Stress, stress, stress...

MissFideli

Trådstartare
Jag håller på och stressar upp mig själv hela tiden. Jag har till och från under lång tid stressat över att man inte hinner med vardagen. Och nu är jag verkligen där igen med besked!
Jag har i många år (typ 12-13) jobbar sena eftermiddagar/kvällar. Slutat vanligtvis runt 24-25. Och då börjat 14-15 typ. Det har medfört att jag sovit länge, oftast gått upp runt 11-12. Fick en sömnstörning ganska omgående när jag började köra buss och kunde inte somna på kvällarna, samt fick fobi för att vara trött och ställa klockan.
Nu har jag av nån anledning börjat gå upp runt 09 och trivs jättebra med det :love: Och även börjat värdera kvällarna mer. I samband med detta har min arbetsgivare även lagt om våra scheman, så jag börjar allt från 09 på morgonen till 14 på eftermiddagen. Och slutar allt från 20-24. I detta jobbar jag varannan helg, och alltid ledig en vardag i veckan. Vilket innebär 6 jobbdagar varannan vecka och 4 varannan. Utöver det hjälper jag till i ett stall typ nästan alla dagar jag är ledig från bussen. Stallet har jag vanligtvis runt 14-17, då jag har insläppet och fodring osv.
Nu håller jag på att få panik. Känner att bussjobbet tar upp alldeles för mycket tid av mitt liv, och stalltiderna ligger ju mitt i, så man hinner inte mycket innan eller efter.
Mitt hästintresse har djupnat, jag vill verkligen utvecklas inom hästeriet, vilket jag känner jag inte gör i stallet. Samtidigt älskar jag hästarna, hästägarna, stallet och stallägarna, så jag vill inte ge upp det heller.
Mina föräldrar har dessutom köpt lägenhet här i Stockholm (pappa jobbar här i veckorna annars bor dom 16 mil bort) och eftersom jag inte har bott på samma ort som dom på måååånga år, vill jag gärna umgås lite med dom med. Men när jag säger ifrån stallet för att göra annat så får jag SÅ dåligt samvete och på sätt och vis saknar jag stallet när jag inte är där.
Jag har funderat på att skaffa medryttarhäst, men det är inte enkelt med mina arbetstider.

Rörigt? :o

Allt detta har fått mig att fundera på att byta yrke. Jag älskar busskörningen, men hatar just nu arbetstiderna. Jag har funderat på att gå över och jobba morgon, men då börjar man oftast 4-5 på morgonen och jag vet inte om min kropp klarar det. Samtidigt som jag vill byta jobb, vill jag inte sluta köra buss! Och samtidigt som jag älskar att köra buss, hatar jag det vi utsätts för. Bussar som är kalla och krånglar, tider som är omöjliga att hålla (det är skitjobbigt att se "sina" resenärer missa sin tåganslutning :( ) och trafiksituationer som ställer till det.

Men jag kan banne mig inte bestämma mig!! :banghead:

Hur prioriterar man?
 
Sv: Stress, stress, stress...

Varför skulle du inte kunna ha medryttarhäst? Man åker ju ut vilken tid man vill till dem, inte mellan 19-21 varje fredag som på en ridskola.
Det finns säkert någon som skulle tycka det var bra med att ha hjälp 1 dag i veckan ena veckan och tre dagar nästa t.ex.
 
Sv: Stress, stress, stress...

Därför att folk oftast vill ha hjälp samma dag varje vecka. Och jobbar man 11-20 så hinns det ju inte direkt med att rida. Och jag vill ju även utvecklas där, dvs kunna rida lektion osv. Vilket absolut inte funkar nu.
 
Sv: Stress, stress, stress...

Vad jobbigt, så har jag aldrig haft det faktiskt. Du kan inte prova och lägga ut en annons och se om någon nappar?
Jag tycker inte du ska sluta med ett jobb som du egentligen tycker om, men det kanske kan vara värt och se sig om efter andra möjligheter?
Kanske trafiklärare mot buss?
 
Sv: Stress, stress, stress...

Jag har haft flera olika medryttarhästar, och det har absolut inte alltid varit så att jag haft samma dagar varje vecka. Med en hästägare funkade det t ex så att vi hördes på söndagen, och då bestämde vi vilka och hur många dagar jag skulle ta hästen nästkommande vecka. Med andra hästägare har det varit en bestämd dag, eller en bestämd dag och en rörlig. Det finns ju hästägare som har samma sorts schema som du (de flesta som jobbar i vården, t ex), och då vill de ha hjälp lite olika dagar, beroende på hur den veckans schema ser ut.

Träningar är ju vanligen samma tid varje vecka, om det är hoppträning iaf, men det är jättevanligt att folk inte är med varje vecka, utan när de har tid. Dressyrträning bokar man ju ofta själv, när man har tid.

Så jag tror nog absolut att du skulle kunna skaffa medryttarhäst - som medryttare har man ju dessutom oftast fördelen att man kan åka ut när det passar, och inte behöver vara där en viss tid för att ta stallpass, som du har det nu.
 
Sv: Stress, stress, stress...

Jag jobbar 82% med 3-2 rull. Suveränt! Orkar med jobbet, orkar med livet!
 
Sv: Stress, stress, stress...

Arriva har inget sånt. Här jobbar alla varannan helg utöver några som inte jobbar helg alls, men då kör delat istället.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 633
Senast: BernT
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 234
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 482
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 502
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp