TravhÄstar HjÄlp !

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

denlillaflickan

Hejsan ! Jag är en 14 årig tjej som ska få min första travare.
Den är oinriden , bara uppsutten på.

Jag vet inte riktigt hur man ska göra från början till slut..
Hur man ska bygga upp muskler & så vidare. alltså behöver jag lite hjälp. Jag vill veta vad jag ska göra med ALL träning. Jag ska göra det till en vanlig ridhäst alltså.
den är 6 år & har gått på trav innan .. men eftersom att den inte platsar på travbanan så vill dom inte ha kvar den , och jag tycker den förtjänar en ny chans , istället för att bara försvinna.

Så om någon kan vara så himla underbar & hjälpa mig och min lilla häst så skulle det vara toppen. Jag väntar på svar. Och allt intresserar mig , vill bara att det ska bli en bra inridning så hästen mår bra.. Om du kan hjälpa mig så kan du skriva till min epost istället , då är det lite lättare att snacka. Hoppas DU kommer med bra tips & förklaringar. Jag väntar & hoppas på det bästa.

Ha det bra !
Brallan8@hotmail.com

/ Amanda & stella
 
Sv: TravhÄstar HjÄlp !

För det första:
hitta en riktigt bra tränare att ta hjälp av!

För det andra:
har du någon kunnig kompis som ridit in en häst tidigare som kan hjälpa dig?
 
Sv: TravhÄstar HjÄlp !

Om du inte har kunnigt folk omkring dig som kan hjälpa dig så ta inte hästen.

Det är så tidskrävande och svårt att omskola en travare. Det är inte alls osm att rida in en oinriden "vanlig" häst.
 
Sv: TravhÄstar HjÄlp !

Säger som dom andra: Ta hjälp av en tränare!
Oavsett hur bra man än rider "vanliga" hästar är det inte säkert man klarar av att rida en travare på ett bra sätt.
Det första du måste tänka på är att travare oftast behöver mycket längre tid på sig än en vanlig ridhäst eftersom dom egentligen inte är avlade för ridning. Hur lång tid det tar beror helt på vad det är för häst och hur mycket tid och pengar du tänkt lägga ner på träning.

Sedan tycker inte jag att en oinriden travare är direkt bra som första häst (?), men det kanske bara är jag... :cool:

Att tänka att "h*n är värd en ny chans" håller inte riktigt, tycker jag. Du måste fundera både en och två gånger om du verkligen klarar av den hästen. Har sett en hel del travare som slutat ensam i en hage utan nån som orkar bry sig om skötsel eller träning,, bara för att dom "var värd en ny chans"
 
Senast ändrad:
Sv: TravhÄstar HjÄlp !

Jag tycker absolut inte att du ska köpa en travare som första häst(?)
En travare är inte som en vanlig ridhäst, det är inte bara att "rida in" den, utan det är en jäkla massa arbete ska jag säga (fast det är det väl även med "vanliga" hästar). Har själv en 3-årig travare som jag kämpar med för att få lugn, hon är otroligt stressad och svår att hantera.
Visst det finns travare som är lugna som filbunkar, men det förekommer inte alltför ofta, tyvär.

Jag skulle satsat på en läromästare om jag vore du.
 
Sv: TravhÄstar HjÄlp !

säger som många andra, kanske leta någon annan häst?

Jag som tidigare försökt omskola kan berätta att nej, inte igen. Möjligt på en travare som ej gått banan men jag kan säga det att (dels hade hon jäkla massa temperament.) att bara försöka arbeta ner traven kom vi aldrig fram till (efter 1 år var det ingen skillnad) då var jag iof. mer oerfaren då :D men det är bra ijämförelse jag var i din ålder och tyckte att hon var fin och värd en ny chans osv. men säger det efter att vi var nära på att välta när hon stegrade sig då hon var mer van vid vagn än sadel (sadeln passade och hon var riden ett halvår..)
 
Sv: TravhÄstar HjÄlp !

Jaa...jag säger nog som många andra - avstå från den här hästen.
Jag vet mycket väl hur känner dig när du läser att du inte borde köpa den men det är bara väl menat från alla skulle jag tro.

Jag har en fd travare som jag omskolat och det är inte en dans på rosor, först nu när jag haft honom i 7 år går det att rida honom nästan som en "vanlig" ridhäst. Och under dom 7 åren har jag kämpat och slitit och dessutom skadat mig allvarligt flera gånger, för att inte nämna alla pengar jag och mina föräldrar lagt ut på honom. Nu kan jag inte rida längre p.g.a en skada i knät som jag fick för några år sedan när jag gick omkull med min häst för att han var så stressad.


Så travare som förstahäst till en 14 åring utan hästvana föräldrar? Nej det är en dålig idé. Köp inte denna häst för att den är billig eller är "värd en andra chans", det kan ta en ände med förskräckelse...:(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 675
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 979
Senast: valy
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 771
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 685
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp