Travhäst som slår, hjälp?

ares

Trådstartare
Nyligen införskaffad valack som till en början skött sig utmärkt, men efter en jogging tur i skogen skrittar vi hem och det kommer en nerförs backe, herrn vill jogga igen men tar försiktigt upp honom vilket leder till en serie stilla stående bakut sparkar, försöker driva fram hästen men han fortsätter bara och börjar mer eller mindre göra bocksprång då han känner att slaggjorden tar emot. Till slut slutar han dock när jag styr honom mot nysnön och efter några hoppiga steg fram med svansen dragen mellan benen kommer vi vidare framåt och sen lugnt skrittar vi hem som om ingenting hänt, hästen är helt lugn.

Jag skakar av mig händelsen som en engångs händelse då jag joggat honom på banan och så helt problem fritt tidigare några bakvarv i lugnt tempo. Men sen joggar vi intervaller i lugnt tempo i en backe med lätt lutning hemma och de två första går bra, tredje intervallen lite varm i kläderna lägger han öronen bakåt och sen smäller det igen dock lyckas jag snabbt driva honom framåt denna gång och vi kör klart intervallen tror den lätta lutningen hjälpte till något.

Nu till frågan vad ska man göra och varför gör hästen på detta vis? Tveksam till att han har ont då han brallar på i hagen hela dagarna bekymmersfritt, har ett snällt tredelat bett så ska inte besväras i munnen. Hästen är inte heller bakrädd och har minskat kraftgivan. Finns det ett säkert sätt att träna/komma till rätta med problemet ge mig alla tips ni har för hästen är super trevlig i övrigt men just att han ''snetänder'' när vi travar ska enligt uppgift ej gjort på detta vis hos förra ägaren. En vän hade teorin att hästen kanske inte är van att gå i backe, men är det rimligt kan man få en så pass kraftig reaktion på det?

Ge mej alla tips ni har för börjar kännas hopplöst :( / orolig matte
 
Är det i uppförs eller nerförsbacke eller både ock som han gör det?
Är det när det är nerför så är ju travselar inte riktigt gjorda för backar, så hästen kan känna obehag när den trycker på framåt och det börjar dra under svansen.
 
Har tänkt på det med, just nu är tyvärr våran rakbana en isbana så en liten grusväg med lätt lut har i princip varit enda möjligheten till att kunna köra på. Ska försöka lasta på han och fara ner på travet igen och se om han kan hålla ihop där skulle ju vara underbart och kunna lista ut iaf anledningen till beteendet :/
 
Hade funderat på en vet check ändå så kan man utesluta fysiska problem sedan men till en början vågar jag aldrig utesluta något.

Efter det kan man fundera över utrustning.

Att hästarna brallar i hagen betyder inte alltid att de är helt ok.

Nånting stör hästen är rätt uppenbart iaf
 
Ja det lutar åt en genomgång hos vet, är ju så klart något man vill utesluta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 230
Senast: Nominous
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 578
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 656
Senast: Efwa
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 924
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp