Bukefalos 28 år!

Travhästhållning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travhästhållning

*kl*

Jag som inte hade tänkt att lägga mig i detta....

Det är ju rent infantilt att dra slutsatsen att alla travhästhållare har dålig hästhållning bara för att man har sett några dåliga exempel.:crazy: Jag själv har mycket begränsad erfarenhet av travvärlden, men så mycket innanför pannbenet har jag att jag aldrig skulle fördöma folk på det här sättet. Att sedan klaga på att folk "smirkar" åt en när man drar en sådan stor grupp människor i smutsen, är näst intill komiskt.

:bow: :bow:

Att bara tänka på att klämma ur sig något som TRAVFOLK ÄR IDIOTER MED SÄMST HÄSTHÅLLNING! :mad:

Det finns så jävla mycket skitsnack att man baxnar varje gång man blir påmind om det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Travhästhållning

Innan man gör sådana extrema påhopp som du gjort så måste man ju tänka efter innan.

Jag har fått känslan av i bland att det är en hel del som startar upp ngn travverksamhet för att dom tror att det är mycket pengar i det, och så går det åt pipan och hästarna hamnar i kläm. MEN tänker jag efter liiiiiite till så förstår man ju att detta är inget travfenomen! Detta händer i ALLA kategorier! Inte minst i hobbyhäst/skogsmulle kategorin. (mamma å pappa köper häst åt dotter som gillat my little ponys hela sitt liv... ah... ni fattar)
Och man kan ju inte kalla människor som inte har träd i hagen åt sina hästar djurplågare! Så kan man inte generalisera.

Hoppas ni förstår hur jag menar!
 
Sv: Travhästhållning

När man är arg kan man nämligen skriva saker som man egentligen inte menade. Jag var grymt arg, för du var inte heller speciellt trevlig i dina inlägg. De inläggen har du dock inte visat, men men

Oj vet du inte hur du ska ha det nu? Dubbelmoral om något!
och du jag visar gärna våra PM till varandra here we go :

Ursprungligen postat av Rammstein
Hann tyvärr inte läsa vad du skrev innan det raderades,du får gärna skriva det du skrev i ett pm till mej!

Ursprungligen postat av Cairo
Kan ju förkorta det - TRAVFOLK ÄR IDIOTER MED SÄMST HÄSTHÅLLNING!


Ursprungligen postat av Rammstein
Vad vill du igentligen ha svar på? Du får gärna ställa frågor om travsporten och våran hästhållning så ska jag försöka svara så bra jag kan!


Ursprungligen postat av Cairo
Det enda ni jävlar ser är pengar. Slaktar friska hästar som inte kan springa in tillräckligt med pengar. Jävla idiotsport!


Ursprungligen postat av Rammstein
Är man proffstränare så är det ju ett yrke,ett yrke måste man ha för att överleva.
Precis samma anledning för alla som jobbar.
Travet är en s.k "rullande" sport hästar kommer in i stallarna och vissa går ut ur träning.
Har man en häst som är skadad,går den ur träning.beroende på hur stor skadan är så kan hästen "komma in" i stallet igen. Men är skadan stor så är det upp till ägarna vad man ska göra. En del vill ha kvar sina hästar vissa vill helt enkelt slakta dom istället för att hästen ska få lida eller hamna hos någon olämplig.

Jag själv tycker att det är bättre att slakta hästarna än att dom ska få lida.
Så det är alltså inte dom "idioter som du kallade det" till travtränare so bestämmer att nu ska vi slakta Brunte,utan det är ägarna.

Får en uppfattning av dej "kanske har jag fel" att slaktning är som vardagsmat i travsporten? Så är det inte,det är otroligt många ägare som kämpar på med sina hästar tills dom helt enkelt faller för ålderssträcket.


Ursprungligen postat av Cairo
Eller hur..

Ursprungligen postat av Rammstein
utveckla vidare tack!

Ursprungligen postat av Cairo
Orkar inte diskutera med någon som dig.

Ursprungligen postat av Rammstein
Jag svarar ju på frågorna du ställer,det är du som är insnöad i din lilla värld! Antagligen vet du hur travsporten fungerar och du verkar tämmligen avundsjuk på oss som håller på med travsport,kan inte annars förstå hur du resonerar.
Som jag sagt så vore det kul att diskutera travsporten med dej,fast jag tvivlar på att en sådan trångsynt människa som dej skulle förstå det ändå....

Ja efter lite prat om travare så självklart kom vi ju inte fram till någon finns några mer inlägg men dom känns betydelselösa.

Jag har dock lite favoriter som jag tänkte skicka upp här :

Jag är vän med Jan Brink....Jaha leker ni ofta? Intresseklubben antecknar

Briar går ute i gräshage 40 min var tredje timme. Visserligen med benskydd men det är väl inget djurplågeri i alla fall. Han får vara ute, mycket dessutom.. för att vara Sveriges bästa dressyrhäst.
och du tycker vi behandlar våra hästar illa....:crazy:

Det är ett faktum att travare och galoppörer utsätts för hög stress och därmed far illa och drar på sig mer skador.
Nej, vet inga hopphästar som visat tecken på stress.


Kanske ska ut och titta dej runt om i världen istället för på din ponnysamling som står i bokhyllan?:smirk:

Hästarna lär sig i tidig ålder att de ska springa fort, fort, fooooort och springer de forstast så vinner dom. Då får de beröm. Pisken åker fram om den inte springer tillräckligt snabbt. Aj aj.
Stressen som hela tiden finns inom travet är fruktansvärt plågsam för hästen. Uhh.

Går hopphästar på rosa moln oxå? Herregud ta reda på FAKTA innan du uttalar dej

Nej, jag tycker att man ska ha hästen till alla grenar som inte gör hästen stressad = sjuk.
Då borde ingen ha hästar överhuvudtaget

Nej, trav borde förbjudas. Detsamma gäller galopp.
Jadu lycka till att stoppa "oss"


Jag blir verkligen rädd att det verkligen finns några sådana här människor,Cairo du har verkligen gett men en sämre syn på hopp/dressyr nu än vad jag hade innan....uhh
 
Sv: Travhästhållning

Det är ett faktum att travare och galoppörer utsätts för hög stress och därmed far illa och drar på sig mer skador.
Nej, vet inga hopphästar som visat tecken på stress.

Jag är ofta fotograf på ridhästtävlingar (dressyr/hopp) och jag har sett mycket skit rent ut sagt, inom dressyr är det grävandes i käften för att få hästen att kröka på halsen, sporrar som används helt fel och används som att dunka fint i magen, i hoppningen är det taskig ridning, hängandes i munnen, spöanvändning och ponnyhoppning skrämmer mig allra mest, full rull, på med spö, i med sporrar och taskiga svängar för att vinna. TACK OCH LOV finns de dom som rider mjukt och försiktigt i alla dicipliner, annars hade jag inte stått ut med att se på eländet utan dessa.

Har två bilder jag tagit själv... jag vet inte om man ska kalla det en stressfri sport? Jag kallar det inte stressfritt när hästen gör allt för att försöka komma undan en stenhård hand och vasst bett. Har även från hoppningar

14127727.jpg

14127728.jpg


Hästarna lär sig i tidig ålder att de ska springa fort, fort, fooooort och springer de forstast så vinner dom. Då får de beröm. Pisken åker fram om den inte springer tillräckligt snabbt. Aj aj.
Stressen som hela tiden finns inom travet är fruktansvärt plågsam för hästen. Uhh.

Roligt uttalande. Men man kan väl dra jämnförelsen att dressyrhästarna lär sig att krulla ihop halsen annars hör det aj aj i munnen och som hopphästarna får lära sig att hoppa annars gör det aj aj på rumpan tills den hoppar. Ja herregud alla ridhästmänniskor gör det hela tiden otroligt plågsamt för hästarna för det finns inga som gör på det normala sättet här i världen, man kan försöka tänka en aningens längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Travhästhållning

Kan bara inte låta bli att skriva..

Jag har i min ungdom varit och provjobbat på ett stort travstuteri i södra sverige. Åkte hem därifrån för att JAG inte tyckte om sättet som hästarna behandlades på..
MEN för den sakens skull betyder det INTE att hästarna behandlades dåligt..bara att JAG inte tycker om att se på hästarna på det viset.

För att då göra en liten jämförelse.. Hur många ridhästar hoppning eller dressyr född -90 med en aktiv karriär bakom sig.. Jag pratar alltså om min egen häst nu
Big Money Pellini:love::love: han har då sprungit in ca 195 000 kronor. JAG tycker de är mycket pengar.. men i vilket fall som helst.. Han har nu vid 17 års ålder fått en nystart i sitt liv och debuterade i somras i dressyr körning i Villvattnet...

Hur många avdankade "ridhästar /ponnyer" som jobbat motsvarande hårt är vid 17 års ålder så fräsch att de klarar av detta???

De travstall som jag varit på och haft hästar i tycker jag väl snarare att hästarna blir väldigt väl ompysslade. Kollade i benen NOGGRANT varje dag.. Skodda regelbundet.. HUR Många ridhästar är det inte som det går 10 -12 veckor innan de skos...


Anna-Carin
 
Sv: Travhästhållning

För att då göra en liten jämförelse.. Hur många ridhästar hoppning eller dressyr född -90 med en aktiv karriär bakom sig.. Jag pratar alltså om min egen häst nu
Big Money Pellini:love::love: han har då sprungit in ca 195 000 kronor. JAG tycker de är mycket pengar.. men i vilket fall som helst.. Han har nu vid 17 års ålder fått en nystart i sitt liv och debuterade i somras i dressyr körning i Villvattnet...

Hur många avdankade "ridhästar /ponnyer" som jobbat motsvarande hårt är vid 17 års ålder så fräsch att de klarar av detta???

Och jag kan berätta att Big Money tränades HÅRT under sin aktiva tid som travhäst. ;)
 
Sv: Travhästhållning

*Lånar knapp*

Då kanske Cairo borde gå kurs hos Nevzorov. Han rider utan bett o nån sadel, kanske bomlös? ;)
Jovisst, jag försöker göra samma konster med mina egna som Nevzorov gör med sina (vet inte om hans namn stavas rätt)

Han har visst åsikter om bett o felanpassade sadlar på hästar. Rätt utrustning, så mår hästen bättre.
Mycket MYCKET bilder har han på sin hemsida om just RIDhästar, fälttävlans, dressyr o hopphästar där ryttare rycker i munnen på sina hästar. Och fåtal bilder på travhästar.
 
Sv: Travhästhållning

Jag trodde att det var privat att skriva via PM. Det är extremt låg stil att lägga ut privata meddelanden på det här viset.

Jag var arg. Jag har dåliga erfarenheter från travstall. Jag hade bara negativta tycken om detta.
 
Sv: Travhästhållning

Jag trodde att det var privat att skriva via PM. Det är extremt låg stil att lägga ut privata meddelanden på det här viset.

Jag var arg. Jag har dåliga erfarenheter från travstall. Jag hade bara negativta tycken om detta.

Privata,ja du det kan du ju hoppa upp och sätta dej på! Om du nu ville att det skulle vara så privat kanske du inte skulle kommit in till den här tråden.
Hur du skriver om ett helt folkslag borde alla få höra,för det är helt otroligt att en människa kan ha sådana hära fördommar...
 
Sv: Travhästhållning

Knapplån, riktat till alla.

Ptrooo... Är det inte dags att kyla av den här tråden lite nu? Det är ju helt uppenbart för alla att här har skett ett antal traverklamp och förhastade uttalanden och åtgärder och att det inte kommer att bli ett dugg bättre av att fortsätta pajkastningen. Detta leder ingen vart och ingen blir lyckligare.

Jag föreslår att vi bara rundar av lite fint med sammanfattningen att det finns de som hyser agg mot travsportens aktiva, att det är tråkigt eftersom det grundar sig på fördomar och svårt att hantera. Det bästa sättet att hantera missförstånden är kanske att hålla sig lugn och saklig och bemöta felaktigheter?
 
Sv: Travhästhållning

Tror att Cairo startade den här PM diskusionen pga att Rammstein "svarade" henne/honom i tråden på Avel där Cairo menade på att travare inte har i ridaveln att göra. Cairo fick även mothugg av andra, men av någon anledning var det just Rammerstein som h*n retade upp sig på.
 
Sv: Travhästhållning

För det första så tycker jag att det var lite orättvist att lägga denna tråden under "Att ha travhäst", för här finns inget ridfolk som kanske har samma erfarenheter som mig om trav. Ingen kan därför hjälpa mig att förklara. Tack tack.
[/B]

:D
"ni håller inte med mej här, ni är dumma som inte lägger tråden under ridning för där håller ALLA med mej" :D

Jag har ridit på ridskola i 8år, tävlat hoppning på lokal nivå.
ska nu ta travtränarlicens, och jag gick travgymnasium... är jag ridmänniska då?

jag kan inte annat än skratta åt dina åsikter, nu har jag inte läst tråden till slut, men det jag har sett, så ptjaa...det säjer mer om dej som person än om travfolkets hästhållning. ;)
min staaackars travare har gått ute dygnet runt så gott som hela sommaren, hela hennes liv har hon bott i ett litet stall med fem boxar, som dessutom sällan är fullt. det är två-tre personer i stallet samtidigt, SOM MEST. Hon har körts på lagom hårda/mjuka sandvägar, ungefär varannan dag, eller mer sällan. hon gås igenom från topp till tå varje dag, för att kolla eventuella skråmor eller svullnader. Hon skos av utbildad hovslagare.
hon får bra mat och har vatten i hagen (som för övrigt är stooooooor. nån hektar alltså.
Denna häst, har en bror som vuxit upp under samma förhållanden, han har sprungit in drygt 815000kr, han har stått och står hos proffstränare nu, han går i hagen varje dag, kanske inga stora hagar, men det behövs inte då travhästar ofta får större delen av sitt rörelsebehov tillfredsställt då dom körs.
och neej, man kan inte köra skiten ur en travhäst hela tiden, dom går sönder då, och inom travet har vi faktist en veterinär som står utanför banan, och kollar så att varje häst är i tävlingsmässigt skick innan den får starta.

och ptjaa...visst är det kul om ens häst springer in pengar. Men det ska till tur, skicklighet och bra stam för att man ska bli rik på att vara amatörtränare (vilket ju de flesta är) .

och ja, det finns rötägg inom travet, och inom dressyr, och inom hoppning och fälttävlan, och så vidare och så vidare...
 
Sv: Travhästhållning

som inom alla hästsportgrenar finns det onda och goda. jag har stött på "skitstövlar" inom western, engelskt, och trav.
 
Sv: Travhästhållning

Jag måste säga att jag förstår helt och fullständigt dessa människor här, som tappar befattningen och blir rent ut sagt ursinniga.. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, det är en sak att vara upprörd över något som man kanske inte vet så mycket om, men det är en helt annan sak att syssla med smutskastning. Det tycker jag bara är så barnsligt.
Till alla er travmänniskor som har följt den här tråden och blivit rent ut sagt sårade, ska ta sig en funderare.
Även om det är för j*vligt när någon som tydligen inte vet vad den pratar om startar ett sådant krig som nu pågår här, så finns det ingen annan lösning än att skita blankt i det. Jag tycker att travmänniskorna är bland de bästa hästhållarna som finns, och då man ser deras rutinfasta och målmedvetna sätt att jobba, kan jag inte säga annat än att dessa människor borde få en egen milstolpe i hästhistorien. Även om jag är helt och hållet ridmänniska blir jag många gånger så arg och besviken över hur folk behandlar sina djur. Det finns till och med gånger då jag undrat om jag skulle följa min farfars fotspår och ta över hans travhästar då han pensioneras.

Och så tycker jag det är löjligt av den som egentligen har sårat så många människor med sina taktlösa och orättvisa inlägg, bara sticker då elden blivit för stor att hantera. Något man kanske funderar över innan man slänger ur sig en massa dumheter?
 
Sv: Travhästhållning

.. Och hur sorligt det än är så kommer det alltid att finnas såna som smutskastar travsporten "bara för att". Man blir så ledsen..
 
Sv: Travhästhållning

Jo det kanske är lika bra att kyla ner tråden lite.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 977
Senast: Barbabelle
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 308
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 118
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp