Bukefalos 28 år!

travare, små NHövningar att börja med

F

fialoppan

Hejsan där ute! nu är det så att jag har en varmblodig travare på 8 år och jag känner att jag vill prova lite NH-övningar. Jag undrar om det finns nån annan här på bukefalos som har en travare som han/hon gjort nh-övningar med?

hästen (ibbe) har gått både som travhäst (han var dock ingen vinnare så han såldes väl ganska snart), trav och montéhäst på gymnasieskola och slutligen påbörjat omskolning.

jag vill bara få honom att känna att jag är en trygg plats, någon han kan lita på och någon han kan lyssna till. han är så himla .. stressig? vet inte om det är rätt ord.. men han tittar överallt hela tiden och verkar inte vilja slappna av riktigt, inte förens efter ett ridpass som för övrigt aldrig börjar bra, han ställer sig på bakbenen och backar och går snett och jag vet inte vad. men när man rytit lite åt honom från ryggen för att visa vad som är fel (och såklart berömma så fort han gör minsta rätt) och använt ytterskänkel (han går gärna ut mot utgången och försöker lägga sig mot staketet) så brukar han lugna ner sig fast han fortfarande är väldigt tittig och förmodligen ganska spänd. och han kastar med huvudet väldigt mycket.

han har martingal och jag har minskat på hans müsliblandning och litegrann på betforn eftersom andra sagt att han förmodligen fick för mycket i jämnförelse med vad han förbrände.

han är annars en underbar och nyfiken själ som gärna blir kliad eller busar lite med en, skojbus.

jag tror att han är osäker på det mesta, och därför vill jag vara en trygg plats. vi är ganska nya för varandra, sedan 2 december 2009 men det är väl inte för tidigt eller något för att börja med nhövningar?

att tillägga är kanske att jag planerar longera honom framöver så han får bygga upp musklerna lite i baken och ryggen. jag vill helst inte longera med gummisnodd eftersom jag gillar inte såna hjälpmedel särskilt mycket.. longera kanske 2-3 ggr i veckan och andra dagar vill jag mest göra nh-övningar så att han får tänka lite.

hur får jag honom att slappna av? vad för små övningar kan jag börja med? jag menar riktigt små, såna man kan använda i vardagen i hantering. och hur ska jag bete mig mot honom? jag behöver nog mest stöd, för jag är inte världens mest självsäkra person.

vet att det blev ett aplångt inlägg men jag vill att ni ska ha så mycket bakgrundsinfo som möjligt.. kanske inte var en sån bra idé för ingen kanske orkar läsa allt..
 
Sv: travare, små NHövningar att börja med

Ta ut en bra tränare som kan visa dig.


Skulle även hellre tömköra än att longera eftersom du kan komma åt hästen
bättre och att det nöter på hästen att springa på volt. Givetvis kan man tömköra på volt men ja.
 
Senast ändrad:
Sv: travare, små NHövningar att börja med

Jag tror det går bra att använda NH-övningar som på vilken annan häst som helst, travare är inte helt olika vanliga hästar..

sen skulle jag också avråda dig från att longera honom såhär i början av omskolningen. Du kan nog räkna med att han mer eller mindre kommer rusa runt och inte lära sig jobba med ryggen. Tömkör istället så du kan hjälpa honom.
 
Sv: travare, små NHövningar att börja med

Det är absolut inte för tidigt att börja, ju snabbare han känner sig trygg hos dig desto bättre.
Jag tycker att de 7 lekarna är bra. Det är lekar som bygger ganska mycket på hästens naturliga språk och deras lek med varandra. De är lätta och kan även få honom mer kroppsmedveten.
På min hemsida, www.naqzita.webs.com har jag försökt skriva ner hur man utför de 7 lekarna (är dock inte klar med alla) så du får gärna gå in där och läsa mer om vad de handlar om. :)
Hästen känner också av när du är osäker, så om du vill att hästen ska känna sig trygg så är det en stor fördel om du är stabil i dig själv, och försöker vara en bra, trygg ledare.
 
Sv: travare, små NHövningar att börja med

Finns bättre sätt.
Bara umgås med hästen. Titta på den i hagen. Rykta,gå ut på en promenad mm
 
Sv: travare, små NHövningar att börja med

Jag känner ingen tränare som kan visa mig och lära mig sånt där. Tack för tömköra-tipset :)
 
Sv: travare, små NHövningar att börja med

Javisst tror jag att NH-övningar funkar lika bra på honom som på vilken annan, grejen är bara att jag har lite dålig koll på vad för sorts övningar man kan använda, hur de går till och så vidare.. :) Ok tack för tipset med tömkörning :)
 
Sv: travare, små NHövningar att börja med

Tack så mycket :D ja jag vet att hästar känner av sånt där så jag försöker alltid själv att slappna av och inte känna mig osäker, men ingen är felfri.. :)
 
Sv: travare, små NHövningar att börja med

Ja, det är sånt jag gillar också :) Att bara vara med hästen. tack för tipsen vad man kan göra istället!
 
Sv: travare, små NHövningar att börja med

Alla hästar kan redan NH. Det är deras språk som vi människor ska lära oss. Och därav kan vi skapa ömsesidig träning, samspel, förtroende och allt vad det är!

Jag säger som Naqzita, de 7 lekarna (The seven games) är de bästa att börja med. De tre första lekarna baseras på när fölet präglas av sin mor. De får hästen att förstå att du är en trevlig person den kan anförtro sig åt.

Jag tycker inte att man behöver någon tränare för att göra det här. Hästen är din absolut bästa lärare och det är den enda som kan berätta för dig när du gör rätt! Ifall du är osäker på hur du ska utföra The seven games så kan du kolla på youtube ifall där är någon instruktionsvideo på hur du gör.

http://www.mhorse.tk/
Under Natural horsemanship finns de sju lekarna. ;)
 
Sv: travare, små NHövningar att börja med

Hejsan läste ditt inlägg.. Har själv en ridtravare som jag ridit in, tränar lite trick med henne oxå. Har haft hand om flera travare både när det gäller inom ridinig och körning.

hehe här kommer ett långt inlägg :rofl:

Har ett par tips till dig :D

Försök att hitta en plats där du får vara hyfsat ifred typ på banan och gå mycket med din häst med grimma och grimmskaft. Senare när du har kommit längre kan du ha din häst lös och den ska fortfarande följa dig överallt. Gör enklare övningar typ få hästen att backa genom att du själv backar mot den eller flytta hans bakdel genom att du går mot backdelen osv. Finns små saker du även kan göra på stall gången typ knacka på ett ben och han ska lyfta de och hålla de uppe tills han får sätta ner, eller flytta sig i sidled på röst kommando osv.. På detta sätt bygger ni upp ett förtroende och ett lugn mellan varandra. När han måste jobba mycket med hjärnan så kommer han att bli ganska "trött" i början men även lugnare.

Sedan när det gäller tömkörning så anser inte jag att det alltid är en optimal lösning då en del reagerar väldigt kraftigt när de inte förstår helt vad som krävs av dom. Men fungerar det för din häst så är det ett toppen medel att använda sig av. Longeringen har jag tyckt varit super vid tex inlärning av galopp fattningar osv

Mvh
 
Sv: travare, små NHövningar att börja med

Vem har sagt att det är BÄTTRE? :confused:
Möjligt att du tycker det, det respekterar jag. Men att säga att något är bättre än något annat (i detta fallet) är väl lite ... konstigt. Det beror ju helt på vad man själv vill och tycker. Vad man själv tycker är bäst...

Och i detta fallet säger jag inte emot dig, ditt alternativ är bra. Men det finns även ANDRA sätt som är bra. :)
 
Sv: travare, små NHövningar att börja med

Bättre för hästen för en travare kommer inte fatta vitsen med hemmasnickrade NH övningar överhuvudtaget.

åtminstonde huvudparten av travarna är hanterade av proffs sedan födseln och uppskattar faktsikt inte "mumbojumbo" övningar som i deras ögon saknar rim och reson.

Då är dte bättre att lära känna hästen genom att umgås med den med promenader, titta på hur denbeter sig i hagen, rykta den, skritta ut på långa tyglar och slappa osv.



Väldigt många orsakar problem istället för att lösa dem med sina hemmasnickrade NH.
 
Sv: travare, små NHövningar att börja med

Finns det några "hemma snickrade" nh övningar?! Enkla nh övningar är väl sunt förnuft baserat på hästens kommunikation. :cool:
Jag tror inte hästens "ledare" tittar på andra hästar för att inge respekt och lugn.
 
Sv: travare, små NHövningar att börja med

Jag har sett hemmasnickrad Nh för att det ska göra mig mörkrädd för ett bra tag framåt.
 
Sv: travare, små NHövningar att börja med

Svarar alla på en gång, och passar på att uppdatera lite :)

Amazing: ja jag har försökt sätta mig in lite mer i hela tänket osv, och det både känns och kommer naturligt för mig, har insett att människan behöver lära sig språket och inte hästen, som du sa.

Mizzan: japp jag har gått med honom i bara grimskaft i paddocken ganska mycket, men han reser sig på bakbenen rättså mycket :/ tror mest det beror på understimulans och överskottsenergi då han fått vintervila.. sen kastar han mycket med huvudet och det har jag fått höra kan bero på stress?

älgen: jag förstår din synpunkt och håller faktiskt med till viss del :)
vad jag menar med att jag vill göra övningar så betyder inte det just hemmasnickare nh-övningar utan jag ville bara få exempel hur jag kunde bete mig som en ledare, ex. jag ska gå in i stallet/hagen/boxen först och hästen ska inte tränga undan mig, han får inte käka höet förens jag flyttat på mig osv, vanliga enkla vardagsgrejer som man kanske inte egentligen ska behöva tänka på

anyway dina tips var bra tycker jag och har ändrat lite på hur jag tänker :) man behöver ju inte göra det svårt för sig själv


alla:
lite luddigt och långt inlägg haha ursäktar för det :angel:
 
Sv: travare, små NHövningar att börja med

Finns det några "hemma snickrade" nh övningar?! Enkla nh övningar är väl sunt förnuft baserat på hästens kommunikation. :cool:
Jag tror inte hästens "ledare" tittar på andra hästar för att inge respekt och lugn.


:bow:
Har följt några trådar här inne och blir nästan rädd när jag läser; otrevliga inlägg och totalsågning av cowboymetoder, flum, hemmasnickrat osv. Skönt att vi är några som kan enas om att NH, eller vad man nu väljer att kalla det, är ett sätt att leva med hästar, att det inte handlar om att "göra några enklare övningar".
 
Sv: travare, små NHövningar att börja med

:bow:
Har följt några trådar här inne och blir nästan rädd när jag läser; otrevliga inlägg och totalsågning av cowboymetoder, flum, hemmasnickrat osv. Skönt att vi är några som kan enas om att NH, eller vad man nu väljer att kalla det, är ett sätt att leva med hästar, att det inte handlar om att "göra några enklare övningar".

håller med om att NH "eller vad man nu väljer att kalla det" är ett sätt att leva med hästar, ett sätt att tänka på och något att förhålla sig till. Jag tycker ändå att NH kan förknippas med enklare övningar men inte måste det :idea:
 
Sv: travare, små NHövningar att börja med

Har följt några trådar här inne och blir nästan rädd när jag läser; otrevliga inlägg och totalsågning av cowboymetoder, flum, hemmasnickrat osv. Skönt att vi är några som kan enas om att NH, eller vad man nu väljer att kalla det, är ett sätt att leva med hästar, att det inte handlar om att "göra några enklare övningar".

håller med om att NH "eller vad man nu väljer att kalla det" är ett sätt att leva med hästar, ett sätt att tänka på och något att förhålla sig till. Jag tycker ändå att NH kan förknippas med enklare övningar men inte måste det

Håller helt och fullständigt med. Det är väl mer ett levnads sätt man har till sin häst än "hemmasnickrade" övningar. Och vad är egentligen NH är det NH när du rider enbart med vikthjälper och hästen flyttar sig för trycket? Eller enbart när man jobbar i rundkoral. Som sagt tror jag nog att vi alla ser på uttrycket på olika sätt.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 568
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 597
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp