Bukefalos 28 år!

Tre trådar i stängsel..

Morsan

Trådstartare
Har hört att det finns nya bestämmelser om att man måste ha tre trådar i stängslet. Annars ska tydligen inga försäkringar gälla om hästar går ut och skadar sig.

Någon annan som hört samma sak?

Och vem är det som satt upp bestämmelsen.. myndighet/försäkringsbolag?

Jag har tyvärr noll-koll på detta och har försökt söka efter uppgift men inte hittat något som verifierar.
 
Sv: Tre trådar i stängsel..

Har jag aldrig hört, men jag är inte så uppdaterad på sånt... Men det spelar ingen roll förmig ändå, eftersom jag har shetlandsponny och därför alltid haft 4 trådar i alla staket för att vara på den säkra sidan. Även i de hagar där han inte gått normalt, för man vet aldrig när man behöver släppa in honom där en stund...
 
Sv: Tre trådar i stängsel..

Vet inte, men det låter ju definitivt som en myt, tycker jag. Däremot har jag redan tre trådar med en shettis och en d-ponny som går tillsammans.
 
Sv: Tre trådar i stängsel..

Står inget om dettta i den försäkringen jag har på mina hästar.
Men vet inte hur det är med andra försäkringar då dom olika försäkringarna har olika vilkor.

Kram
 
Sv: Tre trådar i stängsel..

Hmmm... Inget jag hört talas om. Låter lite som nåt som "hittats på", finns här ingen som med säkerhet kan bekräfta eller dementera?
Jag har i alla fall inte fått någon som helst info om en sådan ändring från mitt förs. bolag.
För övrigt tycker jag det verkar helt onödigt med en sådan regel. Du är redan skyldig att hålla staket i tillräckligt gott skick o det kan man ju inte säga att det är om hästarna kan ta sig ut. Tex det hjälper ju inte att ha tre trådar högt upp för en shettis o tre trådar lågt för stora hästar, det är ju inget staket som bli bättre bara för det.
Själv har jag 5 trådar. Minsta hästen 75, största hästen 170...
 
Sv: Tre trådar i stängsel..

Tre trådar i stängslet till stora hästar = farligt tycker jag.Vi hade mkt problem m att dom stod och luktade på varandra och då brukar många slå m fram hovarna och fastna så trådarna eller en bra bit av staketet(när det är plast stolpar)dras sönder...
Nu sedan ett par år tillbaka har jag två trådar + att den understa sitter högt så slår dom så är risken minimal att det går illa.I mina större gräshagar (ej sommar)Är det bara en tråd,hagarna är alltid hela där.;)
 
Sv: Tre trådar i stängsel..

Det där låter lika mycket myt som att man skulle vara tvungen att ha hästen i lädergrimma i transporten för att få ut på försäkringen. eller att man inte får ha överluckan öppen med häst i släpet. Bra råd, men inga försäkringskrav...

Ullis
 
Sv: Tre trådar i stängsel..

Jag kan definitivt avfärda myten om att man måste ha tre trådar.
Försäkringar gäller. Det är bara om man grovt vanvårdar sin häst
eller skadar den med uppsåt försäkringen inte gäller.

Frasse
 
Sv: Tre trådar i stängsel..

Ingen lag om detta, kanske någon regel från försäkringbolaget??

Ett utdrag från djurksyddsmyndighetens hemsida:

Betesmarker och rastgårdar
Betesmarker, rastgårdar och drivningsvägar ska vara fria från föremål med uppenbar risk att skada hästarna. Stängslet ska vara utformat och anordnat så att hästarna under normala förhållanden inte skadas. Marken ska i anlagda rastgårdar och på av hästar hårt belastade ytor utomhus, vara hårdgjord, dränerad eller naturligt ha motsvarande funktion.
Allmänna råd: Taggtrådsstängsel bör inte användas
 
Sv: Tre trådar i stängsel..

Hur gör man då om man även har Shettisar?
Jag har 4 trådar för att hålla hästarna på rätt sida om staketet.
 
Sv: Tre trådar i stängsel..

Verkar som om det kanske inte stämmer som jag hört.. Då räcker det att använda sunda förnuftet :D
 
Sv: Tre trådar i stängsel..

Aldrig hört talas om det..Jag har dock redan 3 trådar, Lilleman kryper under annars:smirk:
 
Sv: Tre trådar i stängsel..

Jes skrev:
Tre trådar i stängslet till stora hästar = farligt tycker jag.Vi hade mkt problem m att dom stod och luktade på varandra och då brukar många slå m fram hovarna och fastna så trådarna eller en bra bit av staketet(när det är plast stolpar)dras sönder...
Nu sedan ett par år tillbaka har jag två trådar + att den understa sitter högt så slår dom så är risken minimal att det går illa.I mina större gräshagar (ej sommar)Är det bara en tråd,hagarna är alltid hela där.;)

Är det inte bättre att göra en korridor, så de inte kommer åt att nosa på varandra?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 631
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 443
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp