Trend att kattungar ska vara äldre och äldre vid leverans

ako

Trådstartare
Vi skaffade nyligen en supetmysig ocicatunge (han var 15 v när han kom, men hade fått hämtas från 13), och lite har jag spanat efter ev en kattunge till så att han ska få en kompis. Den äldre huskatten är snäll på alla sätt mot honom men knappast leklysten. Är dock lite kräsen o vill i så fall ha en oci till (eller ev abessinier), och dessutom ganska snart så att de verkligen får glädje av varandra.

Något jag noterat när jag läser kattannonser är att många skriver leverans från 14 eller t o m 16 v ålder, och jag undrar lite varför inte 12 v räcker? Min- kanske felaktiga- känsla är att man som kattuppfödare ser det som lite finare ju äldre man låter ungarna bli innan leverans, men är det verkligen bättre att vänta längre?

Skjut mig nu och tyck att jag är ego, men jag skulle gärna hämta vid 12-13 veckors ålder så att man fick lite mer "kattungetid". På ett sätt oviktigt när man förhoppniningsvis ska ha katten i 15 år, men å andra sidan en chans som ju sällan kommer åter.

Om det är negativt för kattungarna att hämtas vid 12-13 v, så javisst, men jag undrar om det verkligen är därför eller om det har blivit en trend o lite "fint" att dra till 14-16 v?

Svar o funderingar mottages gärna
 
Det finns flera anledningar:
1. Kattungen ska ha ett ordentligt vaccinationsskydd. Ju tidigare kattungen vaccineras, ju sämre skydd. Jag vill helst inte ge andra sprutan tidigare än vid 14 veckors ålder. Sedan bör kattungeköparen gärna vaccinera en gång efter 16 veckors ålder för att garantera fullgott skydd.
2. Kattungarna hinner bli självständigare när de bor några veckor extra med mamma och syskon vilket ger en tryggare kattunge vid flytt. Det är positivt för alla, även köparen.
3. Flera av oss kastrerar sällskapskatter innan försäljning och de veterinärer som kastrerar prepubertalt brukar vilja att kattungarna är minst 12 veckor gamla eller väger minst 2 kg.
4. Kattungar får flytta vid tidigast 12 veckors ålder. Om alla kattungar flyttar inom en väldigt kort tidsperiod kan kattmamman bli ängslig.

Katten kan leva i 20 år. Det är värt att investera i en god start även fast man tappar lite kattungetid. Man får (generellt) en friskare och "lyckligare" katt.
 
Det finns flera anledningar:
1. Kattungen ska ha ett ordentligt vaccinationsskydd. Ju tidigare kattungen vaccineras, ju sämre skydd. Jag vill helst inte ge andra sprutan tidigare än vid 14 veckors ålder. Sedan bör kattungeköparen gärna vaccinera en gång efter 16 veckors ålder för att garantera fullgott skydd.
2. Kattungarna hinner bli självständigare när de bor några veckor extra med mamma och syskon vilket ger en tryggare kattunge vid flytt. Det är positivt för alla, även köparen.
3. Flera av oss kastrerar sällskapskatter innan försäljning och de veterinärer som kastrerar prepubertalt brukar vilja att kattungarna är minst 12 veckor gamla eller väger minst 2 kg.
4. Kattungar får flytta vid tidigast 12 veckors ålder. Om alla kattungar flyttar inom en väldigt kort tidsperiod kan kattmamman bli ängslig.

Katten kan leva i 20 år. Det är värt att investera i en god start även fast man tappar lite kattungetid. Man får (generellt) en friskare och "lyckligare" katt.

Tack för svar! Då vet jag vad som ligger bakom resonemanget! Vettiga argument.

Inga av de ungar jag har spanat på skulle dock levereras kastrerade. Den vi har har vi dock förbundit oss att kastrera innan 7 mån o skicka intyg till uppf. Planen är att göra det vid ca 5.5 mån tänkte vi.

Dock att kattmamman blir ängslig om alla flyttar samtidigt borde väl vara detsamma även om de flyttar vid 16 v, och jag kan tänka mig att det blir ännu mer alla på en gång om man sätter så sen tid som första leveransdatum (om de får hämtas vid 12-13 så kan man ju ändå försöka pytsa ut lev dagarna över några veckor) ?

Som jag skrev i trådstarten så är det absolut värt att göra sitt bästa i att investera i en "lycklig kattungetid"- jag bara undrade om det verkligen spelade så stor roll, jag trodde liksom att 12-14 v var "lagom"? När är bästa åldern att ta hem kattungen egentligen? 12, 14,16, 18 v eller egentligen ännu senare?
 
Ja, självklart får man flytta ut kattungarna över en längre period även när de blivit 16 veckor. Jag har låtit någon kattunge fått flytta vid 15 veckor och den sista vid 19 veckor. Jag anger dock 16 veckor i annonser så att köparna vet ungefär när leverans är aktuell. Dock brukar mamman vara lite tröttare på kattungarna efter dessa extra veckor, hon bryr sig inte lika mycket.

Runt 16 veckor tycker jag är en bra ålder för flytt. Kattungarna har blivit självständiga och lite tuffare. Jag tycker det gör stor skillnad vid flytt.

Börjar man dra ut det till flytt vid 6 månaders ålder kan det bli krångligare att få ihop med en annan katt OM den nya börjar bli könsmogen. I vissa raser är det inte ovanligt med könsmognad hos honor vid 6 månaders ålder och då kan hormonerna trassla till det med kattrelationerna.
 
Heh! Vet en kattunge som fick stanna hos mamma i nästan 20 veckor av olika anledningar. Sista veckorna var mammakatt så trött på sin unge att hon tydligen pryglade upp den regelbundet (alltså inte med klorna ute) men den fick en hel del hurrilar. Plus att ungen fortfarande försökte dia. Jag tror mammakatt var den lyckligast av alla när ungen väl hämtades :D
 
Våran katt var 20 (eller 21?) veckor när vi hämtade honom, han hade slutat dia då och mammakatt var riktigt less på skitungen :D
Nu 5 år gammal är han en riktigt trygg och pratsam kille som finner sig i det mesta, har varit helt oberörd av att flytta flera gånger(inte själv utan hela "familjen" har flyttat) och styr oss med järntass :angel: Dock tycker han att vi borde vara lite piggare på nätterna när botten på matskålen syns kl. 04.00, ingen förståelse för att vi inte vill kliva upp ur sängen då... :cautious:
 
Jag har hämtat mina vid 12, 13 resp 14 veckor.

Min 14 veckors var väldigt kavat och käck när han kom till mig, det var omständigheter av logistik art som gjorde att det inte blev tidigare - för uppfödaren blev det lite av en ögonöppnare för hon upplevde det att både mammakatt och unge var mer klara med varandra än de som levererats tidigare och han var mer självständig än andra som lämnat mor tidigare. Jag kan bara hålla med.
 
Min ena katt hämtade jag vid 12 v och hon hade helt klart behövt några veckor till med sin mamma. Nu är hon 15 år och fortfarande skygg av sig. Visst, hon kanske bara är sådan och det hade kanske inte alls blivit bättre om jag väntat längre innan jag hämtade, men det hade varit värt väntan att ge henne den chansen.
 
Det finns flera anledningar:
1. Kattungen ska ha ett ordentligt vaccinationsskydd. Ju tidigare kattungen vaccineras, ju sämre skydd. Jag vill helst inte ge andra sprutan tidigare än vid 14 veckors ålder. Sedan bör kattungeköparen gärna vaccinera en gång efter 16 veckors ålder för att garantera fullgott skydd.
2. Kattungarna hinner bli självständigare när de bor några veckor extra med mamma och syskon vilket ger en tryggare kattunge vid flytt. Det är positivt för alla, även köparen.
3. Flera av oss kastrerar sällskapskatter innan försäljning och de veterinärer som kastrerar prepubertalt brukar vilja att kattungarna är minst 12 veckor gamla eller väger minst 2 kg.
4. Kattungar får flytta vid tidigast 12 veckors ålder. Om alla kattungar flyttar inom en väldigt kort tidsperiod kan kattmamman bli ängslig.

Katten kan leva i 20 år. Det är värt att investera i en god start även fast man tappar lite kattungetid. Man får (generellt) en friskare och "lyckligare" katt.
Varför vill du vaccinera med andra sprutan först vid 14 veckors ålder? Och varför bör kattungeköparen göra det igen?
Tillverkaren (Nobivacs varianter tänker jag på) rekommenderar ju vaccination efter 12 veckors ålder om första är gjord vid 8-9 veckors ålder.
 
Varför vill du vaccinera med andra sprutan först vid 14 veckors ålder? Och varför bör kattungeköparen göra det igen?
Tillverkaren (Nobivacs varianter tänker jag på) rekommenderar ju vaccination efter 12 veckors ålder om första är gjord vid 8-9 veckors ålder.

Därför ny forskning (https://www.wsava.org/sites/default/files/WSAVA Vaccination Guidelines 2015 Full Version.pdf) visar att en stor andel kattungar har kvar maternella antikroppar upp till 16 veckors ålder vilket innebär att många kattungar inte utvecklar ett fullgott skydd om de vaccineras bara vid tex. 9 och 12 veckors ålder. Därför skjuter jag på vaccination så länge som möjligt och rekommenderar revaccination efter 16 veckors ålder. Har kattungen fått sin andra spruta vid 14 veckors ålder kan denna ägaren revaccinera vid 17-18 veckors ålder.
 
Därför ny forskning (https://www.wsava.org/sites/default/files/WSAVA Vaccination Guidelines 2015 Full Version.pdf) visar att en stor andel kattungar har kvar maternella antikroppar upp till 16 veckors ålder vilket innebär att många kattungar inte utvecklar ett fullgott skydd om de vaccineras bara vid tex. 9 och 12 veckors ålder. Därför skjuter jag på vaccination så länge som möjligt och rekommenderar revaccination efter 16 veckors ålder. Har kattungen fått sin andra spruta vid 14 veckors ålder kan denna ägaren revaccinera vid 17-18 veckors ålder.

Är det inte bättre då att börja vaccinera senare? Måste man vaccinera en gång till? Detta var nytt för mig, nyfiken!
 
Är det inte bättre då att börja vaccinera senare? Måste man vaccinera en gång till? Detta var nytt för mig, nyfiken!

Behåller man kattungarna längre kan man vaccinera vid tex. 13 och 16 veckors ålder men då blir det ju leverans tidigast vid 17 veckors ålder plus att kattungarna har ett sämre skydd fram till v. 13.
 
Jag har aldrig någonsin hört talas om att hundkennlar kastrerar valpar innan försäljning eller att dom behåller valparna extra länge för att skydda dom. Så jag tycker raskattsuppfödarna överdriver. De som föder upp bra katter behöver väl inte vara så hemskt rädda för konkurrens?
 
Jag har aldrig någonsin hört talas om att hundkennlar kastrerar valpar innan försäljning eller att dom behåller valparna extra länge för att skydda dom. Så jag tycker raskattsuppfödarna överdriver. De som föder upp bra katter behöver väl inte vara så hemskt rädda för konkurrens?

I Sverige kastreras inte valpar innan flytt men i USA (som exempel) är det mer regel än undantag. Det får man tycka vad man vill om.

Att behålla kattungar längre för att de ska utvecklas mer både mentalt och vad gäller immunförsvar må ses som överdrivet, men det är för kattens skull. Hur valpvaccinen fungerar vet jag inte och jag vet att valpköpare ofta vaccinerar sina valpar efter flytt. Katter har tyvärr inte samma status och man kan inte räkna med att köparna fullföljer vaccinationerna efteråt (tyvärr). Därför anser jag att det är viktigt att kattungarna får ett så bra skydd som möjligt före flytt.

Att kattungarna är tryggare när de flyttar som lite äldre är enbart positivt, men jag är etolog och har kanske en annan syn på vikten av en stabil och trygg start i livet.

Och vem har ens nämnt konkurrens?
 
I Sverige kastreras inte valpar innan flytt men i USA (som exempel) är det mer regel än undantag. Det får man tycka vad man vill om.

Att behålla kattungar längre för att de ska utvecklas mer både mentalt och vad gäller immunförsvar må ses som överdrivet, men det är för kattens skull. Hur valpvaccinen fungerar vet jag inte och jag vet att valpköpare ofta vaccinerar sina valpar efter flytt. Katter har tyvärr inte samma status och man kan inte räkna med att köparna fullföljer vaccinationerna efteråt (tyvärr). Därför anser jag att det är viktigt att kattungarna får ett så bra skydd som möjligt före flytt.

Att kattungarna är tryggare när de flyttar som lite äldre är enbart positivt, men jag är etolog och har kanske en annan syn på vikten av en stabil och trygg start i livet.

Och vem har ens nämnt konkurrens?

Jag antar att orsaken till att uppfödarna brukar kastrera katter som de inte tycker ska gå till avel innan försäljning är just konkurrens. Eller möjligen att man bara vill sälja avelsdjur till folk som kommer att ställa ut dem och få dem meriterade innan de tar ungar, och inte gör det om de inte lyckas.
 
Jag antar att orsaken till att uppfödarna brukar kastrera katter som de inte tycker ska gå till avel innan försäljning är just konkurrens. Eller möjligen att man bara vill sälja avelsdjur till folk som kommer att ställa ut dem och få dem meriterade innan de tar ungar, och inte gör det om de inte lyckas.

Och det är sällan orsaken. Har inte träffat på en enda uppfödare som kastrerar tidigt pga. konkurrens. Vi säljer gärna katter till avel, till rätt person. Det handlar om att alla kattungar inte ska gå i avel och eftersom det finns hälsofördelar med tidig kastrering tillämpar man det.

Sedan väljer en del att kastrera tidigt för att förhindra skitaveln som går ut på att folk tjänar pengar på att massproducera diverse exotiska blandraser som de säljer till odrägliga priser på Blocket. Det är ett kattvälfärdsproblem. Har tyvärr sett konsekvenserna av detta i jobbet och jag vet att det finns veterinärer som börjat kastrera tidigt försagt försöka bidra till att stoppa den samvetslösa aveln.
 
Jag antar att orsaken till att uppfödarna brukar kastrera katter som de inte tycker ska gå till avel innan försäljning är just konkurrens. Eller möjligen att man bara vill sälja avelsdjur till folk som kommer att ställa ut dem och få dem meriterade innan de tar ungar, och inte gör det om de inte lyckas.

I min ras är konkurrens det absolut minsta problemet, vi har snarare svårt att rekrytera nya uppfödare eftersom de flesta nya drar sig för en ras där man alltid måste vara beredd att ta sig utomlands för parning. Det ursäktar inte på något sätt avel på fel katter (det blir ju ett enormt problem i en så liten ras), så kastrering av de katter som är olämpliga för avel är avsett att skydda rasens hälsa.

I vissa fall har jag även fått ungar kastrerade innan leverans för katt och köpares skull, det är inte alla som kan hålla fertil katt på ett bra sätt och då är det enklast för alla att kastrera tidigt.
 
Jag har aldrig någonsin hört talas om att hundkennlar kastrerar valpar innan försäljning eller att dom behåller valparna extra länge för att skydda dom. Så jag tycker raskattsuppfödarna överdriver. De som föder upp bra katter behöver väl inte vara så hemskt rädda för konkurrens?

Som sällskapsköpare hade jag bara blivit glad om mina kattungar levererats kastrerande, att slippa mecka med det hade varit rätt skönt! :)
 
Jag antar att orsaken till att uppfödarna brukar kastrera katter som de inte tycker ska gå till avel innan försäljning är just konkurrens. Eller möjligen att man bara vill sälja avelsdjur till folk som kommer att ställa ut dem och få dem meriterade innan de tar ungar, och inte gör det om de inte lyckas.
Det handlar absolut inte om att man kastrerar för att man är rädd för konkurrens. Det handlar om att alla katter ska inte gå i avel. Om jag har en kull på 5 så kanske jag säljer 2 till avel. Om alla skulle gå i avel så skulle genbasen snabbt bli väldigt full av mina katters gener. Sen håller inte alla katter till avel, så enkelt är det. Många tänker mer att "det är kul med kattungar" än att de har ett tydligt avelsmål att avla fram katter som liknar standarden.

Jag säljer bara avelskatter till registrerade uppfödare, av den anledningen att jag vill inte att någon tar en huskattskull på mina katter. Jag har hittills endast sålt hanarna kastrerade då min veterinär inte vill kastrera honor så tidigt. De som köper sällskapskatter av mig är jag väldigt noga med att förklara hur jag tänker och varför jag vill att de ska kastrera sina katter. Hittills har samtliga varit väldigt förstående. Kan tillägga att jag troligen kommer sälja samtliga sällskapskatter kastrerade ur en kommande kull. Detta då ägaren till hanen kräver detta. Då kommer jag få behålla honorna fram tills de kan kastreras vid 4 månader.
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 282
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag håller på och stressar upp mig själv hela tiden. Jag har till och från under lång tid stressat över att man inte hinner med...
Svar
6
· Visningar
842
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag har problem med magarna på mina katter och hoppas kunna få hjälp och tips från er. Ursäktar långt inlägg. Det började med att...
Svar
11
· Visningar
3 935
Senast: lulski
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp