Bukefalos 28 år!

Travhästhållning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travhästhållning

... Och om man riktigt tänker efter så har nog inte ridhästarna som tävlas på hög nivå (eller tävlas över huvud taget för den delen) inte det så lätt heller. Tänk er hur otrevligt det måste vara för hästarna när de har nån som pickar dem i sidorna med sporrar, spänner in dem så att de måste gå med nacken och huvudet i onaturliga former, klär på dem en massa täcken och matar dem med en hel uppsjö olika tilläggsfoder.. Fast jag ska väl inte säga så mycket då min pålle käkar så mycket extra att det nästan är löjligt :p Och täcken, ja det har han på sig nästan hela tiden :D
But you get the point, don't you?
 
Sv: Travhästhållning

Läste nyss igenom hela tråden, och blev himmelens irriterad. Vet inte om det beror på att jag har en hemsk huvudvärk eller vad..
Det har alla tider funnits delade åsikter om travsporten, och det kommer det alltid att finnas. Min åsikt är att de som dissar ner på travsporten beror helt enkelt på okunnighet och i vissa fall även avundsjuka. Som travmänniska ska man försöka att inte bry sig om dessa människor, för det finns tyvärr sådana som verkligen inte viker från sin åsikt. Sedan de människor vars okunnighet leder till en negativ syn emot travarna, kan man försöka förklara hur det ligger till.
Visst skulle det vara skönt att få ett slut på den eviga oenigheten travfolk och "ridfolk" emellan, fast så långt kommer man nog aldrig.
Min åsikt emot travare är helt neutral. Har sett negativa saker hos oseriösa tränare som jag helst vill glömma, men även sett den fina och positiva sidan av travsporten. Den sidan där hästarna glänser i pälsen och ögonen glimmar, där hästarna verkligen får leva ut vad de är födda att göra. Det är bland det vackraste jag sett, när en travare sträcker ut i full trav, när musklerna spelar under huden, och kusken klarar av att kontrollera detta 400 kg tunga djur utan tillsynes hårda tilltag.

Själv är jag helt och hållet ridmänniska, och tycker nog mest om halvblod som dansar fram i svåra dressyrrörelser. Men det ger mig trots allt ingen anledning i världen att titta ner på travfolket och tycka att de är sämre hästmänniskor. De lever i en helt annan värld där hästarna lever för helt andra saker.
Problemet ligger nog i att folk är för trångsynta, och de kanske inte vill se längre än vad vidder de är vana vid.

Sen, då man måste ta till med att smutskasta folk, blir det bara barnsligt.
Detta var min åsikt, långt blev det :)

:bow::bow::bow: Ditt inlägg gör mig GLAD !!!!
 
Sv: Travhästhållning

Ursprungligen postat av Cairo
Slaktat några kassa hästar på sista tiden?

Ursprungligen postat av Rammstein
Vad vill du igentligen ha svar på? Du får gärna ställa frågor om travsporten och våran hästhållning så ska jag försöka svara så bra jag kan!

Ursprungligen postat av Cairo
Det enda ni jävlar ser är pengar. Slaktar friska hästar som inte kan springa in tillräckligt med pengar. Jävla idiotsport!


Ibland undrar jag hur vissa tänker om man får för sej att skriva såhär till någon?:confused:
 
Sv: Travhästhållning

Dubbelmoralisten? ;)

Men travfolk börjar ju bli måna om vart deras gamla tävlingshästar hamnar nånstans, även dom som gått för dåligt på banan. Ingen som vill köpa en snäll men dålig travvalack går den till slakt som sista alternativ.
Eller, så finns det ju sköra travare, som går till slakt så att de slipper lida. Visst resonerar ju många travfolk likadant.

Men, Cairo kanske tror så mycket för att hon (är det en tjej?) inte har sett alla utan drar många över en o samma kam.

Att hon skrev att det vi sysslar med är en idiotsport. Det är säkert en idiotsport, men det är ju många hästsporter det med!

Jaja, det här börjar bli tröttsamt. Låt henne gagga lite skit till. Men sjutton finns det väldigt många fina hästar här i detta avlånga landet.
Jag ser tränare här som ger deras hästar väldigt mycket hö o man ser vältrimmade hästar.

slakt eller till nån man känner som man vet att hästen kommer få det bra.
Inga flickhästar här inte!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Travhästhållning

Ursprungligen postat av Cairo
Slaktat några kassa hästar på sista tiden?

Ursprungligen postat av Rammstein
Vad vill du igentligen ha svar på? Du får gärna ställa frågor om travsporten och våran hästhållning så ska jag försöka svara så bra jag kan!

Ursprungligen postat av Cairo
Det enda ni jävlar ser är pengar. Slaktar friska hästar som inte kan springa in tillräckligt med pengar. Jävla idiotsport!

:eek: Jag upphör aldrig att förvånas över den människan...

Jag gissar att det är PM-terror?:crazy:
 
Sv: Travhästhållning

Cairo ursäkta mitt senaste inlägg men jag blev bara så trött på allt.

Jag tycker ändå att det är bra att du inset att alla travhästar far faktiskt inte illa.Och att vi precis som dom flesta andra som har hästar vill att dom ska må bra!:idea:

 
Sv: Travhästhållning

Inser inte du hur hemma blind du är? Jag skulle faktist vilja påstå att travvärlden generellt har bättre hästhållning än vad ridvärlden har.

Inom travet:
så daltas inte hästarna med, de får vara hästar inte gosedjur. De får göra de som de är skapta för, springa. Vilket de flesta älskar. På de allra flesta ställen står hästarna ute hela dagarna alternativt inne på natten när det är kallt. Eftersom de är bevisat att benen blir starkare och lederna mindre stela av kuperade hagar. STC har väldigt krav på hästhållningen och misstänks minsta vanskötsel av banpersonalen vid lopp så anmäls de direkt. Kunskapen är väldigt stor och så saknas i princip personer som du, alltså inget skitsnack utan raka puckar. Om du någon gång varit i ett riktigt travstall och jämför det med ett ridstall så märker du ofta en väldig stämningsskillnad (finns givetvis undantag åt båda hållen).

Inom ridsporten (jag vet, kommer därefrån):
Hästarna behandlas som människor, vilket gör dem olydiga och det är vanligt med olater. Sporrar och spön används ofta på fel sätt. Det är vanligt att hästarna är överviktiga, får för mycket mat och motioneras för lite. Man tvingar hästarna att stutsa runt på en sandbana, med nacken alldeles för mkt inspänd (naturligt?). Det är vanligt att föräldrar köper ponnyer åt sina barn som inte vet någonting om hästar. Så hästarna förvandlas till monster som slänger av, bockar och är istadiga. Detta beteende är föresten inget jag nånsin stött på hos någon av våra travhästar när jag ridit dem. Det finns knappt någon kontroll på skötseln inom ridsporten, varesig om man tävlar eller bara håller sig hemma.
På inakorderings stall och (andra också för den delen) står ofta hästarna i små hagar bara ett par timmar om dygnet. En del tvingas även stå med benskydd och massor av täcken. Benskydd i hagen är inget man ser i hagen hos travtränare, inte ens på de mest värdefulla hästarna.


Så.. nu har jag dragit ridsporten även en kam också, precis som du gjorde med våran värld. Få se hur kul du tycker det är!

(observera att jag faktiskt fattar att inte alla ridmänniskor är så här.)
 
Sv: Travhästhållning

Cairo ursäkta mitt senaste inlägg men jag blev bara så trött på allt.

Nej, jag kommer inte att ursäkta det inlägget. När man är arg kan man nämligen skriva saker som man egentligen inte menade. Jag var grymt arg, för du var inte heller speciellt trevlig i dina inlägg. De inläggen har du dock inte visat, men men.

Jag tycker ändå att det är bra att du inset att alla travhästar far faktiskt inte illa.Och att vi precis som dom flesta andra som har hästar vill att dom ska må bra!:idea:

Jo, jag skrev att jag insett det för typ hundra inlägg sedan, men ni fortsatte bara att hacka på. Fel på synen eller är det bara så extremt roligt att sparka på någon som redan ligger?
 
Sv: Travhästhållning

Varför ska du vara ursäktad för korkade inlägg/PM, men inte andra?

Är du den enda som har rätt att bli förbannad?
 
Sv: Travhästhållning

Fel på synen eller är det bara så extremt roligt att sparka på någon som redan ligger?

Jag tycker det är rätt kul.
Sen förtjänar du det också.
Du har förlöjligat det som vi älskar, våran och så många andras livstil.
 
Sv: Travhästhållning

Inom ridsporten (jag vet, kommer därefrån):
Hästarna behandlas som människor, vilket gör dem olydiga och det är vanligt med olater. Sporrar och spön används ofta på fel sätt. Det är vanligt att hästarna är överviktiga, får för mycket mat och motioneras för lite. Man tvingar hästarna att stutsa runt på en sandbana, med nacken alldeles för mkt inspänd (naturligt?). Det är vanligt att föräldrar köper ponnyer åt sina barn som inte vet någonting om hästar. Så hästarna förvandlas till monster som slänger av, bockar och är istadiga. Detta beteende är föresten inget jag nånsin stött på hos någon av våra travhästar när jag ridit dem. Det finns knappt någon kontroll på skötseln inom ridsporten, varesig om man tävlar eller bara håller sig hemma.
På inakorderings stall och (andra också för den delen) står ofta hästarna i små hagar bara ett par timmar om dygnet. En del tvingas även stå med benskydd och massor av täcken. Benskydd i hagen är inget man ser i hagen hos travtränare, inte ens på de mest värdefulla hästarna.

Jag har aldrig träffat på ridhästar som behandlats på det sättet som du beskriver i din text. Jag tycker synd om dig och dessa hästar, om det nu är så att de har behandlats på detta sättet.

Mina hästar går ute i stora hagar. Den minsta är på 3 ha. De är tre hästar som delar på dessa ytorna, så det räcker och blir över. De är verkligen inte överviktiga och de rids dagligen och är i god kondition. Den ena hästen är även inkörd, så han körs även. Mina hästar har inga som helst olater. De är lugna och genomsnälla individer. De har inte benskydd i hagen. Jag tycker dock inte att det är löjligt att ha benskydd i hagen på en häst som är så pass värdefull. Hellre att de får gå ute med benskydd i hagen, än att de får stå inne hela dagarna i en box. Jag använder sporrar till mitt halvblodssto när vi tränar för att förfina hjälperna. Jag kan använda sporrar. Därför använder jag sporrar. Man ska aldrig låta en nybörjare använda sporrar för de förstår inte dess inverkan.

En ridhäst måste arbetas på ett sådant sätt att de bär upp en ryttare på ett korrekt sätt. De riskerar annars att skada sig. En häst är inte gjort för att bära upp en ryttare, utan man måste hjälpa den att bära upp sin ryttare. Det är ingen onaturlig form för en häst. Har du aldrig sett en häst visa upp sig i hagen? Där kan den gå både i passage, göra piruetter, skänkelvikning och bakdelsvändning. Det är inte plågsamt för en häst att bli riden på ett korrekt sätt. Det är snarare mer plågsamt att rida den direkt på ryggraden i en felaktig form. Nej, man tvingar aldrig hästen. Då får man bara skit tillbaka.

Jag håller med om att en del föräldrar köper dyra ponnier till sina barn som de sedan inte klarar av. Detsamma gäller dock avdankade travare. De hamnar oftast också i helt fel händer.

Jag har sett benskydd på travhästar på teven. Det var någon känd travare som var med i ett inslag på V75, så nog har ni med benskydd? I alla fall hade denna hästen det. Vad är det för fel med det egentligen? Hellre det än massa onödiga skador. En häst lider inte direkt av att ha ett par skydd på sig.
 
Sv: Travhästhållning

Jag tycker det är rätt kul.
Sen förtjänar du det också.
Du har förlöjligat det som vi älskar, våran och så många andras livstil.

Jag har bara berättat om mina erfarenheter. Jag har inte förlöjligat er, utan bara berättat exakt vad jag har upplevt.
 
Sv: Travhästhållning

Varför ska du vara ursäktad för korkade inlägg/PM, men inte andra?

Är du den enda som har rätt att bli förbannad?

Har du aldrig blivit arg?

Nej, jag är inte den enda som har rätt att bli förbannad. Alla har rätt att tycka vad de vill och känna hur de vill.

Jag har bara berättat om mina erfarenheter. Tack för ordet och tack för att ni berättat om den "ljusa sidan" av travvärlden som fått mig att inse att det finns en bra sida av er värld också.
 
Sv: Travhästhållning

jag sa att jag drog hela ridsporten även en kam, precis som du gjort med travsporten. Både du och jag vet att de jag skrev förekommer.

Detsamma gäller dock avdankade travare. De hamnar oftast också i helt fel händer.

Snacka om att säga emot sig själv? Va det inte du som klagade på att vi skickade våra "avdankade" travare till slakt? Det gör av den anledningen att de ska slippa hamna hos någon tonåring som knappt sett en häst. Det är att måna om sina hästar, inte att behålla dem bara för att man inte har hjärta att skicka dem på slakt.
 
Sv: Travhästhållning

Nej det har du inte. Du har "berättat" för oss att vi alla är idioter. Vad du har upplevt är något som du tyckte var djurplågeri hos ett par tränare. Men jag skulle inte förvåna mig om du missförstått hela skiten.
 
Sv: Travhästhållning

jag sa att jag drog hela ridsporten även en kam, precis som du gjort med travsporten. Både du och jag vet att de jag skrev förekommer.



Snacka om att säga emot sig själv? Va det inte du som klagade på att vi skickade våra "avdankade" travare till slakt? Det gör av den anledningen att de ska slippa hamna hos någon tonåring som knappt sett en häst. Det är att måna om sina hästar, inte att behålla dem bara för att man inte har hjärta att skicka dem på slakt.

Har jag sagt att det var fel på att slakta en häst? Nej, det har jag inte. :mad:
 
Sv: Travhästhållning

Nej det har du inte. Du har "berättat" för oss att vi alla är idioter. Vad du har upplevt är något som du tyckte var djurplågeri hos ett par tränare. Men jag skulle inte förvåna mig om du missförstått hela skiten.

Vad skulle jag tro då? Herregud! Hade ni sett det jag hade sett så hade ni förstått.

NI ÄR INGA IDIOTER! NI HAR BEVISAT DET FÖR MIG!

Tack för ordet!


Nu lämnar jag tråden..
 
Sv: Travhästhållning

Har du aldrig blivit arg?

Nej, jag är inte den enda som har rätt att bli förbannad. Alla har rätt att tycka vad de vill och känna hur de vill.

Klart att man har rätt att bli förbannad över saker, men det finns ju gränser för hur man beter sig som vuxen. Att kalla folk för jävlar och och "idioter med sämst hästhållning" går definitivt över gränsen. Ett femtontal banningar borde ha lärt dig att vara lite mer ödmjuk än så.:idea:

Att sedan tro att folk ska behandla dig trevligt tillbaka och att allt ska vara frid och fröjd bara för att du helt plötsligt vänder kappan och säger att just de inte är några idioter är ganska mycket begärt...
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 977
Senast: Barbabelle
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 308
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 118
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp