roligare!
Kallblod speciella... ( ponny :eek: )
 
Sv: Travare kallblod/varmblod!

Nu är ju detta mina generella åsikter. Givetvis finns det trevliga och otrevliga i alla kategorier.

kallisarna är enligt mig mer "ponny"
Dvs lättare att de är envisa och helst vill köra sitt eget race.

Tycker Lusidor(?) beskrev det ganska bra - kallbloden VILL ha någon som bestämmer över dom, då blir de arbetsvilliga.
Ett kallblod som är så men har en ryttare som inte "förtjänar" det eller är för osäker kan säkert peppa hästen att ta över och då bete sig ponnyaktigt.
Får de ingen anledning utan känner sig trygga är de i regel väldigt samarbets- och jobbvilliga.

Upplever att varmbloden är lite tvärtom - de börjar i regel ifrågasätta när någon är på väg att ta över ledarskapet, (men det där är säkert väldigt olika!) att de blir lite mer trotsiga? Öch snarare är väldigt arbetsvilliga så länge man inte kräver så mycket.
 
Sv: Travare kallblod/varmblod!

Jag har ridit både varm- och kallblod. Men gillar absolut kallbloden mer, både kroppsmässigt då de är väldigt vackra och deras psyke då de är så coola på något sätt. Kallblodet jag hade själv var helt fantastisk att rida, inte tittig alls och inte het, men samtidigt inte lat. Lite motvillig mot att jobba på bana.. men i skogen hade hon mer motivation. Däremot otroligt svårhanterlig i stallet men det gäller ju inte alla hästar. Varmbloden är enligt mig inte särskillt vackra men det är ju en smaksak, däremot är de jag har ridit väldigt tittiga och trippiga, inte lika säkra och "går över stock och sten" som kallbloden. Men det är nog mkt hur man är själv och hur man passar ihop, samt vad man vill med sin ridning och relation till sin häst. Smaksak helt enkelt. :banana:
 
Sv: Travare kallblod/varmblod!

*kl*

Mycket intressanta åsikter att läsa. Givetvis förstår jag att alla utgår ifrån sina erfarenheter.

Så generellt av svaren som kommit in kan amn säga att kallbloden är något mer starka och envisa(ponniga) än var varmbloden är. Och varmbloden är något tittigare/stirrigare än kallblod.

Men är då kallbloden lika mycket arbetsnarkomaner som varmbloden? Eller är dte bara jag som upplever varmblod som arbetsnarkomaner utifrån min erfarenhet av min och utifrån vad andra med varmblod sagt?

Är det skillnad på arbetsnarkomanin om hästen gått i träning elelr inte? Hade ett varmblodsto en tid som inte gått på banan och inte var inkörd och hon var mer åt det lata hållet.
 
Sv: Travare kallblod/varmblod!

De kallisarn jag haft har varit den mer lata typen. gör det de ska , men inget mer.
Denna "studie" dock bara gjord på 7-8 hästar, jämfört med några hundra varmblod.
 
Sv: Travare kallblod/varmblod!

Skulle faktiskt inte vilja kalla mig osäker....

Men hästen kanske gör det? ;)
Kan ju faktiskt vara så att den har dåliga erfarenheter sen tidigare och att man måste "våga" visa vem som bestämmer för att komma över tröskeln. Eller hittar rätt knappar för den hästen. Vara väldigt konsekvent.

Jag har faktiskt aldrig stött på någon kallblod som varit ponnyaktig på det viset. Däremot som man har fått vara väldigt konsekvent med och vara tydlig med vad man vill. När de verkligen jobbar MED mig, då är de GULD!
Börjar fundera på om jag innerst inne är kallblodsmänniska trots att jag trivts bra med de två varmblod jag haft (och alla gamla medryttarhästar) också, med dom har det snarare blivit svårare ju längre jag kommit och mer van vid dom jag blivit, med kallbloden har det gått bättre och bättre när man kommit igenom det värsta.
 
Sv: Travare kallblod/varmblod!

De kallisarn jag haft har varit den mer lata typen. gör det de ska , men inget mer.
Denna "studie" dock bara gjord på 7-8 hästar, jämfört med några hundra varmblod.

Shit vad udda de kallbloden jag ridit måste vara då! :crazy:
Det rör sig ju bara om 2st regelbundet och någon enstaka till icke-regelbundet...
 
Sv: Travare kallblod/varmblod!

Men är då kallbloden lika mycket arbetsnarkomaner som varmbloden? Eller är dte bara jag som upplever varmblod som arbetsnarkomaner utifrån min erfarenhet av min och utifrån vad andra med varmblod sagt?

Är det skillnad på arbetsnarkomanin om hästen gått i träning elelr inte? Hade ett varmblodsto en tid som inte gått på banan och inte var inkörd och hon var mer åt det lata hållet.

Nu verkar jag ju ha en lite skev bild av det här jämfört med vissa andra erfarenheter, men mitt kallblod (och det jag "red in" tidigare) har varit grymt mycket arbetsnarkomaner. Lat i grunden men att de liksom gärna tar i om man ber dom och kändes inte nöjda förrän de var trötta i både kropp och knopp. Att de dessutom kompenserar - får de jobba för lite med hjärnan tar de ut det genom att vilja jobba hårdare (för snabbt...) får de jobba mycket mentalt finns inte samma behov av att jobba hårt fysiskt, men inte att de har blivit lata = oarbetsvilliga för det.

Mitt varmblod är INTE en arbetsnarkoman. Han gillar att springa och busa men inte att jobba. Han kan göra det ändå om han tycker att man gör sig förtjänt av det, men är rätt duktig på att undvika de jobbiga lägena mer än ett par steg "av misstag" :p eller för att göra matte nöjd så hon slutar tjata.
Mitt förra varmblod var lite mer jobbsugen men blev faktiskt mindre arbetsvillig ju bättre skolad han blev, att man inte fick en massa "gratis" utan minsann fick be hästen exakt om det man ville för att den inte skulle välja ett lättare läge.
 
Sv: Travare kallblod/varmblod!

Jag tycker nog att kallbloden är minst lika mycket arbetsnarkomaner, generellt sett alltså.
Har haft båda raserna, men föredrar helt klart kallbloden. Som flera sagt, de är mer ponnyaktiga och helt enkelt mysigare =) Tycker jag alltså.
Visst är de också ofta väldigt framåt, men i allmänhet tycker jag ändå de är mer sansade på nåt sätt.
 
Sv: Travare kallblod/varmblod!

Intressant att läsa. Det där med stressiga och se spöken överallt känner jag igen i mitt varmblod. Jag vågar inte ens testa att galoppera ute för han kastar sig så fort han blir rädd.
he he, jag köpte varmblod för att jag ville ha en välhanterad häst som inte är lika tittig som halvbloden:rofl: Jag fick i alla fall rätt. Mycket mindre tittig än de halvblod jag haft med att göra. Visst tittar hon ibland och går undan men har aldrig gjort som många halvblod gör dvs. tvärvänder och skenar och sånt:mad: Jag är mycket nöjd med mitt varmblods temperament/grunduppfostran:love:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
571
Senast: niardasp
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 055
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 717
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp